Syövätkö amerikkalaiset oikeasti noin epäterveellisesti?
Toki Suomessa ja muuallakin maailmassa nykyään ruokailutottumuksissa on parantamisen varaa. Mutta olen katsellut ajan kuluksi Tiktokissa videoita, joissa amerikkalaiset täyttävät kaappejaan kauppareissun jäljiltä ja olen ollut järkyttynyt 😅 Limsaa, herkkuja, prosessoitua ruokaa.. mukana saattaa olla vähän hedelmiä ja marjoja, mutta ei mitään muuta terveellistä. Ja eivät siis ole saman ihmisen tekemiä vaan näitä on kymmeniä eri käyttäjiä.
Samoin olen katsellut videoita, joissa äidit pakkaavat lapsilleen koululounaita. Ainoa terveellinen osa on yleensä muutama viinirypäle tai mansikka, muuten mennään valkoista höttöleipää ja pieni sipsipussi -linjalla.
Toki joka maasta löytyy terveellisesti eläviä, mutta olen järkyttynyt, että miten yleinen tuollainen ruokavalio näyttää olevan. Ei ihme että lihavuus ja sairaudet on vain kasvava ongelma.
Kommentit (109)
En tiedä periytyisikö tuo ruokakulttuuri siitä, että pitää jaksaa tehdä pitkiä työpäiviä mutta toisaalta ei haluta käyttää aikaa ruuan valmistamiseen. Katsoin leffan Pleasantville, jota suosittelen, niin siinä aamiainen muistutti paljon hotelliaamiaista ja oli runsas. Eli jo 1950-luvulla USAssa olisi syöty erittäin vahvasti. Yksilö rohmuaa resursseja, se on siellä lähtökohta. Kuluttaa paljon rohmutessaan. Ja näin voi hyvin tai on onnellinen.
Vaikea sanoa. Voi olla, että amerikkalaiset syövät epäterveellisemmin kuin esim. aasialaiset. Tosin on huomattava, että Etelä-Amerikan ruokakulttuuri eroaa Väli-Amerikan ruokakulttuurista, joka taas eroaa Pohjois-Amerikan ruokakulttuurista.
Pikaruokahan syntyi siitä ajatuksesta USAssa jo n. 100v sitten, että ei menisi työaikaa hukkaan ruuan valmistukseen tai ravintolassa syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä koin valtavan kulttuurishokin, kun menin jenkeissä ensimmäisen kerran ruokakauppaan. Olin saapunut maahan yöllä ja seuraavana päivänä ensimmäinen homma oli käydä kaupassa. Se ihmisten valtava ylipaino, pitkälle prosessoitujen ruokien määrä ja jättiläismäiset pakkauskoot. Ravintoloissa piti tilata alkupalalistalta, koska pääruokien annoskoko oli ihan tolkuton.
Ei jäänyt kyllä epäselväksi, miksi maan väestö on niin ylipainoista.
Mina asun isolla omakotialueella ja naen kansaa paivittain kavelemassa taloni ohi. En ole koskaan nahnyt yhtaan ylilihavaa, ihan normaaleja ihmisia.
Katsokaapa yhta kriittisesti suomalaista katukuvaa.
Ilmeisesti asut keskiluokkaisella alueella? Ylipaino on luokkakohtaista myös USAssa. Huomattavan ylipainoiset ihmiset lisäksi tuskin kävelevät talosi ohi, vaan liikkuvat mieluummin autolla.
Omien matkustuskokemusten perusteella USAssa näkee eniten oikeasti lihavia ihmisiä, sitten UKssa ja Suomessa.
Olen asunut Thaimaassa ja siellä syödään ihan kunnon aamupala, mutta muuten annokset ovat maltillisia eikä harrasteta napostelua. Juomana on pääasiassa vesi.
Kanaa, kalaa, riisiä, kasviksia.
Ruoka tehdään hyvisä raaka-aineista, esim. hedelmät ovat tuoreita, koska kasvavat siellä.
On siellä hampurilaispaikkoja ja pitserioita, mutta paikalliset käyvät satunnaisesti niissä. Karkkia ei syö juuri kukaan ja alkoholin käyttö on pientä.
Kyllähän sen näkee aasialaisnaisten kauneudesta, että ruoalla on väliä.
Tuokin vähän riippuu siitä, missä päin jenkkejä ollaan. Esim. ulkonäkö keskeisessä Kaliforniassa on hyvä kroppaisia miehiä ja naisia enemmän kuin monessa muussa osavaltiossa. Siellä useamman kerran olleena tarjolla myös sellaista terveellistä superfoodia, jota muualta on vaikeaa löytää. Tietysti on myös rasvaista mättöä niille, jotka sitä haluaa.
Myös New Yorkissa on mielestäni vastaava tilanne.
Tornado-tunnelin Amerikka sitä vastoin syö aika epäterveellisesti ja siellä on ylilihavia ihmisiä liikenteessä paljonkin.
Pari pitkää lomareissua jenkeissä ja kokemus on, että ruokapaikkoja ja ruokaa kyllä löytyi helposti, mutta jatkuva ongelma oli löytää edes jotain tuoretta ja terveellistä syötäväksi. Etenkin lasten menut ravintoloissa oli pelkkää hiilaria ja rasvaa esim. vakiona aina mac and cheese. Joskus kun listalta löytyi jotain terveellisempää saattoi tarjoilija ihmetellen kysyä haluttiinko todella tilata sitä tai ilmoittaa, että esim. omenalohkoja ei ole saatavilla kun ei niitä kukaan tilaa. Lopulta alettiin valikoida hotellien sijainnit sen perusteella, että lähistöllä olisi Whole foods-marketti kun se oli ainoa jossa myytiin salaatteja ja kunnon hedelmiä. Ja superlihavia ihmisiä kyllä näkyi joka puolella!
Iso osa amerikkalaisista syö epäterveellisesti eikä liiku muuten kuin autolla, siitä ne liikakilot tulee. Olen itse asunut sekä NY:n että länsirannikon alueilla, ja siellä terveelliset elämäntavat näkyvät selvästi ns. paremmilla alueilla, kun taas köyhemmät syövät enemmän edullista roskaruokaa. Hain omat ruuat yleensä Whole Foodsista (kuten edellä), siellä asiakaskunta on tuosta varakkaammasta päästä. Joten ei voi yleistää kun puhutaan amerikkalaisista.
Olen lukenut, että siellä on joissain lähiöiden isoissa marketeissa tosi huonot hedelmä ja vihannes -osastot. Ei varmaan aina ole kuluttajasta kiinni, jos ei voi aidosti edes valita.
Minä ihmettelen miten siellä kukaan pysyy laihana. Paitsi rikkaat joita näemme leffoissa ja sarjoissa.
Jos lähtisisin itse niin lihoisin varmaan kk 20 kg. Halpaa, isot annokset, nopeaa mielihyvää..
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että siellä on joissain lähiöiden isoissa marketeissa tosi huonot hedelmä ja vihannes -osastot. Ei varmaan aina ole kuluttajasta kiinni, jos ei voi aidosti edes valita.
Oman kokemukseni mukaan kyse ei ole niinkään tarjonnan puutteessa, vaan muodostuneissa kulutustottumuksissa ja rahassa, - Terveellsiempi ruoka maksaa enemmän kuin "roskaruoka" , joka menee heti päähän (tarjoaa nopean kylläsiyyden tunteen). Luulen myös, että osa "roskaruokaa" syövistä on jollain tavoin siihen myös koukuttuneita. Ja kun arkiliikunta puuttuu lähestäysin kun kaikkialle liikutaan lähinnä omalla autolla niin onko ihmekään, että väestö turpoaa.
- Ikävä tosiasia on myös, että luulen myös, että kaikki Jenkit (olipas taas yleistys) eivät edes tiedä, mitä tarkoittaa terveellinen syöminen kun taas Suomessa luultavasti jokainen terve aikuinen tietää kyllä, mikä on terveellsiempi vaihtoehto mutta tästä tiedosta huolimatta valitsee sen vähemmän terveellisen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että aina kun ihmetellään jotain amerikkalaista tapaa, niin ketjuun ilmestyy aina Amerikassa asuva, jonka mielestä kaikki suomalaiset ovat väärässä? Nytkin joku ilmeiseisesti Amerikan asukki inttää vastaan, ettei siellä syödä epäterveellisesti eikä hän ole nähnyt edes lihavia ihmisiä missään.
Olen huomannut. Kyseessä taitaa olla joku todella kyllästynyt kotirouva, joka ei omissa piireissään saa riittävästi huomiota. Hän kokee nämä ketjut sekä hyökkäyksiksi itseään kohtaan että kutsuksi kommentoida joka ikistä kommenttia. Hän on pilannut aika monta keskustelua, koska hänellä näemmä on aikaa viettää koneella aikaa aamukuudesta puolilleöin. Voi tietysti olla niinkin, että heitä on useampia, mutta tyylin perusteella ainakin yksi erittäin ahkera.
Vierailija kirjoitti:
Pari pitkää lomareissua jenkeissä ja kokemus on, että ruokapaikkoja ja ruokaa kyllä löytyi helposti, mutta jatkuva ongelma oli löytää edes jotain tuoretta ja terveellistä syötäväksi. Etenkin lasten menut ravintoloissa oli pelkkää hiilaria ja rasvaa esim. vakiona aina mac and cheese. Joskus kun listalta löytyi jotain terveellisempää saattoi tarjoilija ihmetellen kysyä haluttiinko todella tilata sitä tai ilmoittaa, että esim. omenalohkoja ei ole saatavilla kun ei niitä kukaan tilaa. Lopulta alettiin valikoida hotellien sijainnit sen perusteella, että lähistöllä olisi Whole foods-marketti kun se oli ainoa jossa myytiin salaatteja ja kunnon hedelmiä. Ja superlihavia ihmisiä kyllä näkyi joka puolella!
Joo. Me oltiin reissussa miehen kanssa ja alettiin sitten tilata esim. pitsa puoliksi, kun ne koot oli niin valtavia. Sitä tarjoilijat sitten päivittelivät, että oikeastiko 1 pitsa kahdelle, eihän teillä tule mahat täyteen. Ja sitäkään ei meinattu jaksaa syödä. ;) Sitten oltiin menossa johonkin luontokohteeseen ja kävimme turisti-infossa kysymässä reittiä vesiputouksille. Siellä täti moneen kertaan painotti, että sinne putouksille EI PÄÄSE AUTOLLA vaan JOUTUU KÄVELEMÄÄN. Oltiin ihan että okei, hyvä juttu, pääsee kerrankin kävelemään. Ja oikeasti sinne oli parkkipaikalta kävelymatkaa ehkä 200 metriä. Voihan se tietysti kaikkialle autolla menevälle olla paljon, mutta me oltais haluttu patikoida ihan kunnolla kaiken sen syömisen jälkeen, joten oli pettymys. :D
Muistan, kun lasteni ollessa pieniä luin jotain vauvalehteä, tästä on aikaa ainakin viisitoista vuotta, ja siinä oli juttu amerikkalaisesta perhepäivähoidosta. Siellä oli jotkut kriteerit tarjottavalle ruoalle, mutta esim. pizza parivuotiaille oli aivan ok, koska siinä oli ketsuppia eli vihanneksia. Ilmeisesti toimittaja oli vaikuttanut tyrmistyneeltä, koska hoitaja oli kiirehtinyt selittämään, että hän sentään tarjoaa lämpimän ruoan, mitä ei olisi pakko. Ja ilmeisesti tähän aikaan olivat sitten hoikempia kuin nykyisin? Huh huh.
Mutta onhan Jamie Oliverkin tehnyt ohjelmia siitä, miten yrittää parantaa brittien ruokailutottumuksia. Siellä on oikeasti paljon lapsiperheitä, joissa lapset eivät ole koskaan, siis koskaan, syöneet ns. normaalia ruokaa, pelkkää pikaruokaa. Vanhemmilla ei ole mitään alkeellistakaan kokkaustaitoa, jolla osaisi vaikka keittää riisin ja paistaa broilerisuikaleita ja viipaloida tomaatin.
Seurailin äskettäin keskustelua, jossa vuosia ulkomailla asuneet amerikkalaiset kertoivat siitä, mikä hätkähdytti kotikonnuilla vieraillessa.
Moni oli yllättynyt siitä, miten makeaa leipä on; yksi pitkään Ruotsissa asunut kertoi uskoneensa, että oli ostanut pullaa leivän sijasta. Joku mainitsi, että pohjoiseurooppalaista leipää lähinnä olisi "puolalainen leipä". Mahtaako pitää paikkansa?
Eivät. Siellä on joillakin mahdollisuus luomuun, kasvisruokiin ja tuoreisiin mansikoihin. Osalla johonkin muuhun tavalliseen ruokaan.
En ole ympäriinsä jenkeissä reissannut, mutta olen kyllä huomannut että ne suomalaisten epäterveellisinä pitämät kerran viikossa herkut ovat siellä ihan tavallista arkiruokaa. Terveelliset ruoat ovat usein enemmän luksusta, joihin ei kaikilla ole varaa - mahan saa halvimmalla täyteen niillä epäterveellisillä ruoilla. Paljousalennukset ovat todella yleisiä. Jos ruokaa tehdään itse tai leivotaan, niin yleensä siinä hyödynnetään jotain puolivalmisteita. Yleisesti ottaen käsitys ns. perusruoasta on vääristynyt... vaikka Suomessakin on menty huonompaan suuntaan, niin täällä kuitenkin käsittääkseni vielä ymmärretään, ettei joka päivä voi syödä jotain rasvaista hiilarihöttöä, johon käytetään juustoa, kermaa, pekonia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Me oltiin reissussa miehen kanssa ja alettiin sitten tilata esim. pitsa puoliksi, kun ne koot oli niin valtavia. Sitä tarjoilijat sitten päivittelivät, että oikeastiko 1 pitsa kahdelle, eihän teillä tule mahat täyteen. Ja sitäkään ei meinattu jaksaa syödä. ;) Sitten oltiin menossa johonkin luontokohteeseen ja kävimme turisti-infossa kysymässä reittiä vesiputouksille. Siellä täti moneen kertaan painotti, että sinne putouksille EI PÄÄSE AUTOLLA vaan JOUTUU KÄVELEMÄÄN. Oltiin ihan että okei, hyvä juttu, pääsee kerrankin kävelemään. Ja oikeasti sinne oli parkkipaikalta kävelymatkaa ehkä 200 metriä. Voihan se tietysti kaikkialle autolla menevälle olla paljon, mutta me oltais haluttu patikoida ihan kunnolla kaiken sen syömisen jälkeen, joten oli pettymys. :D
Toisenlainen pizzakokemus on ehkä reilun viiden vuoden takaa Unkarista. Käytiin kaupassa ja huomattiin siinä yhteydessä pikaruokala, jossa oli mm. pizzaa tarjolla. Niitä oli siinä vitriinissä paloina tarjolla ja pyysimme, että jos meille voitaisiin tehdä ihan kokonaiset pizzat. Myyjä ei meinannut millään käsittää tätä ja pomo tuli paikalle ja pomokin joutui selittämään ja selittämään asiaa ja lopulta saatiin pizzat (ei varmaan mitkään jättikokoiset, mutta siis kokonaiset). Ei ollut siis kielitaidosta kiinni, koska pomokin sai vääntää rautalangasta, mutta siellä oli selvästi käsittämätön ajatus, että joku voi syödä kokonaisen pizzan. Tunsin itseni länsimaalaiseksi mursuksi ja tajusin, miksi siellä ollaan hoikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä amerikkalaisista, mutta ärsyttävää, että vaalean leivän syöjät leimataan heti ylipainoisiksi höttöhiilareiden kuluttajiksi. Välimeren maissakaan ei puputeta ruisleipää, mutta silti osataan syödä monipuolisesti ja maukkaasti.
Oletusarvo on näköjään, että vain Suomessa osataan…No ei toki vaalea leipä ole automaattisssti paha, mutta en osaa pitää vaaleaa leipää, hilloa ja maapähkinävoita mitenkään terveellisenä lounaana.
Ruisleipa, margariini, lauantaimakkara ja mauton juustosiivu ei minusta ole yhtaan terveellisempi. Sitapaitsi en ole koskaan syonyt maapahkinaleipaa hilloineen lounaaksi enka muutenkaan.
Minä laitan salaattia, kurkkua ja tomaattia leivän päälle ja jätän juustot ja lauantaimakkarat pois. Päihittää sun maapähkinävoipäällysteet mennen tullen terveellisyydessä ja maussa.
Ensin Jenkeissä vaihto-oppilaana ollut ja myöhemmin siellä töitä tehnyt tuttavamies sanoi, että "se kansakunta kaivaa hautaansa haarukalla ja lusikalla". (Veistähän siellä harvemmin käytetään).
Itsellä oli myös työprojekti, loppua kohden alkoi tuntua siltä, että ainoa minkä kelpuuttaa ovat jääkuutiot ruoaksi ja musta kahvi juomaksi.