Teinkö väärin?
Jätin noin vuosi sitten seurustelukumppanini koska olin ihastunut toiseen. En ollut varsinaisesti pettänyt, vaan kahvitellut, käynyt pitkiä keskusteluja ja ollut treffeillä jne. Oliko väärin, etten kertonut eron syyksi tätä kolmatta osapuolta? Suhteemme oli huono jo pitkään ennen ihastustani. Nykyään seurustelen ihastukseni kanssa.
Kommentit (126)
Ap, ongelma ei ole siinä että tapailit uutta "kaveria" vielä suhteessa ollessasi. Totta kai parisuhteessa saa tutustua uusiin ihmisiin sukupuolesta riippuen MUTTA se, että sinulle tapaamisten motiivi oli testata siipiä uuden siipan kanssa.. jos teillä ei olisikaan synkannut olisit voinut hyvillä mielin juosta nykyisen exäsi luokse, vaikka todellisuudessa petit häntä 4kk. Henkinen pettäminen sattuu usein enemmän kuin itse fyysinen akti.
.
Ymmärrän hyvin exääsi ja ystäviänne. Toimintasi ja se, ettet näe itsesi tehneen mitään väärää antaa sinusta todella itsekeskeisen ja kaksinaamaisen kuvan. Sanot jättäneesi kertomatta säästääksesi exän tunteita (hyvinkin kliseistä pettäjien suusta btw, mitä ei tiedä ei voi satuttaa vai miten se meni..), mutta ymmärrätkö että toimintasi loukkasi häntä enemmän kuin kertominen?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:12"]Täysin absurdi tilanne, että aikuinen ihminen ei tajua treffeillä käymisen olevan pettämistä. Ja puolustukseksi sanoo vielä: "enhän mä sillon voinut tietää, että tuleeko siitä mitään".
[/quote]
Jos näen naispuolisia kavereitani, niin sanon että meillä on treffit. Näin ihastustani kaverillisesti ennen eroa. Ehkä treffit oli tosiaan väärä sana tälle. Mielestäni tein oikein kun erosin heti kun tunteet alkoivat kehittyä, tein mielestäni oikein myös exää kohtaan kun en kertonut kaikkea, en halunnut että hän masentuisi lisää ja suhteemme oli muutenkin huono. Tein mielestäni oikein kun kannustin exää ystävyyteen eromme jälkeen, halusin hänelle kaikkea hyvää. Nyt tämä kaikki onkin muka väärin ja saan vuoden jälkeen tästä hirveät syytökset exältä ja yhteisiltä ystäviltämme. Mitä minun sitten muka olisi pitänyt tehdä? Roikkua ikuisuus masentuneessa exässä, jota en edes rakastanut!?
Ap
[/quote]
Turha enää puhua mistään kaverillisista treffeillä, kun sanoit jo ettet voinut tietää mihin suhde kehittyy. Eli pidit eksääsi varalla sen aikaa kun tutustuit uuteen poikaystävän. Sinun olisi pitänyt tehdä sama mitä kaikki muutkin normaalilla järjellä varustetut ihmiset tekee; erota vanhasta suhteesta kun siitä loppuu rakkaus, ja sen jälkeen etsiä uusi siippa. Ei voi olla näin vaikeaa..
[/quote]
En uskaltanut jättää häntä aikaisemmin vaikka olisin halunnut jättää jo aikoja sitten, hän oli niin masentunut. Yritin loppuun asti tukea häntä. Ja kannoin valheen taakan hartioillani hänen vuokseen, en halunnut että hän masentuisi lisää. Miten ihmeessä minusta saadaan tämän tarinan pahis? Tein kaikkeni ja ylikin exän hyväksi...
