Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi miniälle: "Jos haluat apua vauvan kanssa, saat kauniisti anella sitä minulta"

Vierailija
05.01.2022 |

Anoppini puhui odotusaikana, kuinka mielellään auttaa vauvan kanssa, kun vauva on syntynyt. Oli tosi innoissaan vauvasta ja suunnitteli, mitä kaikkea haluaa tehdä vauvan kanssa. Anoppi asuu melko lähellä meitä, lapsenlapsi on anopin ensimmäinen ja luultavasti ainoa, ellemme miehen kanssa myöhemmin saa lisää lapsia.

Vauvan synnyttyä tilanne olikin ihan toisenlainen, eikä auttaminen kiinnostanut. Alku vauvan kanssa oli vaikea ja mies pyysi äitiään avuksi (minä olin vuodepotilaana). Anoppi kieltäytyi useamman kerran. Lopulta anoppi ilmoitti, että jos minä ja mieheni kaipaamme apua vauvan kanssa, täytyy minun soittaa anopille ja anella kauniisti häneltä apua ja sitten hän harkitsee avuksi tulemista. Anopille ei käy, että poikansa soittaisi ja pyytäisi anoppia avuksi, vaan nimenomaan minun pitää olla anoppiin yhteydessä. Minusta tuo on ihan järjetöntä, miksi omalta pojalta tuleva avunpyyntö ei kelpaa? Miksi yhteydenoton pitäisi tulla miniältä (ei minunkaan mies soittele vanhemmilleni ja pyydä heitä avuksi, vaan minä soitan)? Ja miksi minun pitäisi "kauniisti anella" apua, eikö ihan riittäisi "hei, pääsisitkö auttamaan vauvan kanssa", kun tämä lause riittää esim. omien vanhempieni kanssa? En koe, että minun pitäisi anella keneltäkään apua vauvan kanssa, ihan tavallisen kysymisen pitäisi riittää. Tuntuu, että vauvan kanssa auttamisesta on tullut jonkinlainen "kauppatavara" anopin mielessä. Minusta ei tunnu hyvältä, että apua saadakseen pitäisi jotenkin nöyristellä ja madella apua kerjäämässä toisen edessä.

Omat kaukana asuvat vanhempani ovat auttaneet useamman kerran, kun olen ihan vain kysynyt, pääsevätkö avuksi. Anoppi on ärsyyntynyt tästä, kun vanhempani ovat nähneet vauvaa useammin. Johtuisiko siitä, että vanhempiani ei tarvitse anella avuksi, vaan tulevat ihan mielellään vain kysymällä. Anoppi ei kylään tullessa halua auttaa, vaan tulee vieraaksi ja odottaa meidän esimerkiksi laittavan ruoat yms hänelle valmiiksi. Ja ei, anopin ei ole mikään pakko auttaa vauvan kanssa, mutta ihmetyttää tuo asenne, miksi apua pitäisi anella eikä ihan vain arkinen kysyminen riitä.

Onko muilla ollut vastaavaa anopin kanssa? Miten tilanteen kanssa kävi?

ap

P.S. Ethän tule sanomaan tilannettani provoksi, tämä on oikeasti ikävä tilanne. Kaikilla ei ole helppoa oman vanhemman/appivanhemman kanssa, eikä se tee asiasta provoa.

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohh, Hohh, hoijaa, mitä satuilua 🤥

Vierailija
2/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

narskulta tai jotenkin pikkumaiselta vallankäyttäjältä kuulostaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo.....

Vierailija
4/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna Loppiainen

Vierailija
5/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei laita äitiään ruotuun ja sano, ettei sinua pompoteta millään anelukäskyillä? Hänen äitinsä - hänen velvollisuutensa hoitaa tuo tilanne.

Vierailija
6/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko anoppi suuttunut sinulle jostakin ja yrittää tuolla tavalla apua pihtaamalla näpäyttää sinua jotenkin? Ei ilmeisesti tajua, että tuossa et kärsi vain sinä, vaan myös hänen lapsensa ja lapsenlapsensa.

Vierailija
7/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan ala anelemaan yhtään mitään tollaselta! Ite laittaisin välit kokonaan poikki, ei vaikuta hirveän tasapainoiselle ihmiselle.

Vierailija
8/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi avunpyynnön pitäisi tulla juuri sinulta? Eikö ole ihan sama, kuka sitä apua pyytää? En minäkään omalle anopille soittele apua pyytääkseni, vaan mies kysyy asiaa ollessaan muuten äitiinsä yhteydessä.

Vierailija
9/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotte tai miehesi sanoo äidilleen että selvä, jos apua ei tuu vapaaehtoisesti niin antaa olla.

Vierailija
10/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jättää mummo omiin oloihinsa, eipä tuosta avuksi ole, pelkästään vie energiaa muilta. Ehkä jossain vaiheessa tokenee, tai sitten ei.

Vierailija
11/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nauratti kun luin aloituksen.

Vierailija
12/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies ei laita äitiään ruotuun ja sano, ettei sinua pompoteta millään anelukäskyillä? Hänen äitinsä - hänen velvollisuutensa hoitaa tuo tilanne.

Anoppi ei ole kuunnellut, kun mies on sanonut, että minä en ala anopilta apua anelemaan. Mies on puolellani tässä asiassa. Olemme ratkaisseet tilanteen niin, että apua pyydetään vain minun vanhemmiltani tai yritämme pärjätä haastavissa tilanteissa vauvan kanssa oman perheen kesken. 

ap

Vierailija
13/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avun pitää olla vapaaehtoisesti annettua.

Vierailija
14/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, elämä on 🙃

Vierailija
15/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on ätöstä jos ei kahdestaan yhden vauvan kanssa pärjätä. Minä olin yksin ja niin kipeä että lähden parin kk päästä suoraan teholle ja niin vaan oli vauva hoidettava silti.

Vierailija
16/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko anoppi suuttunut sinulle jostakin ja yrittää tuolla tavalla apua pihtaamalla näpäyttää sinua jotenkin? Ei ilmeisesti tajua, että tuossa et kärsi vain sinä, vaan myös hänen lapsensa ja lapsenlapsensa.

Anoppi kokee, että ei saa osallistua tarpeeksi vauvan elämään ja nähdä vauvaa riittävän usein. Minusta tuo on vähän outoa, kun samaan aikaan pitäisi olla anelemassa avuksi ja jos ei sitten anella, niin sekin on väärin, kun vauvaa ei pääse näkemään usein.

ap

Vierailija
17/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että näkevät vauvaa kun oikein nätisti pyytävät.

Vierailija
18/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pyydä siltä ämmältä mitään. Unohda koko ihminen. Muistuttaa omaa mt-ongelmaista ex-anoppiani ja voin sanoa, että jos yrität pitää lapsella ja mummolla välejä, tilanne vain pahenee, koska kyseessä on sairas ihminen.

Vierailija
19/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä anoppi tajusi kuinka raskasta se vauva arki on eikä enää haluakkaan olla muuta kuin normaali mummo.

Vierailija
20/126 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

narskulta tai jotenkin pikkumaiselta vallankäyttäjältä kuulostaa

Tämä. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta maanitella ketään auttamaan. Joko auttaa vapaaehtoisesti tai ei, mutta ei sitä pidä maanitella. Vaikuttaa vallankäytöltä ja yrittää saada sinusta otetta. Älä anna periksi.