Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Helsingissä kukaan ei vastaa, jos kysyy reittiohjeita tai kellonaikaa?

Vierailija
05.01.2022 |

Olen tavannut tehdä niin, että vieraalla paikkakunnalla tiedän suurin piirtein, mihin olen menossa. Paikan päällä sitten usein kysyn kadulla joltain paikalliselta suunnan, jotta tiedän lähteä vaivatta oikeaan suuntaan. Ja joskus on kännykkä sammunut, jolloin kysyn kellonaikaa ohikulkijalta.

Helsingissä moinen ei onnistu. Jos kysyy reittiohjeita, kaikki suorastaan juoksevat ohi iästä, sukupuolesta ja rodusta riippumatta. Viimeisimmällä kerralla (ennen koronaa) olin menossa työtapaamiseen paikallista aikaa iltapäivällä, ja olin pukeutuneena viimeisen päälle "ykkösiin" edustuskelpoisena. Ja siltikään kukaan ei suostunut edes sen vertaa puhumaan, että olisi osoittanut sormellaan suunnan, johon minun olisi lähdettävä.

Näin opin nopeasti, että Helsinkiin mennessä on pidettävä kännykkä täydessä latingissa, Google Maps päivitettynä, paperinen kartta taskussa ja mielellään vielä sopia joku kontakti etukäteen, jolle voi tarvittaessa soittaa reittiohjeita kysyen. Ja jos ei muu auta niin hyppää ylihintaiseen taksiin ja sanoo kuskille tarkan osoitteen.

Miksi Helsingissä kukaan ei vastaa, jos kysyy reittiohjeita tai kellonaikaa?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran Helsingissä romanipoika kuuli keskustelun ja neuvoi reittiä, vaikka en edes kysynyt.

Vierailija
22/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rasssukka, kyllä ne aina vastaa, kestää vain hetken ennenkuin he pystyvät siihen, odota rauhassa se ajatus lähtee kyllä heilläkin liikkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei ymmärrä enää suomea. Kuten edellinen pormestarikin totesi, Helsingissä ei voi olettaa saavansa vastauksia tai palvelua suomeksi. Kokeile englannilla seuraavaksi. Farsi?

Vierailija
24/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tunnista kotikaupunkiani tästä. Ihmisiä on paljon ja monet toki kiireisen näköisiä, mutta ei tulisi mieleenkään etten pysähtyisi neuvomaan.

Tietysti jos on hirveä kiire niin sitten juoksen ohi, mutta en muista että näin olisi käynyt. Sen kerran mitä joku on kysynyt niin aina neuvon. Samoin olen itse saanut aina avun jos olen muilta kysynyt, täällä tai muualla.

Vierailija
25/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista on, että esittää tällä palstalla melkein minkä tahansa väitteen, on suurin osa vastauksista aina muotoa "ei oo noin, ei oo ollenkaan noin: ei kukaan minun lähipiiristänikään...". Poikkeuksen tekevät ne aiheet, joissa miehen sanotaan tehneen jotain väärin.

Ja mitä sitten? Sitä sopii miettiä.

Vierailija
26/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus joutunut vastaamaan tyyliin että ”sori, en tiedä”, kun olen ollut kauheassa kiireessä menossa bussiin tms. ja olisin myöhästynyt töistä jos olisin jäänyt neuvomaan.

Vierailija
27/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ja kaverille ei kukaan halunnut neuvoa reittiä Helsingissä. Oltiin lukiolaisia ja vuosi 2001. Kai ne luuli meidän ryöstävän heidät. Oli pukeuduttu ihan keskiverrosti - ei kokomustaa, lävistyksiä eikä muutakaan erityistä. Ei ole tarvinnut kykyä apua sen jälkeen Helsingissä, kun olen siellä ehkä kerran kahdessa vuodessa käynyt.

Onhan täällä kaiken näköistä sakkia ihan omastakin takaa. Voi olla että joku mummeli ei ole uskaltanut pysähtyä nuorisojoukon luokse, mutta kyllä normaali-ihminen neuvoo kaikennäköisiä ellei uhkaavasti käyttäydy.

