Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ida saa tukia 2 500 ja Amanda jopa yli 5 500 euroa kuukaudessa. He ovat osa ilmiötä, joka maksaa Suomelle yli miljardi euroa vuodessa.

Vierailija
03.01.2022 |

Kommentit (1309)

Vierailija
241/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kopioida jutun, jotta tiedetään mistä puhutaan.

5500 euroa kuukaudessa ilman mitään vastinetta tuntuu kyllä täysin kohtuuttomalta.

Ei ihme, ettei työnteko houkuta kun palkka tuskin olisi puoliakaan tuosta summasta.

Se voi olla ansiosidonnaista tai lesken ja orpojen eläkettä.

Vierailija
242/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan tukia alle 1300€ kuussa ja neljä lasta.

Sama!

Minä saan mieheni kanssa viidestä yhteisestä lapsesta tasan ja ainoastaan lapsilisät. Talo, auto, lasten harrastukset, ruoka, laskut, kaikki maksetaan työtuloista. Onneksi opiskelin työllistävän tutkinnon ennen lapsia. Sen ansiosta ja henkivakuutuksen korvauksella pystyisin elättämään lapset silloinkin nippa nappa, jos mies vaikka kuolisi äkillisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Syytetään niitä yksinhuoltajaäitejä, jotka ovat jääneet lapsen luo eikä niitä isiä, jotka ovat... niin missä?

Eivät saaneet isät yksinhuoltajuutta, vaikka olisivat halunneet.

Vierailija
244/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha taidanpa lopettaa työnteon jos kerran on mahdollista saada tuollaisia summia kotona makaamalla.

Bruttopalkkani on tuo ja luulin sitä hyväksi palkaksi mutta saa vain reilu puolet käteen tuosta mitä joku saa ilmaiseksi.

Tämä ketju taas näyttää upeasti ihmisten medialukutaidon. Jos lehdessä lukee, että joku saa tukia 5500 euroa, eikö mitkään kellot kilkata, että sillä samalla rahalla elää muutama muukin. Todellisuushan on, että tämä henkilö saa 611 euroa kuukaudessa, josta maksaa oman elämisensä. Saman verran saavat myös hänen perheenjäsenensä. Vieläkö suututtaa yhtä paljon? 

Heille jää paljon rahaa, ja osa lähetettäväksi kotimaihinsa. Et ymmärrä yhtään miten tällainen tietyn yhteisön sisäinen dynamiikka toimii näissä asioissa. Kysymyksessä on järjestäytynyt toiminta.

Vierailija
245/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei kai kukaan epäilekään että tolla oikein rikastuu."

Ehkei rikastu mutta elää kyllä täysin mukavaa elävää veronmaksajien piikkiin.

Minä en puolustele tuollaista "lapsitehtailua" pätkääkään mutta ole hyvä ja kokeile miten helppoa ja ihanaa monen lapsen kasvattaminen on. Tulet romahtamaan henkisesti ja fyysisesti monta kertaa. Tosin jutun naisilla ei taida olla ihan puhtaat jauhot pussissa vaan jostain yhteiskunnan tukien lypsämisestä on kyse.

Vierailija
246/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sture Fjäderin tviitti: ”Veroista. Tästä näkyy hyvin hyvinvointiyhteiskunnan rahoittajat. Harva muistaa että 38,2 % maksavat 77 % kaikista tuloveroista. Tai että 14,2 % pieni vähemmistö jonka kuukausipalkka on 4000 euroa ja enemmän maksavat 47 % tuloveroista. Työn verotusta pitää alentaa.”

Sillä lailla. Arvatkaa huvittaako aamulla herätä töihin.

Vierailija
247/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskas me lapsettomat saadaan yhteiskunnalta jotain takaisin päin?

- ei matkusteta rattaiden kanssa ilmaiseksi

- lapset ei käytä neuvolaa, tarhaa ja koulua

- äitiyspakkaus

- erityiset vapaat

- jne

Jos edes saataisiin kerta 10v jokutkut erityisvapaat vaikka vain viikko kuin se pelkkä maksajan rooli!

Ei ne rahat sille äidille ole vaan niille lapsille suurin osa. Mitä oikein luulet, että kahdeksan lapsen elättäminen maksaa?  Jaksaisitko itse hoitaa, syöttää, pukea, kasvattaa kahdeksaa lasta, joista osa vielä vammaisia? Minä en. Uupuisin samantien.

- Toinen lapseton

5600 euroa on paljon jopa 9-henkiselle perheelle.

Ja se ydinpointti tässä taitaa suurimmalla osalla olla se, että omien lasten elatuksesta tulisi edes pyrkiä vastaamaan itse, ja mitoittaa perhekoko sitä vastaavaksi.

Kaikki ymmärtää että joskus elämässä tulee vaiheita kun tarvitsee yhteiskunnan tukia, mutta siinä vaiheessa moraali on löysällä kun sosiaalipummaamisesta tulee elämäntapa.

Surkeintahan tuossa on se kannustinloukku, jonka takia noilla mammoilla ei ole mitään syytä hakeutua työelämään vaikka olisi kiinnostustakin. Kultainen häkki siinä mielessä että moni yksinhuoltaja jää täysin työelämän ulkopuolelle eikä pääse sinne takaisin senkään jälkeen kun lapset on isoja ja työikää olisi vielä reilut 20 vuotta jäljellä.

PS. Vammaistuen saaminen ei tarkoita että lapsi olisi varsinaisesti vammainen, voi olla vaikka nepsy-lapsi.

Vierailija
248/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli yllätyksenä, ettei varallisuus vaikuta Kelan peruspäivärahan määrään, en ole jaksanut asiaa kunnolla selvittää kun ei ole ollut tarvetta, oma moka, kuulin siitä vasta nyt viime kuussa erään kaverini naisystävältä, joka itse saa kaikenlaisia tukia. Luin vain Kelan sivuilta, että työttömyysetuuden perusteena tulee olla ”taloudellisen avun turve” ja kun asun velattomassa uudehkossa omakotitalossa omalla tontilla ja talo lämpiää edullisesti kaukolämmöllä n. 950€/vuosi + perusmaksu ja sähköön menee jotain 35€/kk ja veteen 15€/kk niin kun ei muitakaan lainoja tai velkoja ole niin omassa uudehkossa talossa omalla tontilla näin yksinäisenä terveenä miehenä on asuinkulut ja elinkulut perin pienet kun ei tarvitse mitään vuokraa tai vastikettakaan maksaa kuten ei lainojen lyhennyksiäkään. Lisäksi on vm. 2020 noin 33800km ajettu ladattava hybridi-Volvo autona (joskin harrasteautona kesäkäytössä avomersu), eikä bensaakaan mene juuri rahaa kun sähköllä ajelee. Onneksi autoista ei ole velkaa myöskään. Yrittäjänä toimin, muta jäin heinäkuussa ilman töitä. Nyt ei tuloja ole, mutta säästöjä n. 92.500€ ja lisäksi ilman vakuuksia tililuottoa 20.000€ eli voin ylittää tilini 1% vuosikorolla 20.000€:lla. Sitten kun olen kuluttanut siis jotain 112.500€ niin pitäisi alkaa tekemään oikeasti jotain. Eleleehän tuolla vaikka 5 vuotta kaiken järjen mukaan, vaikka laittaisi menemään 2.000€/kk… No Kelan sivuilla olikin kun googletteli tarkemmin mitkä ovat peruspäivärahan kriteerit ja ei siihen varallisuus tai säästöt mitään onneksi vaikuta. Yhden lapsen osalta elatusvelvollinen olen, eli saan jotain 850€/kk sitten nähdäkseni?? Saisipa tuota takautuvasti ja taitaapa saadakin kun on jäänyt elo-joulukuulta hakematta, yrittäjän työssäoloehto täyttyy helposti kyllä. Tosin sitten pitää ilmoittautua yöttömäksi työnhakijaksi, mitä en toisaalta haluaisi olla kun pärjäilisin ilman töitäkin nyt, mutta toisaalta vasemmasta olkapäästä on kolme jännettä vaurioitunut ja murtuman jälkitila siten, että mitään töitä missä vasenta kättä tarvitsee rasittaa juuri yhtään, en voi tehdä ja muitakin syitä löytyy, joilla sairaslomaa saan aina jos ollaan johonkin kuuhun kuin oman alan töihin joista on kokemusta parin kymmenen vuoden ajalta ollaan työntämässä eli lääkärin toteamalla työkyvyttömyydellä välttäisin kaikenlaisen ylimääräisen kyllä helposti… en kyllä mihinkään kursseillekaan ole lähdössä, mutta kyllä tuo 850€/kk ihan ok olisi kun ei aamuisin tarvitse kuin kääntää kylkeä

Vierailija
249/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eivät saaneet isät yksinhuoltajuutta, vaikka olisivat halunneet."

Eivät päässeet siis lihavien tukiaistulojen varaan lokkeilemaan...!

Vierailija
250/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen elatuksen yhteiskunnalle sysäävät isät pitäisi panna velkavankeuteen kunnes alkaa maistua elareiden maksu.

Vierailija
251/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uus talo kirjoitti:

Mulla oli vuokralla aikoinaan tällainen merja. 6 lasta ja ukko kirjoilla eri osoitteessa, kela maksoi asumistuen, joka ei parin kk jälkeen mulle enää ohjautunutkaan.. kela maksoi elarit, mutta naapureiden mukaan mies kyllä asui perheensä kanssa koko ajan. Naisella ulosotossa vuokria ja velkoja mm petosjutuista, mies työssä. Kun sain porukan häädettyä oli kämppä jätetty ruokottomaan kuntoon, mun kalusteet varastettu tai myyty. Parveke täynnä tyhjiä laatikoita kalliista leluista mm Lego technic ja iPhone

Kannattaa tiedostaa, että meidän järjestelmä mahdollistaa tällaisen.

Rikolliset pystyy varastamaan mistä vain. Miten eroaa se, että varastavat valtiolta ja varastivat sinulta? Väitän, että suurin osa tarvitsee tuet, eikä hae niitä huijaamalla.

Vierailija
252/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku nyt kertoa, miksi lapsi yksilapsisessa perheessä on ihan ok kuluerä yhteiskunnalle, mutta jos niitä lapsia on 8, heistä jokainen on pelkkä taakka, jota ei pitäisi missään tapauksessa maksaa. Mistä tulee ajatus, että 8-lapsisen perheen lapsi ei ansaitse ruokaa ja asuntoa? 

Vierailija
253/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi tässä ketjussa taivastellaan, että yksinhuoltajaÄITI saa noin paljon rahaa. Oikeastihan tuossa yksinhuoltajaäiti ja hänen kahdeksan lastaan saa tuon verran rahaa. Eli tuossa on YHDEKSÄN ihmisen tulot. Ei pelkästään sen äidin. 

Oliko rahaa elättää ekaakaan ilmantukia? Saati sitä kahdeksannetta?Jäikö yh:ksi yks kaks?

Hei pari vielä lisää muutaman vuoden aikajänteellä niin ei tartte elämässään töitä tehdäkään.

Nämä. Ymmärrän kyllä että lapsilisä maksetaan kaikille mutta kai vanhemmilla joku vastuu on lapsen toimeentulosta. Pienituloisena on ok että oma lapsi saa sen mitä hän tarvitsee mutta en minä muiden tenaville halua kustantaa mitään. Itsekin katson kaupassa mihin rahat riittävät ja ylimääräinen jää hyllyyn. 

En ihan ymmärrä, mikä tässä nyt hiertää. Äiti nostaa ne kaikille lain takaamat tuet ja käyttää ne rahat lastensa elättämiseen. Jos hän on saanut tuon lain salliman määrän riittämään perheensä elämiseen, missä tässä on ongelma. Olisiko sitten parempi, että nämä 8 lasta vietäisiin päivähoitoon ja hankittaisiin vielä joku henkilökohtainen avustaja vammaiselle/sairaalle lapselle ja äiti menisi töihin, että näennäisesti näyttää, että lapset elätetään palkkatuloilla. Tästä yhtälöstä vain unohtuu, että ne päivähoitopaikat ja avustajat maksavat yhteiskunnalle taatusti enemmän kuin tuon viisi tonnia kuussa. Mutta pääasia, että kukaan ei loisi ja elä tuilla, eikö niin? 

Ai mikä hiertää? Se ettei tällaiseen ole enää varaa!! Sinusta se on hyvä ajatus, että Suomeen roudataan jotain ummikkoja toisella puolen maailmaa kun tyvoimapulan vuoksi esim vanhustenhuoltoa ei saada enää toteutettua? Näille maksetaan jotain minimipalkkaa raskaasta työstä samaan aikaan kun keinottelijat ja sijoitusrahastot kuorii julkisin varoin kustannettavien palveluiden tuotosta voitot päältä. Ja herrakansan laiskat 'aikuiset istuu kotona sosiaalituilla millon milläkin tekosyyllä? Ne harvat joilla on jotai itsearvostusta kustantaa koko sirkuksen?

Vierailija
254/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha taidanpa lopettaa työnteon jos kerran on mahdollista saada tuollaisia summia kotona makaamalla.

Bruttopalkkani on tuo ja luulin sitä hyväksi palkaksi mutta saa vain reilu puolet käteen tuosta mitä joku saa ilmaiseksi.

Tämä ketju taas näyttää upeasti ihmisten medialukutaidon. Jos lehdessä lukee, että joku saa tukia 5500 euroa, eikö mitkään kellot kilkata, että sillä samalla rahalla elää muutama muukin. Todellisuushan on, että tämä henkilö saa 611 euroa kuukaudessa, josta maksaa oman elämisensä. Saman verran saavat myös hänen perheenjäsenensä. Vieläkö suututtaa yhtä paljon? 

Heille jää paljon rahaa, ja osa lähetettäväksi kotimaihinsa. Et ymmärrä yhtään miten tällainen tietyn yhteisön sisäinen dynamiikka toimii näissä asioissa. Kysymyksessä on järjestäytynyt toiminta.

eli 8 lasta Suomessa elävät pyhällä hengellä jossain taivasalla, mutta tuet lähetetään jonnekin ulkomaille? Upea logiikka. 

Vierailija
255/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- äitiyspakkaus

- erityiset vapaat

- jne

Jos edes saataisiin kerta 10v jokutkut erityisvapaat vaikka vain viikko kuin se pelkkä maksajan rooli!

Ei ne rahat sille äidille ole vaan niille lapsille suurin osa. Mitä oikein luulet, että kahdeksan lapsen elättäminen maksaa?  Jaksaisitko itse hoitaa, syöttää, pukea, kasvattaa kahdeksaa lasta, joista osa vielä vammaisia? Minä en. Uupuisin samantien.

- Toinen lapseton

Jos työssäkäyvä pariskunta haluaisi 8 lasta ja heille tuon saman elintason, heidän tulisi tienata yhteensä yli kymppitonni kuussa palkkatuloina, vaikka saisivat normaalit lapsilisät. On paljon työssäkäyviä perheitä joissa oikeasti mietitään onko varaa vaikka kolmanteen lapseen.

Vierailija
256/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uus talo kirjoitti:

Mulla oli vuokralla aikoinaan tällainen merja. 6 lasta ja ukko kirjoilla eri osoitteessa, kela maksoi asumistuen, joka ei parin kk jälkeen mulle enää ohjautunutkaan.. kela maksoi elarit, mutta naapureiden mukaan mies kyllä asui perheensä kanssa koko ajan. Naisella ulosotossa vuokria ja velkoja mm petosjutuista, mies työssä. Kun sain porukan häädettyä oli kämppä jätetty ruokottomaan kuntoon, mun kalusteet varastettu tai myyty. Parveke täynnä tyhjiä laatikoita kalliista leluista mm Lego technic ja iPhone

Kannattaa tiedostaa, että meidän järjestelmä mahdollistaa tällaisen.

Sellaista olen kuullut puskaradiosta, että näissä tapauksissa se ukko laittaa oman kämppänsä pimeästi vuokralle ja näin tienaa vähän ekstraa. Sitten asustellaan siinä naisen asunnossa keskenään. Tietyn kulttuuritaustan miehillä vaimoja saattaa olla useampia. Onhan se erikoista, että yksinhuoltaja synnyttää jatkuvasti lapsia samalle isälle.

juu, ihan varmasti olet kuullut. Kertoiko se puskaradio myös, kuka on niin hullu, että vuokraa itselleen asunnon pimeästi, kun siihen ei saa mitään asumistukea eikä voi käyttää virallisena osoitteena. 

Airbnb. Ihmiset jotka maksaa itse vuokransa palkallaan.

Vierailija
257/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- äitiyspakkaus

- erityiset vapaat

- jne

- Toinen lapseton

5600 euroa on paljon jopa 9-henkiselle perheelle.

Ja se ydinpointti tässä taitaa suurimmalla osalla olla se, että omien lasten elatuksesta tulisi edes pyrkiä vastaamaan itse, ja mitoittaa perhekoko sitä vastaavaksi.

Kaikki ymmärtää että joskus elämässä tulee vaiheita kun tarvitsee yhteiskunnan tukia, mutta siinä vaiheessa moraali on löysällä kun sosiaalipummaamisesta tulee elämäntapa.

Surkeintahan tuossa on se kannustinloukku, jonka takia noilla mammoilla ei ole mitään syytä hakeutua työelämään vaikka olisi kiinnostustakin. Kultainen häkki siinä mielessä että moni yksinhuoltaja jää täysin työelämän ulkopuolelle eikä pääse sinne takaisin senkään jälkeen kun lapset on isoja ja työikää olisi vielä reilut 20 vuotta jäljellä.

PS. Vammaistuen saaminen ei tarkoita että lapsi olisi varsinaisesti vammainen, voi olla vaikka nepsy-lapsi.

"tilille tulee kuukausittain noin 5 629 euroa, josta jää vuokran jälkeen käteen noin 4 100 euroa"

455 € / lärvi jää vuokran jälkeen.

Vierailija
258/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tuet vaikuttavat muihin tukiin vähentävästi tai kokonaan poistavasti. Miten yh:t saavat noin monia yhtä aikaa?

Se on erittäin hyvä kysymys!

Varsin yksinkertainen vastaus: siellä on 9 perheenjäsentä, ihan oikeaa, elävää ja hengittävää ihmistä, joille lasketaan kullekin omat elinkustannukset. 

Jos sinä otat vaikka 8 työkaveriasi ja lasket teidän palkkanne yhteen, taivasteletko siitäkin, että miten voi kuukaudessa saada noin paljon palkkaa? :D 

vaippikäisiä työkavereita?

Vierailija
259/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi tässä ketjussa taivastellaan, että yksinhuoltajaÄITI saa noin paljon rahaa. Oikeastihan tuossa yksinhuoltajaäiti ja hänen kahdeksan lastaan saa tuon verran rahaa. Eli tuossa on YHDEKSÄN ihmisen tulot. Ei pelkästään sen äidin. 

Oliko rahaa elättää ekaakaan ilmantukia? Saati sitä kahdeksannetta?Jäikö yh:ksi yks kaks?

Hei pari vielä lisää muutaman vuoden aikajänteellä niin ei tartte elämässään töitä tehdäkään.

Nämä. Ymmärrän kyllä että lapsilisä maksetaan kaikille mutta kai vanhemmilla joku vastuu on lapsen toimeentulosta. Pienituloisena on ok että oma lapsi saa sen mitä hän tarvitsee mutta en minä muiden tenaville halua kustantaa mitään. Itsekin katson kaupassa mihin rahat riittävät ja ylimääräinen jää hyllyyn. 

En ihan ymmärrä, mikä tässä nyt hiertää. Äiti nostaa ne kaikille lain takaamat tuet ja käyttää ne rahat lastensa elättämiseen. Jos hän on saanut tuon lain salliman määrän riittämään perheensä elämiseen, missä tässä on ongelma. Olisiko sitten parempi, että nämä 8 lasta vietäisiin päivähoitoon ja hankittaisiin vielä joku henkilökohtainen avustaja vammaiselle/sairaalle lapselle ja äiti menisi töihin, että näennäisesti näyttää, että lapset elätetään palkkatuloilla. Tästä yhtälöstä vain unohtuu, että ne päivähoitopaikat ja avustajat maksavat yhteiskunnalle taatusti enemmän kuin tuon viisi tonnia kuussa. Mutta pääasia, että kukaan ei loisi ja elä tuilla, eikö niin? 

Ai mikä hiertää? Se ettei tällaiseen ole enää varaa!! Sinusta se on hyvä ajatus, että Suomeen roudataan jotain ummikkoja toisella puolen maailmaa kun tyvoimapulan vuoksi esim vanhustenhuoltoa ei saada enää toteutettua? Näille maksetaan jotain minimipalkkaa raskaasta työstä samaan aikaan kun keinottelijat ja sijoitusrahastot kuorii julkisin varoin kustannettavien palveluiden tuotosta voitot päältä. Ja herrakansan laiskat 'aikuiset istuu kotona sosiaalituilla millon milläkin tekosyyllä? Ne harvat joilla on jotai itsearvostusta kustantaa koko sirkuksen?

miten niin ei ole enää varaa. Ymmärrä nyt, että 8 lapsen perheessä niitä lapsia tuetaan 8 kertaa niin paljon kuin yksilapsisessa perheessä. Tietenkin. Niitä tukia maksetaan per lapsi suunnilleen yhtä paljon, oli se perhe sitten 1- tai 10 -lapsinen. 

Tuossa äsken jo kysyin joltakulta, taivasteletko sinäkin miten kuukaudessa voi saada niin paljon palkkaa, jos lasket yhteen sinun ja 8 työkaverisi palkat. Tottakai se summa tuntuu suunnattoman isolta, jos siinä on monen ihmisen tulot. 

Vierailija
260/1309 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei kai kukaan epäilekään että tolla oikein rikastuu."

Ehkei rikastu mutta elää kyllä täysin mukavaa elävää veronmaksajien piikkiin.

Minä en puolustele tuollaista "lapsitehtailua" pätkääkään mutta ole hyvä ja kokeile miten helppoa ja ihanaa monen lapsen kasvattaminen on. Tulet romahtamaan henkisesti ja fyysisesti monta kertaa. Tosin jutun naisilla ei taida olla ihan puhtaat jauhot pussissa vaan jostain yhteiskunnan tukien lypsämisestä on kyse.

Riippuu mihin asettaa sen kasvatustyön tavoitteet itselleen. Ruoan järjestäminen pöytään ja perustarpeista huolehtiminen ei vielä ihmeitä vaadi kun on päivässä 24h aikaa. Minä huollan 3 lasta sen päälle kun olen toisella työssä 10h 5 pvänä viikossa tuömatkoineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän