Tilanne työpaikalla - mitä teen väärin?
Olen henkilökohtaisena avustajana. Avustettava on mies. Muut avustajat ovat miehiä.
Alkuun kaikki meni hyvin ja olen tehnyt enemmän töitä kun on pyydetty osoittaakseni, että arvostan saamani työpaikkaa ja haluan pitää sen. Yritän tehdä niin täydellistä jälkeä kuin pystyn, koska 1) siis haluan selviytyä koejajasta, 2) avustettava myös rehellisesti sanoen ansaitsee sen.
Avustettavan kanssa on psyykannut alusta asti tosi hyvin ja on kehunut minua parhaimmaksi avustajistaan.
Ajan kuluessa olen kuitenkin huomannut hänen vaimonsa käytöksen muuttuvan kateelliseksi, vaikka olen kaikista avustajista kaikkein vähiten paikan päällä viikon aikana ja avustettava voisi olla isäni.
Olen tosi ahdistunut tilanteesta, koska olen vain halunnut helpottaa vaimonkin taakkaa ja olen aina siirtynyt sivuun (fyysisesti toiseen huoneeseen), kun hänellä on ollut asiaa miehelleen.
Pelkään saavani potkut koeajalla ja olen jo alkanut katselemaan toisia työpaikkoja, mutta voisinko tehdä vielä jotain pelastaakseni tämän?
Vaimo siis estää minua tekemästä tiettyjä miehelle tehtäviä rutiineja nykyään ja muutenkin on koko ajan tavallista hermostuneempi ja hosuvampi. Huomaan että perääni on myös alettu kytätä ja keskustelu on alkanut olla sellaista, että minä muka kyseenalaistaisin hänen taitojaan vaikka en niin tosiaankaan tee, jos esim. tarjoudun muun työn lisäksi vielä kokkaamaan koko perheelle. Vaimokin on jo tosi väsynyt ja vanha ihminen...Yritän vain empaattisesti auttaa. On myös alkanut arvostella siivoustyöni jälkeä, vaikka olen ainoa avustajista, joka siivoaa vapaaehtoisesti. Ja teen suursiivouksen vielä...
Olen kokenut avustaja, joten en tosiaankaan tee mitään mitä ei kukaan muukaan kokenut avustaja tekisi.
Missä on vika ja kannattaako tämän työpaikan varaan enää laskea tulevaisuuttaan? En tiedä miten parantaisin tilannetta, koska olen koko ajan käyttänyt täsmälleen samalla tavalla. Töissäkin pukeudun seksittömiin säkkeihin ja en käytä meikkiä. Surettaa kovasti, koska työ on minulle mielekästä ja kiintoisaa verrattuna entisiin avustajan töihini ja pidän avustettavasta.
Kommentit (19)
Voisitko sinä puhua avustettavasi vaimon kanssa? Kysy mitä ne toivoo, sen sijaan että hääräät täysyllä joka paikassa.
Sopisin yhdessä molempien kanssa tehtävistä ja työn haista. Mitä minä teen, mitä tekee vaimo jne. Suursiivouksen en itse katsoisi kuuluvan tehtäviini.
Olet tehnyt enemmän kuin pyydetty? Miksi? Jospa vaan tekisit sovitun niin ei ärsytä ketään.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:06"]
Kateus... Se on inhottava tunne, sekä sitä kokevalle että sen kohteelle. Et ole tehnyt mitään väärin etkä voi muuttaa mitään paitsi mahdollisesti vaihtaa työpaikkaa. Valitettavasti.
[/quote]
Ok, kiitti. Helpotti.
Helpommallahan pääsisin jos vain löysäilisin kuten muut avustajat. Miehille vaimo on suorastaan lirkuttava. Ai niin, oikeastaan avustettava voisi olla isoisäni ja työni on käytännössä saattohoitoa. Siksikin tilanne on täysin järjetön, eikä mies kaipaisi enää turhaa draamaa kotiinsa.