Ap
[/quote]
Aivan totta, sinuahan tässä on itseasiassa sorrettu, koska et saanut edes tapailla muita miehiä. "Kannoin valheen taakan", exäsi pitäisi varmasti vain kiittää sinua. Teit kaikkeni todellakin.. :D
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 15:12"]Täysin absurdi tilanne, että aikuinen ihminen ei tajua treffeillä käymisen olevan pettämistä. Ja puolustukseksi sanoo vielä: "enhän mä sillon voinut tietää, että tuleeko siitä mitään".
[/quote]
Jos näen naispuolisia kavereitani, niin sanon että meillä on treffit. Näin ihastustani kaverillisesti ennen eroa. Ehkä treffit oli tosiaan väärä sana tälle. Mielestäni tein oikein kun erosin heti kun tunteet alkoivat kehittyä, tein mielestäni oikein myös exää kohtaan kun en kertonut kaikkea, en halunnut että hän masentuisi lisää ja suhteemme oli muutenkin huono. Tein mielestäni oikein kun kannustin exää ystävyyteen eromme jälkeen, halusin hänelle kaikkea hyvää. Nyt tämä kaikki onkin muka väärin ja saan vuoden jälkeen tästä hirveät syytökset exältä ja yhteisiltä ystäviltämme. Mitä minun sitten muka olisi pitänyt tehdä? Roikkua ikuisuus masentuneessa exässä, jota en edes rakastanut!?
Ap
[/quote]
-----
Voi taivas oikeesti, jos et oo trolli... Jos suhde oli puoltoista vuotta huono, etkä rakastanut, sun olis pitänyt erota kauan sitten. Ei se masentunutkaan siitä mitenkään hyödy, että on rakkaudettomassa suhteessa. Jo tuo osa teidän parisuhdetta on perustunut valheelle, koska sanoit ettet rakastanut enää. Masentunutkaan ei tarvitse ylimaallista paapomista, ei he ole uusavuttomia. Toisekseen, se on pettämistä että käyt toisen miehen kanssa treffeillä ja itse sanoit, suunnittelitte jos yhteistä tulevaisuutta. Tämä kaikki eksän selän takana. Ei pettäminen ole pelkästään pussailua ja seksiä. Ajattele henkistäkin puolta. Lisäksi, koskaan ei pitäisi valehdella eron syytä. Ja totta kai se eksällesi tekee erityisen kipeää, jos jätit toisen miehen vuoksi. Olihan sulla mahdollisuus lähteä kävelemää jo aiemmin. Nyt vain otit hyödyn irti eksästä. Ja sanoit, ettei eksä halunnut olla kavereita eron jälkeen, mutta sinä suostuttelit. Jos mies jo puoliväkisin leikkii kaveria, niin totta saakelissa se sattuu kun kuulee eron todellisen syyn! Ja kyllä, se "kaveruus" on perustunut valheelliselle pohjalle. Voiko olla noin vaikea ymmärtää? Ja viimeisimpänä, ei ole sun tehtävä päätellä, miltä eksästä tuntuu jos teet niin tai näin. Hänellä on oikeus tunteisiin ja olisi ollut oikeus kuulla totuus. Vaikka se olisikin satuttanut, hän olisi puhtaalla omallatunnolla ja totuuden kuulleena voinut jatkaa elämäänsä ilman sinua. Masentuneelle valehtelu ja paapominen voi tehdä pahempaa jälkeä kuin se totuuden kertominen. Ymmärrän täysin eksääsi ja sun kannattais nyt vaan jättää hänet rauhaan. Teit väärin, hyväksy se. Ihmiset tekee virheitä mutta älä pahenna tilannetta pitkittämällä sitä ja yrittämällä korjata välejä. Alunperinkin eksä ei halunnut kontaktia pitää. Se, mitä voit tehdä, on pyytää vilpittömästi anteeksi ja toivottaa hänelle onnea tulevaisuuteen. Jatka sinäkin elämääsi.
