Helsingin asuntotilanne masentaa perheellistä
Olen kolmekymppinen syntyperäinen helsinkiläinen. Pikkuhiljaa minua on alkanut masentaa, että perheemme mahdollisuudet omistusasumisessa ovat niin rajalliset. Meillä molemmilla on korkeakoulututkinnot ja siedettävät palkat, mutta fakta on, ettemme voi saada perheasuntoa kuin kohtalaisen huonomaineisista lähiöistä tai sitten alueilta, jotka ovat järkyttävän kaukana. Täällä asuu suku, ystävät ja isovanhemmat, joten toiseen kaupunkiin muuttaminen ei tule kyseeseen. Jos olisin vaikka Tampereelta kotoisin, niin muuttaisin ilosta kiljuen takaisin sinne! Nyt asumme lapsen kanssa pienessä omistuskaksiossa.
Vielä 15 vuotta sitten asuntojen hinnat olivat myös Helsingissä sellaisia, ettei elämä täällä tuntunut niin mahdottomalta. Nyt asuntojen hinnat ovat yli puolet korkeampia kuin silloin.
Tuntuu myös siltä, ettei meidän tuloilla kannata edes haaveilla toisesta lapsesta, valitettavasti.
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. meillä on kolmio suht hyvämaineisella Itä-Helsingin alueella. Ostettu 2013 hieman alle 200k. Lainaa vajaa 100k, putkiremppa maksettu. Vastike n. 300/kk, laina 600/kk. Ei tarvitse itkeä asumiskuluista.
Saako tiedustella aluetta?
Laajasalo. N. 5-6 vuoden päästä ei tarvitse myöskään itkeä keskustaan pääsystä, vaikka sinne ei olekaan säännöllistä asiaa. Toki hinnat ovat nousseet ja gentrifikaatio mielestäni myös näkyy ympäristössä.
Ymmärrän kyllä ahdistuksen hinnoista. Itse lykkäsin asunnonhankintaa 10 vuotta kun oli olevinaan niin kallista. Kuuluin myös koulukuntaan, jossa susiraja kulki Eteläisellä Hesperiankadulla. Tyhmyydestä sakotetaan.
Jos taas ei kestä nähdä ei-valkoisia ihmisiä, kannattaa muuttaa johonkin Kihniöön.
Ei kyse ole mistään hölmöstä ihonvärijutusta, vaan ihan on kuule jatkuvasti oltava varuillaan. On jatkuva väkivallan uhka päiväsaikaan paremmillakin Hesan alueilla. Että ehkei se siksi se itä enää niin kauhealle tunnukkaan. Sama koskee espoota ja vantaata. En muuten ole mikään junttipersukaan vaan maailmaa nähnyt, siksen hyväksy mitävaan.
Onkohan tuo kokemasi väkivallan uhka ihan todellinen? Katuväkivalta kun on vähentynyt merkittävästi takavuosista enkä esim. minä ole kokenut minkäänlaista uhkaa todella pitkään aikaan.
Hän keksii selvästi omasta päästään ja on vainoharhainen, sillä mitään todellista väkivallan uhkaa ei koe kukaan Helsingissä päiväsaikaan yhtään missään, saati ”paremmilla alueilla” tai edes keskivertoalueilla.
Helsinkiläisille ei tule mieleenkään edes miettiä tuollaisia.
Kadulla vain kävellään ja mietitään kuka mitäkin omiaan, ei pelätä ja vatvota uhkia.
Totta. Jyväskylässä minua on lyöty naamaan keskellä kirkasta päivää, ihan tuntematon mies äräytti naisihmistä turpaan. Helsingissä asuessa en ole ikinä kokenut mitään uhkaavaa tilannetta edes.
My Story kirjoitti:
Kerron vähän ohi aiheen.
Itse menetin erossa käytännössä kaiken. Talo oli miehen ja vaikka olin panostanut perheeseen ja taloon paljon, käteen jäi "mustapekka ".
Sain edullisen ara- vuokra- asunnon. Aloin tienata kivasti kun jaloille pääsin. Lapset saivat uudet kaverit ns. huonomaineiselta alueelta mutta silti uskollisia ihania ystäviä ja perheitä.
Niin vaan aloin säästää. Nyt yli 10v jälkeen on osake- ja rahastosalkku niin komea että voisin myydä kaiken ja ostaa vaikka Töölöstä unelmakämpän. Mutta en nyt halua sitä koska olen oppinut tyytymään siihen mitä on. Ehkä ostan sen merenrantamökin mukavan ajomatkan päästä Stadista. Katsellaan nyt... Mutta ihan voittaja olo, kun ero oli tökerö ja jäin tyhjän päälle. Ja olen onnellinen kun lapsilla pyyhkii hyvin.
Exällä on nyt talossaan yhden sortin pirttihirmu.... ei käy kateeksi. 🤭
Vähän ohi aiheen, mutta ilmeisesti aika usein heikot miehet hankkiutuvat jonkun pirttihirmun luokse. Meillä on töissä mies, joka on vaihtanut lennossa uuteen naiseen (arvatenkin rankkaa eksälle). Eksänsä oli kuulemma liian "hidas" ja mikä lie. No, nyt sillä on vauhdikas nainen, joka on myös aivan kamala. Satun tietämään asian, koska se uusi nainen on myös meillä töissä. Luulen, että mies tiedostaa, ettei tullut tehtyä niin fiksusti, mutta sillä ei ole riittävästi munaa, että lopettaisi tuon suhteen. Nynny mies, ei ehkä uskalla olla yksin tai ei sitten vaan pääse pirttihirmun pauloista.
Mä omistan kolmion Töölössä 74 neliöö. On hyvä yhtiö ja laadukasta Töölön ilmapiiriä ja fiilistä!
Myyn sen ensi vuonna 2023. Toivon saavani 550 000€ ja hinta on velaton. Hyvällä säkällä nykynousuissa saan enempi mutta jos vähintään tuon saisin.
Ei muuta kuin tarkkailkaa ilmoituksia, ensi vuonna tulee kiva asunto myyntiin ja maksukykyiset ostajat käykää tsiigaamassa.
Tässä mietin että saisinko tämänkin kaupan tehtyä ilman välittäjiä vai irtoisko välittäjän kautta muutaman kymppitonnin isompi hinta; jos hyvä välittäjä suostuisi vähän pienempään välityspalkkioon.
No, ensi vuonna tehdään kauppoja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä 50 km säteellä on runsaasti ihan mukavia ja lapsiperheelle myös hinnallisesti sopivia paikkoja (jopa paremmin palveluin kuin Hgissä, esim. päivähoito, terveydenhoito) joista julkisilla kulkeminen Helsingin keskustaan ei kestä kuin 20 min -1h, usein Helsingin sisäinen liikenne jo vie saman ajan. En oikein ymmärrä miksi jotkut ovat niin haluttomia lähtemään hieman Hgin ulkopuolelle. Status?
Taas tämä ihmeellinen mantra siitä miten Helsingin keskustaan pääsee julkisilla alle tunnissa.
Kun olet kerran päässyt pois Helsingistä niin sinun ja perheesi elämä on siellä 50km päässä.
Miksi teillä olisi enää mitään tarvetta päästä Helsingin keskustaan millään kulkupelillä koskaan? Yhtä hyvin voitte mennä vaikka Tampereen tai Turun keskustaan kun haluatte teatteriin, illalliselle tai mitä ikinä sieltä keskustasta kaipaattekaan.
Sinun ja perheesi elämä on sitten siellä 50km päässä?
Mitä ihmettä?
Eikö teillä ole mitään verkostoja, ystäviä, tuttavia ja sukua kun elämänne noin vain siirtyy teidän mukana sinne minne menette eikä ole enää mitään tarvetta päästä sinne missä alunperin asuitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitkä ovat ne kohtalaisen huonomaineiset lähiöt ja mikä on liian kaukana? Ihan hyvien julkisten päästä esim. Vantaalta pitäisi löytyä kohtuuhinnalla perheasuntoja. Mutta onko tämä taas sitä, että vaan Töölö ja keskusta käy? Silloin on vähän itse tehty ongelma.
No esimerkiksi Mellunmäki tai Malminkartano eivät houkuttele. Lapsettomana voisi vielä kuvitella, mutta en lapsen kanssa.
Vantaalla vaikka Tikkurila on jo hurjan kallis. Ja ehkä tätä ei saa sanoa ääneen, mutta jossain Koivukylässä asuminen ei minusta ole varsinaista kaupunkiasumista...
Ap
Malminkartano on lasten kanssa aivan huippu. Koulut ja päiväkodit lähellä, autotiet kiertää pääasiassa alueen ympäri, on kirjasto, leikkipuistoja, mäenlaskupaikkoja... Palvelut on lähellä, liikenneyhteydet hyvät ja alue on rauhallinen. Mitä sitten jos täällä joskus kymmeniä vuosia sitten on ollut levotonta? Itse viihdyn oikein hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kommentti tässä keskustelussa toistuu useamman kerran: että Helsingistä asunnon ostaessa voi olla varma siitä että arvo ainakin nousee tulevaisuudessa. Siis millä perusteella tämä on varmaa? Onhan Helsinki toki varmempi sijoitus kuin joku Seinäjoki, mutta jos asuntojen hinnat kaikenkaikkiaan droppaa, niin voihan se näkyä myös pääkaupunkiseudulla. Jos esimerkiksi vuokria aletaan säännöstellä, laskee se sijoitusasuntojen kysyntää aika reilullakin kädellä. Tämä on yksi mahdollinen ratkaisu tulevaisuudessa asuntotuen saajien vähentämiseksi.
Helsingin asuntojen hinnat eivät ole historiallisesti dropanneet ikinä. Vuokrasäätelyä ei ole tulossa.
Ei ikinä? Oletko ihan pihalla? 90-luvulla myös Helsingin asuntojen hinnat putosivat puoleen:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi nyyh. työntekijän palkalla ei ole varaa ostaa asuntoa helsingin kalleimmasta osasta miljonäärien keskeltä ja missään muualla ei voi asua. jaksuhali
Minä en ole sanallakaan maininnut sanaa keskusta koko keskustelussa, ja emme nytkään asu keskustassa. Olen koko ajan puhunut hyvistä asuinalueista Helsingin sisällä, hyvien liikeyhteyksien ja palveluiden äärellä. Mainitsin myös, että rauhattomimpiin lähiöihin en lapsen kanssa haluaisi muuttaa ja nimesin mm. Mellunmäen.
Esimerkiksi Oulunkylä juna-aseman lähistöltä olisi kiva paikka asua, mutta jo varsin kovissa hinnoissa meidän tuloihin nähden.
Ap
111 jatkaa.
Me asumme Mellunmäessä. Mummoja, rauhallista, hiljaista. Metron seudulla on outoa porukkaa, kun siinä on alko ja ma mut tulevat Länsämäestä.Tämä alue on menossa putkiremonttiin. Kun koko alue on rempattu, niin hinnat lähtevät nousuun. Jos vanhat merkit pitää paikkansa
Mellunmmäessä ja Kontulassa nyt paljon putkiremppoja käynnissä.
Kummallakin alueella asuntojen arvot tulevat nousemaan roimasti tulevina vuosina ja vuosikymmeninä.
Varsinkin kun Kontulassa alkaa tuo ostarin alueen siistimisprojekti.
Niin varmaan joo 😁 Olen kulluut tätä viimeiset 25v, että molemmat alueet raketoi… Viimeisen 25v aikana molemmat alueet ovat omissa silmissä mennyt sellaiseksi, ettei tarvitse edes harkita enää.
Kyllä uskon, että käy noiden alueiden hintakehitykselle sama mitä Vuosaarelle ja Myllypurolle.
Asunnot ovat halutumpia kun isommat rempat on tehty, eli putkiremontti ja julkisivu lähinnä. Myös alueen muu kehitys vaikuttaa. Myllypuroon tuli kampus ja ostarin alue uudistettiin. Kontulan ostari tullaan tiettävästi uudistamaan, ja kyllä se varmasti tulee alueen haluttavuuteen vaikuttamaan.
Mellunmäessä myytyjen asuntojen keskineliöhinta on noussut kuitenkin viimeisen 13 vuoden aikana jotain 20%. Ja vielä enemmän se on varmasti kasvanut 25 vuoden takaisesta. ;)
Ja paljonkos koko Helsingin alueella nousi keskineliöhinta 13 vuoden aikana? Mellunmäessä muutos neliöhinnassa oli 2250 eurosta (v2008) 2500 euroon (v2020).
Verrataan tätä kehitystä muihin Itä-Helsingin alueisiin:
Aloitetaan ”lännestä” ja siirrytää ”itään” ja keskineliöhinnat, erotin parista alueesta omat kalliit alueet erikseen)
Herttoniemi 2900 kohosi 4 900 euroon (Herttoniemenranta 3200 kohosi 5400 euroon).
Siilitie 3000 kohosi 4800 euroon
Roihuvuori 2400 kohosi 3900
Itäkeskus 2600 kohosi 3400 (Marjaniemi 2500-3400)
Myllypuro 2200 kohosi 3300
Vuosaari 2500 kohosi 3300 (Aurinkolahti 3500-4800)
Laajasalo 2700 kohosi 3800 (Kuurunuvuorenranta 3000-5600, Tammisalo 3600-3800, Yliskylä 2800-3800)
Kontula 2100 kohosi 2500
Ja jokainen voi kaivaa itse tarkemmin haluamansa tiedon.
Kohoamaan Kontula ja Mellunmäki sekä Myllypuro varmasti tulee muiden hintojen noustessa. Mutta kyll’ tuossa näkee Itä-Helsingin alueet, joissa hinnat ei tule ainakaan laskemaan. Laajasalo on yksi tälläinen alue ja nuo hinnat tulee muuttumaan vielä,rajusti, kun sillat valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.
Perheasunnon vuokra Helsingissä lähtee 1500 eurosta, jos on siihen varaa niin on kyllä varaa omaankin.
Varaa kyllä. Mutta jos ei vaikka halua ottaa hirveetä kymmenien vuosien pankkilainaa. Kun päälle tulee satojen eurojen vastikkeet ja muut kulut, kk- hinta nousee aika kovaksi.
Mutta ap:lla on jo omistuskaksio. Sitä vastaan saa isomman lainan ja pääsee isompiin tiloihin. Rohkeasti vain katselemaan kolmioita, siitä pikkuhiljaa asumisväljyys lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kommentti tässä keskustelussa toistuu useamman kerran: että Helsingistä asunnon ostaessa voi olla varma siitä että arvo ainakin nousee tulevaisuudessa. Siis millä perusteella tämä on varmaa? Onhan Helsinki toki varmempi sijoitus kuin joku Seinäjoki, mutta jos asuntojen hinnat kaikenkaikkiaan droppaa, niin voihan se näkyä myös pääkaupunkiseudulla. Jos esimerkiksi vuokria aletaan säännöstellä, laskee se sijoitusasuntojen kysyntää aika reilullakin kädellä. Tämä on yksi mahdollinen ratkaisu tulevaisuudessa asuntotuen saajien vähentämiseksi.
Kysynnän ja tarjonnan laki. Helsinki ei Suomen pääkaupunkina tule luultavasti ikinä menettämään hohtoaan ja haluttavuuttaan. Tontitilaa ja asuntoja täällä on kuitenkin rajallisesti, vaikka koko ajan uutta rakennetaankin, joten asuntojen hinnat nousevat.
Lähiaikoina ei ole näkyvillä mitään mikä saisi asuntojen hinnat romahtamaan. Tämän viimeisimmän maailmanlaajuisen pandemian aikana asuntojen hinnat päinvastoin lähtivät nopeaan kasvuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi nyyh. työntekijän palkalla ei ole varaa ostaa asuntoa helsingin kalleimmasta osasta miljonäärien keskeltä ja missään muualla ei voi asua. jaksuhali
Minä en ole sanallakaan maininnut sanaa keskusta koko keskustelussa, ja emme nytkään asu keskustassa. Olen koko ajan puhunut hyvistä asuinalueista Helsingin sisällä, hyvien liikeyhteyksien ja palveluiden äärellä. Mainitsin myös, että rauhattomimpiin lähiöihin en lapsen kanssa haluaisi muuttaa ja nimesin mm. Mellunmäen.
Esimerkiksi Oulunkylä juna-aseman lähistöltä olisi kiva paikka asua, mutta jo varsin kovissa hinnoissa meidän tuloihin nähden.
Ap
111 jatkaa.
Me asumme Mellunmäessä. Mummoja, rauhallista, hiljaista. Metron seudulla on outoa porukkaa, kun siinä on alko ja ma mut tulevat Länsämäestä.Tämä alue on menossa putkiremonttiin. Kun koko alue on rempattu, niin hinnat lähtevät nousuun. Jos vanhat merkit pitää paikkansa
Kummallakin alueella asuntojen arvot tulevat nousemaan roimasti tulevina vuosina ja vuosikymmeninä.
Niin varmaan joo 😁 Olen kulluut tätä viimeiset 25v, että molemmat alueet raketoi… Viimeisen 25v aikana molemmat alueet ovat omissa silmissä mennyt sellaiseksi, ettei tarvitse edes harkita enää.
Kyllä uskon, että käy noiden alueiden hintakehitykselle sama mitä Vuosaarelle ja Myllypurolle.
Asunnot ovat halutumpia kun isommat rempat on tehty, eli putkiremontti ja julkisivu lähinnä. Myös alueen muu kehitys vaikuttaa. Myllypuroon tuli kampus ja ostarin alue uudistettiin. Kontulan ostari tullaan tiettävästi uudistamaan, ja kyllä se varmasti tulee alueen haluttavuuteen vaikuttamaan.
Mellunmäessä myytyjen asuntojen keskineliöhinta on noussut kuitenkin viimeisen 13 vuoden aikana jotain 20%. Ja vielä enemmän se on varmasti kasvanut 25 vuoden takaisesta. ;)
Ja paljonkos koko Helsingin alueella nousi keskineliöhinta 13 vuoden aikana? Mellunmäessä muutos neliöhinnassa oli 2250 eurosta (v2008) 2500 euroon (v2020).
Aloitetaan ”lännestä” ja siirrytää ”itään” ja keskineliöhinnat, erotin parista alueesta omat kalliit alueet erikseen)
Herttoniemi 2900 kohosi 4 900 euroon (Herttoniemenranta 3200 kohosi 5400 euroon).
Laajasalo 2700 kohosi 3800 (Kuurunuvuorenranta 3000-5600, Tammisalo 3600-3800, Yliskylä 2800-3800)
Kontula 2100 kohosi 2500Ja jokainen voi kaivaa itse tarkemmin haluamansa tiedon.
Kohoamaan Kontula ja Mellunmäki sekä Myllypuro varmasti tulee muiden hintojen noustessa. Mutta kyll’ tuossa näkee Itä-Helsingin alueet, joissa hinnat ei tule ainakaan laskemaan. Laajasalo on yksi tälläinen alue ja nuo hinnat tulee muuttumaan vielä,rajusti, kun sillat valmistuu.
Vastasinkin tuohon kun sanoit (tai joku toinen) että Mellunmäki viimeisen 25 vuoden aikana mennyt huonompaan suuntaan, että tästä huolimatta viimeisien vuosien aikana asuntojen hintakehitys ollut nousujohteista.
Ja puhuinkin aiemmin TULEVASTA hintojen noususta, kun iso osa asuntokannasta on putkiremontoitu, niin niiden haluttavuus luonnollisesti kasvaa. Varsinkin jos alue muuten kehittyy parempaan suuntaan.
HraOsakkeenOmistaja kirjoitti:
Mä omistan kolmion Töölössä 74 neliöö. On hyvä yhtiö ja laadukasta Töölön ilmapiiriä ja fiilistä!
Myyn sen ensi vuonna 2023. Toivon saavani 550 000€ ja hinta on velaton. Hyvällä säkällä nykynousuissa saan enempi mutta jos vähintään tuon saisin.
Ei muuta kuin tarkkailkaa ilmoituksia, ensi vuonna tulee kiva asunto myyntiin ja maksukykyiset ostajat käykää tsiigaamassa.
Tässä mietin että saisinko tämänkin kaupan tehtyä ilman välittäjiä vai irtoisko välittäjän kautta muutaman kymppitonnin isompi hinta; jos hyvä välittäjä suostuisi vähän pienempään välityspalkkioon.
Mikä vika siinä on, jos Töölöstä saa 74 neliöisen asunnon 550t ja haluat siitä eroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.
Perheasunnon vuokra Helsingissä lähtee 1500 eurosta, jos on siihen varaa niin on kyllä varaa omaankin.
Varaa kyllä. Mutta jos ei vaikka halua ottaa hirveetä kymmenien vuosien pankkilainaa. Kun päälle tulee satojen eurojen vastikkeet ja muut kulut, kk- hinta nousee aika kovaksi.
Mutta ap:lla on jo omistuskaksio. Sitä vastaan saa isomman lainan ja pääsee isompiin tiloihin. Rohkeasti vain katselemaan kolmioita, siitä pikkuhiljaa asumisväljyys lisääntyy.
Kannattaa hakea lainalupaus pankista, että tietää mihin on varaa. Sitten vain ahkerasti näytöille. Eikä kannata nyrpistellä nenää alueille pelkkien mielikuvien perusteella. Kannattaa myös vähän miettiä, mitä ne ovat 5-10v päästä.
Muuttakaa Malminkartanoon tai Lassilaan. Hyvät kulkuyhteydet SYKkiin. Toki jos lapsen akateemiset valmiudet eivät ole riittävät, on asuinpaikan löytäminen vaikeaa. Hyviä ei-yksityiskouluja ei juurikaan ole pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
HraOsakkeenOmistaja kirjoitti:
Mikä vika siinä on, jos Töölöstä saa 74 neliöisen asunnon 550t ja haluat siitä eroon?
Ostaakseen 148-neliöisen asunnon Töölöstä? Muuttaakseen Thaikkuihin ryypätäkseen ne 550k palmun alla? Rahoittaakseen startupiaan?
Omituinen ajatus, että kämpässä pitää olla jotain vikaa, jos sen myy.
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa Malminkartanoon tai Lassilaan. Hyvät kulkuyhteydet SYKkiin. Toki jos lapsen akateemiset valmiudet eivät ole riittävät, on asuinpaikan löytäminen vaikeaa. Hyviä ei-yksityiskouluja ei juurikaan ole pk-seudulla.
Lassila on nykyään ihan hirveä ghetto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
111 jatkaa.
Kontula 2100 kohosi 2500Ja jokainen voi kaivaa itse tarkemmin haluamansa tiedon.
Vastasinkin tuohon kun sanoit (tai joku toinen) että Mellunmäki viimeisen 25 vuoden aikana mennyt huonompaan suuntaan, että tästä huolimatta viimeisien vuosien aikana asuntojen hintakehitys ollut nousujohteista.
Ja puhuinkin aiemmin TULEVASTA hintojen noususta, kun iso osa asuntokannasta on putkiremontoitu, niin niiden haluttavuus luonnollisesti kasvaa. Varsinkin jos alue muuten kehittyy parempaan suuntaan.
