Helsingin asuntotilanne masentaa perheellistä
Olen kolmekymppinen syntyperäinen helsinkiläinen. Pikkuhiljaa minua on alkanut masentaa, että perheemme mahdollisuudet omistusasumisessa ovat niin rajalliset. Meillä molemmilla on korkeakoulututkinnot ja siedettävät palkat, mutta fakta on, ettemme voi saada perheasuntoa kuin kohtalaisen huonomaineisista lähiöistä tai sitten alueilta, jotka ovat järkyttävän kaukana. Täällä asuu suku, ystävät ja isovanhemmat, joten toiseen kaupunkiin muuttaminen ei tule kyseeseen. Jos olisin vaikka Tampereelta kotoisin, niin muuttaisin ilosta kiljuen takaisin sinne! Nyt asumme lapsen kanssa pienessä omistuskaksiossa.
Vielä 15 vuotta sitten asuntojen hinnat olivat myös Helsingissä sellaisia, ettei elämä täällä tuntunut niin mahdottomalta. Nyt asuntojen hinnat ovat yli puolet korkeampia kuin silloin.
Tuntuu myös siltä, ettei meidän tuloilla kannata edes haaveilla toisesta lapsesta, valitettavasti.
Kommentit (373)
sfsfs kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.
Miksi maksaa vuokraa, kun samalla kuukausi summalla voi lyhentää lainaa ja lisätä omaisuutta. Tätä en ole koskaan käsittänyt. MIkäli siis on koulut käyty ja vakipaikka.
Helsingissä sijainnilla on todellakin merkitystä. Aiemmin en voinut ulkoilla pimällä ja nykyään voin, meikäläiselle iso ero. Jos emme olisi voineet hankkia asuntoa hyvältä alueelta, olisimme muuttaneet kauemmaksi, kun on lapsiakin.
Helsingin nykyisillä hinnoilla koen elämänlaatuni kyllä paremmaksi asokolmiossa kuin jos asuisin omistusyksiössä jossain vantaalaislähiössä. Maksan 615 euroa vastiketta ja voin joka kuukausi laittaa säästöön tai sijoituksiin 800-1000 euroa. Kartutan siis omaisuuttani joka tapauksessa ja asun mukavammin kuin omistusasunnossa.
Parempi se tilanne on perheellisellä kuin sinkulla. Itellä on brutto 3300€/kk ja sillä saa noin 160.000€ asunnon. Kaksiota on turha haaveilla mistään ja itä-helsingistä saa niiltä kämäsiltä alueilta ja asuntoon tulee ihan just putkiremppa. Sekä asuntojen hintojen nousu on suurempi mitä vuodessa kerkee säästämään/sijoittamaan. Ei auta kun ettiä työpaikka muualta ja hypätä junaan. Ite en näe muuta mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
sfsfs kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.
Miksi maksaa vuokraa, kun samalla kuukausi summalla voi lyhentää lainaa ja lisätä omaisuutta. Tätä en ole koskaan käsittänyt. MIkäli siis on koulut käyty ja vakipaikka.
Helsingissä sijainnilla on todellakin merkitystä. Aiemmin en voinut ulkoilla pimällä ja nykyään voin, meikäläiselle iso ero. Jos emme olisi voineet hankkia asuntoa hyvältä alueelta, olisimme muuttaneet kauemmaksi, kun on lapsiakin.
Helsingin nykyisillä hinnoilla koen elämänlaatuni kyllä paremmaksi asokolmiossa kuin jos asuisin omistusyksiössä jossain vantaalaislähiössä. Maksan 615 euroa vastiketta ja voin joka kuukausi laittaa säästöön tai sijoituksiin 800-1000 euroa. Kartutan siis omaisuuttani joka tapauksessa ja asun mukavammin kuin omistusasunnossa.
615 vastikkeeseen on paljon, omistusasunnosta maksetaan puolet ja lopulla puolella esim rahoitusvastiketta ja siihen vähän extraa päälle. Siinä asossa se voi myös nousta yks kaks merkittävästi.
1400-1600 eurolla, mihin sulla on maksukykyä kuukaudessa, saisit uuden asunnon Helsintä 25-30v rahoitusajalla hyvältä alueelta. Tietysti pitää omarahaa tai lainana ottaa asunnon myyntihinta (n. 30-40%).
Vierailija kirjoitti:
No mitkä ovat ne kohtalaisen huonomaineiset lähiöt ja mikä on liian kaukana? Ihan hyvien julkisten päästä esim. Vantaalta pitäisi löytyä kohtuuhinnalla perheasuntoja. Mutta onko tämä taas sitä, että vaan Töölö ja keskusta käy? Silloin on vähän itse tehty ongelma.
Ja onkohan pahvi mahtanut käydä katsomassa sitä Vantaan hintatasoa? Meinaan vaan, että on ihan kohtuullisilla tuloillakin aika kova se hintataso myös Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkkuja Pohjois- Haagasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Espoossa ja kotini on paljon lähempänä Helsingin keskustaa kuin Pohjois-Helsingissä asuvan ystäväni. Asia on sinänsä merkityksetön muuten arjessa.
Mikä siinä Helsingin rajojen sisällä asumisessa on parempaa?
Ei siinä mitään parempaa ole mutta jos työpaikat on Helsingissä ja lasten päiväkodit ja koulut, mummot ja vaarit, ystävät jne niin on luonnollista jatkumoa jos syntyperäinen stadilainen haluaa pysytellä kotikaupungissaan. Aika moni valitsee kuitenkin läheisen kunnan jos se käytännössä mahdollista.
Itse pyöräilen kesällä töihin ja se on aika kivaa hyötyliikuntaa joten on yksi vaatimus että fillarireitit hyvät.
Asuuko monet helsinkiläiset vanhempiensa naapurissa kun joillekin se muutto kauemmas on sen vuoksi kynnyskysymys :D saattaisi olla aiheellista katkaista napanuoraa.
Itse pikemminkin olen tyytyväinen, etteivät vanhemmat asu naapurissa tai edes samalla alueella. Olen muuttanut pois heidän luotaan ihan syystä, eikä hinkua takaisin peräkammariin ole.
Niin, kyllä se suuri etu ja apu moneen on, jos isovanhemmat asuvat lähistöllä. Meillä ainakin isovanhempien apu on ollut korvaamaton esim lasten sairastuessa.
Esim. Olarista pääsee Helsingin keskustaan alle puolessa tunnissa - perheasuntoja löytyy välillä aika edullisesti, koulut on hyviä.
Iivisniemeen tulee metro 2023 aivan vanhan lähiön ytimeen, jossa hyvinkin edullisia asuntoja vielä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Parempi se tilanne on perheellisellä kuin sinkulla. Itellä on brutto 3300€/kk ja sillä saa noin 160.000€ asunnon. Kaksiota on turha haaveilla mistään ja itä-helsingistä saa niiltä kämäsiltä alueilta ja asuntoon tulee ihan just putkiremppa. Sekä asuntojen hintojen nousu on suurempi mitä vuodessa kerkee säästämään/sijoittamaan. Ei auta kun ettiä työpaikka muualta ja hypätä junaan. Ite en näe muuta mahdollisuutta.
Minulla samankaltainen tilanne ja ainoa järkevä vaihtoehto on asua vuokralla ja nauttia elämästä. Ei tulisi mieleenkään muuttaa muualle Suomessa. Oletko kenties alunperin jostain muualta kotoisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi syntyperäisillä helsinkiläisillä pitäisi olla sen suurempi oikeus johonkin tiettyyn asuntoon kuin muilla? Jokainen hankkikoon asunnon sieltä, mihin on varaa.
Nykyisin ihmisillä on isommat kriteerit asumiseen kuin ennen. Jokaisella perheenjäsenellä pitää olla omat huoneet, tämän lisäksi isot oleskelutilat, piha ja työhuone on oltava. Niin ja iso keittiö. Ei ihmisillä ennenkään ollut rahaa sen paremmin tällaisiin asuntoihin.
Ei kannata uhriutua, vaan miettiä, mikä sinulle on asumisessa olennaista. Mistä et voi missään nimessä tinkiä? Jos alue on tärkein, niin sitten on tingittävä koosta ja huoneiden määrästä. Jos taas ette voi tinkiä asunnon
Helsingin asukasluku ei kasva mitenkään oleellisesti, mutta hinnat nousevat ja uutta taloa pukkaa joka niemeen ja notkoon. Tämä kertoo asumisväljyyden kasvusta.
