Vuokralainen maksaa aina vuokransa myöhässä
Eikä ole moksiskaan, kun asiasta olen joka kuukausi sanonut. Vuokra on tullut tilille joka kuukausi noin 10 päivää myöhässä. Kahden viikon jälkeen voi lähettää maksumuistutuksen, mutta vähitellen alkaa riittämään tämä vuokran jokakuinen kurkkiminen ja vaihtuvat selitykset. Mikä siinä eräpäivässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et sovi vuokralaisen kanssa myöhempää maksupäivää? Jos sinulla on luotettava, pysyvä vuokralainen, joka maksaa kuitenkin joka kuukausi vuokran, eikä riko asuntoa, sen pitäisi olla pieni asia. Ihme nipottaja olet.
Yritin, mutta hän ei halunnut vaihtaa päivää. Ihmettelin. Vuokraa ei kuitenkaan kuulu eräpäivänä. Mitä ihme nipottamista on se, että olettaa saavansa vuokratulot eräpäivänä eikä vaikka kertamaksuna vuokrasuhteen alussa tai lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et sovi vuokralaisen kanssa myöhempää maksupäivää? Jos sinulla on luotettava, pysyvä vuokralainen, joka maksaa kuitenkin joka kuukausi vuokran, eikä riko asuntoa, sen pitäisi olla pieni asia. Ihme nipottaja olet.
Yksi työntekijäkin oli ihan ihme nipottaja, kun palkka tuli viisi päivää myöhässä. Mitä väliä sillä palkkapäivällä on, jos kuitenkin tulee säännöllisesti, ihme nipo.
Jos kumminkin vuokra säännöllisesti tulee, niin eikö sitä eräpäivää voisi siirtää? Omiin soppareihin on aina vuokranmaksupäivä sovittu oman palkkapäivän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin, mutta hän ei halunnut vaihtaa päivää. Ihmettelin. Vuokraa ei kuitenkaan kuulu eräpäivänä. Mitä ihme nipottamista on se, että olettaa saavansa vuokratulot eräpäivänä eikä vaikka kertamaksuna vuokrasuhteen alussa tai lopussa.
Kyllähän vuokrat saa ihan vapaasti maksaa kertamaksuna vaikka vuodeksi. Pyydä, että maksaa tässä kuussa tuplavuokran, jolloin maksapäivällä ei ole väliä, kun koskee seuraavan kuun vuokraa.
Ei kannt siirtää eräpäivää. Saattaa olla, että vuokralainen alkaa sitten pidentää taas sitäkin.
Jos tuluuvuokra on vain 2 kk vuokra, niin en kyllä yhtään halua siirtää vuokranmaksupäivää. Sitä takuuvuokra on sitten yhä vähemmän jemmassa. En ole ap.
Joudutko siis joka kuukausi erikseen huomauttamaan asiasta? Vai maksaako hän oma-aloitteisesti mutta myöhässä?
Ala laskuttaa myöhästymisestä viitekoron mukaista aina seuraavan vuokran yhteydessä. Kummasti varmasti vaihtuu vuokranmaksu, kun yks kaks tulee lisäaksuja päälle. 5e + 10% vuosikorosta päiväkorko maksamattomalle ajalle.
Sinähän sen sallit vuokranantajana, että maksu tulee myöhässä, jos et asialle tee mitään konkreettista.
Mulla on autotallissa vuokralainen, joka maksaa puolen vuoden vuokran aina etukäteen. En tiedä miksi niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma, jos vuokra kuitenkin joka kuukausi maksetaan?
Se on ongelma, jos vuokra jää maksamatta.No se, että se maksetaan vasta erillisen pyytelyn jälkeen reilusti myöhässä. Minusta vuokralaisen ensisijainen velvollisuus ja hyvän tavan mukaista on hoitaa vuokra tilille eräpäivänä. Enhän saa kaupastakaan ostettua maitoa ja maksettua sitten, kun kauppias tulee kyselemään.
Automatisoi se huomautus. Meili lähtee joka kk 10. päivä ja itse elät kuin eräpäivä olisi 15.
Tai ala laskuttaa huomautuslisää 5€/huomautuskirje. Siitä toki pitää ilmoittaa kirjallisesti sopimusmuutoksena, jos ei hyväksy niin saa irtisanoa sooimuksensa ilman irtisanomisaikaa, ota oppia teleoperaattoreilta.
Vierailija kirjoitti:
Joudutko siis joka kuukausi erikseen huomauttamaan asiasta? Vai maksaako hän oma-aloitteisesti mutta myöhässä?
Huomautan joka kuukausi erikseen siinä 10:nnen päivän tienoilla. Sitten tulee selitykset, uusi huomautus ja sitten rahat tulee. Suoraveloitus lienee vierasta edelleen joillekin nuoremmillekin ihmisille. 515
Myy asunto jollekin joka sitä tarvii ja mene itse oikeisiin töihin äläkä vaan yritä kynttää toisten rahoja. Ei tarvi stressata tommosia asioita.
Vuokrasin asuntoani muutaman vuoden ja mulle riitti, että vuokra maksettiin sen kuukauden aikana. Joskus oli myöhässä, mutta jos pysyttiin kuukauden siällä, en siitä mitään maininnut. Mulle oli tärkeämpää, että asunnosta pidettiin hyvää huolta, ja näin tehtiin. Ymmärrän kyllä, että voihan tuo ärsyttää pitemmän päälle.
Neuvo hänät laittaa pankkiin automaattisesti veloitus, kun kerran eräpäivä ei ole ongelma. Menee sutomaattisesti vaikka olisi millainan hatarapää muistamaan asioita…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma, jos vuokra kuitenkin joka kuukausi maksetaan?
Se on ongelma, jos vuokra jää maksamatta.No se, että se maksetaan vasta erillisen pyytelyn jälkeen reilusti myöhässä. Minusta vuokralaisen ensisijainen velvollisuus ja hyvän tavan mukaista on hoitaa vuokra tilille eräpäivänä. Enhän saa kaupastakaan ostettua maitoa ja maksettua sitten, kun kauppias tulee kyselemään.
Lopeta pyytely. Ala lähettää maksumuistutuksia ja peri asianmukaiset kulut.
Mä annoin mun vuokralaiselle yhden kuukauden asua ilmaiseksi et sai eräpäivät kohdilleen. Nyt ei oo ollut 4 vuoteen kertaakaan myöhässä
katos, vuokrapyynnöt ovat varsinkin helsingissä pudonneet kummasti, ärsyttääkö kun homeisista neliöistä ei voi repiä kuin listat pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomautan joka kuukausi erikseen siinä 10:nnen päivän tienoilla. Sitten tulee selitykset, uusi huomautus ja sitten rahat tulee. Suoraveloitus lienee vierasta edelleen joillekin nuoremmillekin ihmisille. 515
Jos joutuu jatkuvasti huomauttamaan, ymmärrän että alkaa ärsyttää. Tekisin näin:
- soitto vuokralaiselle: olen nyt huomannut että viimeisen puolen vuoden aikana et kertaakaan ole maksanut vuokraa ajoissa etkä ilman huomautusta. Annan sinulle viimeisen mahdollisuuden muuttaa tapojasi: laitat vuokran menemään automaattiveloituksena sovittuna päivänä tai muutat muualle.
- jos ei vieläkään muutosta, ilmoittaisin että tarvitsen asunnon omaan käyttööni ja vuokrasopimus päättyy
Kurki sitä vuokran tuloa 10 päivää myöhässä. Kuinka olet noin varaton ettei yhtään joustoa ole. Sovi uusi eräpäivä vuokralaiselle sopivampi tai tulee myöhästymiskorkoa. Elisa laittaa heti myöhästymiskorkoa seuraavaan laskuun jos päivälläkin myöhästyy kun joskus on parilla päivällä myöhästynyt.
Vuokra paras maksaa heti rahapäivänä.
sitähän se vuokrasopimus on: se on ehdotus sopimuksesta ja jos vuokralaiselle sopii vuokrasopimuksessa olevat ehdot, hän sen allekirjoittaa. Jos ei sovi, hän sanoo vuokranantajalle vaikkapa (vuokranmaksupäivän kohdalla) itselleen paremmin sopivan maksupäivän. muutenkaan en ymmärä mitä väliä on jollain vuokranmaksupäivällä, koska jokainen täysivaltainen aikuinen osaa kyllä pitää ne rahat sivussa.