Kannustinloukkujen tutkinta by Kela
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6ea2ca1c-fc9e-48cf-847a-f575e53511ce
Kela tutkii miten kannustinloukkuja voisi purkaa. Hyvä, paitsi että tutkiva taho on täysin väärä. Siis Kela joka on itse massiivinen byrokraattinen koneisto tutkii objektiivisesti(?) omaa toimintaansa. Hämmentävää kun tiedetään että koko byrokraattinen virasto toimii muun julkisen sektorin tavoin kuluttamalla saamansa budjetin täysimääräisenä ja siten osoittaa olevansa tarpeellinen ja toimiva laitos.
Kelan tutkimus on täyttä pseudotiedettä. Siis jos vaikka löytyisi keinoja pienentää kannustinloukkuja, niin se tietäisi pienempää byrokratiaa ja sitä kautta Kelan toimintojen alasajamista. No, tälläiseen lopputulokseen ei voida päätyä, koska siinä ammutaan viraston omaan jalkaan. Ainoa lopputulos johon Kela voi päätyä on vain lisätä sääntöjä, byrokratiaa ja sitä kautta mahdollisesti luoda uusia kannustinloukkuja.
Koko tukiviidakko olisi täyden raivauksen tarpeessa. Jos tämä tehdään oikein ja yksinkertaistetaan koko konsepti, niin säästöjä syntyy jo siitä että Kelasta jää jäljelle virastona vain 10%. Suuremmat säästöt syntyvät siitä, että ihmisten motivaatio ajaa heidät työmarkkinoille ja verot pienevät.
Kommentit (17)
Pitäis päästä duuniin ilman et tuet katkee heti 3 kuukaudeks.
T: pitkäaikaistyötön
Ihan jokainen firma ja toimija tekee itse tarkistuksensa. Miten joku muu voisi sanella, että sun tuote tai palvelu pitää uudistaa näin ja näin? Valtion viranomaiset tekee päätökset yleisellä tasolla, rahoittaja reagoi siihen, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat voisivat maksaa oikeita palkkoja, ettei ihmisten tarvitsisi käydä läpi tukiviidakkoa. Nyt vain valittavat kun ihmiset eivät tule puoli-ilmaiseksi töihin kannustinloukkujen takia.
Jotta olisi työpaikka, niin se tarkoittaa sitä että työntekeminen tuottaa työnantajalle voittoa muodossa tai toisessa.
Pelkästään Kela ei riitä tätä tutkimaan. Minun "kannustinloukkuni" löytyi työelämästä, syistä joita tuossa on lueteltu.
Ja jos kotihoidontuella oleminen on myös kannustin luokku niin siskoni lykkäsi juuri töihin palaamista koska kunta ei pysty antamaan päiväkotipaikkoja, niiden löytäminen on vanhemman vastuulla ja siskoni on ollut LTO ja on hyvin tarkka siitä minne lapsensa pistää. Päätyi siihen ettei pistä minnekään niin pitkään kun pystyy vain kotona olemaan. Onko oman lapsen turvallisuus kannustinloukku?
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokainen firma ja toimija tekee itse tarkistuksensa. Miten joku muu voisi sanella, että sun tuote tai palvelu pitää uudistaa näin ja näin? Valtion viranomaiset tekee päätökset yleisellä tasolla, rahoittaja reagoi siihen, tietenkin.
Kannattaa nyt erottaa yksityinen ja julkinen sektori toisistaan. Yksityinen firma toimii lähtökohtaisesti terveesti, kun se maksaa itse menonsa. Valtion ja kuntien virastot saavat määrärahan vuosittain jonka avulla ne rahoittavat toimintansa. Yksikään järjissään oleva virasto ei jätä käyttämättä omaa budjettiaan, koska se tulkitaan pienentyneenä määrärahan tarpeena jatkossa. Eli siinä missä yksityinen firma tekisi onnistumisen kustannussäästönä, niin julkinen virasto epäonnistuu ja varantaa oman tulonlähteensä seuraaviksi vuosiksi. Eli näillä asiolla eroa kuin yöllä ja päivällä.
No itsellä ainaki ulosotto sotkee ei paljon järkeä mennä töihin, kun palkasta menee ulosottoon ja ei jää rahaa. Lisäksi matkoihin menisi rahaa ei autoa linkit kalliita. Ja saman rahan saa makaamalla. Työkokeilut jo testattu monena kertana ja kaiken maailman kuntoutukset, siinäkään ei kuuneltu mitä haluaa tehdä vaan suoraan työnetään siivoamaan vaikka sanonut monesti että ei kiinosta. Tuntuu että kellä lapsi laitetaa niihi siivousorja hommii ja ne ketkä lapsettomia saa tehdä jotain näpertelyä
Vierailija kirjoitti:
No, miksi sun pitää päästä töihin, kun voit näköjään elää tuillakin?
Mutta joo kiteytit hyvin koko ongelman. Ei kannata tehdä mitään, kun siitä ei hyödy mitään. Ja tähän pitäisi saada muutos. Tuet pois ja valinta helpottuu kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt erottaa yksityinen ja julkinen sektori toisistaan. Yksityinen firma toimii lähtökohtaisesti terveesti, kun se maksaa itse menonsa. Valtion ja kuntien virastot saavat määrärahan vuosittain jonka avulla ne rahoittavat toimintansa. Yksikään järjissään oleva virasto ei jätä käyttämättä omaa budjettiaan, koska se tulkitaan pienentyneenä määrärahan tarpeena jatkossa. Eli siinä missä yksityinen firma tekisi onnistumisen kustannussäästönä, niin julkinen virasto epäonnistuu ja varantaa oman tulonlähteensä seuraaviksi vuosiksi. Eli näillä asiolla eroa kuin yöllä ja päivällä.
Toki, mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että jos tukimäärää tai tukijärjestelmää muutetaan, sen voisi tehdä joku muu kuin Kela itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joo kiteytit hyvin koko ongelman. Ei kannata tehdä mitään, kun siitä ei hyödy mitään. Ja tähän pitäisi saada muutos. Tuet pois ja valinta helpottuu kummasti.
Tietysti työtä tehdään siksi että se hyödyttää itseään. Vai mikä on sinun syysi käydä töissä?
Edellinen otti todellisen ongelman esille. Tukiviidakko ja uusien hakeminen, missä käsittely voi kestää, pistää helposti sen oman heikon talouden täysin pilalle. Pätkää tai keikkaa ei kannata työtyömänä ottaa vastaan.
Ei siksi ettei se hyödytä vaan siksi että se saattaa pilata kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään Kela ei riitä tätä tutkimaan. Minun "kannustinloukkuni" löytyi työelämästä, syistä joita tuossa on lueteltu.
Ja jos kotihoidontuella oleminen on myös kannustin luokku niin siskoni lykkäsi juuri töihin palaamista koska kunta ei pysty antamaan päiväkotipaikkoja, niiden löytäminen on vanhemman vastuulla ja siskoni on ollut LTO ja on hyvin tarkka siitä minne lapsensa pistää. Päätyi siihen ettei pistä minnekään niin pitkään kun pystyy vain kotona olemaan. Onko oman lapsen turvallisuus kannustinloukku?
Kyse on kokonaisuudesta ja monesta toimijasta. Jokainen voi vaikuttaa vain omaan palaansa. Vai miten luulet kunnan voivan vaikuttaa Kelaan tai työpaikkaan saati toisinpäin?
P.S. Kunnan tulee järjestää varhaiskasvatus, jiten siskosi on itse kieltäytynyt osoitetusta paikasta. Ei se silloin ole loukku vaan itse tehty päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että jos tukimäärää tai tukijärjestelmää muutetaan, sen voisi tehdä joku muu kuin Kela itse.
Kela ei voi yksinkertaistaa prosessia, koska se vaarantaa Kelan nykyisenlaisen olemassaolon. Siksi tätä pitää tutkia nimenomaan Kelan ulkopuolelta ja saada ratkaisu sieltä aikaan.
Lainsäädäntö aiheeseen liittyen on kuin tilkkutäkki ja kaiken pitäisi lähteä liikkeelle poliittisesta päätöksen teosta. Toisaalta kun tiedetään miten (epä)onnistunut suhmurointi hyvinvointialueiden aikaansaaminen on ollut, niin toivoa ei juuri ole. Poliittiset broilerit ovat byrokratian suurimpia rakastajia, koska ilman byrokratiaa poliittinen broileri päätyisi nopeasti lihatiskille ilman sulkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti työtä tehdään siksi että se hyödyttää itseään. Vai mikä on sinun syysi käydä töissä?
Edellinen otti todellisen ongelman esille. Tukiviidakko ja uusien hakeminen, missä käsittely voi kestää, pistää helposti sen oman heikon talouden täysin pilalle. Pätkää tai keikkaa ei kannata työtyömänä ottaa vastaan.
Ei siksi ettei se hyödytä vaan siksi että se saattaa pilata kaiken.
Kerrotko vähän tarkemmin, että miten se pilaa kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Valtio on semmoinen keksintö että se hoitaa päätöksen teon firman puolesta ja velvoittaa firman rahoittamaan sen.
Vierailija kirjoitti:
No itsellä ainaki ulosotto sotkee ei paljon järkeä mennä töihin, kun palkasta menee ulosottoon ja ei jää rahaa. Lisäksi matkoihin menisi rahaa ei autoa linkit kalliita. Ja saman rahan saa makaamalla. Työkokeilut jo testattu monena kertana ja kaiken maailman kuntoutukset, siinäkään ei kuuneltu mitä haluaa tehdä vaan suoraan työnetään siivoamaan vaikka sanonut monesti että ei kiinosta. Tuntuu että kellä lapsi laitetaa niihi siivousorja hommii ja ne ketkä lapsettomia saa tehdä jotain näpertelyä
Ulosoton suojaosuutta pitäisi tietenkin nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko asumaan kaltereiden taakse? Näin tapahtuu, jos "tuet poistetaan".
Tuilla ostetaan yhteiskuntarauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos kotihoidontuella oleminen on myös kannustin luokku niin siskoni lykkäsi juuri töihin palaamista koska kunta ei pysty antamaan päiväkotipaikkoja, niiden löytäminen on vanhemman vastuulla ja siskoni on ollut LTO ja on hyvin tarkka siitä minne lapsensa pistää. Päätyi siihen ettei pistä minnekään niin pitkään kun pystyy vain kotona olemaan. Onko oman lapsen turvallisuus kannustinloukku?Kyse on kokonaisuudesta ja monesta toimijasta. Jokainen voi vaikuttaa vain omaan palaansa. Vai miten luulet kunnan voivan vaikuttaa Kelaan tai työpaikkaan saati toisinpäin?
P.S. Kunnan tulee järjestää varhaiskasvatus, jiten siskosi on itse kieltäytynyt osoitetusta paikasta. Ei se silloin ole loukku vaan itse tehty päätös.
Miksi artikkelissa mainitaan kotihoidontuki jos se ei kuitenkaan ole kannustinloukku?
Työnantajat voisivat maksaa oikeita palkkoja, ettei ihmisten tarvitsisi käydä läpi tukiviidakkoa. Nyt vain valittavat kun ihmiset eivät tule puoli-ilmaiseksi töihin kannustinloukkujen takia.