Miksi Helsingissä kukaan ei vastaa, jos kysyy reittiohjeita tai kellonaikaa?
Olen tavannut tehdä niin, että vieraalla paikkakunnalla tiedän suurin piirtein, mihin olen menossa. Paikan päällä sitten usein kysyn kadulla joltain paikalliselta suunnan, jotta tiedän lähteä vaivatta oikeaan suuntaan. Ja joskus on kännykkä sammunut, jolloin kysyn kellonaikaa ohikulkijalta.
Helsingissä moinen ei onnistu. Jos kysyy reittiohjeita, kaikki suorastaan juoksevat ohi iästä, sukupuolesta ja rodusta riippumatta. Viimeisimmällä kerralla (ennen koronaa) olin menossa työtapaamiseen paikallista aikaa iltapäivällä, ja olin pukeutuneena viimeisen päälle "ykkösiin" edustuskelpoisena. Ja siltikään kukaan ei suostunut edes sen vertaa puhumaan, että olisi osoittanut sormellaan suunnan, johon minun olisi lähdettävä.
Näin opin nopeasti, että Helsinkiin mennessä on pidettävä kännykkä täydessä latingissa, Google Maps päivitettynä, paperinen kartta taskussa ja mielellään vielä sopia joku kontakti etukäteen, jolle voi tarvittaessa soittaa reittiohjeita kysyen. Ja jos ei muu auta niin hyppää ylihintaiseen taksiin ja sanoo kuskille tarkan osoitteen.
Miksi Helsingissä kukaan ei vastaa, jos kysyy reittiohjeita tai kellonaikaa?
Kommentit (66)
Meinasin saada Taivalkoskella turpiin kun olin kuulemma "Hesoista". Olin Nurmijärveltä. Vältyin turpiinsaannilta kun känniläinen hoksasi, että olenkin ihan mukava tavallinen ihminen.
Maalaisilla on näitä hassuja rasistisia ajatuksia: pelkäävät erilaisuutta. Juuri siihen persuuskin perustuu, tietämättömyyteen ja pelkoihin.
Neuvon jos osaan, en neuvo jos en osaa. Oletan, että kysyjällä on luuri ja internet taskussa. HSL-sovellus kertoo sijainnin, reitit ja aikataulut ja sieltä voi ostaa lipun. Luultavasti ap ei ole tajunnut kysyvänsä ummikkovenäläiseltä tai toiselta turistilta. Kielimuuri...
Sen verran paljon puhelimia ryöstetään, etten pysähdy kaivamaan sitä esille kenenkään ”kellon kyselijän” tai ”karttaa kaipaavan” takia. Ihan lähipiirissä on ollut näitä, joilta se puhelin onkin napattu kädestä. Yhtä kaveria lisäksi tönäistiin niin, että löi päänsä kaatuessaan.
Nykypäivänä jokaisella on oma älypuhelin, jolla suunnistaa. Akku kestää kyllä.
Kysy arabiaksi somaliaksi afgaaniksi, suomenkieli siellä lopetettu kokonaan.
Käyttäytymiskulttuuri on muuttunut viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana täysin, vielä viime vuosituhannen loppupuolella oli yleistä, nykyään Helsingissä ainakin nuoremmat karsastaa jo minkäänmoista kontaktia esimerkiksi bussipysäkillä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista on, että esittää tällä palstalla melkein minkä tahansa väitteen, on suurin osa vastauksista aina muotoa "ei oo noin, ei oo ollenkaan noin: ei kukaan minun lähipiiristänikään...". Poikkeuksen tekevät ne aiheet, joissa miehen sanotaan tehneen jotain väärin.
Ja mitä sitten? Sitä sopii miettiä.
Koska on mielenkiintoisempaa antaa vastakkainen esimerkki kuin hymistellä olevansa samaa mieltä aloittajan kanssa. Jos joku esittää väitteen, jonka sä tiedät vääräksi, niin yleensä haluat kertoa, miksi se on väärin. Myötäilyn kanssa vastaavaa ei tapahdu niin usein. Tuossa ei ihan oikeasti ole mitään mystistä.
Ne piikit tekee retardeiksi.
Lue vaikka geenimuokkauslaista 2021.
Tarkoitus on tehdä eläviä kuolleita, Googolin kuolleet sielut.
Siksi eivät osaa vastata edes kysymykseen.
Kannattaa kysyä jostain kaupasta tai liikkeestä, jos siis ei näytä myyjän katse pahalta. Ehkä ihmiset ovat lukeneet paljon rikosuutisia etelä-suomesta ja lähtevät äkkiä pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hesalaiset onkin mulkkuja. Kaikkihan sen tietää.
Minä en tosiaankaan tiennyt.
En minäkään. Vähän musertavaahan tämä on yhtäkkiä kuulla olevansa mulkku. Tosin olen jo vähän ehtinyt totutella koska olen ennen kuullut olevani mulkku viherpipertäjä koska liikun pyörällä ja sitten kun perin isän vanhan BMW:n kuulin olevani mulkku. Ehkä tässä on jotain perää, ehkä oikeasti olen ihan mulkku. Surullista, kyllä kun olen aina yrittänyt olla ihan reilu ja kiva tyyppi. Nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran paljon puhelimia ryöstetään, etten pysähdy kaivamaan sitä esille kenenkään ”kellon kyselijän” tai ”karttaa kaipaavan” takia. Ihan lähipiirissä on ollut näitä, joilta se puhelin onkin napattu kädestä. Yhtä kaveria lisäksi tönäistiin niin, että löi päänsä kaatuessaan.
Nykypäivänä jokaisella on oma älypuhelin, jolla suunnistaa. Akku kestää kyllä.
PItäiskö sun vaihtaa sun lähipiiriä? Mä kyllä kaivan kännykän ihan missä tahansa, ei ole kukaan ryöstänyt. Edes täällä pahamainsessa Helsingissä, en ole edes kuullut että muilta olisi ryöstetty.
Mä neuvon aina jos tiedän asiasta. Läheskään aina en tiedä. En tunnista jokaista katua tai yritystä tässä kaupungissa. Siloin sanon "Sori, en osaa auttaa".
Kannattaa tehdä vähän pohjatyötä, jos ei ole mitään tietoa mihin menossa. Mutta itse kysymykseen, kellonajan kyllä tiedän ja kerron. Reitin neuvominen onkin vähän eri juttu jos kyselet nopeinta reittiä vaikka Munkkiniemestä Vuosaareen tai onko jossain parkkipaikkoja tai mikä vyöhyke on Pitäjänmäen asema. Myöskään Helsingin hotelleista ei ole tietoa vaikka koko elämän asunut kantakaupungissa. Helsinki on ainoa kaupungiksi laskettava paikka jossa voit kysellä suomeksi mitään, tämä on hyvä maajussien muistaa.
Ahaa, se on haukutaan helsinkiläisiä -päivä tänään. Enpä ole moiseen törmännyt.
Sen verran tohon puhelinasiaan, että normaalilla aikuisella puhelin ei tosta vaan sammu. Jos sulla on joku vanha räpsy missä ei pysy virta akussa niin päivitä uuteen. Sun laiskuus ja saituus ei ole stadilaisten vika. Toisekseen, täällä on jonkin verran varastettu puhelimia kun on ensin pyydetty apua kuten kellonaikaa tai puhelinta lainaan soittamista varten.
Jos pysäyttelet ihmisiä kadulla niin en ihmettele että ihmiset poistuu paikalta ja äkkiä. Toimit kuten feissarit ja niitä jokainen täysjärkinen välttelee kuin ruttoa. Sietämätön riesa! "Anteeksi, onko hetki aikaa" tai "Anteeksi, voinko kysyä..." = feissaripuhetta. Ikävä kyllä näin on. Lisäksi ihmisillä on kiire eikä ehkä tunneta seutua. Korona-aikaan kukaan ei halua ylimääräsiä kontakteja. Reitin kysyminen on myös taskuvarkaitten käyttämä keino. Levitetään/heilutettaan karttaa tms. ja kun huomio on toisaalla uhrilta tyhjennetään taskut ja käsilaukut.
Stadi ei ole enää entisensä, kiitos #degröna
Ei ole koskaan käynyt niin, ettei joku vastaisi, kun kysyn neuvoa. Itsekin vastaan aina, vaikken hyvin osaisikaan neuvoa. PAITSI arvelutttavan näköisille, joista näyttää siltä, että ovat puliukkoja, huumeidenkäyttäjiä tai aikovat varastaa jotain tms,heille en vastaa. Joten ilmeisesti ap antaa todella epäilyttävät vibat, jos häntä kartetaan tuolla lailla.
En ole itse koskaan todistanut tilannetta, jossa tietä kysyvää ei olisi neuvottu. Ainoa syy minkä keksin, on täälläkin ehdotettu, ihmiset epäilevät sinun tarkoitusperääsi. Miksi kysyä jotain, mikä selviää omasta kännykästä? Olet heidän mielestään joko viemässä kännykän tai aloittamassa myyntipuheen tai uskonnollisen keskustelun.
Itse tietysti aina neuvon tien, kelloa ei ole kukaan kysynyt. Keskustassahan näkee monessa paikkaa jonkun kellon, ehkä siksikin kysymys tuntuu hassulta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aina vastattu. Ja minä vastaan kaikille, paitsi ehkä spurguille, jos tulevat juttelemaan, heille vain pudistan päätäni.
No kyllähän nyt spurguillekin voi vastata ja keskustella heiän kanssaan. Monilla voi olla sellaista maanläheistä viisautta ja oppia jota et voi saada keltään muulta. Tiesitkö että moni heistä on ennen spurguksi alkamistaan olleet yhteiskunnan kermaa jopa. Yrittäjiä, johtavia virkamiehiä, asiantuntijoita, fyysikoita jne. Sitten muija läksenyt, vienyt mukulat mennessään, niin alamäki alkanut. Tiedot ja taidot eivät katoa vaikka vanhentuvatkin, mutta ymmärrys elämän monimuotoisuudesta lisääntyy. Keskusteluissa heidän kanssaan lisääntyisi myös sinun ymmärryksesi. Kokeile. Jookos?
Maalaisilta puuttuu usein tilannetaju, vaikutat myös äärimmäisen laiskalta jos et voi itse selvittää reittiä tai kellon aikaa. Ehkä kyselet kelloa kellon alla tms.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse koskaan todistanut tilannetta, jossa tietä kysyvää ei olisi neuvottu. Ainoa syy minkä keksin, on täälläkin ehdotettu, ihmiset epäilevät sinun tarkoitusperääsi. Miksi kysyä jotain, mikä selviää omasta kännykästä? Olet heidän mielestään joko viemässä kännykän tai aloittamassa myyntipuheen tai uskonnollisen keskustelun.
Itse tietysti aina neuvon tien, kelloa ei ole kukaan kysynyt. Keskustassahan näkee monessa paikkaa jonkun kellon, ehkä siksikin kysymys tuntuu hassulta.
Ja keskustan ulkopuolellakin bussipysäkillä on lähes aina näyttötaulu, jossa myös kellonaika. Ei ole sellaista perä-Helsinkiä, jossa bussipysäkkiä ei olisi vähän väliä.
Jos itse helsinkiläisenä löydän perille paikkoihin maaseudulla (esim Joensuussa olen suunnistanut itsenäisesti useampaan kertaan) niin kyllä ihmettelen ettei Helsingissä joku löydä. Laittaa epäilemään.
Vierailija kirjoitti:
Kysy arabiaksi somaliaksi afgaaniksi, suomenkieli siellä lopetettu kokonaan.
No ei se suomen kieli sultakaan kyllä näytä sujuvan.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisilta puuttuu usein tilannetaju, vaikutat myös äärimmäisen laiskalta jos et voi itse selvittää reittiä tai kellon aikaa. Ehkä kyselet kelloa kellon alla tms.
No siis just tämä tilannetaju! Mut on monesti pysäytetty ja kysytty neuvoa juuri kun olen nousemassa metroon tai poistumassa sporasta. Ei sitten voinut kysyä pysäkkien välissä tai silloin kun sitä metroa vasta odoteltiin. Näissä tilanteissa en ole kyllä jäänyt auttamaan.
Eivät osaa suomea?
Eivät ymmärrä kysymystä koska ei nykyään kukaan enää kysele tuollaista. Jokainen näkee puhelimestaan kellonajan ja Googlen kartan.