Terveet, kuinka usein vatsa löysällä?
Kärsin IBSistä, minulla on löysävatsainen versio eli joudun ravaamaan vessassa usein. Usein sanotaan, että terveilläkin (ei-vatsavaivaisilla) on vatsa aina välillä löysällä. Kiinnostaisi tietää että kuinka usein näin sitten käy ja mitä syitä tälle on (oletteko syöneet kenties jotain sopimatonta, onko stressiä jne).
Kommentit (24)
Minulla on vatsa löysällä useana päivänä viikossa ja tässä viisastuu koko ajan lisää ja jaksaa keskittyä siihen, että mitä saa syödä ja mitä ei. Ja olen havainnut, että kun pidän syömisieni kuitupitoisuuden suurena (ja tässä ei minulle riitä mitkään suositusarvot, vaan pitää syödä paljon enemmän), eli syön kasviksia, erityisesti marjat tekee minulle hyvää tosi paljon per päivä, niin silloin minun vatsani voi hyvin.
Sitten jos vähänkin skippaan tuon, niin tulee ripulia. Eli pitää olla sellainen tiukka päivärytmi syömisissä ja tarkkaan pitää huolehtia, että kuituja tulee tarpeeksi.
Ei oikeastaan koskaan. Joskus kuukautiset aiheuttaa hieman löysän vatsan eli ehkä pari kertaa vuodessa.
Sama täällä. Menkkojen aikana parina päivänä, muuten ei koskaan.