Ketuttaa siksikin, että jo työhaastattelussa sanoin vaimolle kahden kesken, että valitkaa työhön mies, jos se molemmista paremmalta tuntuu. Luovuin myös toisesta minulle tarjotusta työstä.
Voin sanoa olevani moninkertaisesti kokeneempi kuin miehen muut avustajat...
Ap
Et tee mitään väärin, pikemminkin kuulostaa, että vääntäisit itsesi vaikka solmuun miellyttääksesi ja tehdäksesi kaiken " oikein".
Toivottavasti saat palkan tekemistäsi ylitunneista.
Arvostan sinua, oikeasti, minusta ei olisi tuohon työhön.
Voisiko olla jotain sellaista että vaimoa kokee jotenkin että astut hänen reviirilleen ja ärsyyntyy.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:08"]
Voisitko sinä puhua avustettavasi vaimon kanssa? Kysy mitä ne toivoo, sen sijaan että hääräät täysyllä joka paikassa.
[/quote]
Toteutan omasta mielestäni niitä toiveita, jotka mainittiin työpaikkahaastattelussa ja talo oli ihan p**kan vallassa kun saavuin. Alussa ilahtuivat molemmat suuresti ja saan pitää kiirettä, että ehdin aina kaiken.
Hyvää hyvyyttäni ajattelin siivouksen kohentavan kaikkien mielialaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:06"]
Kateus... Se on inhottava tunne, sekä sitä kokevalle että sen kohteelle. Et ole tehnyt mitään väärin etkä voi muuttaa mitään paitsi mahdollisesti vaihtaa työpaikkaa. Valitettavasti.
[/quote]
Ok, kiitti. Helpotti.
Helpommallahan pääsisin jos vain löysäilisin kuten muut avustajat. Miehille vaimo on suorastaan lirkuttava. Ai niin, oikeastaan avustettava voisi olla isoisäni ja työni on käytännössä saattohoitoa. Siksikin tilanne on täysin järjetön, eikä mies kaipaisi enää turhaa draamaa kotiinsa.
Ketuttaa siksikin, että jo työhaastattelussa sanoin vaimolle kahden kesken, että valitkaa työhön mies, jos se molemmista paremmalta tuntuu. Luovuin myös toisesta minulle tarjotusta työstä.
Voin sanoa olevani moninkertaisesti kokeneempi kuin miehen muut avustajat...
Ap
[/quote]
Vaimo voi olla myös itse seniili ja siksi mustasukkainen ilman syytä. Ihmisen mieli on outo paikka. Mieti jaksatko itse tehtävässä ja päätä sen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:13"]
Voisiko olla jotain sellaista että vaimoa kokee jotenkin että astut hänen reviirilleen ja ärsyyntyy.
[/quote]
Tätä minäkin pelkäsin alussa mutta tosiasiassa mies on aina ollut se järjestelijä ja työhaastattelussa minulle sanottiin, että hoitaisin miehen roolin = siivouksen. Joskus taas kyllä ruuanlaitto on ihan jätettykin minun harteilleni jonkin oman menon takia, mikä tekee työpäivästä superraskaan. En esim. voi poistua talosta ollenkaan.
Edelleenkin painotan, että tykkään kyllä kaikista perheenjäsenistä ja aikuiset lapsetkin ovat kehuneet minua (ovat joskus käymässä). Nyt kuitenkin tuntuu pahalta mennä töihin, koska haluaisin hoitaa työni enkä epätoivoissani keksiä tapoja tappaa aikaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:10"]
Olet tehnyt enemmän kuin pyydetty? Miksi? Jospa vaan tekisit sovitun niin ei ärsytä ketään.
