Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi miniälle: "Jos haluat apua vauvan kanssa, saat kauniisti anella sitä minulta"

Vierailija
05.01.2022 |

Anoppini puhui odotusaikana, kuinka mielellään auttaa vauvan kanssa, kun vauva on syntynyt. Oli tosi innoissaan vauvasta ja suunnitteli, mitä kaikkea haluaa tehdä vauvan kanssa. Anoppi asuu melko lähellä meitä, lapsenlapsi on anopin ensimmäinen ja luultavasti ainoa, ellemme miehen kanssa myöhemmin saa lisää lapsia.

Vauvan synnyttyä tilanne olikin ihan toisenlainen, eikä auttaminen kiinnostanut. Alku vauvan kanssa oli vaikea ja mies pyysi äitiään avuksi (minä olin vuodepotilaana). Anoppi kieltäytyi useamman kerran. Lopulta anoppi ilmoitti, että jos minä ja mieheni kaipaamme apua vauvan kanssa, täytyy minun soittaa anopille ja anella kauniisti häneltä apua ja sitten hän harkitsee avuksi tulemista. Anopille ei käy, että poikansa soittaisi ja pyytäisi anoppia avuksi, vaan nimenomaan minun pitää olla anoppiin yhteydessä. Minusta tuo on ihan järjetöntä, miksi omalta pojalta tuleva avunpyyntö ei kelpaa? Miksi yhteydenoton pitäisi tulla miniältä (ei minunkaan mies soittele vanhemmilleni ja pyydä heitä avuksi, vaan minä soitan)? Ja miksi minun pitäisi "kauniisti anella" apua, eikö ihan riittäisi "hei, pääsisitkö auttamaan vauvan kanssa", kun tämä lause riittää esim. omien vanhempieni kanssa? En koe, että minun pitäisi anella keneltäkään apua vauvan kanssa, ihan tavallisen kysymisen pitäisi riittää. Tuntuu, että vauvan kanssa auttamisesta on tullut jonkinlainen "kauppatavara" anopin mielessä. Minusta ei tunnu hyvältä, että apua saadakseen pitäisi jotenkin nöyristellä ja madella apua kerjäämässä toisen edessä.

Omat kaukana asuvat vanhempani ovat auttaneet useamman kerran, kun olen ihan vain kysynyt, pääsevätkö avuksi. Anoppi on ärsyyntynyt tästä, kun vanhempani ovat nähneet vauvaa useammin. Johtuisiko siitä, että vanhempiani ei tarvitse anella avuksi, vaan tulevat ihan mielellään vain kysymällä. Anoppi ei kylään tullessa halua auttaa, vaan tulee vieraaksi ja odottaa meidän esimerkiksi laittavan ruoat yms hänelle valmiiksi. Ja ei, anopin ei ole mikään pakko auttaa vauvan kanssa, mutta ihmetyttää tuo asenne, miksi apua pitäisi anella eikä ihan vain arkinen kysyminen riitä.

Onko muilla ollut vastaavaa anopin kanssa? Miten tilanteen kanssa kävi?

ap

P.S. Ethän tule sanomaan tilannettani provoksi, tämä on oikeasti ikävä tilanne. Kaikilla ei ole helppoa oman vanhemman/appivanhemman kanssa, eikä se tee asiasta provoa.

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan suoraan, että isovanhemmat voivat olla lapsiperheille myös ongelma!

Isovanhempien mielestä lapsenlapsi voi olla kesällä ulkona auringossa rajattomasti. Lasten iho paloi ennenkin, kun ihosyöpää ei pelätty. Isovanhempien mielestä uimataidoton lapsi voi olla uimarannalla ilman valvontaa. Ei sitä ennenkään vahdittu lapsia, vaan lapset kuljeskelivat ulkona ja pihoilla ilman aikuisen valvontaa. Tapaturmia sattui, mutta viis siitä! Anopin mielestä lapsen kynnet voi lakata, vaikka vanhemmat eivät tätä hyväksy. Anoppi ei ymmärrä, että kynsilakka ja kynsilakanpoistoaine on myrkkyä lapselle.

Raivostuttavaa on myös makean ja karkin tuputtaminen. Annetaan periksi se, minkä lapsen äiti ja isä kieltävät. Surullista. En yhtään ihmettele, miksi vanhemmat eivät kyläile mummoloissa eivätkä anna lapsiaan hoitoon isovanhemmille!

Isovanhemmat eivät piittaa vähääkään lapsen turvallisuudesta eivätkä noudata vanhempien ohjeita. He ovat aivan itse ja omalla käyttäytymisellään valinneet, etteivät ole tekemisissä lastenlastensa kanssa eikä heitä pyydetä edes tilapäisiksi lastenhoitajiksi!

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä kaksi aikuista ihmistä - lapsen äiti ja isä - eivät pärjää oman vauvan kanssa? Mihin sitä anoppia ja anopin apua tarvitaan? Onko kyseessä vanhempien uusavuttomuus?

Suuren perheen äitinä ihmettelen, miksi nuoret ja terveet vanhemmat eivät pärjää lastensa kanssa? Ihmettelen, miten lasten äiti ja isä ovat sormi suussa ihan yksinkertaisissa asioissa kuten lastenhoidossa, lastenkasvatuksessa,  ruoanlaitossa, siivoamisessa ja raha-asioitten hoidossa. Iäkkäät ja raihnaiset isovanhemmat ramppaavat harva se päivä ja viikko hoitamassa lapsenlapsia ja tekemässä kotitöitä. Osa vanhemmista kuskaa lapsiaan jatkuvasti mummoloihin hoitoon. Lapsiperheen arki on suunniteltu täysin isovanhempien ilmaisen avun varaan.

Lastenhoito ja lastenkasvatus kuuluu lapsen vanhemmille - ei suinkaan isovanhemmmille!

"– Lapsella on oikeus tulla kasvatetuksi hyvin, vastuullisesti ja rakkaudella. Valta ja vastuu kuuluu vanhemmille, ja heidän tulisi ottaa vanhemman rooli tosissaan. Tämä ei ole viranomaiskysymys, vaan kasvatuskulttuurikysymys." Olen täysin samaa mieltä.

- https://www.iltalehti.fi/perhe/a/2014011517932473

Vierailija kirjoitti:

No et todellakaan ala anelemaan yhtään mitään tollaselta! Ite laittaisin välit kokonaan poikki, ei vaikuta hirveän tasapainoiselle ihmiselle.

Vierailija
122/126 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan suoraan, että isovanhemmat voivat olla lapsiperheille myös ongelma!

Isovanhempien mielestä lapsenlapsi voi olla kesällä ulkona auringossa rajattomasti. Lasten iho paloi ennenkin, kun ihosyöpää ei pelätty. Isovanhempien mielestä uimataidoton lapsi voi olla uimarannalla ilman valvontaa. Ei sitä ennenkään vahdittu lapsia, vaan lapset kuljeskelivat ulkona ja pihoilla ilman aikuisen valvontaa. Tapaturmia sattui, mutta viis siitä! Anopin mielestä lapsen kynnet voi lakata, vaikka vanhemmat eivät tätä hyväksy. Anoppi ei ymmärrä, että kynsilakka ja kynsilakanpoistoaine on myrkkyä lapselle.

Raivostuttavaa on myös makean ja karkin tuputtaminen. Annetaan periksi se, minkä lapsen äiti ja isä kieltävät. Surullista. En yhtään ihmettele, miksi vanhemmat eivät kyläile mummoloissa eivätkä anna lapsiaan hoitoon isovanhemmille!

Isovanhemmat eivät piittaa vähääkään lapsen turvallisuudesta eivätkä noudata vanhempien ohjeita. He ovat aivan itse ja omalla käyttäytymisellään valinneet, etteivät ole tekemisissä lastenlastensa kanssa eikä heitä pyydetä edes tilapäisiksi lastenhoitajiksi!

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä kaksi aikuista ihmistä - lapsen äiti ja isä - eivät pärjää oman vauvan kanssa? Mihin sitä anoppia ja anopin apua tarvitaan? Onko kyseessä vanhempien uusavuttomuus?

Suuren perheen äitinä ihmettelen, miksi nuoret ja terveet vanhemmat eivät pärjää lastensa kanssa? Ihmettelen, miten lasten äiti ja isä ovat sormi suussa ihan yksinkertaisissa asioissa kuten lastenhoidossa, lastenkasvatuksessa,  ruoanlaitossa, siivoamisessa ja raha-asioitten hoidossa. Iäkkäät ja raihnaiset isovanhemmat ramppaavat harva se päivä ja viikko hoitamassa lapsenlapsia ja tekemässä kotitöitä. Osa vanhemmista kuskaa lapsiaan jatkuvasti mummoloihin hoitoon. Lapsiperheen arki on suunniteltu täysin isovanhempien ilmaisen avun varaan.

Lastenhoito ja lastenkasvatus kuuluu lapsen vanhemmille - ei suinkaan isovanhemmmille!

"– Lapsella on oikeus tulla kasvatetuksi hyvin, vastuullisesti ja rakkaudella. Valta ja vastuu kuuluu vanhemmille, ja heidän tulisi ottaa vanhemman rooli tosissaan. Tämä ei ole viranomaiskysymys, vaan kasvatuskulttuurikysymys." Olen täysin samaa mieltä.

- https://www.iltalehti.fi/perhe/a/2014011517932473

Vierailija kirjoitti:

No et todellakaan ala anelemaan yhtään mitään tollaselta! Ite laittaisin välit kokonaan poikki, ei vaikuta hirveän tasapainoiselle ihmiselle.

Tuloo elämisen jäläkiä sanoo mun anoppi. Kyllä niitä kolhuja sattuu kaikille, vaikka vähän varookin. En mä ainakaan kaipaisi kropastani yhtäkään arpea tai itkisi, jos mun onnettomuudessa hajonnut olkapää olisikin entisen veroinen huomenna herätessäni. Anopin mielestä esim lasit ja ruosteiset naulat on ihan ok vaippaikäisten leikkeihin. Koirien edestä ne jostain syystä kerätään pois?!?!?

Joo. Emme ole väleissä nykyään anopin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tiukkaa paikkaa ei tulisi, että tuollaiselta anopilta anelisin yhtään mitään. Voi ihan keskenään miettiä, miksi ei näe lapsenlastaan kun käyttäytyy tuolla tavalla.

En koskaan lähde mukaan kenenkään manipulointiyrityksiin. Paljon parempi olla, kun ei ole tekemisissä tuolkaisen mt-tapauksen kanssa.

No tämä. Hätätilanteessa antaisin lapset mieluummin sosiaalitätien huomaan kuin anopin hoidettavaksi.

Vierailija
124/126 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies ei laita äitiään ruotuun ja sano, ettei sinua pompoteta millään anelukäskyillä? Hänen äitinsä - hänen velvollisuutensa hoitaa tuo tilanne.

Siihen on jokin syy miksi anoppi toimii näin.

Vierailija
125/126 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että anoppi ei änkeä teille vaan haluaa kuulla että miniä oikeesti tarvii apua. Hienoa.

Vierailija
126/126 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudolta kuulostaa. Silti tuli nämä asiat mieleenI:

Sinä tietenkin tunnet anopin paremmin, mutta voisiko olla, että anoppi ei halua tuppautua, mikäli miniä ei häntä halua? Siksi toivoo sinulta yhteydenottoa. Ja kun on käyttänyt sanaa anella, niin ei ole ajatellut sen tarkoittavan muuta kuin sitä, että tulee, jos sinä pyydät. 

Yksi tapa miten ratkaista tilannetta olisi, että lähettäisit hänelle viestiä, että mikäköhän asia on kyseessä, ja hänen poikansa ei pyydä apua sinun ylitsesi. 

Toinen tapa, jota minä ehkä itse tilanteessasi ainakin kokeilisin, koska en siedä konflikteja, olisi, että avuntarpeessa/toiveessa lähettäisin saman viestin sekä anopille että omille vanhemmilleni tyyliin: "Hei anopin nimi, äiti ja iskä! Nyt tarvittaisiin taas jonkun isovanhemman apua, kun minulla on kampaaja-aika. Kuka haluaisi tulla/pääsisi ylihuomenna pikkuvauvelia katsomaan?" Näin olis samalla pyydetty/aneltu apua kaikilta.

Meillä anoppi vastaisi, että ei tulisi noin lyhyellä varoajalla eikä tuollaisen syyn takia.

Ei voisi kuitenkaan väittää, ettei häntä pyydetä! Jos pyydetään eikä tule, niin ihan oma valinta. Ja toki, kaikki eivät pääse lyhyellä aikavälillä. Samaa pyyntötekniikkaa voi käyttää pidemmälläkin aikavälillä.