Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumman sukunimi avoparin lapselle?

Vierailija
04.01.2022 |

Olen törmännyt ilmiöön, että lapselle annetaan useimmiten isän sukunimi. Perusteita tai muita mielipiteitä?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen luulee että mies kosii häntä joskus vielä ja koko perheellä tulee olemaan sama nimi. No ei kosi jos kerran sille lapsenkin jo teit ja annoit sille ukon nimenkin. 

Vierailija
62/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Jos olet avoliitossa oleva, nuorehko nainen eikä hinkua avioliittoon välttämättä edes ole, lapselle äidin nimi. Ihan tilastojen valossa ja käytännön syistäkin. Eroat tilastojen valossa melko todennäköisesti, rakastut uudelleen ja ehdit pukata vielä yhden lapsen. Mahdollisesti erota vielä kerran ennen kuin löydät lopulta tosi rakkauden.

Jos kaikilla lapsilla äidin nimi, postilaatikossa lukee Virtanen - Korhonen (=tosi rakkaus)

Jos kaikilla lapsillä isän nimi, postilaatikossa lukee Virtanen - Koski - Ketola - Korhonen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes harkinnut muuta kuin omaa nimeäni, koska emme ole edes kihloissa. Mies ei ole halunnut sitoutua ja niinpä asia oli hänelle täysin yhdentekevä. Sitä kyllä vähän ihmettelin, kun toiset lapsensa on halunnut omaan nimeensä. Erottuupa nyt sitten nimelläänkin toiseen kategoriaan ja siihen olen tyytyväinen.

Vierailija
64/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään voi antaa molempien nimet esim. Jade Virtanen Koski.

Mutta entäpä jos sukunimet ovatkin Virtanen ja Koskinen? Saati jotkin vielä pidemmät, kuten vaikkapa Virtaskainen ja Isojärvinen?

Olisi jo lapsen kiusaamista antaa hänelle moinen sukunimi.

Vierailija
65/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauniimpi nimi.

Meillä tyttärillä on minun sukunimeni, ollaan naimisissa.

Tiedät varmaan, että Suomessa perheen kaikilla lapsilla pitää olla sama sukunimi jos vanhemmat ovat samat. Teillä ilmeisesti kaikki lapset ovat tyttöjä.

Me valittiin lapsille miehen sukunimi, sillä se oli miehelle tärkeämpi asia kuin minulle.

Vierailija
66/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien vanhempien sukunimet, jotka hän voi pitää myös aikuisena, jos haluaa.En ymmärrä ollenkaan, miksi vielä tänä päivänäkin moni nainen luopuu omasta sukunimestään avioituessaan ja erotessaan edelleen käytää ex -miehensä sukunimeä.!?

Vierailija
67/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti täällä moralisoidaan naisia, joilla on lapsia enemmän kuin yhden miehen kanssa. Yksikään ei moralisoi miehiä, joilla on lapsia enemmän kuin yhden naisen kanssa.

Vierailija
68/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin nimi pitäisi antaa. Perustelut: ero tulee kumminkin ja lapsi jää äidilleen. Ei tarvi paskaperseen isän nimeä katella postilaatikossa.

Vierailija
69/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin. Jos mies ei kerran ole kosaissut niin miksi sen nimikään pitäis lapselle antaa?

Nainen voi halutessaan kosia itsekin, mutta vastaus ei välttämättä miellytä.

Ja silloin lapsi saa äitinsä nimen. Lapsi muuten saa aina avoliitossa äitinsä sukunimen, jos riita tulee.

Ei ihme ettei miehet halua enää naimisiin, kun niille annetaan kaikki "edut" ilmankin.

Sama avioliitossa jos puolisoilla on eri nimet.

Vierailija
70/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletuksena on laissa äidin nimi (isäähän ei välttämättä ole tiedossa tai ainakaan vahvistettu isyyttä), mutta kulttuurissa oletuksena on isän nimi.

Vierailija
71/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen nimi annetaan, jolla on kauniimpi nimi. Turha rasittaa lasta rumalla sukunimellä.

Kaikki nimet ovat yhtä "kauniita". Taidat olla hieman vajaa. Pösilö kenties?

Vierailija
72/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aviossa ulkomailla. Minulla on oma sukunimeni (isäni puolelta); täkäläisellä miehelläni on kaksi sukunimeä ( äitinsä-/ isänsä puolelta) ja lapsillamme meidän molempien sukunimet. Minusta erittäin kätevä käytäntö.

Vierailija
73/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on isänsä nimellä. Suomen top 10 kai kummankin nimi, eli yleisiä kumpikin. Asia oli miehelle tärkeämpi ja mulle yhdentekevä.

Aika välinpitämättömästi suhtaudut oman lapsesi nimeen.

Miten niin? Lapsi saa joko isänsä tai äitinsä nimen... Pääasia että saa jonkun nimen, eikö? Ja hän voi vaihtaa sen aikuisena jos siltä tuntuu. Tykkään mun avomiehestä enkä keksi yhtään syytä miksei lapsemme voisi yhtä hyvin olla hänen sukunimellään.

Vierailija
74/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isän sukunimi, olipa avio- tai avopari. Jos on yh-mamma tullut tuntemattoman sankarin hedelmöittämäksi, niin sitten mamman sukunimi, koska isä ei ole kuvioissa tai edes tiedossa.

Olen tällainen vähän vanhempi, ja ajattelen niin, että äidin henkilöllisyys on (yleensä) satavarma mutta jos lapsella EI ole isän sukunimeä niin ehkäpä se johtuukin siitä, ettei tuo tyyppi oikeasti ole lapsen siittämä isä.

Jep, tiedän että tämä on vähän vanhanaikainen ajattelumalli, mutta noin kuitenkin asian miellän.

Vierailija
75/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On typerää, ettei edelleenkään saa antaa samojen vanhempien lapsille eri sukunimiä, vaikka nimilakia uudistettiin muuten sallivammaksi. Meillä on nimet, joilla ei kiinnosta kiusata lasta antamalla lapselle molemmat.

Vierailija
76/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

A.A. kirjoitti:

Olen aviossa ulkomailla. Minulla on oma sukunimeni (isäni puolelta); täkäläisellä miehelläni on kaksi sukunimeä ( äitinsä-/ isänsä puolelta) ja lapsillamme meidän molempien sukunimet. Minusta erittäin kätevä käytäntö.

Ja kun he menee naimisiin niin sukunimirotla senkun pitenee??

Vierailija
77/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma nimi kirjoitti:

Molempien vanhempien sukunimet, jotka hän voi pitää myös aikuisena, jos haluaa.En ymmärrä ollenkaan, miksi vielä tänä päivänäkin moni nainen luopuu omasta sukunimestään avioituessaan ja erotessaan edelleen käytää ex -miehensä sukunimeä.!?

Onko jotenkin eri asia, jos mies luopuu nimestään ja ottaa vaimon nimen?

Vierailija
78/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lapselle laitetaan isän sukunimi. Näin tehtiin myös oman lapsen kohdalla.

Ihan turhaan alapeukutatte tätä mun kommenttia. Tämä on mun mielipide tähän asiaan eikä tässä ole mitään oikeaa tai väärää tapaa. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja tekee tässä asiassa kuten itse parhaaksi näkee. 

Vierailija
79/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isän sukunimi, olipa avio- tai avopari. Jos on yh-mamma tullut tuntemattoman sankarin hedelmöittämäksi, niin sitten mamman sukunimi, koska isä ei ole kuvioissa tai edes tiedossa.

Olen tällainen vähän vanhempi, ja ajattelen niin, että äidin henkilöllisyys on (yleensä) satavarma mutta jos lapsella EI ole isän sukunimeä niin ehkäpä se johtuukin siitä, ettei tuo tyyppi oikeasti ole lapsen siittämä isä.

Jep, tiedän että tämä on vähän vanhanaikainen ajattelumalli, mutta noin kuitenkin asian miellän.

Lapsen siittämä isä? Voi luoja tätä kielitaidon tasoa!

Vierailija
80/85 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietiin meidän 18 v kissa senioritarkastukseen. Oli tosi hyvässä kunnossa ikäisekseen. Eläinlääkäri totesi että vanhimmat maatiaiskissat on hänen vastaanotollaan olleet juuri näitä ulkoilevia maaseudun kissoja. Yhtenä merkittävänä tekijänä näki liikunnan lisäksi ruokavalion. Ulkoilevat kissat syövät paljon jyrsijöitä, jotka on kissoille terveellisintä ruokaa.