Syövätkö amerikkalaiset oikeasti noin epäterveellisesti?
Toki Suomessa ja muuallakin maailmassa nykyään ruokailutottumuksissa on parantamisen varaa. Mutta olen katsellut ajan kuluksi Tiktokissa videoita, joissa amerikkalaiset täyttävät kaappejaan kauppareissun jäljiltä ja olen ollut järkyttynyt 😅 Limsaa, herkkuja, prosessoitua ruokaa.. mukana saattaa olla vähän hedelmiä ja marjoja, mutta ei mitään muuta terveellistä. Ja eivät siis ole saman ihmisen tekemiä vaan näitä on kymmeniä eri käyttäjiä.
Samoin olen katsellut videoita, joissa äidit pakkaavat lapsilleen koululounaita. Ainoa terveellinen osa on yleensä muutama viinirypäle tai mansikka, muuten mennään valkoista höttöleipää ja pieni sipsipussi -linjalla.
Toki joka maasta löytyy terveellisesti eläviä, mutta olen järkyttynyt, että miten yleinen tuollainen ruokavalio näyttää olevan. Ei ihme että lihavuus ja sairaudet on vain kasvava ongelma.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Täältä voi käydä katselemassa, esim denny'sin aamiaisia: https://www.dennys.com
Ei ole kaloreissa pihdattu.
-
Kiitos linkistä, nostatti kylmiä väreitä selkäpiihin. Syön tässä aamupalaa 3. eläkepäivänä tietokoneen edessä...
-Omalla lautasella on nyt 1:1 suhteessa Nalle 4-viljan & Nalle Rishiutaleita. Puuron päällä on noin 100g itse poimittuja mstikoita, puolukoita ja karpaloita. Mustikan ja puolukan osalta ollaan omavaraisia, kun karpalot loppuvat niin ne loppuvat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti ihmetyttää tuo limsan hamstraaminen. Puoli jääkaappia täytetään limsatölkeillä, kai niitä juodaan joka päivä jos noin paljon ostetaan? Samoin järkyttävä määrä prosessoituja juomia muutenkin - mehuja, proteiinijuomia, Starbucksin ylisokeroituja juomia..
Ap
Kylla noita juomia saa sokerittominakin. Oletko sellainen amerikkalaisten pakkauksien tuntija etta voit sanoa heti mita niissa on?
No ei ne makeutusaineella makeutetut juomatkaan varsinaisesti hyväksi ole päivittäin käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä amerikkalaisista, mutta ärsyttävää, että vaalean leivän syöjät leimataan heti ylipainoisiksi höttöhiilareiden kuluttajiksi. Välimeren maissakaan ei puputeta ruisleipää, mutta silti osataan syödä monipuolisesti ja maukkaasti.
Oletusarvo on näköjään, että vain Suomessa osataan…No ei toki vaalea leipä ole automaattisssti paha, mutta en osaa pitää vaaleaa leipää, hilloa ja maapähkinävoita mitenkään terveellisenä lounaana.
Luomumaapähkinävoi, jossa on vähän merisuolaa ja ei yhtään sokeria on ihan hyvä vaihtoehto rasvaiselle juusto-tai makkaravoileivälle. Varsinkin kuumana päivänä sellainen leipä laukussa ei pilaannu niin nopeasti kuin se liha-tai juusto…
No veikkaanpa ettei niissä eväsleivissä ole sokerintonta maapähkinävoita. Sulla on ihme tarve puolustella tollaista ruokavaliota vaikka kaikki näkevät ylipaino-ongelman siellä.
Ei varmaan olekaan sokeritonta ja en puolustele sitä ruokavaliota kokonaisuudessaan. Haluan vaan antaa eri näkökulmaa, ennenkuin aletaan niputtamaan kaikki vaalean maapähkinäleivän syöjät samaan sakkiin. Ei millään pahalla, mutta joskus vaikuttaa, että vain ne suomalaisen neuvolan antamat ohjeet, olisivat ne yleismaailmallisesti pätevät ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Mä koin valtavan kulttuurishokin, kun menin jenkeissä ensimmäisen kerran ruokakauppaan. Olin saapunut maahan yöllä ja seuraavana päivänä ensimmäinen homma oli käydä kaupassa. Se ihmisten valtava ylipaino, pitkälle prosessoitujen ruokien määrä ja jättiläismäiset pakkauskoot. Ravintoloissa piti tilata alkupalalistalta, koska pääruokien annoskoko oli ihan tolkuton.
Ei jäänyt kyllä epäselväksi, miksi maan väestö on niin ylipainoista.
Mina asun isolla omakotialueella ja naen kansaa paivittain kavelemassa taloni ohi. En ole koskaan nahnyt yhtaan ylilihavaa, ihan normaaleja ihmisia.
Katsokaapa yhta kriittisesti suomalaista katukuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti ihmetyttää tuo limsan hamstraaminen. Puoli jääkaappia täytetään limsatölkeillä, kai niitä juodaan joka päivä jos noin paljon ostetaan? Samoin järkyttävä määrä prosessoituja juomia muutenkin - mehuja, proteiinijuomia, Starbucksin ylisokeroituja juomia..
Ap
Kylla noita juomia saa sokerittominakin. Oletko sellainen amerikkalaisten pakkauksien tuntija etta voit sanoa heti mita niissa on?
No ei ne makeutusaineella makeutetut juomatkaan varsinaisesti hyväksi ole päivittäin käytettynä.
-
Oma näköhavaintoon perustuva käsitys on, että ainakin näkyisi tulevan raivokas riippuvuus noihin keinotekoisiin makeutusaineisiin. Itse valitsisisin sokeroidut, niin ainakin tietää minkä mahdollisen haitan kanssa on tekemisisssä...
Vierailija kirjoitti:
Mä koin valtavan kulttuurishokin, kun menin jenkeissä ensimmäisen kerran ruokakauppaan. Olin saapunut maahan yöllä ja seuraavana päivänä ensimmäinen homma oli käydä kaupassa. Se ihmisten valtava ylipaino, pitkälle prosessoitujen ruokien määrä ja jättiläismäiset pakkauskoot. Ravintoloissa piti tilata alkupalalistalta, koska pääruokien annoskoko oli ihan tolkuton.
Juu saman huomasin. Toisaalta se oli hyvä, että ravintolassa rahalle sai vastinetta. Ei todellakaan ollut vain kaksi parsaa ristissä lautasella. Takuulla lähti nälkä. Mutta ne annokset oli niin valtavia, että ei vaan pystynyt syömään alkuruoka + pääruoka yhdistelmää. Annoskoko ja rasvan määrä oli ihan käsittämätöntä.
Asuin Washingtonissa pari vuotta töiden takia ja kyllä, järkytyin yleisestä ruokakulttuurista.
Ja ruoan hinnasta. Pikaruoka ja kaikenlainen yltiöprosessoitu ruoka oli lähes ilmaista kun taas puhtaat vähän prosessoidut tuotteet todella kalliita verrattuna Suomen hintoihin. Kaikkeen on myös tungettu aivan järkyttävästi rasvaa, sokeria ja lisäaineita.
Siellä on myös ihan tavallista napata pizzaslice (yksi slice vastaa n. Kotipizzan medium kokoista pizzaa) ja limsa välipalaksi. Eikä pizzat, hampparit, jäätelöt jne ole mitään satunnaisia herkkuja, vaan ihan normaalia ruokaa.
Työpaikkaruokalassakin oli hankala koostaa suht terveellistä ateriaa, usein söin pelkkää salaattia.
Työpaikan aamiaistarjoilussa oli pilvin pimein sokerimuroja, suklaakuorrutteisia myslipatukoita jne. Ja niitä sitten markkinoitiin terveystuotteina.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä amerikkalaisista, mutta ärsyttävää, että vaalean leivän syöjät leimataan heti ylipainoisiksi höttöhiilareiden kuluttajiksi. Välimeren maissakaan ei puputeta ruisleipää, mutta silti osataan syödä monipuolisesti ja maukkaasti.
Oletusarvo on näköjään, että vain Suomessa osataan…
Mä käsitin, että tässä puhutaan nimenomaa siitä amerikkalaisesta ikuisesti säilyvästä, tulostinpaperin valkoisesta, lähes kumimaisesta paahtoleivästä.
Muuten olen kyllä ihan samaa mieltä, että vaalea leipä on ihan turhaan demonisoitu. Samoin kuin suurin osa hiilihydraattipitoisista elintarvikkeista. Ei se kermainen pasta-ateria ole mikään ongelma, kun perusruokavalio on muuten kunnossa.
Oletteko huomanneet, että aina kun ihmetellään jotain amerikkalaista tapaa, niin ketjuun ilmestyy aina Amerikassa asuva, jonka mielestä kaikki suomalaiset ovat väärässä? Nytkin joku ilmeiseisesti Amerikan asukki inttää vastaan, ettei siellä syödä epäterveellisesti eikä hän ole nähnyt edes lihavia ihmisiä missään.
Vierailija kirjoitti:
Oletusarvo on näköjään, että vain Suomessa osataan…
Jos ei ole jotain ihmefetissiä kuivahtaneeseen leipään, niin pitää olla joko suurperheellinen tai syödä sitä helvetisti ettei joudu heittämään puolta leivästä biojätteeseen.
Olen huomannut, että sellaista ns. tuorepalaa syödään ulkomailla (ainakin mun tuttavapiirissä) paljon vähemmän kuin mihin olen suomalaisessa lautasmallissa tottunut. Sen sijaan kypsennettyjä/pikkelöityjä vihanneksia hyödynnetään ehkä jopa enemmän.
Olen myös ihmetellyt näitä lunchbox-kuvioita somessa. Ymmärrän, että eväiden pakkaaminen aiheuttaa omat haasteensa, mutta mun silmään annokset ei välttämättä ole kovin monipuolisia ja toisinaan annoskoot vaikuttaa myös aika pieniltä suhteutettuna siihen, että esimerkiksi proteiinia on todella vähän tai ei ollenkaan. Ihmettelen siis, miten sellainen pitää nälkää? Toisaalta en tiedä, kuinka aktiivisia lapset on koulupäivien aikana verrattuna Suomeen.
Pidän myös hassuna, että usein lapsille pakataan "herkku" mukaan lounaalle, siis joku ihan oikea sokerijuttu jokaisen lounaan yhteydessä. Sinänsä hyvä, että herkut syödään muun ruokailun yhteydessä, mutta hedelmien ja karkkien kanssa sokerin määrä lounaan yhteydessä kasvaa huomattavasti. Jos mukana on vielä joku hilloleipä (itellä tällainen toimii usein välipalana eikä lounaana), niin sokerin määrä vaan lisääntyy :D
Ajattelin joskus, että yhteisen kouluruokailun avulla monipuolisempaa ruokaa saisi tarjottua kaikille oppilaille, mutta tuttavaperheen teini kertoi vaihtovuoden jälkeen, ettei se koulussa tarjolla ollut ruoka välttämättä sen fiksumpaa ollut. Hyvin erilainen ruokakulttuuri siis :)
Vierailija kirjoitti:
Parisen kertaa käynyt jenkeissä työn vuoksi. Ainakin silloin 20 vuotta sitten tehtaan ruokalassa oli vain jättikokoisia hampurilaisia tarjolla. Suuri osa tehtaan väestä oli sairaalloisen läskejä. Oksettavaa katsoa niitä puuskuttavia ihmisiä. Oksettavaa oli syödä sitä mättöä joka ikinen päivä. Satakiloinen oli ihan tavallinen normaali paino. Sairas ja vastenmielinen maa. Mutta en tiedä miten on muualla jenkeissä. Kävin vain Minnesotassa kaksi lyhyttä reissua.
Sittenhan sina olet jo ihan amerikkalaisen ruokavalion ekspertti noiden kokemusten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletusarvo on näköjään, että vain Suomessa osataan…No ei toki vaalea leipä ole automaattisssti paha, mutta en osaa pitää vaaleaa leipää, hilloa ja maapähkinävoita mitenkään terveellisenä lounaana.
Luomumaapähkinävoi, jossa on vähän merisuolaa ja ei yhtään sokeria on ihan hyvä vaihtoehto rasvaiselle juusto-tai makkaravoileivälle. Varsinkin kuumana päivänä sellainen leipä laukussa ei pilaannu niin nopeasti kuin se liha-tai juusto…
No veikkaanpa ettei niissä eväsleivissä ole sokerintonta maapähkinävoita. Sulla on ihme tarve puolustella tollaista ruokavaliota vaikka kaikki näkevät ylipaino-ongelman siellä.
Mä asun Yhdysvalloissa. Suurin osa meidän kaupoissa myytävistä maapähkinä-ja mantelivoista sisältää pähkinän tai mantelin lisäksi vaan suolaa.
Totta on, että virvoitusjuomia juodaan täällä paljon. Totta myös se, että roskaruoka on paljon halvempaa kuin terveellinen ruoka ja annokset ravintoloissa on isoja.
Koulujen ruoka on myös aikamoista sontaa. Pizzaa, hampurilaista, popcorn chicken ja muuta sellaista. Mutta aika monet ottaa myös kotoa eväät eikä syö kouluruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että aina kun ihmetellään jotain amerikkalaista tapaa, niin ketjuun ilmestyy aina Amerikassa asuva, jonka mielestä kaikki suomalaiset ovat väärässä? Nytkin joku ilmeiseisesti Amerikan asukki inttää vastaan, ettei siellä syödä epäterveellisesti eikä hän ole nähnyt edes lihavia ihmisiä missään.
Mun teoria on, että joko hän ei ole koskaan Amerikassa käynytkään, tai sitten on sokeutunut sille lihavuudelle. Muakin päivitettiin siellä miten hirveän laiha olen, vaikka en todellakaan ole. Ehkä jopa hiukan pullukka 165/62 mitoissani.
Kolmas vaihtoehto on, että asuu jossain miljonäärien suljetussa lähiössä ja ei koskaan lähde sen ulkopuolelle. Sit on mahdollista olla näkemättä lihavia.
T. Se joka asui pari vuotta Washingtonissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisen kertaa käynyt jenkeissä työn vuoksi. Ainakin silloin 20 vuotta sitten tehtaan ruokalassa oli vain jättikokoisia hampurilaisia tarjolla. Suuri osa tehtaan väestä oli sairaalloisen läskejä. Oksettavaa katsoa niitä puuskuttavia ihmisiä. Oksettavaa oli syödä sitä mättöä joka ikinen päivä. Satakiloinen oli ihan tavallinen normaali paino. Sairas ja vastenmielinen maa. Mutta en tiedä miten on muualla jenkeissä. Kävin vain Minnesotassa kaksi lyhyttä reissua.
Sittenhan sina olet jo ihan amerikkalaisen ruokavalion ekspertti noiden kokemusten perusteella.
Kuten mainitsin. Olen käynyt vain parisen kertaa. Ja vain Minnesotassa. Enkä tiedä muun maan tilannetta. Oletko vähän yksinkertainen? Etkö ymmärtänyt lukemaasi?
t.ed
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Eri
-Totta, ihan joka Jamppa ei voi kertoa miten USA:ssa työmuurahaiset ruokailevat lounastauolla ihan omiin silminnäkijähavaintoihin perustuen. Mä kerroin pizzakulttuurista ja sitä oli Massachusettsissa eikä meno kummempaa tehtailla ollut Alabamassa eikä Oklahomassa, vaikka välia oli neljännesvuosisata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mina asun isolla omakotialueella ja naen kansaa paivittain kavelemassa taloni ohi. En ole koskaan nahnyt yhtaan ylilihavaa, ihan normaaleja ihmisia.
Katsokaapa yhta kriittisesti suomalaista katukuvaa.
Se mitä sinä näät talosi ikkunasta ei poista sitä faktaa, että Yhdysvalloissa on tilastollisesti eniten lihavia suhteutettuna väkilukuun.
Suomessakin on ylipaino-ongelma, mutta kyllä se ero reilusti lihavien määrässä katukuvassa on silmiin pistävä, kun saavut Suomesta Yhdyvaltoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä voi käydä katselemassa, esim denny'sin aamiaisia: https://www.dennys.com
Ei ole kaloreissa pihdattu.
Terveellisyyttä ei mitata kaloreilla.
Joo, terveellistäkin ruokaa voi syödä liikaa mutta siitä ei noissa dennysin menuissa ole kyllä kyse.
En sitä väittänytkään, vaan kommentoin kun mainitsit kalorit kun puhutaan epäterveellisestä. Kalorithan ei terveellisyyttä määrittele.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti perisuomalainen kansallinen huono itsetunto ei katoa maata tai kansalaisuutta vaihtamalla :D