Anoppi miniälle: "Jos haluat apua vauvan kanssa, saat kauniisti anella sitä minulta"
Anoppini puhui odotusaikana, kuinka mielellään auttaa vauvan kanssa, kun vauva on syntynyt. Oli tosi innoissaan vauvasta ja suunnitteli, mitä kaikkea haluaa tehdä vauvan kanssa. Anoppi asuu melko lähellä meitä, lapsenlapsi on anopin ensimmäinen ja luultavasti ainoa, ellemme miehen kanssa myöhemmin saa lisää lapsia.
Vauvan synnyttyä tilanne olikin ihan toisenlainen, eikä auttaminen kiinnostanut. Alku vauvan kanssa oli vaikea ja mies pyysi äitiään avuksi (minä olin vuodepotilaana). Anoppi kieltäytyi useamman kerran. Lopulta anoppi ilmoitti, että jos minä ja mieheni kaipaamme apua vauvan kanssa, täytyy minun soittaa anopille ja anella kauniisti häneltä apua ja sitten hän harkitsee avuksi tulemista. Anopille ei käy, että poikansa soittaisi ja pyytäisi anoppia avuksi, vaan nimenomaan minun pitää olla anoppiin yhteydessä. Minusta tuo on ihan järjetöntä, miksi omalta pojalta tuleva avunpyyntö ei kelpaa? Miksi yhteydenoton pitäisi tulla miniältä (ei minunkaan mies soittele vanhemmilleni ja pyydä heitä avuksi, vaan minä soitan)? Ja miksi minun pitäisi "kauniisti anella" apua, eikö ihan riittäisi "hei, pääsisitkö auttamaan vauvan kanssa", kun tämä lause riittää esim. omien vanhempieni kanssa? En koe, että minun pitäisi anella keneltäkään apua vauvan kanssa, ihan tavallisen kysymisen pitäisi riittää. Tuntuu, että vauvan kanssa auttamisesta on tullut jonkinlainen "kauppatavara" anopin mielessä. Minusta ei tunnu hyvältä, että apua saadakseen pitäisi jotenkin nöyristellä ja madella apua kerjäämässä toisen edessä.
Omat kaukana asuvat vanhempani ovat auttaneet useamman kerran, kun olen ihan vain kysynyt, pääsevätkö avuksi. Anoppi on ärsyyntynyt tästä, kun vanhempani ovat nähneet vauvaa useammin. Johtuisiko siitä, että vanhempiani ei tarvitse anella avuksi, vaan tulevat ihan mielellään vain kysymällä. Anoppi ei kylään tullessa halua auttaa, vaan tulee vieraaksi ja odottaa meidän esimerkiksi laittavan ruoat yms hänelle valmiiksi. Ja ei, anopin ei ole mikään pakko auttaa vauvan kanssa, mutta ihmetyttää tuo asenne, miksi apua pitäisi anella eikä ihan vain arkinen kysyminen riitä.
Onko muilla ollut vastaavaa anopin kanssa? Miten tilanteen kanssa kävi?
ap
P.S. Ethän tule sanomaan tilannettani provoksi, tämä on oikeasti ikävä tilanne. Kaikilla ei ole helppoa oman vanhemman/appivanhemman kanssa, eikä se tee asiasta provoa.
Kommentit (126)
Pyytäisin tilanteessasi ketä tahansa muuta kuin tuota mt-ongelmaista vanhaa a k k aaa.
Jos olet kontrolloivaa kauhuvierasta taakaksesi vinkumassa niin anele ihmeessä. Vai missä tässä oli se kysymys? Narskuja pitää anella ja sitten syö sun loputkin voimat. Kuka haluaa kuolonsyöjän vauvaperheeseen?
Ihmetyttää, että näin moni ottaa tämänkin jutun todesta ja vain sen vuoksi, että siinä parjataan anoppia.
Ja huom. itse en ole anoppi, olen vain medialukutaitoinen.
Ihme käytöstä anopilta. Kyllä pitäisi ihan normaali kysyminen riittää. Riittäähän se vanhemmillesikin. Onneksi teillä on yhdet isovanhemmat apuna, niin anopin auttamattomuus ei ole niin paha tikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei laita äitiään ruotuun ja sano, ettei sinua pompoteta millään anelukäskyillä? Hänen äitinsä - hänen velvollisuutensa hoitaa tuo tilanne.
Anoppi ei ole kuunnellut, kun mies on sanonut, että minä en ala anopilta apua anelemaan. Mies on puolellani tässä asiassa. Olemme ratkaisseet tilanteen niin, että apua pyydetään vain minun vanhemmiltani tai yritämme pärjätä haastavissa tilanteissa vauvan kanssa oman perheen kesken.
ap
Ihan oikein toimittu! Lisäksi laittaisin välit poikki tai ainakin viilentäisin välejä selkeästi anoppiin. Millaiset välit sinulla ja anopillasi oli ennen vauvan syntymää tai ennen raskausaikaa?
Vastaisin anopille noihin märinöihin ettei saa tarpeeksi usein nähdä vauvaa, että jos anoppi soittaa sinulle ja oikein kauniisti anelee niin ehkä saa nähdä vauvan. Aivan sairas ihminen, poistakaa elämästänne lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut anopille ihan ystävällinen ja huomioinut. Alkuun laittanut anopille kuvia ja videoita vauvasta, jotta voisi edes etänä seurata vauvan kasvua. Ei kommentoinut noita mitenkään. Ajattelin, ettei maksa vaivaa ja sanoin miehelle, että saa itse laittaa kuvia ja videoita jos tahtoo.
ap
Ette laita hänelle enää yhtään mitään. Tuollainen ei ansaitse yhtään mitään. Vai sanoisitko itse koskaan, että jos oikein kauniisti soittaa ja anelee niin voi saada ehkä kuvan? Niin et sanoisi. Todella sairasta vallankäyttöä!
Päivästä toiseen jaksan ihmetellä näitä tänne raapustettuja vuodatuksia. Miksi et suoraan ota asiaa puheeksi anopin ja miehesi kanssa?
Lapsia tehdään kyllä, mutta ei saada suuta auki ihan perusasioissa. Oman diagnosoidun narsistiäitini kanssa on tullut monet asiat väännettyä ja välillä on ollut välit poikki vuosia. Se on vaan osa sitä aikuisen elämää, että välillä pitää pitää puoliaan ja käydä läpi ne ikävätkin asiat. Et voi velvoittaa anoppiasi hoitamaan lasta, mutta voit velvoittaa käyttäytymään, jos haluaa olla väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei laita äitiään ruotuun ja sano, ettei sinua pompoteta millään anelukäskyillä? Hänen äitinsä - hänen velvollisuutensa hoitaa tuo tilanne.
Anoppi ei ole kuunnellut, kun mies on sanonut, että minä en ala anopilta apua anelemaan. Mies on puolellani tässä asiassa. Olemme ratkaisseet tilanteen niin, että apua pyydetään vain minun vanhemmiltani tai yritämme pärjätä haastavissa tilanteissa vauvan kanssa oman perheen kesken.
ap
Ihan oikein toimittu! Lisäksi laittaisin välit poikki tai ainakin viilentäisin välejä selkeästi anoppiin. Millaiset välit sinulla ja anopillasi oli ennen vauvan syntymää tai ennen raskausaikaa?
Ihan hyvät välit, siksi tämä anopin käytös ihmetyttääkin.
ap
Tässähän on kaksi asiaa:
* Tietenkään apua ei pyydetä ihmiseltä, joka mankuu sitä, että apua pitää häneltä anella. Unohtakaa kokonaan, että tältä voisi pyytää apua.
* Kuinka paljon apua oikein vauvan kanssa tarvitaan? Ilmeisesti ap ei enää ole vuodepotilaana, ymmärsinkö oikein? Ainoa lapsi, niin useimmat meistä pärjäävät ilman, että apua tarvitsee kysellä (varsinkin, kun perheessä on kaksi aikuista).
Jo on aikoihin eletty. Mikään ei ole kuin ennen. Kyllä ennen anopit kilvan passasivat miniöitään. Ei kyllä apua tarvinnut anella. Mitä vanhempi sitä syvempään kumarsi miniän edessä. Tosin voi olla, että selkärankarappaumakin joillakin asiaan vaikutti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nauratti kun luin aloituksen.
Sama asia nauroin vatsani kipeäksi. Hyvin keksitty juttu tälle päivälle ja taas satu aihe väsättyä. HUONO ANOPPI MUMMO ÄITI. ONEKSI OLKON TEKIJÄLLE !ps. jos et jaksa lastasi synnytyksen jälken itse hoitaa. Rahalla saa apua mannerheimin lastensuojeluliitto lastenhoitoon. Voit kysyä myös sosiaali virastosta apua elämääsi. Kotihoito voit saada. Tuskin maksaa paljon.Lapsia on kiva tehdä totus valkene kun se syntyy ja todella olet kinni lapsessa seuraavat 18 v. Lapsia kun ei tehdä anopeille ei mumoille!18v.on täysiikäinen, voit näytää ovea sille kun täyttää 18vuotta sanoa: Hommani olen tehnyt!
Vierailija kirjoitti:
Mikset sitten soittanut anopille ja pyytänyt apua? Ehkä hän on lukenut näitä palstoja ja ei halunnut olla rajaton, vaan halusi nimenomaan kuulla, että äiti itse nyt varmasti haluaa apua.
Miksi ihmeessä äidin pitäisi pyytää apua? Miksi isän pyyntö ei kelpaa? Ei tuossa ole rajoista kyse vaan apn kyykyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Jo on aikoihin eletty. Mikään ei ole kuin ennen. Kyllä ennen anopit kilvan passasivat miniöitään. Ei kyllä apua tarvinnut anella. Mitä vanhempi sitä syvempään kumarsi miniän edessä. Tosin voi olla, että selkärankarappaumakin joillakin asiaan vaikutti.
Tämä nykyinen isovanhempipolvi on pahasti mielisairasta väkeä. Omia lapsia vihataan selvästi. Muistakaa, että hoitokodissa anelut kuuluu tyhjille seinille ja voitte miettiä mitä tuli tehtyä.
Ei pidä lähteä tuohon peliin mukaan mitenkään. Onneksi omat vanhempasi auttavat ja toivon että jatkossakin saatte avun jostain muualta. Ystäviltäkin voi pyytää, itse vahdin mielelläni kaverieni vauvoja ja taaperoita nuorempana, kun omia ei ollut. Hädässä ystävä tunnetaan. Toki anoppi saa lasta tavata, mutta minkäänlaisena vallan käytön välineenä lapsi ei saa toimia. Miehesi pitäisi nyt osoittaa myös hieman palleja ja kertoa että tuollainen ei sovi, se voi kyllä olla hankalaa jos anoppi on aina ollut yhtä järkyttävä.
Ei tarvis enää tulla koko anopin edes kylään.
Noin sikamaisesti käyttää valtaa tilanteessa, jossa ap on potilaana ja pieni vauva!
Kannattaa miettiä muutenkin tarkkaan, että nyt asetatte askelmerkit anopin käytökselle jatkossakin. Jos nyt annatte periksi, tulee taatusti käyttämään valtaa perheenne asioihin myös tulevaisuudessa. Todellakin anoppi ruotuun!
Se, miten usein omat vanhempasi käyvät luonanne, ei millään tavalla kuulu anopille, vaan on täysin oma asianne. Pidätte huolen, että ei pääse puuttumaan perheenne asioihin.
Toivottavasti miehesi on riittävän napakka äitinsä suhteen, ettei pääse tämän kautta hitleröimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sitten soittanut anopille ja pyytänyt apua? Ehkä hän on lukenut näitä palstoja ja ei halunnut olla rajaton, vaan halusi nimenomaan kuulla, että äiti itse nyt varmasti haluaa apua.
Miksi ihmeessä äidin pitäisi pyytää apua? Miksi isän pyyntö ei kelpaa? Ei tuossa ole rajoista kyse vaan apn kyykyttämisestä.
Niinpä. Kyykyttämistähän tuo on. Kyllä pitäisi _oman lapsen_ pyynnön riittää, mihin siinä sitä miniää tarvitsee? Anoppi ilmeisesti yrittää näyttää kaapin paikan miniälle. Sääli, ettei anoppi tajua, että sen kaapin paikan määräävät vanhemmat, eikä hän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nauratti kun luin aloituksen.
Sama asia nauroin vatsani kipeäksi. Hyvin keksitty juttu tälle päivälle ja taas satu aihe väsättyä. HUONO ANOPPI MUMMO ÄITI. ONEKSI OLKON TEKIJÄLLE !ps. jos et jaksa lastasi synnytyksen jälken itse hoitaa. Rahalla saa apua mannerheimin lastensuojeluliitto lastenhoitoon. Voit kysyä myös sosiaali virastosta apua elämääsi. Kotihoito voit saada. Tuskin maksaa paljon.Lapsia on kiva tehdä totus valkene kun se syntyy ja todella olet kinni lapsessa seuraavat 18 v. Lapsia kun ei tehdä anopeille ei mumoille!18v.on täysiikäinen, voit näytää ovea sille kun täyttää 18vuotta sanoa: Hommani olen tehnyt!
Onpa kiinnostavaa.
Wtf? Apuun kaveri, kunta, toiset isovanhemmat jne. Keskittykää lapseen ja omaan hyvinvointiin. Anopin vointi ei ole ykkössijalla.
Auttaisiko anelu mitään? Saattaisit anella ja silti anoppi sanoo, et sori ei käy.