Huh, nyt on korona tosiaan lähtenyt käsistä. Melkein kaikki tuttavat taistelevat tällä hetkellä Covid-19-taudissa. Mikä on tilanne teillä päin, onko koronaa?
Uskomatonta, rokotetut ja rokottamattomat, lapsista vanhuksiin. Kaikki jotka ovat altistuneet ovat sairastuneet. Osa ei ole edes käynyt testissä, mutta ovat sairastuneet kun perheessä on todettu SARS-CoV-2.
Eräs tuttu on bussikuski ja sanoi että tosi moni työkaveri on saanut tartunnan ja vuoroja jää ajamatta.
Kommentit (1365)
Ihmettelen sitä miksi mulla jo kuusi rokotettua kaveria koronassa, kaikilla kaksi piikkiä otettu paitsi kahdella jopa kolme. Oireet vaihtelevasti lieviä tai vakavampia. Eli onko niistä piikeistä mitä hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Taistelevat??? Niin mitä, ohan on nenä tukossa, vähän lämpöä ja lihas särkee päivän verran???
Ihanaa, että korona oli sulle noin helppo.
Vierailija kirjoitti:
Aaapuaaa me kuollaan kaikkiiii!
Tuo on totta. Ennen pitkää jokainen.
Ei silti huvittaisi vielä... jos Luoja suo elinpäiviä. 3 rokotetta niin aika rento olo.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä miksi mulla jo kuusi rokotettua kaveria koronassa, kaikilla kaksi piikkiä otettu paitsi kahdella jopa kolme. Oireet vaihtelevasti lieviä tai vakavampia. Eli onko niistä piikeistä mitä hyötyä?
Voisivat olla hyvin vaikeassa tilanteessa ilman rokotuksia.
Mä oon kanssa just parantumassa koronasta, pari viikkoa kesti ja vihdoin näyttäisi menevän ohi. Tiedän monta jotka sairastaa myös nyt, ei kaikilla ole näin pitkään kestänyt, tosi vaihtelevaa ja yksilöllistä tietysti.
Kiurua kannattaisi kuunnella. Tähän asti ollut se, joka kertoo oikeasti etukäteen, mitä pandemiassa seuraavaksi tapahtuu. Ollut kokoajan askeleen edellä ja ehdottanut toimia oikea-aikaisesti. Pahoin luulen, että on lasten long-covid arviossakin oikeassa. Media ja eri asiantuntijat vetää taas samaa rumbaa: Ensin moititaan, miten Suomi oli taas tässä ja tässäkin toimessa jälkijunassa, sitten julkaistaan, mitä Kiuru sanoo, että nyt olisi hyvä tehdä ja hetken kuluttua vastaliikkeenä eri ”asiantuntijoiden” kommenteja, että no ei se tutkimustieto nyt tätä ja tätä tarkoittanut ja ettei nyt noin pitkälle _vielä_ mennä… Sama piiri pyörii.
Ei edelleenkään ihan lähipiirissä ole ketään jolla olisi korona ollut. Puolison tutuilla oli ja sielläkin vain perheenisä sairasti, muu perhe ei. Ja tämä oli nyt joulukuussa. Itse olen etätöissä ja erittäin harvakseltaan töissä lähipäiviä. Ei sielläkään ketään koronassa, vaikka ovat asiakaspalvelutyössä. En tiedä mistä se tarttuu, ellei sitten kaupassa käydessä tai puolisolta, joka kulkee jonkin verran bussilla. Yks tuttava muuten lähti tammikuun alussa Thaimaan lomalleen, jota ei osaa jättää välistä. Tällä hetkellä sieltä kuuluu uutisia että paikkoja on suljettu.
Turku ja sen lähikunnista tämä havainto.
Vierailija kirjoitti:
Ei edelleenkään ihan lähipiirissä ole ketään jolla olisi korona ollut. Puolison tutuilla oli ja sielläkin vain perheenisä sairasti, muu perhe ei. Ja tämä oli nyt joulukuussa. Itse olen etätöissä ja erittäin harvakseltaan töissä lähipäiviä. Ei sielläkään ketään koronassa, vaikka ovat asiakaspalvelutyössä. En tiedä mistä se tarttuu, ellei sitten kaupassa käydessä tai puolisolta, joka kulkee jonkin verran bussilla. Yks tuttava muuten lähti tammikuun alussa Thaimaan lomalleen, jota ei osaa jättää välistä. Tällä hetkellä sieltä kuuluu uutisia että paikkoja on suljettu.
Turku ja sen lähikunnista tämä havainto.
Mä sain ainaki töistä. Eli joltain alakouluikäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tietäjät! apua kaivattais,
Eli 31.12. 2021 ylen artikkeli omicron-muunnoksesta.
Turun yliopistollisen keskussairaalan virologian ylilääkäri Tytti Vuorinen sanoi koronapotilaista että " Usein sairaalahoitoon joutuneilla on todettu "puolustusjärjestelmän ylireagointi", josta oireet ovat johtuneet, ei niinkään viruksesta itsestään"
Ei mitä toi "puolustusjärjestelmän ylireagointi" tarkoittaa suomeksi?
Eli onko se tyyliin koronatesti näyttää koronaa kun olet rokotettu vaikka tauti on vain joku muu flunssa? mistä mä voin tietää onko mulla korona vai "puolustusjärjestelmän ylireagointi", jos testi ei eroita sitä koronasta?
Joillain ihmisillä on voimakkaasti reagoiva immunologinen ärjestelmä.
Varmaa tietoa ei ole, miksi joidenkin puolustus ylireagoi liiallisesti viruksiin koska puolustusjärjestelmä on jokaisella omanlaisensa ja sitä ei pystytä tarkasti mittaamaan.
ikä ja perintötekijät määrittelevät myös paljon, kuinka voimakkaana elimistöä infektiota vastaan puolustava tulehdusreaktio käynnistyy eli kuinka vakava rasitus on keholle.
kun puolustusjärjestelmä reagoi liian voimakkaasti viruksiin, se voi tuhota viruksen lisäksi myös tervettä kudosta. (korona esim. keuhkokudosta)
Eli nuori urheilija, jonka puolustusjärjestelmä on "tikissä" voi paradoksaalista kyllä, sairastua vakavammin kuin vanhus. Tällöin voi olla kyseessä liian voimakkaasti reagoiva immuunijärjestelmä, eikä niinkään virus.
Astma ja allergiat ovat ehkä tutuimpia tästä ylireagoivasta puolustusjärjestelmästä.Eihän tämä nyt sitten ole se ADE-efekti, mistä toi foliohattuporukka on vaahdonnut koko ajan?kiva! (sarc.)
youtubessa sen dr. Campbellin mukaan omicron on lähtöisin hiirestä, eli jatkossa kai pitää sitten rokottaa hiiretkin. huoh!
Ihan spekua mutta entä jos mun rokottamaton, maskiton puudeli riehuu koirapuistossa kamujensa kanssa ja siinä syntyy uusi variantti? Ei taida auttaa, vaikka me koiraihmiset ollaa rokotettuja ja maskissa ja pidetään turvavälejä.
Ei ole ADE.
Tässä samasta vaikeamman tautimuodon yhteydessä.
https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/joidenkin-ihmisten-puolustusjar…
Vierailija kirjoitti:
Missä sitä koronaa oikein on, siis muualla kuin sanoma oy,n satu lehdissä? en vieläkään tiedä ketään jolla moinen kamalan tappava tauti olisi ollu.
Tuu meille töihin, tänään viimeksi työkaveri ilmoitti sairastuneensa. Edellinen tapaus alkuviikosta. Joulun jälkeen useampi. Pienessä tiimissä loppuu pian tekijät kesken.
Vierailija kirjoitti:
Mä sairastan parhaillaan ja kyllä tää niin paskaa on että kävi mielessä minkälaista sairastaminen olisi ilman rokotteita. Että onnea matkaan rokottamattomat.
Jaksat tänne kuitenkin kirjoitella…🙄
Hki.
Ystävä- ja tuttavapiirissäni on tällä hetkellä yksi juuri sairaskaranteenista päässyt, yksi sairas ja kaksi viimeisiä sairaskaranteenipäiviään viettävää. Lisäksi muissa flunssissa on paljon porukkaa.
Ei omikronia pakoon pääse. Sitä vain toivoo, että olisipa tauti iskiessään kuitenkin siedettävä myös perheen riskiryhmäläisille. Kaverini isä joutui sairaalaan, muttei onneksi teholle asti. On jo päässyt pois.
Keväällä sairastanut kaverini ei vieläkään hengitä kuten ennen :-( Toiselta keväällä sairastaneelta kaverilta puuttuu hajuaisti edelleen. Kolmas taas on täysin parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Kiurua kannattaisi kuunnella. Tähän asti ollut se, joka kertoo oikeasti etukäteen, mitä pandemiassa seuraavaksi tapahtuu. Ollut kokoajan askeleen edellä ja ehdottanut toimia oikea-aikaisesti. Pahoin luulen, että on lasten long-covid arviossakin oikeassa. Media ja eri asiantuntijat vetää taas samaa rumbaa: Ensin moititaan, miten Suomi oli taas tässä ja tässäkin toimessa jälkijunassa, sitten julkaistaan, mitä Kiuru sanoo, että nyt olisi hyvä tehdä ja hetken kuluttua vastaliikkeenä eri ”asiantuntijoiden” kommenteja, että no ei se tutkimustieto nyt tätä ja tätä tarkoittanut ja ettei nyt noin pitkälle _vielä_ mennä… Sama piiri pyörii.
Ei pitäisi kuunnella Kiurua. Hän vain reagoi aiempaan palautteeseen. Jossain vaiheessa häntä syytettiin epäselvästä kommunikoinnista ja hidastelusta. Nyt hän on sitten päättänyt ottaa erilaisen tyylin ja argumentoi selkeämmin sekä tekee hätäillen isoja ratkaisuja.
Selkeämpi argumentointi on hyvä asia, mutta kyllä asiantuntijoita pitää kuunnella laajasti sekä käyttää erittäin analyyttistä lähestymistapaa, eikä hutiloida mitään.
Minusta Kiuru edes yrittää jotain konkreettista. Nuo muut vain tärkeilee, ei se mitään tulosta tuota.
Ei tule etäkoulua. Tuleekohan muita rajoituksia vai annetaanko sairaalahoidon vain kaatua?
HUS:n Ruotsalainen:
Alustavien tutkimustietojen mukaan ihminen voi sairastua omikronin aiheuttamaan koronatautiin jo kolmen kuukauden kuluttua edellisestä eli deltavariantin aiheuttaman taudin jälkeen.
”Olemme nähneet tällaisia tapauksia ja ainakin yhdessä tapauksessa uusintainfektio tuli jo kahden kuukauden kuluttua ensimmäisestä sairaudesta”, Ruotsalainen kertoo.
Hs.fi
Vierailija kirjoitti:
Oikein taistelevat?
Joo. Parilla kaverilla on nyt tosiaan nuhaa jonka kanssa _taistelevat_.
”Koronarokotteiden antama suoja omikronin aiheuttamaa lievää koronavirusinfektiota vastaan vaikuttaa selvästi heikentyneen. Toisen rokoteannoksen antama suoja on 3–4 kuukauden jälkeen vähäinen eli 0–20 prosenttia. Kolmannen annoksen antama suoja on kohtalainen, alkuun noin 60–70 prosenttia. Suojateho lievää tautimuotoa vastaan laskee kahden kuukauden kuluessa noin 40 prosenttiin.”
https://thl.fi/-/jo-kaksi-koronarokoteannosta-antaa-hyvan-suojan-omikro…
Pari työkaveria, joiden perheissä on parhaillaan koronaa, ovat töissä. Ihmetyttää suuresti nämä karanteenikäytännöt.. No nyt minä olen sitten kipeä enkä ole ollut muualla kuin töissä. Mistä lie sitten tarttunut.
Taistelevat??? Niin mitä, ohan on nenä tukossa, vähän lämpöä ja lihas särkee päivän verran???