Mieheni vaimo -sarja
Vaikuttaa tosi hyvältä! https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/04/22/yksi-mies-kaksi-leskea-mieheni…
Onkohan tuo tosiaan ennen koronaa kuvattu ku noin vanha tuo artikkeli alunperin. Miksihän ei oo aiemmin julkastu.
Kommentit (765)
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas tuo hermojaraastava "töks" lopetus! Että päättele tuosta nyt sitten itse myytiinkö Kontu, jatkoivatko naiset yhdessä elelyä ja säilyivätkö sisarukset yhdessä, vai kenties jopa erillään toinen Suomessa ja toinen Virossa? Kuinka perintö lopulta jakautui ja oliko siinä edes mitään jakamista lopulta? Monia muotakin avoimia kysymyksiä jäi ilmaan, kuten se mikä ajoi Askon pettämään ja pitämään molemmat perheet elämässä mukana...mutta en silti kaipaa tähän sarjaan yhtään enempää jatkoa, tämän olisi muutenkin pystynyt tiivistämään hyvin elokuvan mittaiseksi!
Kuka Asko? Oon kattonu vasta yhen jakson, mutta onko sarjassa joku muukin mies, jolla on sama tilanne kuin tällä Ahdilla? Aikaisemminkin joku puhui Askosta. No ei siinä, kuulostaa ihan jännältä.
Vierailija kirjoitti:
Areenan aloitussivulla sarjan alaotsikkona on Draamasarja petoksesta ja anteeksiannosta. Eli teemana ei ole pelkästään kaksoiselämä, vaan kuvaus anteeksiannon prosessista (eikös se prosessi kuitenkin ole). En katsonut niin pitkälle, että tuo anteeksiantamisen teema olisi vielä ollut lähimainkaan näkyvissä.
Aineksia monenlaiseen psykologiseen käsittelyyn olisi noiden kahden pääteemankin tarjoamana. Puhumattakaan sisarussuhteen kehittymisestä jne.
Joo draamasarja petoksesta, ymmärrän, mutta mistä hiton anteeksiannosta???Kenelle??? Kukaan ei ole selittänyt tätä vieläkään ja haluaisin siihen vastauksen sarjan tekijöiltä, että mitä tällä tarkoitetaan!!! Pitäisikö muka Evelinin olla pahoillaan, koska ei ottanut selvää avomiehensä ja lapsensa isän taustoista? Ei hän varmasti osannut epäillä, että Asko on jo naimisissa ja perhe Suomessa. Eihän Katrikaan osannut epäillä perheestä Virossa...Vai pitäisikö Ailen pyytää anteeksi olemassaoloaan ja, että oli myös yhtälailla Askon lapsi ja läheinen isinsä kanssa, kuin poikakin??? Mielestäni sarja ei kuitenkaan kertonut siitä, minkä olisin ymmärtänyt, että molemmat naiset olisivat antaneet anteeksi Askolle tämän petturuuden ja hyväksyneet asemansa molemmat yhtälailla petettyinä ja Askon lasten äiteinä jatkaen yhdessä jonkinmoista ystävyyttä ja yhteydenpitoa sisarusten vuoksi ja vertaisina purkaen ja jakaen toisilleen Askon käytöksen jättämää ahdistusta ja jäljelle jääneitä avoimia kysymyksiä. Kumpikaan ei käsittääkseni antanut Askon epärehellisyyttä anteeksi.
Niin siis nimi taisikin oikeasti olla Ahti eikä Asko, sori tämä nimimuisti...
Vierailija kirjoitti:
Joo, Pirjo Lonka on kyllä loistava näyttelijä ja teki tästä sarjasta edes joten kuten katsottavan. Oli niin hidastempoinen, että aloin seuraamaan Pirjon näyttelemistä ja ilmeitä. Oli kyllä hyvä suoritus.
Mun työkaverillakin jotain 30 vuotta sitten paljastui samanlainen juttu. Oli kahdessa kaupungissa Suomessa lapsi ja toisessa vaimo ja toisessa avovaimo. Avovaimo tiesi tosin perheestä. Tämä keikkatyölainen myös, viikot toisessa kaupungissa.
Muistan tosijutun, josta luin aikoinaan Ilta- sanomien keskusteluista. Siinä nainen kirjoitti, kuinka antoi miehelleen anteeksi, kun tällä oli ollut suhde toisella paikkakunnalla. Mies teki työtä, jossa asui viikot toisaalla ja oli tullut suhde naiseen ja oli syntynyt lapsikin suhteesta.
Nainen oli kyllä " kypsä" vai miten pitäisi suhtautua anteeksiantoon ja asian hyväksymiseen. Jäi mieleen, että nainen myös sanoi huolehtivansa että heidän lapset ja tämä "vieras lapsi " tulevat tuntemaan toisensa ja pitämään yhteyttä.
Eroa ei ollut edes harkinnut. Ilmeisesti jos mies/ nainen on korvaamaton tms ei eroa aina tule. Ihmisissä on meitä moneen lähtöön ja jokainen tekee ratkaisunsa yksilöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä tosi vaikuttunut tästä sarjasta. Rauhallisuus, hitaus, hiljaisuus, musiikki, näyttelijät, miljööt Suomessa ja Virossa.. Kaikki yhdessä täydellisesti mulle sopiva paketti. Odotan kyllä jatko-osaa, haluaisin nähdä lisää jaksoja samalla surun ja rauhan formaatilla, eikä haittaa, jos niissäkään ei pengota valmiita vastauksia naaman eteen.
Kauhean malttamattomia tv:n katsojia. Kaikki pitää saada heti ja valmiina, tiivistetysti. Ja lapsellista länkyttää siitä, mite Evelin sai aluksi tietää miehen joutuneen sairaalaan. Siihen löytyy kymmeniä eri selityksiä, eikä se ollut sarjan ja etenemän kannalta mitenkään oleellista.
Onpa epämiellyttävän agressiivinen komentti. Tässä ketjussa pahin "länkyttäjä" on ollut se, jonka mielestä tätä kohtausta ei saisi ollenkaan pohtia eikä arvostella kun sillä ei ole väliä (taidatkin olla sama henkilö?).
En kyllä ymmärrä muutenkaan, miten se on lapsellista katsojana toivoa sarjaan sellaista syvällisyyttä, jossa yksityiskohdat ovat harkittuja, sen sijaan että katsojan pitäisi tyytyä lastenohjelmista tuttuun tyyliin, jossa Muumipeikko nyt vain yksinkertaisesti seilasi puisella puuveneellä iltapäivässä valtameren yli, no questions asked.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä tosi vaikuttunut tästä sarjasta. Rauhallisuus, hitaus, hiljaisuus, musiikki, näyttelijät, miljööt Suomessa ja Virossa.. Kaikki yhdessä täydellisesti mulle sopiva paketti. Odotan kyllä jatko-osaa, haluaisin nähdä lisää jaksoja samalla surun ja rauhan formaatilla, eikä haittaa, jos niissäkään ei pengota valmiita vastauksia naaman eteen.
Kauhean malttamattomia tv:n katsojia. Kaikki pitää saada heti ja valmiina, tiivistetysti. Ja lapsellista länkyttää siitä, mite Evelin sai aluksi tietää miehen joutuneen sairaalaan. Siihen löytyy kymmeniä eri selityksiä, eikä se ollut sarjan ja etenemän kannalta mitenkään oleellista.
Onpa epämiellyttävän agressiivinen komentti. Tässä ketjussa pahin "länkyttäjä" on ollut se, jonka mielestä tätä kohtausta ei saisi ollenkaan pohtia eikä arvostella kun sillä ei ole väliä (taidatkin olla sama henkilö?).
En kyllä ymmärrä muutenkaan, miten se on lapsellista katsojana toivoa sarjaan sellaista syvällisyyttä, jossa yksityiskohdat ovat harkittuja, sen sijaan että katsojan pitäisi tyytyä lastenohjelmista tuttuun tyyliin, jossa Muumipeikko nyt vain yksinkertaisesti seilasi puisella puuveneellä iltapäivässä valtameren yli, no questions asked.
Saa pohtia, että miten. Vastauksia on keksitty jo monta. Mutta myös moni kirjoittaja väittää, että se ei ole mitenkään mahdollista, se on lapsellista.
Katsoin sarjan viimeisen osan tänään. Se oli kyllä pettymys. Äidit katsovat, kun puolisisarukset nukkuvat lattialla... WTF???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa pohtia, että miten. Vastauksia on keksitty jo monta. Mutta myös moni kirjoittaja väittää, että se ei ole mitenkään mahdollista, se on lapsellista.
On myös melko lapsellista kirjoittaa 20+ kommenttia siitä, miten muita häiritsevän asian esille tuominen tai sen pohtimenen on "lapsellista länkytystä" tai muuten typerää ja turhaa kun kyseessä on "fiktio" jota ei saa miettiä liian paljon koska ei sinuakaan kerran häirinnyt. Tämä nyt on selvästi monelle ollut sellainen kohtaus, jonka toteutus ei ollut ihan mieleen. Koita hyväksyä se, vaikka sinua se ei haitanutkaan ja lopeta muiden arvosteleminen ja nimittäminen "lapsellisiksi länkyttäjiksi" kun kokemus ja mielipide ei vastaa omaasi. Todella inhottavaa muiden keskustelijoiden aliarvioimista ja lynkkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut tätä keskustelua alusta asti enkä ole vielä yhtään "vedenpitävää" vaihtoehtoa nähnyt enkä kyllä mitään suoranaista "ei ole mahdollista" kommentiakaan, vaan nimenomaan pohdintaa siitä, miksi kyseiset tarjotut selitykset eivät ole olleet kokonaisuuden kannalta järkeen käyviä. En tiedä mikä sinun suhteesi tähän asiaan oikein on kun niin kiivaasti haluat puolustella, ettei tällä kummallisuudella ole mitään merkitystä, vaikka ensimmäinen asiaa ihmetellyt on jo kerännyt yli sata yläpeukkua, miksi sinulle on niin tärkeää, ettei tätä arvostella lainkaan?
Se on vain tv-sarja, jossa nyt on ollut joitain floppeja jotka monia ihmetyttää. Saat olla erimieltä, mutta yritä edes olla kunnioittava niitä sinun kanssasi erimieltä olevia kohtaan. Lapsellista tässä on ruveta muita haukkumaan ja alentamaan.
Pitkästyttävyyttä moittiville tiedoksi , että kyseessä on draama- ei toimintasarja.
Kiinnostava juoni, todella hyvät näyttelijät ja ihan hyvin etenevä sarja.
Ainoan miinuksen annan pianon pakkopimputuksesta. Jopa puheen päälle on pitänyt tunkea sitä korkeaa kilkutusta.
Onneksi näitä voi katsoa Areenasta ja laittaa tekstityksen.
Vierailija kirjoitti:
Onko Sara Soulié tässä hyvä? (Hahmon nimi kait Evelin?) Tykkään hänestä kovasti näyttelijänä, mutta sarja itse kuulostaa kyllä sen tyyppiseltä draamalta, että ei kiinnostaisi millään katsella. Mutta jos hänen roolinsa on jotenkin erityisen hyvä, voisin yrittää katsoa.
Hyvin hän esitti sulkeutunutta, asiat itsellään pitävää tyyppiä. Tanssikohtauksissa ja tyttären kanssa leikkiessä näkyi iloa.
Joku kehui Evelinin viron kielen taidosta. Joo puhui toki repliikit hyvin, mutta ihan selvällä suomalaisella aksentilla. Ja puoliksi suomalainenhan Evelin olikin, vasta 18-vuotiaana muutti Viroon. Eli kuuluikin kuulua aksentti.
Minua häiritsi alussa se, että Evelin googletti mukamas ensimmäistä kertaa Ahdin johtamaa firmaa. Todella uskottavaa, no ei todella 9 vuoden jälkeen.
Ja viimeinen jakso oli suorastaan unettavan tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan kanssa Evelinin soittaneen Ahtille ja puhelimessa kerrottu miehen joutumisesta sairaalaan. Ja Helsingin päässä joku toinen sairaalan työntekijä kerkesi ilmoittamaan tietojen perusteella vaimolle.
Tulee nyt uusintana TV:stä ja Evelin sanoo sairaalassa, että hän on soittanut sinne, joten ainakaan teoria siitä että hän olisi sairaalan tiedoissa yhteyshenkilönä ei voisi pitää paikkaansa. Toinen teoria: Evelin on merkitty Ahtin puhelimeen ICE-kontaktiksi, jolloin hänelle on soitettu laivayhtiön tai ensihoitajien toimesta.
ICE-kontakteista ei ole käytännössä mitään hyötyä, joten tämä olisi aika uskomaton juttu. Miksi väitän näin? Nykyään suurimmalla osalla on kännykkä lukossa pinkoodin takana. Yritysjohtajalla erityisesti. Tässä on kuitenkin varmasti katsottu henkilötiedot ajokortista eikä alettu puhelinta tutkimaan.
Yksi skenaario voisi olla se, että Ahti ja Evelin olivat sopineet että aina saapuessaan maihin Ahti tekstaa/soittaa Eveliinalle. Tai mistäs me tiedetään vaikka olisivat olleet puhelimessa kun Ahti sai kohtauksen ja meille ei vain näytetty kourassa olevaa puhelinta josta kuuluu Evelinin epätoivoinen huuto..
Mulla näkyy näytöllä yhteystiedot, joten ei haittaa vaikka puhelin on lukittu pinkoodilla. Kannattaa laittaa sinne lukitusnäyttö ja suojaus - tiedot - yhteystiedot
Taustakuvana on kissa eikä mikään ice-tiedot, tärkeät asiat ensin.
Sori, ohis :)
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas tuo hermojaraastava "töks" lopetus! Että päättele tuosta nyt sitten itse myytiinkö Kontu, jatkoivatko naiset yhdessä elelyä ja säilyivätkö sisarukset yhdessä, vai kenties jopa erillään toinen Suomessa ja toinen Virossa? Kuinka perintö lopulta jakautui ja oliko siinä edes mitään jakamista lopulta? Monia muotakin avoimia kysymyksiä jäi ilmaan, kuten se mikä ajoi Askon pettämään ja pitämään molemmat perheet elämässä mukana...mutta en silti kaipaa tähän sarjaan yhtään enempää jatkoa, tämän olisi muutenkin pystynyt tiivistämään hyvin elokuvan mittaiseksi!
Se on sellainen avoin loppu, mikä jättää katsojan pohtimaan eri skenaarioita. Suht yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tästä juuri puuttui joku syvällisyys ja se, että esimerkiksi ei kaksoiselämän taustoja selitetty.
Ehkä jotkut katsovat tosiaan erilailla. Minä oletan, että kun on aikuille suunnattu sarja niin aikuisille ja elämää kokeneille ihmisille tulee tarve verrata voiko tämänkaltaista tilannetta olla oikeassa elämässä, kyllä, ja miten todelta ja johdonmukaisilta tässä sarjassa tapahtunert tilanteet tuntuvat.
Katsojalle tulee jotenkin aliarviotu olo, ikäänkuin katsojan kannalta ei olisi väliä miten joku tilanne on näytetty ja mitä jätetään näyttämättä.Kun luen oikeata juonellista kirjaa, niin kyllä siinäkin epäloogisuudet ja asiavirheet vaivaavat. Tai joku vain tapahtuu ja ei kerrota miten se itseasiassa edes voisi olla mahdollista.
Luen siis aika paljon ja monenlaista.
Onhan näitä tapauksia uutisoitu, eikö jokainen tiedä, että tällaisia salasuhteita on ja tapahtuu? Harvinaistahan se kyllä on.
Ja aiheena ei ollut se miten Ahti oli tilanteeseen päätynyt vaan se mitä tapahtuu kun Ahti kuolee ja naiset alkavat käsitellä salaisuuden paljastumista.
Vierailija kirjoitti:
Yritettiin olla niin cooleja, varsinkin tämä virolainen nainen. Lonka oli hyvä. Ja puhe oli aneemista joillakin. Menkää hyvät näyttelijät puheoppiin.
Käsittääkseni Soulie näytteli virolaista naista, mutta hän ei ole virolainen.
Artikulointi ja puheentuotto ei ole ongelma vaan suomalainen jälkiäänitys. Tai siis sen puute.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin sarjan viimeisen osan tänään. Se oli kyllä pettymys. Äidit katsovat, kun puolisisarukset nukkuvat lattialla... WTF???
Mitä tässä kohtauksessa oli omituista? Mitä et tajunnut siitä? Se oli muuten upea kohtaus, täynnä sisarrakkautta.
Pirjo Lonka itse hehkutti sarjaa ja viittasi ruotsalaisiin ja brittisarjoihin, joiden tasolle ei juuri Suomessa ole päästy. Tämä pääsee hänen mukaansa. Saa nähdä mihin pääsee, kun vasta pari osaa nähnyt. Itse odotan hyvältä draamalta/ jännäriltä sitä, että voisko noi kaikki tapahtua oikeasti.
Onko virossa tapana viedä opettajalle kukkakimppu koulun alkaessa?
Onko Tallinnan lähellä maaseutua muistuttava paratiisi, jossa on vehreitä kujia ja pittoreskeja taloja?
Olen siitä iloinen, että Evelin sai vihdoin nuoremman miehen. Ja niin näytti hänkin olevan siinä viimeisen jakson aamuna. Suhde Ahtin kanssahan oli alkanut vahingosta, ja Ahti oli paljon vanhempi ja muutenkin vanhemman oloinen mies.