Onko oikein, että 19-vuotias kotona asuva opiskelija (amis) saa opintotukea 100€ kuukaudessa?
On kuitenkin jo aikuinen, mutta minun yksinhuoltajana tulee häntä elättää. Vattu sentään, satanen ei riitä mihinkään.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No ,mun tenava ei saa mitn opintotukea koska satuin mnee naimisiin ihmisen kanssa, joka ei oe hänen isä. Eli yhteiskunta olettaa, että naimisissa olevan "ei biologisen " tai muutenkaan vanhemmaksi verrattavan ihmisen tulot otetaan huomioon tässä.
Jos oltais tiietty, ni olis kannattanu siirtää naimisiinmeno myöhemmäks. Katos, kun avoliitto ei vaikuta. Tämä se vasta törkeetä onkn.
Että, yhteiskunnalla on oikeus pakottaa täysin "vieras" ihminen sun lapses elättäjäks
No onhan se mies lapsesi huoltaja jos asuu samassa asunnossa. Ei kai se vieras ole. Vai piilotteletko miestäsi sängyn alla ja otat esiin vasta kun lapsi on nukahtanut.
Vanhempi on elatusvelvollinen OPISKELEVASTA lapsestaan 20 v ikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa 85 euroa. Se on niin, että jos tarjoat lapsellesi asunnon, niin ajatellaan, että maksa sitten muukin eläminen.
Raivostuttavaa!!!!! 😤Ai muidenko pitäisi maksaa lapsesi eläminen?
Jos maassamme on systeemi, että muut maksavat aikuisen opiskelijan elämisen, niin kyllä, muiden pitäisi silloin maksaa myös minun opiskelevan lapseni eläminen, vaikka hän asuu kotona. Ja ne muut voisivat olla vielä kiitollisia, että saa asua kotona, niin ei tarvitse maksaa asumistukeakin.
Kyseinen systeemi on rakennettu sillä ajatuksella, että kotipaikkakunnaltaan opintojen perässä muuttavalla olisi taloudellinen mahdollisuus opiskella. Tässä mielessä olisi johdonmukaista, ettei kotipaikkakunnallaan opiskelevalle maksettaisi opinto- ja asumistukea, koska hänellä on mahdollisuus asua kotona. Käytännössä perheiden olosuhteet ovat niin monenlaisia, ettei malli olisi järkevä. Mutta jos aikuinen asuu kotona, voidaan lähteä siitä, ettei hän tarvitse yhtä suuria tukia kuin "omillaan" asuvat.
Vierailija kirjoitti:
No toi satanenhan on paljon. Omani ei saa uin 84 euroa, vaikka on jo yli 20.
Ja asuu kotona siksi, että ei ammattikoululaisen opintotuella ole varaa missään muuallakaan asua. Ei edes sillä, jonka saisi jos ei asuisi kotona.
Saisihan se asumistukea sitten täyden määrän.
Vierailija kirjoitti:
Osa 18 vuotiaista heitetään pihalle, mutta normaali perhe tulee lapsen opiskeluja, kunnes saa ammatin.
Ja laki velvoittaakin vanhemmat jatkamaan täysi-ikäisen lapsen elatusta keskiasteen opintojen loppuun. Yllättävän paljon on vanhempia, jotka eivät tajua tätä.
Mulle on kunnia-asia tukea lapseni opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä se saisi 570 euroa, että kyllä tässä parantamisen varaa on, kaikilla ei ole varaa opiskella, jos saa satasen kuussa, kun kaikki opiskelumateriaalikin pitää hankkia jne.
-Eli tässä ei kyllä palkita yrittämisestä ja osallistumisesta, vaan loisimalla saisi enemmän, varmaan syy, miksi tulijat ei opiskele peruskoulun jälkeen.
Aikuiskoulutuksesta saa huomattavasti enemmän tukea, joten turha työttömien yrittää käyttää amis-ikäisten tukia tekosyynä ettei voi kouluttautua.
En muista mitä työtön veljeni sai aikuiskoulutuksessa mutta se tukisumma oli niin korkea että itsekin hämmästelin.
Aikuiskoulutustuen saa vain, jos on työhistoriaa määrätty määrä tietyltä ajalta ennen opintojen alkua. Se on sidoksissa tuloihin, joita oli ennen opiskelemaan lähtemistä. Pitkäaikaistyöttömän on siitä turha haaveilla.
Työtön voi opiskella 2 vuotta työttömyyskorvauksella, jos työkkärin virkailija katsoo, että koulutus parantaa työttömän mahdollisuuksia työllistyä. Ja se 2v ei useimmiten riitä kokonaisen tutkinnon suorittamiseen. Ammattikoulussa se voi riittää, jos on jo yksi toisen asteen tutkinto suoritettuna, mutta AMK:ssa se ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä antaisi karun perinnön lapselleen, jos pakottaisi kotona asuvan nostamaan opintolainaa.
Millä tavalla se on karumpi tilanne kuin täysi-ikäisen heittäminen ulos kotoa, eli pakottaminen opintolainaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla kummoisetkaan tulot kahden vanhemman taloudessa niin sitten ei enää saa kotona-asuvana opintorahaa.
Raja paukkuu jo yhdestä keskituloisesta.
Tämä on kaiketi ainut tuki, johon vaikuttaa alentavasti perheen tulot, mutta perheen kokoa ei oteta huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa 85 euroa. Se on niin, että jos tarjoat lapsellesi asunnon, niin ajatellaan, että maksa sitten muukin eläminen.
Raivostuttavaa!!!!! 😤Ai muidenko pitäisi maksaa lapsesi eläminen?
Jos maassamme on systeemi, että muut maksavat aikuisen opiskelijan elämisen, niin kyllä, muiden pitäisi silloin maksaa myös minun opiskelevan lapseni eläminen, vaikka hän asuu kotona. Ja ne muut voisivat olla vielä kiitollisia, että saa asua kotona, niin ei tarvitse maksaa asumistukeakin.
Niin, se siis alkaa siitä lainan ottamisesta se ”muiden maksaminen”.
Laina on iso osa opintotukea.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla kummoisetkaan tulot kahden vanhemman taloudessa niin sitten ei enää saa kotona-asuvana opintorahaa.
Tämä on kaiketi ainut tuki, johon vaikuttaa alentavasti perheen tulot, mutta perheen kokoa ei oteta huomioon.
Joo, ei minunkaan amiksessa opiskeleva lapseni saa mitään tukia, kun isä on hyvätuloinen. Tosin veroprosenttikin on sen mukainen. Minä olen ollut kotiäitinä, nykyisin kai pitäisi sanoa työtön. Työttömäksi ei kannata ilmoittautua, kun käsittääkseni saisin työmarkkinatukea, jota taas en saa koska hyvätuloinen mies. Eli miehen hyvien bruttotulojen ja keskimääräisten nettotulojen takia kukaan ei saa tukia, eikä huomioon tietysti oteta, että koko perhettä elättää yksi työssäkäyvä. No joo, en valita, pärjätään näin, mutta huvittaa, kun moni varmaan luulee, että meidänkin perhe lähinnä kylpee seteleissä.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Tunnen erään 20-vuotiaan naisen, joka asuu äitinsä kanssa, ja hän on keskeyttänyt lukion yli vuosi sitten masennuksen vuoksi, ja hän saa 600€/kk jotain Kelan kuntoutusrahaa. Että aika iso summa äidin luona asuvalle ihmiselle.
Olet siis kateellinen 30 eurosta, jonka tuo nainen saa, koska työkkärit on 570e, mitä saisi, jos ei olisi kuntoutustukea???
Olet kateellinen masentuneelle, joka saa 30 euroa enemmän, kuin jos olisi työttömänä?
Olet kateellinen äidin luona asumisesta (MIKÄ ON VARMAAN AIKA HYVÄ PAIKKA MASENTUNEELLE VRT ETTÄ OLISI YKSIN). Kerrotko vielä miksi ei saisi asua äidin luona?
Mä en vaan ihan käsitä, että mihin vanhemman luona asuva ihminen tarvitsee 600€/kk tukia, kun asuminenkin on hänelle ilmaista. Sitten omillaan asuvalle opiskelijalle ei jää asumismenojen jälkeen kuin pari hunttia käyttörahaa elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei minunkaan amiksessa opiskeleva lapseni saa mitään tukia, kun isä on hyvätuloinen. Tosin veroprosenttikin on sen mukainen. Minä olen ollut kotiäitinä, nykyisin kai pitäisi sanoa työtön. Työttömäksi ei kannata ilmoittautua, kun käsittääkseni saisin työmarkkinatukea, jota taas en saa koska hyvätuloinen mies. Eli miehen hyvien bruttotulojen ja keskimääräisten nettotulojen takia kukaan ei saa tukia, eikä huomioon tietysti oteta, että koko perhettä elättää yksi työssäkäyvä. No joo, en valita, pärjätään näin, mutta huvittaa, kun moni varmaan luulee, että meidänkin perhe lähinnä kylpee seteleissä.
Olet käsittänyt väärin.
Liikaa saa tukea amis. Lukiolaiselle voisi tuon antaakin. Amishan voi tehdä töitä! Kun osaa!