[/quote]
Teen sen mistä työhaastattelussa puhuttiin. Olen myös oma-aloitteisesti ehdotellut asioita ja kaikkeen on aina sanottu kyllä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:06"] Kateus... Se on inhottava tunne, sekä sitä kokevalle että sen kohteelle. Et ole tehnyt mitään väärin etkä voi muuttaa mitään paitsi mahdollisesti vaihtaa työpaikkaa. Valitettavasti. [/quote] Ok, kiitti. Helpotti. Helpommallahan pääsisin jos vain löysäilisin kuten muut avustajat. Miehille vaimo on suorastaan lirkuttava. Ai niin, oikeastaan avustettava voisi olla isoisäni ja työni on käytännössä saattohoitoa. Siksikin tilanne on täysin järjetön, eikä mies kaipaisi enää turhaa draamaa kotiinsa. Ketuttaa siksikin, että jo työhaastattelussa sanoin vaimolle kahden kesken, että valitkaa työhön mies, jos se molemmista paremmalta tuntuu. Luovuin myös toisesta minulle tarjotusta työstä. Voin sanoa olevani moninkertaisesti kokeneempi kuin miehen muut avustajat... Ap [/quote] Vaimo voi olla myös itse seniili ja siksi mustasukkainen ilman syytä. Ihmisen mieli on outo paikka. Mieti jaksatko itse tehtävässä ja päätä sen mukaan.
[/quote]
On kyllä vähän seniili ja höpsö välillä. Muistaa väärin ja kirjoittaa väärin. Ehkä korkea koulutus ei auta tuossa vaiheessa enää. Ap
Tsemppiä. Voit ajatella,että olet tehnyt kaiken niin hyvin, kuin varmasti olet voinut. Perheen (+vaimon) sietäisi olla tyytyväinen hyvään työntekijään, koska tässä maailmassa se ei ole itsestäänselvyys. Ehkä kannattaisi jutella vaimon kanssa asiat uusiksi ja miettiä mitkä oikeasti kuuluvat työtehtäviisi. Näin vaimokaan ei voi sitten valittaa tai nyrpistellä. Muista se, että et ansaitse huonoa kohtelua ja vaihdat työpaikkaan jossa työpanostasi _aidosti_ arvostetaan, jos tämä nyt ei vaimolle käy. Mutta jutelkaa ensin.
Ehkä olet vain yliherkkä? Aluksi tuntui kaikista ihanalta, kun "pelastaja" saapui! Mutta jos olet niin överiksi vetänyt töissä (siis tehnyt ihan kaiken, myös ne tehtävät jotka eivät kuuluisi sinulle) niin ehkä tämä muistisairas vaimo, kokee, että olet astunut tietyn rajan yli, vaikka aluksi se tuntui helppottavalta. Suosittelen, että vähennät työkenttääsi vain niihin tehtäviin, jotka virallisesti sinulle kuuluu, etkä yritä alleviivata miten erinomainen olet! Vaimo kokee uhaksi sinun täydellisyytesi kaikessa toiminnassa, ja tullut mustasukkaiseksi! Mies saattanut ripustautua sinuun henkisesti, koska olet itsevarma työssäsi, teet kaiken hyvin, ja olet auttanut heitä enemmän kuin kukaan muu. Heikoilla oleva ihminen on voinut tuntea sinuun suurta vetoa, koska hän on kokenut sinut tietyllä tavalla pelastajaksi. Vahvuutesi ja erinomaisuutesi työssä on tuntunut, että pystyt hoitamaan kaiken, ja epävarma, sairas ihminen on voinut ihastua voimantuntoosi, kykeneväisyyteesi, varsinkin kun tämä saattohoidossa oleva ihminen on itse ollut samassa roolissa perheessä kuin sinä nyt! Olet siis mennyt tietyn rajan yli, peräänny on minun neuvoni! Älä tee itsestäsi välttämätöntä, sillä teet vain karhunpalveluksen heille!! tarkoitus ei ole lisätä laitostumista, vaan aktivoida taloudessa asuvat ihmiset itse toimijoiksi!!
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:33"]
Ehkä olet vain yliherkkä? Aluksi tuntui kaikista ihanalta, kun "pelastaja" saapui! Mutta jos olet niin överiksi vetänyt töissä (siis tehnyt ihan kaiken, myös ne tehtävät jotka eivät kuuluisi sinulle) niin ehkä tämä muistisairas vaimo, kokee, että olet astunut tietyn rajan yli, vaikka aluksi se tuntui helppottavalta. Suosittelen, että vähennät työkenttääsi vain niihin tehtäviin, jotka virallisesti sinulle kuuluu, etkä yritä alleviivata miten erinomainen olet! Vaimo kokee uhaksi sinun täydellisyytesi kaikessa toiminnassa, ja tullut mustasukkaiseksi! Mies saattanut ripustautua sinuun henkisesti, koska olet itsevarma työssäsi, teet kaiken hyvin, ja olet auttanut heitä enemmän kuin kukaan muu. Heikoilla oleva ihminen on voinut tuntea sinuun suurta vetoa, koska hän on kokenut sinut tietyllä tavalla pelastajaksi. Vahvuutesi ja erinomaisuutesi työssä on tuntunut, että pystyt hoitamaan kaiken, ja epävarma, sairas ihminen on voinut ihastua voimantuntoosi, kykeneväisyyteesi, varsinkin kun tämä saattohoidossa oleva ihminen on itse ollut samassa roolissa perheessä kuin sinä nyt! Olet siis mennyt tietyn rajan yli, peräänny on minun neuvoni! Älä tee itsestäsi välttämätöntä, sillä teet vain karhunpalveluksen heille!! tarkoitus ei ole lisätä laitostumista, vaan aktivoida taloudessa asuvat ihmiset itse toimijoiksi!!
[/quote]
Olen kyllä herkkä aistimaan toisten mielialoja. Tuo oli kyllä hyvä pointti, että olen nyt samassa roolissa kuin tuo saattohoidossa oleva.
Minulla on myös monipuolisesti työkokemusta ja perheenjäsenten kokemusten mukaan "näytän osaavan mitä vaan". Joskus minua on sanottu ärsyttävän täydelliseksi työntekijäksi, mikä on saattanut johtaa konfliktiinkin.
Olen myös aika erilainen nainen kuin vaimo ja tulen toimeen paremmin miesten kanssa. Ehkä tämäkin synnyttää väärintulkintoja.
Vaimon tarvitsee tehdä hyvin, hyvin vähän. Lähinnä olla läsnä. Sen verran paljon tunteja on saanut vammaispalvelusta. Lapsetkin käyvät aika ahkerasti kotosalla ja ovat kiitelleet avusta.
Minulle ei kuulu virallisesti oikein mitään. Ja käytännössä tuntuu välillä tuntuvan ihan kaikki. Olen mm. lukenut henkilökohtaisille avustajille tehtyä tehtävälistaa (kaapin ovessa) ja olen todennäköisesti ainoa joka sitä säntillisesti noudattaa. Toisaalta vaimo sanoi, että sen on mies tehnyt yhdessä avustajan kanssa, ei hän. Joten....
Mies on kutsunut minua erittäin luotettavaksi henkilöksi ja tietää kyllä, että olen enemmänkin liian ankara itselleni ja vähättelen itseäni...
Vähän paha vähentää töitä, kun sekin voidaan kokea nyt joksikin mielenosoitukseksi. Ap
Tee vain työsi! Se riittää, eikä sinun tarvitse yliyrittää ollaksesi niin hyvä. Ymmärräthän, että sivusta katsoen homma alkaa mennä överiksi kun tarjoudut tekemään ruokaa ja ties mitä muuta ylimääräistä, joka ei todellakaan kuulu yhdenkään miespuolisen avustajan, ei myöskään sinun tehtävääsi.
Älä siis tunge liikaa sellaisiin hommiin, jotka eivät sinulle kuulu. Vaimo kokee itsensä syrjäytetyksi, kun itsekin kirjoitat "Vaimon tarvitsee tehdä hyvin, hyvin vähän. Lähinnä olla läsnä."
Sinusta tämä voi olla kummallinen ajatus, mutta kyllä vaimo haluaa olla edelleen miehelleen se tärkein nainen. Siksi hän ei osaa arvostaan sinun työtäsi sillä tavalla kuin sinä odotat vaan pitää sitä tunkeilevana.
Ei sinun tarvitse töitä vähentää, mutta älä nyt haali niitä lisää ja yritä olla parempi kuin ne kaikki samaa työtä tekevät miehet. Se kun voi johtaa ojasta allikkoon.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 23:00"]
Tee vain työsi! Se riittää, eikä sinun tarvitse yliyrittää ollaksesi niin hyvä. Ymmärräthän, että sivusta katsoen homma alkaa mennä överiksi kun tarjoudut tekemään ruokaa ja ties mitä muuta ylimääräistä, joka ei todellakaan kuulu yhdenkään miespuolisen avustajan, ei myöskään sinun tehtävääsi.
Älä siis tunge liikaa sellaisiin hommiin, jotka eivät sinulle kuulu. Vaimo kokee itsensä syrjäytetyksi, kun itsekin kirjoitat "Vaimon tarvitsee tehdä hyvin, hyvin vähän. Lähinnä olla läsnä."
Sinusta tämä voi olla kummallinen ajatus, mutta kyllä vaimo haluaa olla edelleen miehelleen se tärkein nainen. Siksi hän ei osaa arvostaan sinun työtäsi sillä tavalla kuin sinä odotat vaan pitää sitä tunkeilevana.
Ei sinun tarvitse töitä vähentää, mutta älä nyt haali niitä lisää ja yritä olla parempi kuin ne kaikki samaa työtä tekevät miehet. Se kun voi johtaa ojasta allikkoon.
[/quote]
Ei ole käynyt mielessäkään ettei vaimo olisi se tärkein nainen. Minähän olen siellä auttamassa että hän jaksaisi olla se tärkein nainen. Ikää melkein 80. Ja vastaa vielä yksin apuvälineistä ja avustajien sijaisten hankkimisesta. Missään nimessä en halua muodostua korvaamattomaksi. Haluan vain pitää työpaikkani.
En tarkasti tiedä mitä miespuoliset avustettavat tekevät, mutta jälkien ja kuulopuheiden perusteella vähemmän. Vaatteet lattialle, pöydät täynnä roskaa jne.
Tähdennän myös, että ruuanlaitto välillä kuuluu minulle täysin ja tehtävälistan mukaan suursiivous myös. Toisaalta haluankin, että työpäivässä on tehtäviä ja olen välillä huolissani, kun aika ei kulu.
Toiset avusatajan työt ovat olleet vielä työläämpiä :).
Jokatapauksessa jollei vaimo yhtäkkiä arvostakaan työtäni, niin onko työpaikkakiusaaminen hyvä tapa ilmaista se? Kuitenkin on toisissa tilanteissa taas kaatamassa kaikki hommat niskaani ja välillä valittaakin kun en ole ehtinytkään tekemään kaikkea, vaikka se ajan kannalta olisi mahdotonta. En ehdi edes pitää kunnon taukoja.
Ap
No, teen tästä lähtien niin, etten tee mitään ruokahommia paitsi jos on pakko.
Haluaisin kyllä syöttää avustettavan, mutta jos ei niin ei sitten. Luetaan tenttikirjaa sen ajan...Mielelläni tekisin vain työni...
Olisi ihan kiva jollei tarvitsisi AV-palstalla arvailla omaa työnkuvaa.
Kiitos kuitenkin hyvistä kommenteista!
Ap