Valhe sattuu paljastuessaan usein enemmän kuin totuus. Teit hatarat kulissit ystävyydelle, jotka nyt kaatuivat. Opitko jotain? Sen, että valheilla on taipumus paljastua?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:38"]
Jätin noin vuosi sitten seurustelukumppanini koska olin ihastunut toiseen. En ollut varsinaisesti pettänyt, vaan kahvitellut, käynyt pitkiä keskusteluja ja ollut treffeillä jne. Oliko väärin, etten kertonut eron syyksi tätä kolmatta osapuolta? Suhteemme oli huono jo pitkään ennen ihastustani. Nykyään seurustelen ihastukseni kanssa.
Ihan ok. Pääsit pois turhaksi käyneestä suhteesta loukkaamatta ketään. Olisitte eronneet kuitenkin, ja nyt sait siihen hyvän syyn ja kimmokkeen.
[/quote]
Miten et voi käsittää että toimit väärin? Oletko ihan tyhmä? Onneksi eksäsi pääsi sinusta eroon. En ihmettele, etteivät yhteiset ystävännekään halua olla tekemisissä kanssasi, kun et edes tajua tehneesi väärin. Sinulta taitaa kokonaan puuttua moraali tai se on aivan kiero.
Että viitsitkin vielä leikkiä jotain marttyyria, joka toimi eksän parhaaksi. HAHA! Kyllä sinä olet ihan sitä omaa napaasi ajatellut.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:53"]
Sanoisin vielä puolustuksekseni, että suhteemme exän kanssa oli jo viimeisen puolentoista vuoden ajan ollut hyvin rasittava ja huono. En noiden puolentoista vuoden aikana voi sanoa edes rakastaneeni häntä enää. Exä oli masentunut ja synkkä. Joskus ei jaksanut nousta edes sängystä ylös. Hänen alakulonsa ahdisti minua, enkä jaksanut koko ajan yrittää piristää tai auttaa häntä millon mitenkin. Kun tapasin ihastukseni, tuntui kuin valo olisi tullut takaisin elämääni. Neljän kuukauden jälkeen hänen tapaamisestaan jätin exän. Eli en edes mitenkään suin päin syöksynyt uuteen suhteeseen. Ap
[/quote]Hyvä. Teit kaikkesi, mutta toisen puolesta ei voi parantua. Jos jää, sairastuu pian itse, ja mitä hyötyä siitä on?
Hänkin voi saada uutta tuulta alleen, kun elämä muuttuu. Ei ole toista paapomassa tai ottamassa iskuja vaastaan. Vastuu tekee hänellekin hyvää.
Toinen sattui tulemaan oikealla hetkellä vastaan, ja se nyt vain kävi silloin kuin kävi.
Olisinpa voinut tehdä itse nuorena samoin, ajoissa. T:aikuinen yli 40 v.
Siis hä. Vastatkaapa ihan rehellisesti te sädekehän kiillottajat: kertoisitteko masentuneelle, että jätätte tämän toisen takia? Ihan oikeasti?!
Ap
Voin kyllä ihan ilman mitään sädekehien kiillottelua kertoa, etten itse toimisi noin ja KYLLÄ toimit väärin. Kaikista pahiten tässä pistää silmään se, ettet koe tehneesi mitään väärää ja yrität vain puolustella itseäsi, etkä ymmärrä eksäsi tunteita. Halooo!!! Jos itse olisin toiminut noin, niin todellakin katuisin ja tajuaisin toimineeni väärin. Ihan turha selitellä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:39"]Miks sä mietit vielä vuodenkin jälkeen tuota? Ja et tehnyt väärin [/quote] Ilmeisesti suurin osa kuitenkin katsoo, etten tehnyt väärin, kun tämä kommentti on saanut niin suuren kannatuksen! Kiitos teille! Ehkä sain nyt vahvistuksen omille ajatuksilleni: en tehnyt mitään väärää, vaan parhaani vaikeassa tilanteessa. Jos muutamat ystäväni ja exäni eivät tätä ymmärrä, niin en voi asialle mitään. Kiitos teille. :) Ap [/quote] Jos kaikesta tästä keskustelusta pystyt vetämään tuon johtopäätöksen, niin toivon todella paljon onnea tuleviin parisuhteisiin. Niissä tulee varmasti olemaan paljon draamaa. [/quote] Kyllä peukutuksetkin jotain kertovat, kaikki eivät jaksa kirjoittaa viestejä. Ap
[/quote]
Sulle kelpaa vain sun oma totuus. Miksi kyselet muilta? Typerä ketju, me nukkuu.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:35"]
Siis hä. Vastatkaapa ihan rehellisesti te sädekehän kiillottajat: kertoisitteko masentuneelle, että jätätte tämän toisen takia? Ihan oikeasti?! Ap
[/quote]
Kyllä kertoisin. Masentuneelle ei mikään tunnu miltään muutenkaan, on aika pohjalla jo. Vittumaisempi se siinä vaihees on kuulla et oliki kusetusta, ku alkaa parantuu masennuksesta. Tiä vaik uudestaa masentuu.
Siis hä. Vastatkaapa ihan rehellisesti te sädekehän kiillottajat: kertoisitteko masentuneelle, että jätätte tämän toisen takia? Ihan oikeasti?! Ap
[/quote]
Itse en ole tuollaisessa tilanteessa ollut, mutta en minäkään välttämättä kertoisi. Erot ovat aina vaikeita, olipa syy eroon mikä tahansa.
Nii joo siis et AP ei vaa voi nyt hyväksyy sitä miltä exästä tuntuu... No hyväksy nyt kuitenki, et meit o maailmas monenlaisii ja oikeus on erilaisiin tunteisiin. Koetaan asiat eritavoin ja nyt sä olet monen mielestä toiminu väärin ja exään sattuu. Hyväksy se, että exä ei ole sun jatke ja että sil on ihan omat ajatukset ja tunteet sun paapomisestas huolimatta. ...Sul on vähä tollanen narsistinen ajattelutapa nyt tossa... Ja narsistikortti vedetty :D niiiin vanha juttu kyllä :D
Hei te kukkahattuiset,
ajatelkaapa itsenne samaan liemeen. Ette tekään pysty säätämään tunne-elämäänne on-off. Jos olette kypsiä eroon, ja vain viimeinen tekosyy pitää teitä yhdessä, teette kaikille oikein kun lähdette sitten kun mitään ei voi tehdä ja lähtö tulee mahdolliseksi.
Jos sihen sivuun sattuu paikalle oikea ihminen, niin ei voi mitään. Parempi säästää jo muutenkin heikoilla olevaa ihmistä -varsinkin kun se uusi ei ole edes todellinen eron syy.
Nuorena -varsinkaan- ei pidä jämähtää huonoon suhteeseen, se on tärkeiden vuosien ja elämänsä tuhlaamista.
Tällaisesta suuttuvat ns. ystävät saavatkin jäädä, yrittäköön itse samanlaisessa suhteessa niin näkevät mitä se on. En suosittele.T.turpiinsa ottanut bipolaarisen rajatilapsykootikon ex.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:56"]
[/quote]
Kyllä kertoisin. Masentuneelle ei mikään tunnu miltään muutenkaan, on aika pohjalla jo. Vittumaisempi se siinä vaihees on kuulla et oliki kusetusta, ku alkaa parantuu masennuksesta. Tiä vaik uudestaa masentuu.
[/quote]Masentunut voi olla todella tuskainen, ahdistunut ja väkivaltainenkin. Hän haluaa pakonomaisesti tietää totuuden, jota epäilee jatkuvasti,muttei kestä sitä. Hän syyttää muita ja roikkuu viimeiseen asti vanhassa, vaikka se olisi miten huono vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:39"]
Voin kyllä ihan ilman mitään sädekehien kiillottelua kertoa, etten itse toimisi noin ja KYLLÄ toimit väärin. Kaikista pahiten tässä pistää silmään se, ettet koe tehneesi mitään väärää ja yrität vain puolustella itseäsi, etkä ymmärrä eksäsi tunteita. Halooo!!! Jos itse olisin toiminut noin, niin todellakin katuisin ja tajuaisin toimineeni väärin. Ihan turha selitellä.
[/quote]
Kyllä ap selvästi katuu, ainakin jollain tasolla. Siksihän hän aloitti tämän ketjun.
Itse sanoisin ap:lle, että ymmärrän häntä. Eihän hankalassa tilanteessa oleva ihminen voi tietää, mikä olisi paras optimaalinen ratkaisu tilanteeseen tai miten muut ihmiset tulevat reagoimaan. Maailma ei todellakaan ole mustavalkoinen.
Jos asia kerran vaivaa, kannattanee pyytää eksältä anteeksi. Jatka elämääsi eteenpäin uuden kumppanin kanssa ja unohda menneet. Kaikkea hyvää.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 16:39"]
[/quote]
Kyllä ap selvästi katuu, ainakin jollain tasolla. Siksihän hän aloitti tämän ketjun.
Itse sanoisin ap:lle, että ymmärrän häntä. Eihän hankalassa tilanteessa oleva ihminen voi tietää, mikä olisi paras optimaalinen ratkaisu tilanteeseen tai miten muut ihmiset tulevat reagoimaan. Maailma ei todellakaan ole mustavalkoinen.
Jos asia kerran vaivaa, kannattanee pyytää eksältä anteeksi. Jatka elämääsi eteenpäin uuden kumppanin kanssa ja unohda menneet. Kaikkea hyvää.
[/quote]
Siis millä tavalla AP muka katuu? Hänhän on nimenomaan vain puolustellut ja selitellyt tekojaan.
Minun mielestäni on kiistaton tosiasia, että ystäväsi tietävät tilanteenne paremmin kuin me täällä ja he myös tuntevat teidät molemmat. Sekin on fakta, että monet heistä ovat totuuden paljastuttua ottaneet sinuun etäisyyttä, koska kokevat, että olet toiminut ilmeisen törkeällä tavalla. He eivät ilmeisesti luota sinuun, koska eivät tahdo ystävyyttäsi enää. Se, että sinä et tällaisesta yhteisöllisestä "pikku vihjeestäkään" tajua vieläkään, miten väärin olet toiminut, osoittaa, että he ovat oikeassa. Sinä taidat olla kylmä ja itsekäs henkilö. Me emme näitä tosiasioita muuttaa voi, vaikka kertoisit tarinaa kuinka itsellesi suopeasti tahansa. Meidän mielipiteellämme ei ole mitään merkitystä. Tosiasiat ovat siellä omassa elämässäsi nähtävillä, lue niitä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 14:25"]Nii no siis aiotko sä nyt ruveta jotenkin korjaamaan tätä asiaa?siihenkö tarvit neuvoja vai miks ihmeessä vatvot tätä vanhaa juttua mielessäsi/täällä?vai haluatko vaan tietää teitkö väärin?siihen et tule vastausta saamaan koska osan mielestä teit osan et.miksi et voi unohtaa koko juttua kun ei se siitä muuks muutu?en käsitä..
[/quote]
No siis tämä koko homma on vasta valjennut exälleni ja hän oli tästä kaikesta loukkaantunut ja väitti minun tehneen väärin ja että olisin huijannut hänet ystäväkseni. Nyt hän on myös kertonut kaiken yhteisille ystävillemme, jotka ovat nyt suuttuneet minulle enkä ymmärrä sitä. Mielestäni tein oikein kun yritin säästää exän tunteita ja jatkoin ystävänä. Mutta nyt olenkin yleinen sylkykuppi ja muutamat ystäväni ovat laittaneet välit poikki minuun. Tein kuulemma niin törkeästi ja itse olen eri mieltä. Kai nyt mietin, että oliko tekoni nyt sitten niin hirveä muka...
Ap
[/quote]
Kyllä teit. Ystäväsikin ovat oikeassa.