Ensimmäinen lapsuudenkotini kolmihenkisessä perheessä oli 47 m2, eikä minulla ole minkäänlaisia muistikuvia ahtaasta asumisesta, päinvastoin. Tosin 5m huonekorkeus varmasti auttoi avaran tunnelman luonnossa.
Helsingin väkiluku ei kasva oleellisesti? Tässä sulle ihan kuva jo toteutuneesta kasvusta ja ennusteista:
https://www.hel.fi/wps/wcm/connect/6156c359-f796-4120-b499-2b693d7d1023…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitkä ovat ne kohtalaisen huonomaineiset lähiöt ja mikä on liian kaukana? Ihan hyvien julkisten päästä esim. Vantaalta pitäisi löytyä kohtuuhinnalla perheasuntoja. Mutta onko tämä taas sitä, että vaan Töölö ja keskusta käy? Silloin on vähän itse tehty ongelma.
Ja onkohan pahvi mahtanut käydä katsomassa sitä Vantaan hintatasoa? Meinaan vaan, että on ihan kohtuullisilla tuloillakin aika kova se hintataso myös Vantaalla.
Älä viitsi nimitellä, se on lapsellista. Minä, samoin kuin useimmat keskituloiset kaverini asutaan isohkossa perheasunnossa Vantaalla, joten hintataso on kyllä ihan tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Tossa on Vermon raviradan vieressä uusi "kylä" Siitä pääsee sun vaikka millä hökötyksellä Helsinkiin,parhaimmillaan vartissa,on kohta pikaraitiotiekin. Kauppakeskukseen viis minuuttia...koulun sun muut ihan siinä kanssa.
Katteleppa sieltä.
Sieltä pääset Helsinkiin ihan vaan kävelemällä tien yli koska Espoon ja Helsingin raja kulkee tien keskiviivaa pitkin.
Jälleen kerran pitää kysyä mitä hiton väliä sillä on kestääkö matka helsingin keskustaan 15 minuuttia vai 15 tuntia.
Sinun työpaikkasi ei kuitenkaan ole siellä, eivätkä sen paremmin omat kuin lastenkaan harrastukset, koulut jne ja Vermossa on kivenheiton päässä Sellon kauppakeskus joten et tule käymään kertaakaan edes ostoksilla Helsingin keskustassa.
Nopeasta yhteydestä keskustaan ei ole kuin riesaa koska se nostaa kämpän hintaa tarjoamatta vastineeksi mitään hyötyä.
Tämä, mutta ei kuitenkaan. Mulla on työpaikka Leppävaarassa ja asun kämäsessä Kilossa. En tykkää henkilökohtaisesti Leppävaaran seudusta, koska tunne itseni hieman ulkopuoliseksi ja vaikka nyt asuisisin Munkkivuoressa, niin joutuisin menemään töihin Leppävaaraan ja siihen menisi aikaa.(voisin jäädä etätöihin, mutta etähommat ei ole mun juttu) Mutta mitä tulee tuosta Helsinkiin menemisestä, niin kesällä kävin muutaman kerran viikossa, mutta viimeksi marraskuussa kävin Töölön Mehiläisessä tähystyksessä. Koska oikeasti sinne ole mitään syytä mennä ja yleisin syy miksi käyn Helsingissä on käydä hakemassa joku hilavitkutin verkkokaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi Mellunmäki tai Malminkartano eivät houkuttele. Lapsettomana voisi vielä kuvitella, mutta en lapsen kanssa.
Vantaalla vaikka Tikkurila on jo hurjan kallis. Ja ehkä tätä ei saa sanoa ääneen, mutta jossain Koivukylässä asuminen ei minusta ole varsinaista kaupunkiasumista...
Ap
Oletko edes käynyt Malminkartanossa?
Elin siellä lapsuuteni, ja muistot ovat hyviä. Aivan ihanat ulkoilumahollisuudet, hevostalli asutusten vieressä, pitkäkosken keskuspuisto myös vieressä. Alueena rauhallinen ja viihtyisä. Paljon myös uusia taloja. Vanhemmillani on omistusasunto sieltä, jonka arvo on vaan noussut. Kyllä se Maltsu on ihan pidetty asuinympäristö.
Kannattaa Ap tulla alas noista sun ennakkoluuloista ja hyväksyä tilanteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Espoossa ja kotini on paljon lähempänä Helsingin keskustaa kuin Pohjois-Helsingissä asuvan ystäväni. Asia on sinänsä merkityksetön muuten arjessa.