Vierailija
28/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen vastannut, että kello on yhtä paljon kuin eilen tähän aikaan

Vierailija
29/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualta tulevat eivät aina tajua, etteivät helsinkiläiset voi muistaa kaikkia bussi- tai ratikkalinjoja ulkoa. Usein kysytään juuri jotain tosi spesifiä, että milläs pääsi sinne ja sinne eikä mulla ole hajuakaan, kun en itse juuri koskaan käytä keskustan busseja tai raitiovaunuja. Jos en ole kiireessä voin toki katsoa reittioppaasta, jos kysyjä vaikuttaa siltä, ettei itse ole siihen ehkä kykenevä (kuten joku vanhus).

Vierailija
30/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä värinen olet?

Vierailija
31/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö joka on vieraalla paikkakunnalla, olkoon se sitten Helsinki tai Posio, järjestää asiansa siten että kännykkä akku on tyhjä, ei tarvitse kyllä kellonaikaakaan.

Vierailija
32/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt samaan ilmiöön. Junantuomat coolit joesuulaiset pelästyy jos heiltä kysyy jotain. Ja junatuomia on paljon.  Maailman suurkaupungeissa kuten New Yorkissa tai Pariisissa tulee juteltua kanssakulkijoiden kanssa paljon enemmän kuin pikku Stadissa.

Vierailija
33/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hesalaiset onkin mulkkuja. Kaikkihan sen tietää.

Minä en tosiaankaan tiennyt. 

Vierailija
34/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualta tulevat eivät aina tajua, etteivät helsinkiläiset voi muistaa kaikkia bussi- tai ratikkalinjoja ulkoa. Usein kysytään juuri jotain tosi spesifiä, että milläs pääsi sinne ja sinne eikä mulla ole hajuakaan, kun en itse juuri koskaan käytä keskustan busseja tai raitiovaunuja. Jos en ole kiireessä voin toki katsoa reittioppaasta, jos kysyjä vaikuttaa siltä, ettei itse ole siihen ehkä kykenevä (kuten joku vanhus).

On kuitenkin kohteliasta aina neuvoa vaikka ei tietäisikään ja bussi kuin bussi. Pääasia, että ainakin yritti

Vierailija
35/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuitenkin kohteliasta aina neuvoa vaikka ei tietäisikään ja bussi kuin bussi. Pääasia, että ainakin yritti

Aha. No, heitän seuraavan kerran päästäni jonkun numeron ja ohjaan Elielin aukiolle. Harmi, jos päädyt Vantaalle, vaikka halusit Taka-Töölöön.

Vierailija
36/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä vastaan, etten tiedä, koska en tiedä. Lisäksi kaikkialla on feissareita, joten välttelen kontakteja heidän takiaan. Viimeksi joku feissari pysäytti kadulla kysymällä, olenko paikallisia. Luulin hänen olevan eksyksissä, mutta olikin alhainen temppu saada ihmiset jutulle.

Vierailija
37/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen törmännyt samaan ilmiöön. Junantuomat coolit joesuulaiset pelästyy jos heiltä kysyy jotain. Ja junatuomia on paljon.  Maailman suurkaupungeissa kuten New Yorkissa tai Pariisissa tulee juteltua kanssakulkijoiden kanssa paljon enemmän kuin pikku Stadissa.

jaaha uus-kalliolainenko tätä alapeukuttaa :)

Vierailija
38/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ainakin on niin monta kertaa hörhöt kysyneet reiitiä tai kelloa että en enää vaivaudu pysähtymään jos tuntematon lähestyy kadulla. Pari kertaa on leimattu kännykkä viedä kädestä kun olen ystävällisesti alkanut sieltä reittiohjetts tai kelloa katsomaan. Joku aika sitten kysyjä lähti vielä seuraamaan niin siinä syy!

Vierailija
39/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai taksiin hypätä? Eihän ne nykyään tiedä osotteita.

Eivät tienneet 1980-luvullakaan. Taksikuskit ovat maalta, kuten bussikuskitkin. Oletko kuullut Sipoon kirkosta? Se oli Töölössä sijainnut bussikuskien vuokratalo. Nimi tuli kuskien syntymäpaikasta.

Vierailija
40/66 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ei asu hesalaisia, vain joukko yksinäisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän