Huh, nyt on korona tosiaan lähtenyt käsistä. Melkein kaikki tuttavat taistelevat tällä hetkellä Covid-19-taudissa. Mikä on tilanne teillä päin, onko koronaa?
Uskomatonta, rokotetut ja rokottamattomat, lapsista vanhuksiin. Kaikki jotka ovat altistuneet ovat sairastuneet. Osa ei ole edes käynyt testissä, mutta ovat sairastuneet kun perheessä on todettu SARS-CoV-2.
Eräs tuttu on bussikuski ja sanoi että tosi moni työkaveri on saanut tartunnan ja vuoroja jää ajamatta.
Kommentit (1364)
Sairastin jouluna, pari päivää väsytti ja kylmä hiki oli otsalla, lämpö 36,9 ja nivelet oli kipeät. Ei muuta. Ei ole rokotteita, enkä ota.
Ollaan nyt miehen kanssa molemmat sairastuttu. Saa nähdä paheneeko oireet tästä vielä, toistaiseksi ollut flunssan oireita, päänsärkyä 24/7, lihassärkyä ja välillä vaikeutta hengittää syvään. Kumpikin ollaan perusterveitä, hoikkia ja urheilullisia ihmisiä (30v.) Ollaan myös saatu molemmat rokotukset.
Miehen kaveri on myös koronassa ja hänellä olo vaihtelee päivästä toiseen. Eka paranee ja seuraavana päivänä on taas surkea olo. Hän on myös urheilullinen, hoikka ja perusterve 30v.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen korviani myöten täynnä tätä kaikkea. Kaksi vuotta ollaan piileskelty kuitenkin melko matalan kuolleisuuden virusta, nyt saa riittää. Kaksi rokotusta on ja tästä edespäin aion elää aivan normaalisti.
En myöskään meinaa lähteä mihinkään ”neljä piikkiä vuodessa”-kierteeseen, vaan itse asiassa toivonkin sairastavani lievän omikronin nyt kun rokotussuoja on vielä tuore.
Koronaviruksen vaarallisuus ei piile pelkästään matalassa kuolleisuudessa vaan myös siinä, että jotkut saavat todella vakavia ja pitkäkestoisia vaurioita, ehkä loppuiäkseen. Lyhyelläkin tähtäimellä suuria ongelmia voi aiheuttaa, jos suuri osa väestöä on yhtä aikaa "flunssassa".
Mutta nyt tarvitaan kriisikestävyyttä. Monessa muussa maassa on kärsitty paljon enemmän sekä koronasta että todella tiukoista rajoitustoimenpiteistä. Suomessa rajoitukset ovat olleet maailman mittakaavassa todella minimaalisia.
Ei ole yksikään ystävä tai tuttava tai työkaveri sairaana. Helsingissä asutaan.
Itse olen nyt 5. päivää koronassa. Hieman yritin eilen _venytellä_ jonkun alle 5min ja en meinannut saada henkeä sen jälkeen. Tuntui samalta kuin jos olisi juossut pitkän lenkin. Vähän karmea fiilis. Muuten juurikin niitä flunssan kaltaisia oireita.
Olen urheilullinen ja tottunut treenaamaan salilla pari kertaa viikossa. Mikään sohvaperuna en siis ole ollut eikä tiedossa ole muita sairauksia. Oireita voi siis tulla minunkin ikäisille (27) hoikille ja terveille ihmisille. Aina kun vaan ihmiset haluaa löytää jotain ”vikaa” ihmisestä joka saa koronassa oireita; pitää olla sairauksia, läski, liikkumaton jne.
Meidän tuppukylässä on 10-12 sairastunutta JOKA päivä ja kuoleekin vaikkei ole sairas muuten ja kuntoilee, ei tupakoi, on siis tauti kovana täällä Varsinais-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
10% tartunnan saaneista saa pitkäkestoiset oireet. Sitä ei huomaa heti, vaan ne alkavat pikkuhiljaa 4-8 viikon kuluttua, aluksi luulee parantuneensa ihan vaan tavallisen flunssankaltaisesta sairaudesta.
Minulle kävi viime vuonna näin. Ne pitkät oireet eivät ole mitään flunssatyyppisiä vaan pikemminkin ehkä verisuoni- ja ehkä hermostoperäisiä. Vaikea sanoa, kun ei ole kunnolla tutkittu. Yskää kylläkin myös, mutta myös kummallisia puutumisia ja tuntohäiriöitä ja näköhäiriöitä. Verikokeessa näkyy tukostaipumuksen lisääntyminen. Nämä kaikki alkoivat pikkuhiljaa ja ovat vieläkin päällä, välillä menevät pois ja sitten tulevat takaisin.
Eli nyt 'flunssaan' sairastuvat saavat vasta kevään kuluessa huomata näitä muita oireita., jos sattuvat kuulumaan huonotuurisiin, jotka sen saavat.
Jep, ja nuo on vielä aika pieniä jälkiseuraamuksia. Mulla on ystävä, joka koronan jäljiltä on sairastanut yli vuoden, kärsii jatkuvista kivuista, ei pysty nukkumaan ja sen myötä on menettänyt myös työkykynsä.
Vierailija kirjoitti:
Näin siellä Hesoissa voi ollakin.
Ajatella. Yhä löytyy tumpeloita, jotka kuvittelevat että "Koronavirus männöö nelostietä ohi eikä osova tulla tänne".
Tuolla asenteella virusta hankitaan ja tartutetaan. Siksihän koko maa on leviämisaluetta.
Tunnen 5 sairastunutta, joista yksi kuoli kymmenessä päivässä, toinen makasi kolme viikkoa tolkku pois teholla ja kolme muuta yski kylkiluitaan poikki kotona.
Yksi heistä oli 90-vuotias mummu Helsingistä, loput Keski-Suomessa asuvia 40-60-vuotiaita perusterveitä.
Mummun tartutti kotisairaanhoitaja. Tuolloin oli maskipula ja myös pulaa testivälineistä.
Miehellä oli juuri korona, terve hoikka 40+v. Oireina pahoinvointi, ruokahaluttomuus ja yksi ripuli. Nopeasti meni ohi. Itsellä nyt korona, vakavassa riskiryhmässä olen. Oireina lihassäryt, päänsärky, pahoinvointi, kova kurkkukipu, uupumus ja lämmönnousu. Reilun viikon sairastanut, nyt parempi olo. Molemmat rokottamattomia.
Minun ystäväni (kaikki terveitä hoikkia) ovat kaikki myös sairastaneet koronan, kaikki oireettomasti ja joillain hyvin lievä flunssa. Miehen yksi ystävä myös sairastunut, hän hyvin epäterveellisesti elävä ja ollut usein keuhkokuumeessa. Hänellä oireena pari viikkoa kestänyt yskä. Eli vaihtelevasti oireita, mutta kenelläkään ei mitään vakavaa, ei edes minulla, t vakava riskiryhmäläinen jolla "kuuluis" olla jo 4 piikkiä. Kaikki ystävät myös rokottamattomia. Helsinki
Muhun koko korona ei oo vaikuttanu mitenkään koko aikana.
Ei rokotteita, ei maskeja, ei käsidesiä
Sairaana en ole ollut useampaan vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Korona on vain flunssa.
Elän ja liikun kuten haluan.
Käyn kaupoissa päivittäin.En pelkää tätä perus flunssaa.
Sen sijaan rokotteet ja rajoitukset pelottaa paljon enemmän.
Korona on vain flunssa.
Terv tuplapiikitetty ...kolmonen jäänee väliin.
En mäkään ätä mitenkään erityisemmin pelkää, en ole missään kohtaa pelännyt. Mutta idiootteina ja tietämättöminä pidän kyllä jokaista, joka väittää koronan olevan vain flunssa, kun se ei missään tapauksessa sitä ole. Se on sairaus, jonka moni sairastaa lievänä, mutta ne joilla käy huono tuuri, niillä voikin käydä tosi huono tuuri. Yhdellä ystävällä ja yhdellä tutulla on näin. MOlemmat n 40 v perusterveitä aikuisia kun sairastuivat, nyt todennäköisesti loppuelämänsä sairaita koronan jäljiltä. Toisella on sydän huonossa kunnossa, toinen sai erilaisia hermovaurioita ja neurologisia oireita.
Joten ei, todellakaan ei rajoitukset tai rokotukset pelota ollenkaan itse koronan rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Empiirisen tutkimuksen perusteella sanoisin että ensisijaisesti tämä nykyinen koronavariantti omikron on rokotettujen pandemia.
Tunnen toki myös rokottamattomia omikronin saaneita, mutta heitä on erittäin suuri vähemmistö. Rokotettuja sairastuneista on enemmän kuin 9/10.
Rokotetut myös näyttävät sairastavan omikronin pitempikestoisena ja hieman vakavempana kuin rokottamattomat, vaikkakin sanoisin sitä silti vaarattomana flunssana ihan kaikille.
Että tämmöistä. Aika ristiriidassa on valtamedian luoman näkemyksen mukaan. Saatte sanoa minkälaiseksi foliohatuksi ja valehtelijaksi haluatte, ei sillä ole minulle mitään merkitystä. Itse tiedän miten asiat on ja se riittää minulle.
Sun "empiirinen tutkimus" on roskasivustoilta googlattua harhaa ja mutua. Jos se sulle riittää, aivosi ovat ns. karvalakkimallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10% tartunnan saaneista saa pitkäkestoiset oireet. Sitä ei huomaa heti, vaan ne alkavat pikkuhiljaa 4-8 viikon kuluttua, aluksi luulee parantuneensa ihan vaan tavallisen flunssankaltaisesta sairaudesta.
Minulle kävi viime vuonna näin. Ne pitkät oireet eivät ole mitään flunssatyyppisiä vaan pikemminkin ehkä verisuoni- ja ehkä hermostoperäisiä. Vaikea sanoa, kun ei ole kunnolla tutkittu. Yskää kylläkin myös, mutta myös kummallisia puutumisia ja tuntohäiriöitä ja näköhäiriöitä. Verikokeessa näkyy tukostaipumuksen lisääntyminen. Nämä kaikki alkoivat pikkuhiljaa ja ovat vieläkin päällä, välillä menevät pois ja sitten tulevat takaisin.
Eli nyt 'flunssaan' sairastuvat saavat vasta kevään kuluessa huomata näitä muita oireita., jos sattuvat kuulumaan huonotuurisiin, jotka sen saavat.
Jep, ja nuo on vielä aika pieniä jälkiseuraamuksia. Mulla on ystävä, joka koronan jäljiltä on sairastanut yli vuoden, kärsii jatkuvista kivuista, ei pysty nukkumaan ja sen myötä on menettänyt myös työkykynsä.
Täytyy sanoa että kova kuntoinen se sun kaveri jos ei pysty nukkumaan ja yli vuoden on kestänyt. Moni olis jo väkisin pikku kauneus-unille tuona aikana torkahtanut....
uskon kyllä että työkykyinen ei varmasti voi olla. Onhan se tutkittu että jo vuorokauden univaje vastaa noin yhden promillen känni....voin vaan kuvitella millaisessa soosissa tuo kaverisi mahtaa olla.
Arvostan tuolllaisia kovia kaverita ja niiden hyviä ystäviä jotka tuo asioita rehellisesti muidenkin tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empiirisen tutkimuksen perusteella sanoisin että ensisijaisesti tämä nykyinen koronavariantti omikron on rokotettujen pandemia.
Tunnen toki myös rokottamattomia omikronin saaneita, mutta heitä on erittäin suuri vähemmistö. Rokotettuja sairastuneista on enemmän kuin 9/10.
Rokotetut myös näyttävät sairastavan omikronin pitempikestoisena ja hieman vakavempana kuin rokottamattomat, vaikkakin sanoisin sitä silti vaarattomana flunssana ihan kaikille.
Että tämmöistä. Aika ristiriidassa on valtamedian luoman näkemyksen mukaan. Saatte sanoa minkälaiseksi foliohatuksi ja valehtelijaksi haluatte, ei sillä ole minulle mitään merkitystä. Itse tiedän miten asiat on ja se riittää minulle.
Sun "empiirinen tutkimus" on roskasivustoilta googlattua harhaa ja mutua. Jos se sulle riittää, aivosi ovat ns. karvalakkimallia.
Toivotaan että sinunkin aivot jossain vaiheessa kehittyvät, vaiika matka on vielä pitkä edes tuohon "karvalakkimalliin"🤭.
Vierailija kirjoitti:
Tilastot eivät tue havaintojasi.
Juuri eilen uutisoitiin, että USA:ssa nyt 7/8 sairaalaan joutuvista rokottamattomia.
Teholla edelleen 90% rokottamattomia.
Israelista raportoitu ensimmäiset 'fluronat' eli ihmisellä samaan aikaan influenssa ja korona. Kumpaakaan vastaan ei heitä ole rokotettu.
Joten josko kaivaisi jotain muuta dataa kuin 'omat havainnot', kiitos.
Jos influenssatartuntoja olisi vuosittain seurattu määrällisesti ja nuhanenittäin, tartuntamäärät olisivat saattaneet yllättää. Rs-virus, A-virus, molemmat vakavia ja tappavia joillekin. Ihan niinkuin korona. Jotenkin älytöntö vöyhää.
Mulla on parhaillaan omikron. Oireena kaksi päivää kestänyt kuiva yskä, ei mitään muita oireita. Nyt karanteenin puolivälissä pystyn mm. urheilemaan normaalisti ja ilman mitään ongelmia. Sama juttu niillä tuttavilla, jotka sairastuivat samassa tilaisuudessa. Kaikkien oireet todella lieviä ja menivät ohi päivässä tai parissa, myös sairastuneilla riskiryhmään kuuluvilla 70+ isovanhemmilla. Jos emme olisi tienneet että kyseessä on omikron, kukaan ei olisi pitänyt itseään sairaana eikä olisi vaivautunut testiin.
Vierailija kirjoitti:
Jepjep, mun kokemuksen mukaan 50% rokottamattomista sairastuu. Tutkimukseni mukaan jos vielä yksikin tuntemani rokottamaton sairastuu, sairastumisprosentti on 100.
(tunnen siis vain kaksi rokottamatonta)
Tuntemistani rokotetuista paljon pienempi prosentti on sairastunut vaikka tietämiäni sairastuneita on viitisenkymmentä.
Vierailija kirjoitti:
tiedän idioottiporukan jotka oli Levillä positiivisen tuloksen jälkeen muunmuassa menneet tietoisesti lasten pulkkamäkeen pyörimään jne. että siellä vuoden vaihteen viettäneillä on varmaan ainakin syytä epäillä. Toivon jokaiselle tietoisesti positiivisena ulkona pyörivälle mukavia jälkioireita karmana.
Tiedän syksyltä.useamman tapauksen, jossa selkeitä koronaoireita, mutta testiin ei mennä, kun tikut myrkkyä eikä karanteenissa järkeä.
Heti kun lievemmät oireet eli ei kuumetta tai kaatoväsymystä, ovat käyneet ravintoloissa syömässä, bilettämässä, ryhmäliikuntatunneilla.
Rokottamattomia siis.
tiedän idioottiporukan jotka oli Levillä positiivisen tuloksen jälkeen muunmuassa menneet tietoisesti lasten pulkkamäkeen pyörimään jne. että siellä vuoden vaihteen viettäneillä on varmaan ainakin syytä epäillä. Toivon jokaiselle tietoisesti positiivisena ulkona pyörivälle mukavia jälkioireita karmana.