Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syövätkö amerikkalaiset oikeasti noin epäterveellisesti?

Vierailija
05.01.2022 |

Toki Suomessa ja muuallakin maailmassa nykyään ruokailutottumuksissa on parantamisen varaa. Mutta olen katsellut ajan kuluksi Tiktokissa videoita, joissa amerikkalaiset täyttävät kaappejaan kauppareissun jäljiltä ja olen ollut järkyttynyt 😅 Limsaa, herkkuja, prosessoitua ruokaa.. mukana saattaa olla vähän hedelmiä ja marjoja, mutta ei mitään muuta terveellistä. Ja eivät siis ole saman ihmisen tekemiä vaan näitä on kymmeniä eri käyttäjiä.

Samoin olen katsellut videoita, joissa äidit pakkaavat lapsilleen koululounaita. Ainoa terveellinen osa on yleensä muutama viinirypäle tai mansikka, muuten mennään valkoista höttöleipää ja pieni sipsipussi -linjalla.

Toki joka maasta löytyy terveellisesti eläviä, mutta olen järkyttynyt, että miten yleinen tuollainen ruokavalio näyttää olevan. Ei ihme että lihavuus ja sairaudet on vain kasvava ongelma.

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tästä dokkarin. Jenkeissä erityisesti suurkaupungeissa on ympäristöjä joita kutsutaan "ravitsemuksellisiksi autiomaiksi". Siellä asuu alemman keskiluokan ja köyhien huonostikoulutettua väestöä. 

Siellä kaupoissa myydään vain eineksiä, pikaruokaa ja snackseja, keksejä ja muuta "kuivatuotteita". Ei mitään hedelmiä tai vihanneksia ym. Kauppiaita haastateltiin ja ne väittivät että kukaan siellä ei syö tai osta mitään hedelmiä tai vihanneksia.

Siellä elää lapsia, jotka eivät eläessään ole pidelleet kädessään tomaattia ja jotka ovat nähneet omenia vain mehutölkin etiketissä. Siellä lähes jokaisella on diabetes tai esi-diabetes.

Vanhempia kun haastateltiin niin he vaikuttivat jotenkin henkisesti "vajailta". He selittivät kuinka heidän taaperonsa juo vain limpparia, ei ikinä esim. vettä ja saa raivarin jos ei saa sitä limpparia. Joku selitti ostavansa lapsilleen muroja ja selitti "asiantuntevasti" että nämä murot ovat hyviä kun ne on lapsille suunniteltu. Muroissa oli jotain puolet sokeria ja elintarvikevärejä. Joku osti lapselle jotain jälkkärivanukasta ja selitti toimittajille että mustikathan ovat terveellisiä. Vanukkaissa oli mustikkaa joku 1%.

Vierailija
102/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tästä dokkarin. Jenkeissä erityisesti suurkaupungeissa on ympäristöjä joita kutsutaan "ravitsemuksellisiksi autiomaiksi". Siellä asuu alemman keskiluokan ja köyhien huonostikoulutettua väestöä. 

Siellä kaupoissa myydään vain eineksiä, pikaruokaa ja snackseja, keksejä ja muuta "kuivatuotteita". Ei mitään hedelmiä tai vihanneksia ym. Kauppiaita haastateltiin ja ne väittivät että kukaan siellä ei syö tai osta mitään hedelmiä tai vihanneksia.

Siellä elää lapsia, jotka eivät eläessään ole pidelleet kädessään tomaattia ja jotka ovat nähneet omenia vain mehutölkin etiketissä. Siellä lähes jokaisella on diabetes tai esi-diabetes.

Vanhempia kun haastateltiin niin he vaikuttivat jotenkin henkisesti "vajailta". He selittivät kuinka heidän taaperonsa juo vain limpparia, ei ikinä esim. vettä ja saa raivarin jos ei saa sitä limpparia. Joku selitti ostavansa lapsilleen muroja ja selitti "asiantuntevasti" että

Olen asunut maassa, ja asuin hetken paikassa, jossa lähin ruokakauppa oli Target (ei oikea ruokakauppa). Eineksiä, pakasteita ja moskaa. Ei ollenkaan hedelmiä tai kasviksia tai tuoretta leipää. Targetin vastine meillä on Cittari tai Prisma, sillä erolla että ne ovat myös erinomaisia ruokakauppoja. 

Hieman kauempana oli sitten Ässää tai Koota vastaava Publix, joka kyllä on oikea ruokakauppaketju kaikkine hedelmine päivineen. Sitten vielä kauempana oli Whole Foods, mikä on upea, mutta kallis. 

Maassa on aika tavallista että esim. lounas on joku sandwich, jonka lisuke on nacho- tai sipsipussi. En ikinä tajunnut sitä. Joskus minulle tarjottiin lounasjuomaksi Gatorade - siis ihan supersokerinen urheilujuoma! 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin erään youtube videon, missä asiantuntija esitteli ruokaöljyjä marketin hyllyllä Amerikassa. Luulin että ne oli autonhuolto öljyjä siis valtavia kanistereja! 

Vierailija
104/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessakin roskaruoka on halvempaa, esim.valmis hampurilaiset tai hodarit kaupoissa, mutta katsopa lohen kilohintaa, harvalla on varaa.

Tätä kyllä nyt vähän ihmettelen kun tarjouksessa on nytkin kirjolohta jonka kilohinta on alle kympin. Ei moni roskaruoka tms ole kilohinnaltaan alle tuon. Monesti kalaa saa myös -30% alessa. Ja omenoita, hedelmiä saa eurolla- kahdella/kilo, samoin juureksia. Herneet, kaalit jne on edullista ruokaa ja nyt kesällä näkyy tomaatit ynnä muut olevan myös todella halpoja. Kananmunia on nytkin tarjouksessa 3.49€/kilo jne.

Eli tarjouksia pitäisi osata hyödyntää mutta myös ruuanlaittotaitoa pitäisi olla. Monet ehkä ovat uusavuttomia tai sitten vain tottuneet syömään ravintoköyhää ruokaa.

Vierailija
105/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa yhdysvaltalaisen kanssa ja maassa on käyty pitkään ja hartaasti. Käytännössä sikäläinen ruokakulttuuri on erittäin terveellinen. Yhdysvallat on poliittisesti hyvin kahtiajakautunut ja se näkyy myös ruuassa. Koulutetut demokraatit syövät hyvin kasvispainotteisesti, niin myös sukulaiseni. Kasvisruokaa, sen päälle jonkin verran kalaa, kanaa. Yhdysvalloissa koulutetut ihmiset elävät nykyisin hyvin vanhoiksi. Presidenttipelissäkin on mukana kahdeksissakymmenissä olevia miehiä. Ei siellä todellakaan eletä vanhoiksi roskaruualla vaan hyvin terveellisellä ruualla. Itärannikon suurkaupungeissa ei juurikaan näe lihavia. Tampereellakin näkee useammin.

Vierailija
106/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pakko nostaa tää ketju ylös kun Googlen kautta tähän törmäsin.

Oon vasta liittynyt TikTokiin ja tosiaan nyt kiinnittänyt samaan asiaan huomiota kuin ap. Järkyttäviä määriä isoja pakkauksia  sipsejä, keksejä, muroja jne ja niitä käydään ostamassa isoilla kärryillä ja täytetään kokonaisia huoneita herkuilla kuin oltaisi kaupassa. Mutta olen myös huomannut että myös suomalaiset Tiktokkaajat tekevät vastaavantyyppisiä videoita, eli täytetään herkku/välipalakaappia jne ja sinne sitten laitetaan isot määrät sokerisia tai suolaisia juttuja. Määrät eivät silti yllä lähellekään amerikkalaisten ( tai brittien) määriin,  mutta samantyyppinen kulttuuri varmasti rantautuu suomeenkin kunhan nykyinen nuorempi tiktok- porukka alkaa saada lapsia?

Ero mahtaa olla kuiten siinä että näyttäisi että amerikkalaiset syövät esim lounaaksi näitä pakattuja, prosessoitu

Jaksaa hämmentää, että jotkut ihan aidosti kuvittelevat jollain tiktokilla tai installa saavansa kuvaa amerikkalasesta yhteiskunnasta. Ihan sama kuin lukisi vaikka teenlehdistä tai analysoisi omaa kakkaansa.

Vierailija
107/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Erityisesti koska monesti heidän olisi niin helppoa kasvattaa ruokaa. Olen jutellut netissä jenkkien kanssa, jotka mainostavat asuvansa isossa omakotitalossa, ja samassa valittavat kun laadukasta ruokaa ei meinaa löytyä. Heille ei ole tullut mieleenkään, että voisivat itse kasvattaa ruokaa pihallaan. 

Vierailija
108/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa. Erityisesti koska monesti heidän olisi niin helppoa kasvattaa ruokaa. Olen jutellut netissä jenkkien kanssa, jotka mainostavat asuvansa isossa omakotitalossa, ja samassa valittavat kun laadukasta ruokaa ei meinaa löytyä. Heille ei ole tullut mieleenkään, että voisivat itse kasvattaa ruokaa pihallaan. 

New York on pohjoisessa, mutta sekin on leveysasteiltaan yhtä etelässä kuin Madrid. Suurimmalla osalla amerikkalaisia on ne pihat niin kuumia, että viljely ei ihan ensimmäiseksi tule mieleen.

Vierailija
109/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on siellä edullista...

Oli, ei enää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän