Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syövätkö amerikkalaiset oikeasti noin epäterveellisesti?

Vierailija
05.01.2022 |

Toki Suomessa ja muuallakin maailmassa nykyään ruokailutottumuksissa on parantamisen varaa. Mutta olen katsellut ajan kuluksi Tiktokissa videoita, joissa amerikkalaiset täyttävät kaappejaan kauppareissun jäljiltä ja olen ollut järkyttynyt 😅 Limsaa, herkkuja, prosessoitua ruokaa.. mukana saattaa olla vähän hedelmiä ja marjoja, mutta ei mitään muuta terveellistä. Ja eivät siis ole saman ihmisen tekemiä vaan näitä on kymmeniä eri käyttäjiä.

Samoin olen katsellut videoita, joissa äidit pakkaavat lapsilleen koululounaita. Ainoa terveellinen osa on yleensä muutama viinirypäle tai mansikka, muuten mennään valkoista höttöleipää ja pieni sipsipussi -linjalla.

Toki joka maasta löytyy terveellisesti eläviä, mutta olen järkyttynyt, että miten yleinen tuollainen ruokavalio näyttää olevan. Ei ihme että lihavuus ja sairaudet on vain kasvava ongelma.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sitä täällä Suomessakin osataan. Pizzaa ja kebabia mässyttävät suurin osa työpaikoilla ruokatauoilla. Ja se mässytyksen ääni ”mjäysk, mjäysk, mjäysk, sössöm, sössöm.

Vierailija
82/109 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari pitkää lomareissua jenkeissä ja kokemus on, että ruokapaikkoja ja ruokaa kyllä löytyi helposti, mutta jatkuva ongelma oli löytää edes jotain tuoretta ja terveellistä syötäväksi. Etenkin lasten menut ravintoloissa oli pelkkää hiilaria ja rasvaa esim. vakiona aina mac and cheese. Joskus kun listalta löytyi jotain terveellisempää saattoi tarjoilija ihmetellen kysyä haluttiinko todella tilata sitä tai ilmoittaa, että esim. omenalohkoja ei ole saatavilla kun ei niitä kukaan tilaa. Lopulta alettiin valikoida hotellien sijainnit sen perusteella, että lähistöllä olisi Whole foods-marketti kun se oli ainoa jossa myytiin salaatteja ja kunnon hedelmiä. Ja superlihavia ihmisiä kyllä näkyi joka puolella!

Joo. Me oltiin reissussa miehen kanssa ja alettiin sitten tilata esim. pitsa puoliksi, kun ne koot oli niin valtavia. Sitä tarjoilijat sitten päivittelivät, että oikeastiko 1 pitsa kahdelle, eihän teillä tule mahat täyteen. Ja sitäkään ei meinattu jaksaa syödä. ;) Sitten oltiin menossa johonkin luontokohteeseen ja kävimme turisti-infossa kysymässä reittiä vesiputouksille. Siellä täti moneen kertaan painotti, että sinne putouksille EI PÄÄSE AUTOLLA vaan JOUTUU KÄVELEMÄÄN. Oltiin ihan että okei, hyvä juttu, pääsee kerrankin kävelemään. Ja oikeasti sinne oli parkkipaikalta kävelymatkaa ehkä 200 metriä. Voihan se tietysti kaikkialle autolla menevälle olla paljon, mutta me oltais haluttu patikoida ihan kunnolla kaiken sen syömisen jälkeen, joten oli pettymys. :D

Toisenlainen pizzakokemus on ehkä reilun viiden vuoden takaa Unkarista. Käytiin kaupassa ja huomattiin siinä yhteydessä pikaruokala, jossa oli mm. pizzaa tarjolla. Niitä oli siinä vitriinissä paloina tarjolla ja pyysimme, että jos meille voitaisiin tehdä ihan kokonaiset pizzat. Myyjä ei meinannut millään käsittää tätä ja pomo tuli paikalle ja pomokin joutui selittämään ja selittämään asiaa ja lopulta saatiin pizzat (ei varmaan mitkään jättikokoiset, mutta siis kokonaiset). Ei ollut siis kielitaidosta kiinni, koska pomokin sai vääntää rautalangasta, mutta siellä oli selvästi käsittämätön ajatus, että joku voi syödä kokonaisen pizzan. Tunsin itseni länsimaalaiseksi mursuksi ja tajusin, miksi siellä ollaan hoikkia. 