No, ei ole kummoinenkaan hintakehitys ollut 2008-2020 (10%). Hieman parempaa hintakehitys ollut Kontulassa (19%). Ne hinnat ei kehity, koska sijoittajiakaan ei kiinnosta nuo alueet. Jos sijoittajat povaisi niissä arvonnousua, niiden hinnat nousisi. Samana aikana koko Helsingissä on keskineliöhinta muuttunut 3000 eurosta 5000meurokn, mikä tarkoittaa 67% nousua. Kun vertaa vaatimatonta 10% tähän, voi kukin tehdä johtopäätöksen siitä, että Mellunmäki ei kiinnosta ostajia eikä sijoittajia. Miksi se alkaisi yks kaks kiinnostaa ketään, kun ei viimeiseen yli 20v näin ole tehnyt? Putkirempat on se ja sama, niitä on aina ja kaikkialla. Kiinnostus ei ole yksistä putkirempoista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuminen on hyvä vaihtoehto, ei kannata kuunnella ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä helsingissä asumisesta.
Pidemmän päälle ei ole mitään järkeä asua vuokralla, jos omaan asuntoon on mahdollisuus. Helsingissä asuntojen hinnat jatkavat kasvuaan.
Mielummin sitä itselleen maksaa kuin vieraan taskuun.
Niin sitten se on Vantaa osastoa se loppu elämä. Elämä on valintoja.
Ja toisilla se on sitä sitä vuokrakaksio-osastoa loppu elämä. Lähiön omakotitalon voi sentään halutessaan muuttaa pieneksi omistuskämpäksi Eirasta kun lapset on lentäneet pesästä. Sen sijaan jos rahat on palaneet vuokriin, niin aika tuskaa tekee maksaa sitä keskustakämpän vuokraa eläkkeellä.
Näin on, minulla on tuosta hyvä esimerkki aivan lähipiirissä. Ko pienessä perheessä molemmat kävivät töissä ja käteen jäi ihan hyvä summa ja asuivat vuokralla. Usein kannustin heitä ottamaan asuntolainan ja pääsemään siten eroon jatkuvasti VVO:n kohoavista vuokrista. Mutta kuuroille meni puheeni ja rahat kuluivat myös, kun ei ollut mitään säästökohdetta. Nyt edelleen he asuvat vuokralla eläkeläisinä ja maksavat pienistä eläkkeistään 1000 euroa joka kuukausi vuokranantajalle. Harmittaa nyt, kun en möykännyt ja painostanut heitä enemmän hankkimaan omaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
111 jatkaa.
Näin on. Myllypuro oli aikanaan samanlainen räkälä kuin Kontula, ennen ostarin siivoamista. Nykyään ihan toista. Hinnat myös kovemmat.
Hetkonen, miten se Myllypuro eroaa Kontulasta? Kontulan ostariko ongelma? Siis se 30x40m alue?? Miten se loppu kontula ja loppu Myllypuro?
Aika lailla kaikki matkat Kontulan parempiin osiin kulkevat joko Kontulan ostarin tai Itäkeskuksen kautta. Molemmissa on paljon epäakateemista ainesta, jolle altistuu riippumatta siitä missä päin Kontulaa asuu.
eri
Sulla on yksi ongelma: asennevamma. Elämässä tehdään valintoja. Kiva vuokra-asunto kivalta alueelta tai kiva omistusasunto halvemmalta alueelta. Itse asun tyytyväisenä vuokralla Munkassa, ennen omassa kämpässä Espoossa. Vuokra-asumisessa on oma huolettomuus, kunhan ei vuokraa yksityiseltä niin ei ole vaaraa että myydään alta pois. Vuokralla asumisessa ei ole mitään vikaa eikä kukaan täältä vie omaisuutta tuonpuoleiseen. Ehkä kannattaa tutustua niihin ”ei niin kuvioihin” alueisiin kunnolla. Esim. Lassilassa on oikein edullisia asuntoja 10 min junamatkan päässä keskustasta ja lapselle oikein kiva ympäristö.
Helsingin asuntojen hinnat eivät ole historiallisesti dropanneet ikinä. Vuokrasäätelyä ei ole tulossa.