Ei siinä mitään parempaa ole mutta jos työpaikat on Helsingissä ja lasten päiväkodit ja koulut, mummot ja vaarit, ystävät jne niin on luonnollista jatkumoa jos syntyperäinen stadilainen haluaa pysytellä kotikaupungissaan. Aika moni valitsee kuitenkin läheisen kunnan jos se käytännössä mahdollista.
Itse pyöräilen kesällä töihin ja se on aika kivaa hyötyliikuntaa joten on yksi vaatimus että fillarireitit hyvät.
Asuuko monet helsinkiläiset vanhempiensa naapurissa kun joillekin se muutto kauemmas on sen vuoksi kynnyskysymys :D saattaisi olla aiheellista katkaista napanuoraa.
Itse pikemminkin olen tyytyväinen, etteivät vanhemmat asu naapurissa tai edes samalla alueella. Olen muuttanut pois heidän luotaan ihan syystä, eikä hinkua takaisin peräkammariin ole.
Niin, kyllä se suuri etu ja apu moneen on, jos isovanhemmat asuvat lähistöllä. Meillä ainakin isovanhempien apu on ollut korvaamaton esim lasten sairastuessa.
Onhan se vuodesta 1980 kasvanut, vaan ei tällä hetkellä, runsaasta uudisrakentamisesta huolimatta. Voi olla pieni suvantovaihe edessä asuntomarkkinoilla. Maaseutu on jo pitkälti tyhjennetty työikäisistä eikä mitään maahanmuuttoaaltoakaan ole näköpiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvitaan out of the box - ajattelua. Tai ihan vain "out of the Kehä III".
Täällä Puuhanallen kylässä pärjää ihan hyvin, asunnot halpoja kuin saippua. Mainio paikka lapsiperheille. Auto täällä on hyvä olla, itse ajelen 3500 euron hintaisella pommilla. Kun laukeaa niin uusi tilalle.
Että oikeen kunnon kehitysmaameininkiä. Kylläpä houkuttaa.
luin vain aloituksen. mutta totean saman kuin mitä joskus aiemmin: tämä ongelma ei ole sellainen, mikä muiden pitäisi automaattisesti ratkaista. esim. pikkukylistä kotoisin olevat ovat monesti joutuneet valitsemaan, jäävätkö työttömiksi sinne suvun lähelle, vai muuttavatko jonnekin, jossa töitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tarvitaan out of the box - ajattelua. Tai ihan vain "out of the Kehä III".
Täällä Puuhanallen kylässä pärjää ihan hyvin, asunnot halpoja kuin saippua. Mainio paikka lapsiperheille. Auto täällä on hyvä olla, itse ajelen 3500 euron hintaisella pommilla. Kun laukeaa niin uusi tilalle.
Että oikeen kunnon kehitysmaameininkiä. Kylläpä houkuttaa.
Niin, kehitysmaa alkaa kehä 3:n ulkopuolelta. Näinhän se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
turhaa marinaa kirjoitti:
Ei Suomessa kovinkaan monella ole varaa perhe asuntoon Helsingin keskustassa. Puhutaan noin 800 000e asunnoista. Jos haluaa kolmion, niin sitten pitää olla valmis maksamaan tuon miljoonan ja se vaatii töitä. Ei minua esim harmita ettei ole varaa Lontoon keskustan asuntoihin tai New Yorkkiin. Miksi kaikilla pitäisi edes olla varaa arvoasuntoihin keskustassa, jos ei tee mieli tehdä töitä niiden eteen.
Ap voisi katsella asuntoja esim Kulosaaresta. Kerrostalokolmio riittää nyt ja tarpeen mukaan sitten isompaa. Alue on hyvää lapsiperhealuetta, ulkoilumahdollisuudet loistavat, hyvät liikenneyhteydet ja palvelut lähellä (Herttoniemi ja Redi, terveysasema). Jos teillä on omistuskaksio, saatte varmaan lainan Kulosaaren kolmiota varten.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/16395476
Kulosaaren ongelma on nimenomaan se, että sieltä pitää poistua saamaan palveluita. Yhdestä Alepasta ostarilla ei paljon heru…
Metro kulkee vierestä ja ei ole edes pitkä kävelymatka Rediin tai Hertsikkaan. Ei kai niitä kaikkia palveluita jatkuvasti kukaan tarvitse? Hyvät pyörätiet sekä itään että länteen.
Minä asun todella huonomaineisessa Vantaan lähiössä, jossa asuntojen neliöhinnat ovat alemmat kuin monissa Suomen pikkukaupungeissa. Usko tai älä, mutta viihdyn täällä todella hyvin, enkä haluaisi asua missään muualla. Voisit kerrankin unohtaa ennakkoluulosi ja edes antaa tällaiselle vaihtoehdolle tailaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Napanuoralla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Avustan veljieni kanssa sairasta vammaista äitiäni joka asuu itäisessä Helsingissä, eli 28 km päässä meiltä, ei naapurissa ikävä kyllä. Olemme sen verran perherakkaita että vietämme paljon yhteistä aikaa veljieni perheväen kanssa. Lapsilla on kivaa serkkujen kanssa kun saman ikäisiä ja lastenhoitoapuakin jaetaan puolin ja toisin.
Tämä nyt ei tosin liity mitenkään ap: n pohdintoihin. Itselläni muuten on iso perheasunto kuten myös veljilläni joten ei mitään tarvetta siirtyä toisaalle.
Ohis, mutta Helsingin sisällä liikkuminen on tosi hidasta ja samassa ajassa ajaa jo yllättävän kaukaa. Esim. itse kuljin Lauttasaaresta Myllypuroon n. tunnissa (autolla), nykyään pääsen Porvoosta nopeammin.
Mulla työmatka Helsingin sisällä 15 minuuttia ovelta ovelle, ja yhtä julkista käyttäen ja pysäkit lähellä.
Lauttasaaresta kulkee metro Myllypuroon 20 minuuttia, joten miksi kuljit autolla kuluttaen tunnin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
turhaa marinaa kirjoitti:
Ei Suomessa kovinkaan monella ole varaa perhe asuntoon Helsingin keskustassa. Puhutaan noin 800 000e asunnoista. Jos haluaa kolmion, niin sitten pitää olla valmis maksamaan tuon miljoonan ja se vaatii töitä. Ei minua esim harmita ettei ole varaa Lontoon keskustan asuntoihin tai New Yorkkiin. Miksi kaikilla pitäisi edes olla varaa arvoasuntoihin keskustassa, jos ei tee mieli tehdä töitä niiden eteen.
Ap voisi katsella asuntoja esim Kulosaaresta. Kerrostalokolmio riittää nyt ja tarpeen mukaan sitten isompaa. Alue on hyvää lapsiperhealuetta, ulkoilumahdollisuudet loistavat, hyvät liikenneyhteydet ja palvelut lähellä (Herttoniemi ja Redi, terveysasema). Jos teillä on omistuskaksio, saatte varmaan lainan Kulosaaren kolmiota varten.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/16395476
Kulosaaren ongelma on nimenomaan se, että sieltä pitää poistua saamaan palveluita. Yhdestä Alepasta ostarilla ei paljon heru…
Metro kulkee vierestä ja ei ole edes pitkä kävelymatka Rediin tai Hertsikkaan. Ei kai niitä kaikkia palveluita jatkuvasti kukaan tarvitse? Hyvät pyörätiet sekä itään että länteen.
Se metro on jo vieressä tai ei. Mikä kellekin on sitten vieressää.. Kävelymatka rediin tai Hertsikkaan.. On joo, kun varaat 30minuuttia kävelyyn. Mikä on sitten kellekin taas kävelymatka.
Sieltä pääset Helsinkiin ihan vaan kävelemällä tien yli koska Espoon ja Helsingin raja kulkee tien keskiviivaa pitkin.
Jälleen kerran pitää kysyä mitä hiton väliä sillä on kestääkö matka helsingin keskustaan 15 minuuttia vai 15 tuntia.
Sinun työpaikkasi ei kuitenkaan ole siellä, eivätkä sen paremmin omat kuin lastenkaan harrastukset, koulut jne ja Vermossa on kivenheiton päässä Sellon kauppakeskus joten et tule käymään kertaakaan edes ostoksilla Helsingin keskustassa.
Nopeasta yhteydestä keskustaan ei ole kuin riesaa koska se nostaa kämpän hintaa tarjoamatta vastineeksi mitään hyötyä.