Miksi et vain tilannut niin montaa sliceä, että siitä tulee kokonainen pitsa? Miksi piti vääntää noin hankalaksi asia? Itse olisin pyytänyt 4 sliceä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, jenkeissä yli 70% on lihavia

Vierailija
84/109 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on siellä edullista...

Terveellinen ruoka on kallista siellä, mutta mättöruoka kohtuuhintaista.

Vierailija
85/109 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairas ja paska valtio, ihmiset pidetään tyhminä tarkoituksellisesti

Vierailija
86/109 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko kahtiajakautunutta menoa. Rikkaat käy sielläkin paljon kuntosalilla ja osallistuu ties mihin Fitness-villityksiin. Köyhät vetää roskaruokaa, koska se on halpaa

Vierailija
87/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pakko nostaa tää ketju ylös kun Googlen kautta tähän törmäsin.

Oon vasta liittynyt TikTokiin ja tosiaan nyt kiinnittänyt samaan asiaan huomiota kuin ap. Järkyttäviä määriä isoja pakkauksia  sipsejä, keksejä, muroja jne ja niitä käydään ostamassa isoilla kärryillä ja täytetään kokonaisia huoneita herkuilla kuin oltaisi kaupassa. Mutta olen myös huomannut että myös suomalaiset Tiktokkaajat tekevät vastaavantyyppisiä videoita, eli täytetään herkku/välipalakaappia jne ja sinne sitten laitetaan isot määrät sokerisia tai suolaisia juttuja. Määrät eivät silti yllä lähellekään amerikkalaisten ( tai brittien) määriin,  mutta samantyyppinen kulttuuri varmasti rantautuu suomeenkin kunhan nykyinen nuorempi tiktok- porukka alkaa saada lapsia?

Ero mahtaa olla kuiten siinä että näyttäisi että amerikkalaiset syövät esim lounaaksi näitä pakattuja, prosessoituja tuotteita. Ihan normaalia näyttää olevan että kouluruoka on sipsejä, mehua, patukoita jne. Varmaan osa haasteesta toki kun pitää säilyttää lämpimässä mutta kylmälaukut ja pakkaukset on keksitty. 

Varmaan siellä rikkaammat syö paremmin kuites?

Vierailija
88/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään USAssa kallista ruokaa, Nykissä kalliimpaa kuin missään Suomessa. Ei läskejä USAssa näkynyt esim Traders Joessa.

Vierailija
89/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko kahtiajakautunutta menoa. Rikkaat käy sielläkin paljon kuntosalilla ja osallistuu ties mihin Fitness-villityksiin. Köyhät vetää roskaruokaa, koska se on halpaa

No kappas, ihan niinkuin Suomessa.

Vierailija
90/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kerran netistä kommentteja, joissa amerikkalaiset kertoivat menneensä lomalle Eurooppaan ja olettavansa, että lihovat siellä. He söivät ja joivat miten huvitti kuukauden ajan, viiniä olutta pastaa patonkia, ja siitä huolimatta itse asiassa laihtuivat useita kiloja. Amerikassa ruoka ja syömiskulttuuri on äärimmäisen epäterveellinen. Todella moniin ruokiin lisätään ainakin maissisiirappia, joka on pahempi kuin valkoinen sokeri.

Vierailija
91/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä sitä täällä Suomessakin osataan. Pizzaa ja kebabia mässyttävät suurin osa työpaikoilla ruokatauoilla. Ja se mässytyksen ääni mjäysk, mjäysk, mjäysk, sössöm, sössöm.

No ei mässytä. Suomessa käydään joko lounasravintolassa syömässä tai syödään omia eväitä, eli kotoa tuotuja eväitä, joka on kotiruokaa.

Vierailija
92/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kerran netistä kommentteja, joissa amerikkalaiset kertoivat menneensä lomalle Eurooppaan ja olettavansa, että lihovat siellä. He söivät ja joivat miten huvitti kuukauden ajan, viiniä olutta pastaa patonkia, ja siitä huolimatta itse asiassa laihtuivat useita kiloja. Amerikassa ruoka ja syömiskulttuuri on äärimmäisen epäterveellinen. Todella moniin ruokiin lisätään ainakin maissisiirappia, joka on pahempi kuin valkoinen sokeri.

Tod.näk. he myös huomaamattaan liikkuivat enemmän, sillä eurooppalaiset kaupungit ovat ideaaleja kävelemiselle.

Vierailija
93/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siel on varmaan 70% ihmisistä reilusti ylipainosia, siis oikeasti reilusti

Vierailija
94/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon vasta liittynyt TikTokiin ja tosiaan nyt kiinnittänyt samaan asiaan huomiota kuin ap. Järkyttäviä määriä isoja pakkauksia  sipsejä, keksejä, muroja jne ja niitä käydään ostamassa isoilla kärryillä ja täytetään kokonaisia huoneita herkuilla kuin oltaisi kaupassa. Mutta olen myös huomannut että myös suomalaiset Tiktokkaajat tekevät vastaavantyyppisiä videoita, eli täytetään herkku/välipalakaappia jne ja sinne sitten laitetaan isot määrät sokerisia tai suolaisia juttuja. Määrät eivät silti yllä lähellekään amerikkalaisten ( tai brittien) määriin,  mutta samantyyppinen kulttuuri varmasti rantautuu suomeenkin kunhan nykyinen nuorempi tiktok- porukka alkaa saada lapsia?

Ero mahtaa olla kuiten siinä että näyttäisi että amerikkalaiset syövät esim lounaaksi näitä pakattuja, prosessoituja tuotteita. Ihan normaalia näyttää olevan että

Instassa tulee myös vastaan tälläisiä videoita, missä täytetään ruokakomeroa tai jääkaappia ja todella ihmettelen sitä loputonta juomatölkkien määrää, karkkien määrää, viinirypäleiden määrää... Tai sitten sitä, että joku jääkaapin lokero tehdään täyteen pikahyytelöä. Siis sellainen ulosvedettävä lokero... Miksi sitä hyytelöä ei voi tehdä kulhoon? En mä haluaisi ottaa mitään suoraan sellaisesta vetolaatikosta.

Vierailija
95/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalainen yhteiskunta on elintavoiltaan yhtä polarisoitunut kuin muutkin varakkaat yhteiskunnat. 

Vierailija
96/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tod.näk. he myös huomaamattaan liikkuivat enemmän, sillä eurooppalaiset kaupungit ovat ideaaleja kävelemiselle.

Lomaillessa muutenkin kävellään ympäriinsä aika paljon. Yleensä halutaan jotain nähdäkin, hotellin telkkari ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto.

Vierailija
97/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan YouTubelta hoikan, mutta säästeliään Frugal Fit Mom -äidin ruokavinkkejä. Hän valmistaa perheen ruoan itse yleensä lihasta ja ostaa runsaasti (edullisia) kasviksia.

Makeita tuotteita ihmettelen, koska kuka haluaa tunkea perheenjäsenilleen jauheista, väri- ja lisäaineista tehtyjä leivonnaisia?

Vierailija
98/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero mahtaa olla kuiten siinä että näyttäisi että amerikkalaiset syövät esim lounaaksi näitä pakattuja, prosessoitu

Tuo on jokin outo tiktok trendi. Tehdään mukamas sisältöä tuollatavoin. Vähän sama kuin ne arvaa kumpi väri tästä jutusta tulee, kun rikon tämän, tai saippuan raastamiset ynnämuut. Suomessakin näitä kaappien näyttely juttuja on. Mietin vain,kuinka älyttömästi tuohon menee rahaa, ja syökö joku oikeasti kaiken tuon? Ja miksi minä ylipäätään käytän sekuntiakaan elämästäni katsoakseni tätä. 

Varmasti ihmiset syövät epäterveellisesti, mutta myös tiktok ja vastaavat vielä vääristävät tätä mielikuvaa ja käytöstä, juuri ruokakomeroiden täyttelyineen ym. 

Vierailija
99/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä amerikkalaisista, mutta ärsyttävää, että vaalean leivän syöjät leimataan heti ylipainoisiksi höttöhiilareiden kuluttajiksi. Välimeren maissakaan ei puputeta ruisleipää, mutta silti osataan syödä monipuolisesti ja maukkaasti.

Oletusarvo on näköjään, että vain Suomessa osataan

No ei toki vaalea leipä ole automaattisssti paha, mutta en osaa pitää vaaleaa leipää, hilloa ja maapähkinävoita mitenkään terveellisenä lounaana.

Luomumaapähkinävoi, jossa on vähän merisuolaa ja ei yhtään sokeria on ihan hyvä vaihtoehto rasvaiselle juusto-tai makkaravoileivälle. Varsinkin kuumana päivänä sellainen leipä laukussa ei pilaannu niin nopeasti kuin se liha-tai juusto

No ei ne jenkit sellaista käytä. Tai no toki jotkut, mutta ei pääsääntöisesti. 

Vierailija
100/109 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin roskaruoka on halvempaa, esim.valmis hampurilaiset tai hodarit kaupoissa, mutta katsopa lohen kilohintaa, harvalla on varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän