Kertokaa REHELLISESTI, käykö kierukan laitto kipeää? Yli 10v harkinnut laittoa, en ole uskaltanut , Yksi kesketyskin välissä
Ja synnyttänyt olen kolme kertaa.
Siis pelkään sitä sisään tuikkausta ja sen mekaanista kipua. En niitä jälkisuppareita
Tarvitsisin jonkun pitkäaikaisen ehkäisyn, miettinyt myös kapselia
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
2 sektiota takana ja ehkäisy mietinnässä... Lääkäri kertoi, että kannattaa varata aika heti menkkojen loppumisen tienoille, koska olet hyvin ahdas ja jos ei onnistu niin sitten sairaalassa laitetaan nukutuksessa. Eli veikkaisin, että voi sattua aika paljon. En ole vielä uskaltanut kokeilla.
Siinä ei ahtaus haittaa. Kunhan kapea putki mahtuu niin riittää. Kierukka pujotetaan kapean putken läpi kohtuun., avautuu auki kohdussa..
Poisto ei tunnu muulta kuin hetken niin kuin kuukautiset olisi alkamassa.
Yksityisellä saa puudutteen tähän jos haluaa. Itse otan aina, yhden karmean kokemuksen jälkeen. Puudutteen kanssa ei satu juurikaan :)
Kolme kertaa laitettu hormonikierukka ja kyllähän se nyt vähän ikävältä tuntuu, mutta ei ole tullut mieleenkään mitään puudutusta pyytää. Nopeasti ohi.
Eka Mirena julkisella:
Ei puudutetta, kohtu kallellaan taaksepäin. Hirvittävä kipu ja sen takia kipushokki. 2 viikkoa jatkuvat kivut, en päässyt kunnolla kävelemäänkään. Buranakuuri 2 vkoa.
Toka Mirena yksityisellä:
Puudute, eikä poisto ja uuden laitto tuntunut juuri miltään. Särkylääkettä sen päivän.
Ja siis synnyttämättömänä, yli 45 vuotiaana, molemmmat.
Helpompi, jos mies ottaisi sen vasektomian mikäli kortsun käyttö ylivoimaista. Nykypäivänä ei enää pitäisi ehkäisyä pistää pelkästään naisen vastuulle.
Todella kätevä, runsaat vuodot loppui, ei sattunut laitto eikä poisotto lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä saa puudutteen tähän jos haluaa. Itse otan aina, yhden karmean kokemuksen jälkeen. Puudutteen kanssa ei satu juurikaan :)
Olisinpa tiennyt puudutteen saannista. Taju oli lähteä poisotettaessa.
Sattui niin paljon että meinas taju lähteä, etenkin poisto sattui niin että aloin vaan huutaa. Samoin laitto sattui aivan mielettömästi. Itkin koko ajan ja koko kroppa vaan tärisi. Hoitohenkilökunta oli aivan ihana ja sain puudutetta suihkeella mutta se ei vaan auttanut. Ens kerralla puudute piikillä, jos ens kertaa tulee traumat jäi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut kaksi kertaa ja laittaminen ei sattunut yhtään. Viimeisimmän pois otto taas sattui niin paljon että en kolmatta enää halunnut.
Minulla ei ole sattunut yhtään.
Onko harkittu sterilisaatiota? Aika suoraviivainen toimenpide on myös naiselle.
Ei satu. Eikä satu poistokaan, vaikka langat olleet aina näkymättömissä. En kyllä hysteroskopiaankaan tarvinnut edes Panadolia. Enkä synnytyksiin.
Sattui jonkin verran. Viimeisellä kerralla sain puudutuksen, mutta ei se oikein auttanut. Ollut neljä Mirenaa. Olen kyllä ollut siihen supertyytyväinen. Kuukautiset kaikkine kipuineen jäivät kokonaan pois, ei ole tullut ikävä. Ei mitään haittavaikutuksia. Tässä iässä se on osa hormonikorvaushoitoa.
Toisen, kolmannen ja neljännen lapsen jälkeen laitoin mirenat. Asennus sujui helposti ja kivuttomasti. Buranan nappasin tuntia ennen asennusta. Pois ottaminen oli vielä helpompaa ja kivuttomampaa. Ikävin osuus on spekulan/pihtien tms. laitto.
Sattui ja sain kaupan päälle kohtutulehduksen. Ilmeisesti kierukka laitettiin liian pian synnytyksen jälkeen. Parit kuukautiset ehtivät tulla ja vuoto oli luokkaa härän kurkusta. Ei ikinä enää.
Kyllä se sattuu, muttei niin paljon kuin sen asennus.
T Seppo 56V
Suunnilleen sama kuin papa-kokeen ottaminen. Eli ei oikein mitään.
No mulla sattu kuparikierukan laitto niin että lähti taju. Mutta huomioitavaa, että mulla laitto ei ollut menkkojen aikaan, oli myös jotenki taaksepäin se kohdunsuu et piti taivuttaa pihdeillä. Ja koska en ollut synnyttänyt niin piti avata se kohdunsuu. Olin 20-vuotias kun laitettiin. Poisto ei sattunut yhtään. Eli tuskimpa synnyttäneellä sattuu.
Kyllä mulla otti, koska mulla on endometrioosi, ibs, myoma kohdun takaseinsässä, pari kystaa munasarjoissa.. ja kohdunkaula on jotenkin taaksepäin kallistunut ja kohtuun on tehty kaksosten kiireellisen sektion aikana ankkuriviilto. Kaikki mitä siellä gynellä tehdään ottaa kipeää. Ei ollut paljon jälkikäteen kipeä, mutta hormonikierukka aiheutti niin pahat oireet että otatin sen puolen vuoden päästä pois. Ja otti se poistaminenkin kipeää, mutta kyllä sen kesti. Se kierukka ei ollut pysynyt paikoillaan vaan oli valunut kohdunsuulle. Kuulemma siksi tuli niin runsaat vuodotkin, vaikka sillä yritettiin saada ihan normaaleja vuotoja loppumaan raudanpuutteen takia kun kierto oli suht lyhyt. Nyt sen jälkeen on edelleen runsaammat vuodot kuin koskaan ennen. En voi kierukkaa kyllä suositella.
Kuparikierukka laitettiin ekan kerran ennen synnytystä, ei puudutetta, kohdunkaulassa mutka/kohtu kallellaan. Sattui aika paljon, noin tunnin pidätin oksennusta ja sitten pääsin kotiin, sen päivän jälkeen ei ollut kipuja. Poiston en muista sattuneen yhtään.
Toinen kuparikierukka synnytyksen jälkeen, laitettiin puudute (mielestäni vain jotain voidetta), nippaisi vähän mutta ei todellakaan samanlainen kokemus kuin ekalla kerralla, lähdin samantien kotiin.
Huomiona vaan, että uudet kuparikierukat sisältävät enemmän kuparia ja ne kestävät 10v, mutta itse saan tästä välivuotoja ja oireita, kun se miedompi kierukka oli täysin oireeton. Eli ei välttämättä kannata ahnehtia pitkäkestoisempaa.
En ainakaan muista mitään kipua asetuksista joten ei se mitenkään kauhean kovaa ole voinut olla. Mulla on ollut 2 kierukkaa.