Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huh, nyt on korona tosiaan lähtenyt käsistä. Melkein kaikki tuttavat taistelevat tällä hetkellä Covid-19-taudissa. Mikä on tilanne teillä päin, onko koronaa?

Vierailija
04.01.2022 |

Uskomatonta, rokotetut ja rokottamattomat, lapsista vanhuksiin. Kaikki jotka ovat altistuneet ovat sairastuneet. Osa ei ole edes käynyt testissä, mutta ovat sairastuneet kun perheessä on todettu SARS-CoV-2.

Eräs tuttu on bussikuski ja sanoi että tosi moni työkaveri on saanut tartunnan ja vuoroja jää ajamatta.

Kommentit (1365)

Vierailija
1001/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmh...luetellut long covid oireet kuulostaa aika samalta kuin rokorehaitat. Ja long covid oireita on nyt sitten myös lievän ja oireettoman taudin jälkeen yleisesti...eli todennäköisesti rokotetuilla. Jep.

Outoa että rokote vähentää kuitenkin riskiä saada long covid ja myöskin helpottaa oireita.

Nii siis oliko sulla joku muu kuin mutu tuossa taustalla?

Tuosta löydät tutkimuksesta tietoa.

https://www.bbc.com/news/health-58410354

Tuossa taas long covid oireiden helpottamisesta.

https://www.yalemedicine.org/news/vaccines-long-covid

Vierailija
1002/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisia maailman suurimmasta ihmiskoe laboratoriosta, Israelista. 4-piikki ei enää toimi, ei suositella koko väestölle.. Mitäs nyt, kun ovat jo kolmella rokotteella tuhonneet väestön immuniteetin?

https://www.israel365news.com/264980/fourth-covid-booster-underperforms…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei tietäjät! apua kaivattais,

Eli 31.12. 2021 ylen artikkeli omicron-muunnoksesta.

Turun yliopistollisen keskussairaalan virologian ylilääkäri Tytti Vuorinen sanoi koronapotilaista että " Usein sairaalahoitoon joutuneilla on todettu  "puolustusjärjestelmän ylireagointi", josta oireet ovat johtuneet, ei niinkään viruksesta itsestään"

Ei mitä toi "puolustusjärjestelmän ylireagointi" tarkoittaa suomeksi?

Eli onko se tyyliin koronatesti näyttää koronaa kun olet rokotettu vaikka tauti on vain joku muu flunssa? mistä mä voin tietää onko mulla korona vai "puolustusjärjestelmän ylireagointi", jos testi ei eroita sitä koronasta?

Joillain ihmisillä on voimakkaasti reagoiva immunologinen ärjestelmä.

Varmaa tietoa ei ole, miksi joidenkin puolustus ylireagoi liiallisesti viruksiin koska puolustusjärjestelmä on jokaisella omanlaisensa ja sitä ei pystytä tarkasti mittaamaan.

ikä ja perintötekijät määrittelevät myös paljon, kuinka voimakkaana elimistöä infektiota vastaan puolustava tulehdusreaktio käynnistyy eli kuinka vakava rasitus on keholle.

kun puolustusjärjestelmä reagoi liian voimakkaasti viruksiin, se voi tuhota viruksen lisäksi myös tervettä kudosta. (korona esim. keuhkokudosta)

Eli nuori urheilija, jonka puolustusjärjestelmä on "tikissä" voi paradoksaalista kyllä, sairastua vakavammin kuin vanhus. Tällöin voi olla kyseessä liian voimakkaasti reagoiva immuunijärjestelmä, eikä niinkään virus.

Astma ja allergiat ovat ehkä tutuimpia tästä ylireagoivasta puolustusjärjestelmästä.

Eihän tämä nyt sitten ole se ADE-efekti, mistä toi foliohattuporukka on vaahdonnut koko ajan?kiva! (sarc.)

youtubessa sen dr. Campbellin mukaan omicron on lähtöisin hiirestä, eli jatkossa kai pitää sitten rokottaa hiiretkin. huoh!

Ihan spekua mutta entä jos mun rokottamaton, maskiton puudeli riehuu koirapuistossa kamujensa kanssa ja siinä syntyy uusi variantti? Ei taida auttaa, vaikka me koiraihmiset ollaa rokotettuja ja maskissa ja pidetään turvavälejä.

Jos tulee täysin fiktiivinen tilanne, että sairaalat täyttyy ääriämyöten tai muu katastrofi, niin auttaako tuohon "puolustusjärjestelmän ylireagointiin" äärimmäisessä hätätilanteessa ensiapuna astma-tai allergialääkkeet tai kortisoni, siis tietty tilanteessa, missä "kaikkia" ei enää pystytä hoitaan nopeasti?

Kyllä. Vakavasti sairaiden hoitoon käytetään reumalääkkeitä, jotka ovat immunosupressiiveja. Kortisoni on ihan perushyvä lääke. Teholla oleville käytetään kuitenkin lisäksi biologisia reumalääkkeitä. Itse olen reumaatikko ja on jääkaappi täynnä niitä.

Äidilläni on siirtomunuainen ja hän käyttää imminosupressiiveja tai "hylkimislääkkeitä", olen ollut sen takia sairaan huolissani. Voiko nyt siis ajatella, että hän teoriassa ehkä selviää omikronista vähemmällä kuin esim. minä, joka olen nuorehko ja aktiivisesti urheileva?

Olen aikaisemminkin jostain lukenut, että kehitysmaissa koronan oireiden hoitoon käytettäis juurikin jotain allergia- ja reumalääkkeitä.

Vierailija
1004/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutisia maailman suurimmasta ihmiskoe laboratoriosta, Israelista. 4-piikki ei enää toimi, ei suositella koko väestölle.. Mitäs nyt, kun ovat jo kolmella rokotteella tuhonneet väestön immuniteetin?

https://www.israel365news.com/264980/fourth-covid-booster-underperforms…

No anteeksi jos en ota aivan tosissani juttua joka alkaa siteeraamalla raamattua.

Vierailija
1005/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tässähän alakouluikäisten tapauksessa jompikumpi vanhemmista joutuu jäämään kotiin lapsen kanssa."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008522783.html

Onkohan johtajaylilääkärille tullut mieleen että joutuuhan jompikumpi vanhemmista jäämään kotiin lapsen kanssa myös silloin kun lapsi sairastuu koronaan, tai ilman lasta jos sairastuu itse?

Kaikissa muissa euroopan maissa tajutaan että omikron leviää kouluissa ihan eri tavalla kuin delta, mutta Suomessa sitä ei näköjään millään tajuta.

Ilmaantuvuudessahan on jo nähty koulujen joululomista johtuva lasku joka kääntynee jälleen nousuksi n. 4-10 päivän viiveellä lähiopetuksen alkamisesta.

Niin ja kun opettajat tai opettajien lapset sairastuu niin tunnit on sitten peruttu 🤷🏼‍♀️ sitten ei ole edes etäopetusta.

Mutta se on varmaan parempi sitten niin. Isommissa kaupungeissa lapset joutuu elämään kokonaan ilman opetusta ja pikkukouluissa ehkä pystytään opetusta järjestämään jos yksi opettaja pystyy opettamaan useampaa luokkaa samanaikaisesti 🤔

Vierailija
1006/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään tuntuu karanneen tartunnat käsistä.

Koettakaapa saada aikaa koronatestiin HUS-alueella, menee viikon päähän.

Tartuntatilastot eivät ole enää moneen päivään kertoneet totuutta.

Miksi niiden pienen nenävuodon omaavien on tungettava testaukseen? Eikö järki sano että sen voi sairastaa kotona?

Siksi että saa sen tuloksen, onko negatiivinen että voi mennä töihin tai lapset kouluun/hoitopaikkaan. Ulkomaillakin pitäisi joidenkin käydä työasioissa eikä maasta/maahan pääse jos ei ole tuoretta negatiivista testitulosta. Positiivisena ei saa mennä. Eihän se meitä haittaa jotka kotona ollaan päivät, onko minkä sortin virustauti.

Vierailija
1007/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tässähän alakouluikäisten tapauksessa jompikumpi vanhemmista joutuu jäämään kotiin lapsen kanssa."

Onkohan johtajaylilääkärille tullut mieleen että joutuuhan jompikumpi vanhemmista jäämään kotiin lapsen kanssa myös silloin kun lapsi sairastuu koronaan, tai ilman lasta jos sairastuu itse?

Kaikissa muissa euroopan maissa tajutaan että omikron leviää kouluissa ihan eri tavalla kuin delta, mutta Suomessa sitä ei näköjään millään tajuta.

Ilmaantuvuudessahan on jo nähty koulujen joululomista johtuva lasku joka kääntynee jälleen nousuksi n. 4-10 päivän viiveellä lähiopetuksen alkamisesta.

Niin ja kun opettajat tai opettajien lapset sairastuu niin tunnit on sitten peruttu 🤷🏼‍♀️ sitten ei ole edes etäopetusta.

Mutta se on varmaan parempi sitten niin. Isommissa kaupungeissa lapset joutuu elämään kokonaan ilman opetusta ja pikkukouluissa ehkä pystytään opetusta järjestämään jos yksi opettaja pystyy opettamaan useampaa luokkaa samanaikaisesti 🤔

Sairastaminen kestää viikon. Eikö yksi luokka pärjää sitä aikaa erikoisjärjestelyin?

Vierailija
1008/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ihan taistelee...kun on tedettu SARS-CoV-2.

Voi voi

Vierailija
1009/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turun yliopistollisen keskussairaalan virologian ylilääkäri Tytti Vuorinen sanoi koronapotilaista että " Usein sairaalahoitoon joutuneilla on todettu  "puolustusjärjestelmän ylireagointi", josta oireet ovat johtuneet, ei niinkään viruksesta itsestään"

Eli onko se tyyliin koronatesti näyttää koronaa kun olet rokotettu vaikka tauti on vain joku muu flunssa? mistä mä voin tietää onko mulla korona vai "puolustusjärjestelmän ylireagointi", jos testi ei eroita sitä koronasta?

Varmaa tietoa ei ole, miksi joidenkin puolustus ylireagoi liiallisesti viruksiin koska puolustusjärjestelmä on jokaisella omanlaisensa ja sitä ei pystytä tarkasti mittaamaan.

ikä ja perintötekijät määrittelevät myös paljon, kuinka voimakkaana elimistöä infektiota vastaan puolustava tulehdusreaktio käynnistyy eli kuinka vakava rasitus on keholle.

kun puolustusjärjestelmä reagoi liian voimakkaasti viruksiin, se voi tuhota viruksen lisäksi myös tervettä kudosta. (korona esim. keuhkokudosta)

Eli nuori urheilija, jonka puolustusjärjestelmä on "tikissä" voi paradoksaalista kyllä, sairastua vakavammin kuin vanhus. Tällöin voi olla kyseessä liian voimakkaasti reagoiva immuunijärjestelmä, eikä niinkään virus.

Astma ja allergiat ovat ehkä tutuimpia tästä ylireagoivasta puolustusjärjestelmästä.

Eihän tämä nyt sitten ole se ADE-efekti, mistä toi foliohattuporukka on vaahdonnut koko ajan?kiva! (sarc.)

youtubessa sen dr. Campbellin mukaan omicron on lähtöisin hiirestä, eli jatkossa kai pitää sitten rokottaa hiiretkin. huoh!

Ihan spekua mutta entä jos mun rokottamaton, maskiton puudeli riehuu koirapuistossa kamujensa kanssa ja siinä syntyy uusi variantti? Ei taida auttaa, vaikka me koiraihmiset ollaa rokotettuja ja maskissa ja pidetään turvavälejä.

Jos tulee täysin fiktiivinen tilanne, että sairaalat täyttyy ääriämyöten tai muu katastrofi, niin auttaako tuohon "puolustusjärjestelmän ylireagointiin" äärimmäisessä hätätilanteessa ensiapuna astma-tai allergialääkkeet tai kortisoni, siis tietty tilanteessa, missä "kaikkia" ei enää pystytä hoitaan nopeasti?

Kyllä. Vakavasti sairaiden hoitoon käytetään reumalääkkeitä, jotka ovat immunosupressiiveja. Kortisoni on ihan perushyvä lääke. Teholla oleville käytetään kuitenkin lisäksi biologisia reumalääkkeitä. Itse olen reumaatikko ja on jääkaappi täynnä niitä.

Äidilläni on siirtomunuainen ja hän käyttää imminosupressiiveja tai "hylkimislääkkeitä", olen ollut sen takia sairaan huolissani. Voiko nyt siis ajatella, että hän teoriassa ehkä selviää omikronista vähemmällä kuin esim. minä, joka olen nuorehko ja aktiivisesti urheileva?

Olen aikaisemminkin jostain lukenut, että kehitysmaissa koronan oireiden hoitoon käytettäis juurikin jotain allergia- ja reumalääkkeitä.

Mullakin on immunosupressiivinen lääkitys nivelreumaan ja nyt aloin nämä kommentit luettuani miettiä, että olenkohan paremmassa turvassa vakavalta covid-19:ltä kuin jos mulla ei olisi ko lääkitystä. 

Vierailija
1010/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastaminen kestää viikon. Eikö yksi luokka pärjää sitä aikaa erikoisjärjestelyin?

Miten niin viikon?

Millä erityisjärjestelyillä? Luokka ei voi olla yksin ilman opettajaa. Sijaisia ei saa.

Vierailija
1011/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ååfgh kirjoitti:

Empä tiiä ketään joka oisi. Riippuu tietenki aika paljon siitä kuka on käynyt testissä ja kuka ei. Testihän voi antaa valetuloksia oli piikattu tai ei. Minusta ainakaan piikittämättömien ei pitäisi testeissä rampata. Miksi ottaa nenätikkua jollei ota olkatikkuakaan. Nenätikussakin on minusta tarpeeksi epäilyttävää. Eivät ne mitään pyhäkoulutikkuja ole kuitenkaan.

Mikä on pyhäkoulutikku?

Vierailija
1012/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goa´s girls kirjoitti:

me kuollaan kaikki

kadut täynnä verta ja ruumiita

Tässä tilanteessa ei kannata manata.

Vierailija
1013/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10% tartunnan saaneista saa pitkäkestoiset oireet. Sitä ei huomaa heti, vaan ne alkavat pikkuhiljaa 4-8 viikon kuluttua, aluksi luulee parantuneensa ihan vaan tavallisen flunssankaltaisesta sairaudesta.

Minulle kävi viime vuonna näin. Ne pitkät oireet eivät ole mitään flunssatyyppisiä vaan pikemminkin ehkä verisuoni- ja ehkä hermostoperäisiä. Vaikea sanoa, kun ei ole kunnolla tutkittu. Yskää kylläkin myös, mutta myös kummallisia puutumisia ja tuntohäiriöitä ja näköhäiriöitä. Verikokeessa näkyy tukostaipumuksen lisääntyminen. Nämä kaikki alkoivat pikkuhiljaa ja ovat vieläkin päällä, välillä menevät pois ja sitten tulevat takaisin.

Eli nyt 'flunssaan' sairastuvat saavat vasta kevään kuluessa huomata näitä muita oireita., jos sattuvat kuulumaan huonotuurisiin, jotka sen saavat.

Olin flunssassa joulun ajan ja oli lievä tauti, en tiedä oliko koronaa. Nyt olen ihmetellyt kun tulee ja menee omituisia lihasoireita, kipua ja nykimistä ja hermosäryn tyyppistä kolotusta joka puolella kehoa. Päivän aikana saattaa mennä ohi, alkaa ihan yhtäkkiä ja menee hitaasti ohi. Liekö koronan jälkioireita, mutta aika toimintakyvyttömäksi vetää. Outoa kyllä, meni myös yöunet, viikon verran nyt valvonut ja nukahtanut aamulla vasta muutamaksi tunniksi. 

Ouch.... Minulla myös ollut hermon nykimistä toisessa kädessä, kestänyt useita tunteja. Ei ole koskaan ollut moista ennen ja on nyt häirinnyt jopa yöunta kun on alkanut joskus yöllä

Luulen että sairastin koronan lievenä tuossa uuden vuoden aikaan. Silloin lihaskipu oli huomattavin oire, myös vähän väsynyt olin

Vierailija
1014/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin viikon?

Millä erityisjärjestelyillä? Luokka ei voi olla yksin ilman opettajaa. Sijaisia ei saa.

On sitä opettajia ennenkin ollut sairaslomilla :)

Vierailija
1015/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näistä vuotavista rokotteista vouhkataan edelleen kun USAssa on kehitelty jo toimiva lääke Koronaan?

Lysol EI OLE toimiva lääke koronaan vaan päinvastoin sen nauttiminen lääkkeenä on hengenvaarallista!

Vierailija
1016/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin viikon?

On sitä opettajia ennenkin ollut sairaslomilla :)

Tottakai on, mutta ei kauheen montaa yhtäaikaa samasta koulusta.

Ja kun sijaisia ei ole saatavilla, ei ole mitään reserviä mista uusia opettajia ottaa 🤔 niin mitkä ne erityisjärjestelyt sitten voisi olla?

Vierailija
1017/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on immunosupressiivinen lääkitys nivelreumaan ja nyt aloin nämä kommentit luettuani miettiä, että olenkohan paremmassa turvassa vakavalta covid-19:ltä kuin jos mulla ei olisi ko lääkitystä. 

Todennäköisesti. Kannattaa aina kuitenkin konsultoida omaa lääkäriä, jos saa tartunnan.

Vierailija
1018/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään tuntuu karanneen tartunnat käsistä.

Koettakaapa saada aikaa koronatestiin HUS-alueella, menee viikon päähän.

Tartuntatilastot eivät ole enää moneen päivään kertoneet totuutta.

Miksi niiden pienen nenävuodon omaavien on tungettava testaukseen? Eikö järki sano että sen voi sairastaa kotona?

Siksi että saa sen tuloksen, onko negatiivinen että voi mennä töihin tai lapset kouluun/hoitopaikkaan. Ulkomaillakin pitäisi joidenkin käydä työasioissa eikä maasta/maahan pääse jos ei ole tuoretta negatiivista testitulosta. Positiivisena ei saa mennä. Eihän se meitä haittaa jotka kotona ollaan päivät, onko minkä sortin virustauti.

Tätä ihmettelen, että jos se todistus vaaditaan niin miksi työnantajat eivät silti tule vastaan ja kustanna testejä työterveydenhuollossa. Esimerkiksi veljeni sai kuulla olleensa toimistolla samaan aikaan sairastuneen kanssa, joten hän siirtyi etätöihin. Hänet haluttiin takaisin toimistolle, joten oireettomana ja kahdesti rokotettuna hän varasi itselleen testiajan julkiselta ja sai ajan reilun viikon päästä mahdollisesta altistumisestaan. Lopulta työnantaja voitti tuossa rumbassa ehkä yhden lähipäivän, mutta systeemi kuormittui turhaan.

Vierailija
1019/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on räjähtänyt ihan käsiin, mullakin monta lähipiirissä joilla on korona, itseni mukaan lukien. Vaikka oon istunut kotona viimeset kaks vuotta, niin jostain s-marketin maitohyllystä tarttunut.

Vierailija
1020/1365 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin perhe koronassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi