Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä tehdä, jos posti on hukannut lääkärinlausunnon,

Vierailija
05.01.2022 |

jossa on erittäin arkaluontoisia tietoja?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis voiko tosiaan mennä niin, että posti voi hukata aivan rauhassa lääkärinlausunnon, jossa todella arkaluontoisia tietoja ja jotka hukkuessaan aiheuttavat mittavat vahingot potilaalle?

Kyllä valitettavasti voi eikä posti ota mitään vastuuta.

No toki oikeesti - jos on lähetetty kirjeenä, niin milläs todistat, ettei ole tullut perille? Kyllähän me kaikki sitten vinguttaisi korvauksia muka-ei perille toimitetuista tärkeistä papereista. Eri asia toki, jos on lähetetty kirjattuna tai saantitodistuksella, mutta en minä ainakaan näe järkeä maksaa niistä ekstraa meidän veroeuroista, jotta ap saa lausuntonsa turvallisemmin.

No entä sitten jos tämä tietojen levittely johtaa esim itsemurhiin, niin sekö sitten halvaksi tulee? Kyllähän potilaalla pitää olla oikeus siihen, ettei lääkärinlausunnot huku postissa.

Vierailija
42/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille jotka sanovat että kaikki tulee sähköisesti niin höpö höpö. Voihan toki olla joku putiikki missä onnistuu sähköinen allekirjoitus lääkäriltä tai jopa faksaaminen. Mutta meidän suuri sairaala käyttää postia. Just selvittelyn omaa lausuntoani ja sen kohtaloa ja pidin itsestäänselvyytenä että lähettävät lausunnon Kelaan sähköisesti. Mutta posti sen kuskaa perinteisellä tyylillä. Omani oli juuttunut jouluruuhkaan ja viiveellä päätyi sinne minne pitikin. Eli voi siis hyvin vielä AP:n tapauksessa tipahtaa postiluukusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis voiko tosiaan mennä niin, että posti voi hukata aivan rauhassa lääkärinlausunnon, jossa todella arkaluontoisia tietoja ja jotka hukkuessaan aiheuttavat mittavat vahingot potilaalle?

Kyllä valitettavasti voi eikä posti ota mitään vastuuta.

Se voi olla se joku muu jakelia kuin Posti, joka hukkaa niitä kirjeitä. Ei Postia voi kaikesta syyttää.

Vierailija
44/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap valehtelee ja puhuu paskaa, niin että pursuaa suupielistä ulos,

Lääkärinlausuntoja ei koskaa läheteä kotiin.

Lääkäri lähettää ne sille taholle suoraan, joka lausuntoa on vaatinut.

Ja lausuntoja tarvitaan esimerkiksi kun hakee pysyvää Kela korvausta tietyn sairauden lääkkeeseen, kuten diabetes. Jolloin lausunto menee aina suoraan Kelalle.

Tai jos kuntoutus lausunto, tai työnantaja tarvitsee lausunnon työntekijän terveydentilasta ja muissa vastaavissa tilanteissa.

Ja kuka muka tekee mitään jonkun ihmisen lääkärinlausunnolla, ihmisen jota ei edes tunne.

Ei sillä ole kellekään mitään käyttöä.

Vierailija
45/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan paperipostilla mennyt, ei ollut vaihtoehtona edes sähköistä. Kirjeessa on niin arkaluontoisia tietoja, että niiden paljastuminen kolmannella osapuolelle tulee tuhoamaan sosiaaliset suhteeni, työni, parisuhdemahdollisuudet yms aivan kaiken. Kyse on todella kriittisistä tiedoista. ap

Oletko yhteiskunnallisesti merkittävässä asemassa? Miten oletat että lääkärinlausuntosi kiinnostaisi jotain tuntematonta ihmistä? Yleensä tuntemattomien terveystiedot eivät ole kiinnostavaa luettavaa.

Mikä tieto ylipäätään voisi todeta parisuhdemahdollisuudet ja sosiaaliset suhteet, ped*ifilia?

Koska niissä on sellaista tietoa, joka asemani puolesta kiinnostaisi muita ihmisiä. Ja sellaista tietoa, minkä perusteella minua voidaan kiristää ja joka aiheuttaa todella vaikeuksia sosiaalisiin suhteisiin. Jos kirje todella on hukkunut ja avattu, niin minulle tulee muutto, työpaikan vaihto, nimen vaihto yms. Kirjeen sisällön takia terveyteni ja turvallisuuteni on vaarassa. ap

Lääkärinlausonossa ei ole tuollaisia tietoja.  Ne ovat lyhyitä ja erittäin tiiviiitä.

Jos lausunto on noin salainen ap,  niin mihin muka tarvitset sitä lausuntoa?

Ei sitä lääkärinlausuntoa potilaalle kirjoiteta,  vaan sille taholle, joka sen jostain syystä on pyytänyt.

Näkeehän siis sekin kaiken tuon mitä lausunnossa muka sanotaan.

Sun tarinasi on ap täyttä humpuukia.  Keksittyä sontaa alusta loppuun.

Vierailija
46/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenellekään muulle tule toisten posteja? Asuin Helsingissä 2010-2019 ja sinä aikana mulle tuli toisen ihmisen:

- epikriisi

- sairaalalasku

- valokuvat

- poliklinikan varauskirje

- verotuspäätös

En itse avannut näitä, vaan asun yhdessä sukulaisen kanssa, jolla on kehitysviive. Hän on aina innoissaan postista, koska odottaa kirjeitä itselleen ja avaa kaikki postit. En ole tätä kieltänyt erikseen, koska a) ei muistaisi b) kirjeiden avaaminen tuottaa hänelle valtavasti iloa. Minun postit saa rauhassa hän avata, jos ei ole tarroja tms mitä sukulaiset hänelle laittaa, niin jättää vaan pöydälle (ei osaa lukea).

Vierailija
47/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan paperipostilla mennyt, ei ollut vaihtoehtona edes sähköistä. Kirjeessa on niin arkaluontoisia tietoja, että niiden paljastuminen kolmannella osapuolelle tulee tuhoamaan sosiaaliset suhteeni, työni, parisuhdemahdollisuudet yms aivan kaiken. Kyse on todella kriittisistä tiedoista. ap

Tietysti mahdollista, että postinjakaja on jakanut vahingossa väärään osoitteeseen. Tälle inhimilliselle virheelle ei voi jälkikäteen tietenkään mitään. Tietysti on oma vastuukin siinä, jos uskaltaa tämmöisiä laittaa postin mukana tulemaan.  Eihän rahakaan kukaan suosittele lähettämään postissa. Jos tarvitset paperit uudestaan, niin pyydä lääkäriltä uudet tiedot ja sovi esim. kirjeen haku työterveyden/terveysaseman asiakaspalvelusta/toimistosta. Nouto pitäisi onnistua erikseen pyytämällä.

Vierailija
48/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun taas tekisi mieli kysyä, onko todellakin laillista, että salassapidettävää tietoa sisältävä lääkärilausunto oli auottu Postissa - siitä tuli ilmoitus, että on luettavissa OmaPostista.

Et siis lukenut OmaPostin käyttöehtoja kun otit sen käyttöön ja annoit luvan postisi skannaamiseen? Ite oot luvan antanut, heh heh.

Muuton yhteydessä Posti pakottaa palveluitaan vastaan, että on liityttävä OmaPostin käyttäjäksi. Täältä on voinut lukea, että vaikka kieltäisi postin skannaamisen OmaPostiin, Posti muuttelee asetuksia omia aikojaan niin, että kirjeet onkin taas skannattu. Jännästi sairaalan lääkärinlausunto on niitä harvoja posteja, joista on tullut ilmoitus puolen vuoden sisällä, että nyt olisi OmaPostissa luettavaa.

Vierailija
49/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap valehtelee ja puhuu paskaa, niin että pursuaa suupielistä ulos,

Lääkärinlausuntoja ei koskaa läheteä kotiin.

Lääkäri lähettää ne sille taholle suoraan, joka lausuntoa on vaatinut.

Ja lausuntoja tarvitaan esimerkiksi kun hakee pysyvää Kela korvausta tietyn sairauden lääkkeeseen, kuten diabetes. Jolloin lausunto menee aina suoraan Kelalle.

Tai jos kuntoutus lausunto, tai työnantaja tarvitsee lausunnon työntekijän terveydentilasta ja muissa vastaavissa tilanteissa.

Ja kuka muka tekee mitään jonkun ihmisen lääkärinlausunnolla, ihmisen jota ei edes tunne.

Ei sillä ole kellekään mitään käyttöä.

No tämä nyt ei pidä lainkaan paikkaansa. Olen elämäni aikana saanut suurimman osan lääkärinlausunnoista nimenomaan postissa kotiini. Nyt tämä lausunto, joka on vielä hukassa, menee lääkäriltä suoraan toiseen terveydenhoitoyksikköön ja nimenomaan paperipostilla. Kirje lähetetty jo kauan sitten, mutta yksikkö ei ole vielä saanut sitä ainakaan järjestelmäänsä. Toivon todella, että kirje on vaan jäänyt vielä rekisteröimättä sinne, mikä on mahdollista, mutta pelkään pahinta.

Ja kuka tekee jotain toisen ihmisen lausunnolla? Noh, minun lausunnossani on äärimmäisen arkaluontoisia tietoja, joilla minua voi mm kiristää ja joilla voi tuhota työurani ja ihmissuhteeni. Eli jos se laitetaan esille esim tor-verkkoon, niin elämäni meni sitten siinä hetkessä pilalle. Koita nyt ymmärtää, että tilanteet ja lausunnot ovat erilaisia. ap

Vierailija
50/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen, jokainen on oikeutettu saamaan lausunnoista kopiot itselleen. Vaikka kuinka menisi suoraan Kelaan niin olen myös pyytänyt niitä itsellekin. Kelan sivuilla ei saa avattua näitä lausuntoja vaikka itseä koskeekin.

Vierailija
51/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yhteiskunnallisesti merkittävässä asemassa? Miten oletat että lääkärinlausuntosi kiinnostaisi jotain tuntematonta ihmistä? Yleensä tuntemattomien terveystiedot eivät ole kiinnostavaa luettavaa.

Mikä tieto ylipäätään voisi todeta parisuhdemahdollisuudet ja sosiaaliset suhteet, ped*ifilia?

Koska niissä on sellaista tietoa, joka asemani puolesta kiinnostaisi muita ihmisiä. Ja sellaista tietoa, minkä perusteella minua voidaan kiristää ja joka aiheuttaa todella vaikeuksia sosiaalisiin suhteisiin. Jos kirje todella on hukkunut ja avattu, niin minulle tulee muutto, työpaikan vaihto, nimen vaihto yms. Kirjeen sisällön takia terveyteni ja turvallisuuteni on vaarassa. ap

Lääkärinlausonossa ei ole tuollaisia tietoja.  Ne ovat lyhyitä ja erittäin tiiviiitä.

Ei sitä lääkärinlausuntoa potilaalle kirjoiteta,  vaan sille taholle, joka sen jostain syystä on pyytänyt.

Ei todellakaan ole lyhyitä ne lausunnot. Sekoitat nyt johonkin sairauslomatodistukseen. Minun lausunnonnassani on tekstiä täynnä 3 sivua A-nelosia, joissa hyvin seikkaperäisesti selvitetään tilanteeni tavalla, joka tuhoaa urani ja ihmissuhteeni. Ja ei, tietenkään lääkärinlausunto ei ole tarkoitettu potilaalle vaan jollekin toiselle taholla ja tämä taho on vaitiolovelvollinen. Nyt jos kirje on hukkunut postissa ja avattu, niin sisältö voi olla missä vain. Olisikin humpuukia tämä tarina. En oikein tajua, että osa ihmisistä ei näytä ymmärtävä, että joidenkin lääkärinlausunnoissa ihan oikeasti on todella salassa idettäviä asioita. ap

Vierailija
52/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti mahdollista, että postinjakaja on jakanut vahingossa väärään osoitteeseen. Tälle inhimilliselle virheelle ei voi jälkikäteen tietenkään mitään. Tietysti on oma vastuukin siinä, jos uskaltaa tämmöisiä laittaa postin mukana tulemaan.  Eihän rahakaan kukaan suosittele lähettämään postissa. Jos tarvitset paperit uudestaan, niin pyydä lääkäriltä uudet tiedot ja sovi esim. kirjeen haku työterveyden/terveysaseman asiakaspalvelusta/toimistosta. Nouto pitäisi onnistua erikseen pyytämällä.

Niin, ainahan ne tiedot voi pyytää uudelleen, mutta ei se siihen elämän tuhoutumiseen auta. Nouto ei muuten ole kaikkialta mahdollista. Kerran olin hoidossa sellaisessa yksikössä, joka ei suostunut muuhun kuin lausunnon lähettämiseen.  ap

Vierailija
53/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilta Posti hukkasi uuden ajokortin.

Vierailija
54/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh...

Kyseessä siis aivan äärimmäisen arkaluontoiset tiedot. Ja ei ole lähetetty kirjattuna. Jos joutuvat ulkopuolisen käsiin, niin minulle koituva haitta on aivan valtava.

Mitä ihmettä teen!??

ap

Et voi tehdä yhtään mitään muuta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta. Jos henkilötietosi olivat papereissa, kyllä jostain tulee tietoon kun identiteettivarkaus on tapahtunut. En ymmärrä miten näitä postin kautta vielä lähetellään ja kirjeenä. Eikös nämä pitäis olla omakannassa ja vois itse tulostaa tai omapostissa. Postin kirjesalaisuus on enää muisto vain, kaikki paketitkin on postin toimipisteissä kaikkien asiakkaiden luettavana rullakossa. Posti myös edesauttaa identiteettivarkauksia kun kirjeitä katoaa tuhansia vuosittain. Poliisikaan ei kiitä.

Täytyy nyt vielä sitten toivoa ihmettä. Aika toivotonta se on katsella vierestä, kun koko elämä tuhoutuu. ap

Pyh. Jatkossa hae itse paperisi psykiatrian polin tiskiltä.

Vierailija
55/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirje on voinut jäädä lajittelukoneen sisään tai kone on voinut sen tuhota. On voinut myös pudota jonnekin hihnan väliin lajittelukeskukseen josta löydetään joskus myöhemmin ja toimitetaan eteenpäin.

Postissa kulkee niin jäätävä määrä kirjeitä että ei todellakaan ole yksittäisellä työntekijällä aikaa tai mahdollisuuksia alkaa aukomaan random-kirjeitä tai lukemaan niitä jos avonaisen kirjeen löytäisi. En usko että on kiinnostustakaan.

Vierailija
56/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole lyhyitä ne lausunnot. Sekoitat nyt johonkin sairauslomatodistukseen. Minun lausunnonnassani on tekstiä täynnä 3 sivua A-nelosia, joissa hyvin seikkaperäisesti selvitetään tilanteeni tavalla, joka tuhoaa urani ja ihmissuhteeni. Ja ei, tietenkään lääkärinlausunto ei ole tarkoitettu potilaalle vaan jollekin toiselle taholla ja tämä taho on vaitiolovelvollinen. Nyt jos kirje on hukkunut postissa ja avattu, niin sisältö voi olla missä vain. Olisikin humpuukia tämä tarina. En oikein tajua, että osa ihmisistä ei näytä ymmärtävä, että joidenkin lääkärinlausunnoissa ihan oikeasti on todella salassa idettäviä asioita. ap

Juu ei me tietenkään mitään tajuta kun ei olla niin TÄRKEITÄ ja MERKITTÄVIÄ kuin sinä. Eikä vissiin ihan yhtä vainoharhaisiakaan.

Mitä häpeämistä sairaudessa?

Sinä et vissiin muista Vastaamon tietomurtoa.

Vierailija
57/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei me tietenkään mitään tajuta kun ei olla niin TÄRKEITÄ ja MERKITTÄVIÄ kuin sinä. Eikä vissiin ihan yhtä vainoharhaisiakaan.

Mitä häpeämistä sairaudessa?

Sinä et vissiin muista Vastaamon tietomurtoa.

En ole missään sanonut, että olisin tärkeä tai merkittävä. Vaan, että lausunnossa on sellaisia tietoja, joiden vuotaminen aiheuttaa minulle valtavat haitat. Vainoharhainen en ole, valitettavasti monellakaan ei ole käsitystä, minkälaisia asioita ihmisen elämässä on voinut tapahtua.

En häpeä tilannettani vaan pelkään mitä tuhoa elämääni tulee, kun arkaluontoiset tiedot paljastuvat. ap

Vierailija
58/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kirje on voinut jäädä lajittelukoneen sisään tai kone on voinut sen tuhota. On voinut myös pudota jonnekin hihnan väliin lajittelukeskukseen josta löydetään joskus myöhemmin ja toimitetaan eteenpäin.

Postissa kulkee niin jäätävä määrä kirjeitä että ei todellakaan ole yksittäisellä työntekijällä aikaa tai mahdollisuuksia alkaa aukomaan random-kirjeitä tai lukemaan niitä jos avonaisen kirjeen löytäisi. En usko että on kiinnostustakaan.

Joo, täysin totta. Eniten kuitenkin pelottaa, jos kirje on tippunut esim kadulle tai jaettu väärin. ap

Vierailija
59/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh...

Kyseessä siis aivan äärimmäisen arkaluontoiset tiedot. Ja ei ole lähetetty kirjattuna. Jos joutuvat ulkopuolisen käsiin, niin minulle koituva haitta on aivan valtava.

Mitä ihmettä teen!??

ap

Et voi tehdä yhtään mitään muuta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta. Jos henkilötietosi olivat papereissa, kyllä jostain tulee tietoon kun identiteettivarkaus on tapahtunut. En ymmärrä miten näitä postin kautta vielä lähetellään ja kirjeenä. Eikös nämä pitäis olla omakannassa ja vois itse tulostaa tai omapostissa. Postin kirjesalaisuus on enää muisto vain, kaikki paketitkin on postin toimipisteissä kaikkien asiakkaiden luettavana rullakossa. Posti myös edesauttaa identiteettivarkauksia kun kirjeitä katoaa tuhansia vuosittain. Poliisikaan ei kiitä.

Täytyy nyt vielä sitten toivoa ihmettä. Aika toivotonta se on katsella vierestä, kun koko elämä tuhoutuu. ap

Pyh. Jatkossa hae itse paperisi psykiatrian polin tiskiltä.

Kaikista paikoista ei voi hakea ja kaikkiin paikkoihin ei voi itse toimittaa. Postia vaan on joskus pakko käyttää. Nyt se ilmeisesti sitten koitui kohtalokseni. ap

Vierailija
60/103 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän asiallisesti vastanneita ja jatkan ihmeen toivomista. Ihmettelen samalla kyllä noita, jotka ovat herjanneet ja ilkkuneet. Ilmeisesti sitten kaikkien pitäisi olla valmiita jakamaan arkaluontoiset tiedot, joista voi olla haittaa omalle hengelle je terveydelle? Tiedot, joilla voi tuhota toisen ihmisen uran ja suhteet? Jos nyt ihan oikeasti mietitte tuota, niin ymmärrätte, että olen aikamoisessa ahdistuksessa. Ei siihen ilkkuminen auta. Mitään ei tieten voi tehdä, mutta onhan se kamalaa ajatella, että tämä elämä sitten oli tässä. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä