Kertokaa REHELLISESTI, käykö kierukan laitto kipeää? Yli 10v harkinnut laittoa, en ole uskaltanut , Yksi kesketyskin välissä
Ja synnyttänyt olen kolme kertaa.
Siis pelkään sitä sisään tuikkausta ja sen mekaanista kipua. En niitä jälkisuppareita
Tarvitsisin jonkun pitkäaikaisen ehkäisyn, miettinyt myös kapselia
Kommentit (88)
Kaksi kuparikierukkaa laitettu melko helposti. Kaksi alatiesynnytystä takana. Muutamia sekunteja epämukavaa tunnetta mutta oli nopeasti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet synnyttänyt, niin ei koske juurikaan.
No ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla! Aivan hirveä kipu.
Aika harvalla varmaan hirveä kipu. HYvin lyhyt operaatio, minulla vain hieman nipisti niin laittaessa kuin poisotettaessa. Kaksi kierukkaa takana, sekä kaksi synnytystä. Kierukan laitto tuntuu minusta samalta kuin papan ottaminen mutta joku voi tietenkin kokea senkin kauheaksi.
Kiinnostus kierukkaan meni siinä, kun sanottiin et akne saattaa lisääntyä/pahentua. Naama jo niin rupinen, etten lisää halua. Kumilla mennään. Eipähän tule sotkua.
Kyllä sen kestää kun ottaa etukäteen jotain tujumpaa särkylääkettä.
Sattui ja paljon.
Gyne ei saanut napattua pois myöhemmin, vaan piti mennä vähän järemmälle lekurille NK:lle.
Hormonikierukka on hyvä vaihdevuosia ajatellen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen kestää kun ottaa etukäteen jotain tujumpaa särkylääkettä.
Ehkä jollakin viina - panacod - diapam cocktaililla uskaltaisin mennä, mutta saan käsiini vain viinaa, niin ottavatko hieman humalaista toimenpiteeseen?
Ap
Hetken sattuu joten kestät kyllä jos oot synnyttänyt.
Mulle laittoi harjoittelija juuri kuukausi sitten. Oli aika ronkkimista mutta kestin senkin.
Ota särkylääkettä ennen ku meet. Auttaa asiaan hyvinkin.
Sattui ihan järkyttävästi ja kesti pitkään, siis 10-15 minuuttia tai jotain. Kävi ilmi, että kohdunkaulan kanavani ei ole ihan suora vaan siinä on mutka, ja gynekologi yritti survoa kierukkaa mutkan "läpi". Kun gynekologi oivalsi tämän, kierukka meni sisään. Mutta se oli todella tuskallista, itkin ja olin pyörtyä. Mutta sinulla ap ei varmaan ole sellaista mutkaa.
Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja kierukan laitto oli ehkä kivuliainta mitä lisääntymiselimilleni on tapahtunut. Takana yksi keskenmeno, ei synnytyksiä.
Itse kierukan laitto oli siedettävä vihlaisu, mutta muuten koko homma oli kivulias. Kohdunnapukasta vedetään pihdeillä koko toimenpiteen ajan ja se oli ihan kamalaa. Vielä 3 vuotta myöhemmin tuntuu jonkinlainen arpi tai painauma siinä kohdassa. En tiedä kusiko gynekologini jotenkin homman vai onko se aina niin hirveän tuntuista. Eka kierukka, kupari, tuli itsestään ulos kera pahimpien menkkakramppien ja piti mennä sama toimenpide läpi toisen kerran, yhtä kivulias sekin oli.
Onneksi mukana oli mukava hoitaja joka toi mehua laiton jälkeen ja sain makoilla hetken paikoillaan etten pyörry kotimatkalle jännityksen lauettua.
Muuten kierukka on ollut suosikkiehkäisyni. Huoleton ja varma, kestää monta vuotta. Tämän kierukan jälkeen on tarkoitus yrittää lasta, mutta sen jälkeen otan varmasti taas kierukan.
Sitä kierukkaa voi pitää kunnes tulee jotain oireita esim vuotoa. Mulla on ollut 7 v ja 8v. Aika pieni hinta hetken epämukavuudesta laiton yhteydessä kun muuten oon saanu olla ilman kuukautisia ja muita vaivoja vuosikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kierukkaa voi pitää kunnes tulee jotain oireita esim vuotoa. Mulla on ollut 7 v ja 8v. Aika pieni hinta hetken epämukavuudesta laiton yhteydessä kun muuten oon saanu olla ilman kuukautisia ja muita vaivoja vuosikaudet.
No sitä mulle yritettiin sanoa 5 v sitten abortin yhteydessä, että saa olla vuosia rauhassa. Mutta en uskaltanut,ahdistaa ja pelottaa niin paljon sen asennus.
oisin saanut vielä ilmaiseksi kierukan
Taidan ottaa kapselin
Ap
Olen synnyttämätön keski-ikäinen, kierukka laitettiin lääkärin määräämänä hoitamaan anemisoivia menkkoja viime vuoden lopulla. En ole käyttänyt aiemmin mitään hormonaalisia valmisteita, ei ole ollut tarvetta ja olen kammonnut ajatusta niistä muutenkin.
Minulla on ihan kerpeleellisen kivuliaat kuukautiset. Kierukan laitto sattui 1s ajan vihlaisevana menkkakramppina. Käskettiin odotella 15 minuuttia aulassa ennen kotiin lähtöä, mutta olisin ollut valmis lähtemään heti.
Ensimmäinen kuukausi oli tosi kivulias kuukautisten alettua. Supistelin jatkuvasti niin paljon, että vedin särkylääkkeitä päivittäin lääkärin määräämän maksimiannoksen ja silti makasin sängyssä kivuissani ja uuvuksissa. Kuukautiset kestivät 1kk ajan. Tuntui kuin olisi ollut Helvetin esikartanossa. Mainittakoot vielä kauhutarinan lisäksi, että minulla on normaalia huomattavasti korkeampi kipukynnys. Esimerkiksi olen mennyt hammaslääkäriin varmistamaan, että onhan kaikki OK ja eihän hammas ole tulehtumassa, kun vähän jomottelee, ja siellä on ollut niin jumalaton tulehdus, että minun olisi pitänyt olla tuskissani vuoteen omana.
Ennen kuukautisten alkamista kierukasta ei ollut mitään haittaa, ei edes tiputtelua. Kun 1kk kuukautiset loppuivat, palasi ihana arki. Ei tiputtelua, ei mielialan muutoksia, ei aknea, ei lipidon muutoksia. Ainoa ero entiseen on se, että voin paremmin, olen virkeämpi ja ainoa minus on se, että huomaan hien haisevan normaalia voimakkaammin välistä.
Itse olen siis hirvittävän tyytyväinen, mutta kapseli on olemassa, steri on olemassa (jos ikä riittää), laastari on olemassa... Vaihtoehtoja on!
^ Unohdin sanoa, että osaltani asiaan auttoi se, että teen töitä etänä ja saan maata vaaka-asennossa vaikka koko työpäivän. En tosiaankaan olisi pystynyt seisomaan supistelukivuiltani.
Taaksepäin kallistunut kohtuni aiheuttaa että kierukan laitto on hankalaa sekä kivuliasta. Eka tuntui kaikki 5v ja tämä toka on niin hyvin etten sitä huomaa saatikka muista.
Kivuliaat ja runsaat kuukautiset on enää ikävä muisto.
Suosittelen kaikille joilla runsaat kuukautiset. Elämänlaatu paranee todella paljon.
Toka laitettiin puudutuksella. En ymmärrä miksei se voi olla normi kun lääkärit varmasti tietävät ketä sattuu ja ketä ei.
Odotin viikon kipua. Ei tullut tämän toisen kanssa ylimääräisiä kipuja.
Vaatikaa naiset puudutusta.
Miehet ei suostuisi mistään hinnasta ottamaan kivuliasta kierukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka kannattaa laittaa kun menette synnytyksen jälkeen tarkastukseen - ihmettelen ettette ole tätä tienneet! Silloin sen laitto ei käytännössä satu yhtään.
Muutenkaan se ei ole kyllä niin ihmeellinen juttu kuin jotkut täällä mainitsevat. Olen varma, että abortti on paljon kivuliaampi kokonaisuudessaan.
Olen joka kerta pelännyt jälkitarkastusta.
En olisi edes käynyt, jos sillä ei olisi kiristettäisi äitejä (et saa vanhempainpäivärahaa ilman alapään sörkkimistä)Että ei todellakaan synnytyksen miettinyt mitään kierukkaa, vasta yksi kidutus takana(synnytys)
Papakoettakaan antanut ottaa
Ap
Ei tarvitse sisätutkimusta saadakseen todistusta Kelaan.
Sterilointi kirjoitti:
Jos ei enää tee lapsia on sterilointi paras vaihtoehto se on nopeasti tehty nukutuksessa.
No en suosittele, itseä harmittaa, että menin stereoissanikin, turha toimenpide, vuoden päästä mirenan asennukseen runsauteen vuotojen takia. Olisin pärjännyt pelkällä koetuksella, laittaminen sattui sekunnin, ihana vuosittain elämä sen jälkeen vuosiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin aika varattuna kierukan laittoon. Tyhmä kysymys, pitääkö se kierukka hankkia itse? Kuparikierukkaa suositeltiin ja kunnallinen terkkari.
Mitä se lääkäti sanoi, kun sovitte laitosta? Yksityisillä on kierukoita yleensä valmiiksi hankittuina, mutta kunnallisella saattaa olla, että joudut hakemaan sen reseptillä apteekista. Kannattaa soittaa terkkariin ja kysyä mikä heillä on käytäntö, muuten et voi tietää.
Ekan sai ilmaiseksi kaupungin piikkiin mutta toisen joutui ostamaan itse n.100e. Hki.
Mua sattui ihan helvetisti. En ole synnyttänyt. Nyt mulla ois edessä poisotto. Pelottaa mennä. Muuten olen kyllä todella tyytyväinen ollut. 13 vuotta ilman kuukautisia.
Vierailija kirjoitti:
Toka laitettiin puudutuksella. En ymmärrä miksei se voi olla normi kun lääkärit varmasti tietävät ketä sattuu ja ketä ei.
Odotin viikon kipua. Ei tullut tämän toisen kanssa ylimääräisiä kipuja.Vaatikaa naiset puudutusta.
Miehet ei suostuisi mistään hinnasta ottamaan kivuliasta kierukkaa.
Juuri näin! Meikäläinenkin tässä ketjua lukiessa on ihmetellyt, että eikö siis kierukkaa mietittäessä hoitava osapuoli mitenkään vihjaa, että puudutus ja/tai rauhoittavat on keksitty? Jää täysin sen varaan, kehtaako potilas kysyä? Miten tällaisen spartalaisen ajattelutavan, että "kyllä sen kestää kun muistaa hengittää", ajatellaan hyödyttävän potilasta? Jos vastaus on, että kivun helpottaminen maksaa, ja pitää ajatella yhteiskuntaa potilaan sijaan, sanoisin, että tässä on ihan oikea kohde käyttää varoja.
Ojgyiu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotin viikon kipua. Ei tullut tämän toisen kanssa ylimääräisiä kipuja.Vaatikaa naiset puudutusta.
Miehet ei suostuisi mistään hinnasta ottamaan kivuliasta kierukkaa.Juuri näin! Meikäläinenkin tässä ketjua lukiessa on ihmetellyt, että eikö siis kierukkaa mietittäessä hoitava osapuoli mitenkään vihjaa, että puudutus ja/tai rauhoittavat on keksitty? Jää täysin sen varaan, kehtaako potilas kysyä? Miten tällaisen spartalaisen ajattelutavan, että "kyllä sen kestää kun muistaa hengittää", ajatellaan hyödyttävän potilasta? Jos vastaus on, että kivun helpottaminen maksaa, ja pitää ajatella yhteiskuntaa potilaan sijaan, sanoisin, että tässä on ihan oikea kohde käyttää varoja.
Todellisuudessa siellä ei ole kiputuntoa, jota puuduttaa. Puudutus auttaa vain ja ainoastaan ulkosynnyttimissä, se loppu on henkinen helpotus. Kierukan asettaminen ei satu. Särkylääke on hoito kramppeihin asennuksen jälkeen. Vasta, jos puhkaisee kohdun, sattuu, mutta silloin puhutaan eri asiasta.
Jos ei enää tee lapsia on sterilointi paras vaihtoehto se on nopeasti tehty nukutuksessa.