Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein, että 19-vuotias kotona asuva opiskelija (amis) saa opintotukea 100€ kuukaudessa?

Vierailija
03.01.2022 |

On kuitenkin jo aikuinen, mutta minun yksinhuoltajana tulee häntä elättää. Vattu sentään, satanen ei riitä mihinkään.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni opiskelijoiden tulisi keskittyä enemmän siihen opiskeluun kuin työn tekemiseen. Ystäväni opiskelee ties kuinka monetta vuotta yliopistossa ja valittelee sitä kun valmistautuminen viivästyy ja viivästyy. Onko se mikään ihme jos painaa 30h viikossa kaupassa töitä. Eipä siinä paljoa opiskelulle tai tiedon syvälliselle ymmärtämiselle jää aikaa tai energiaa.

Olin itse lastensuojelun jälkihuollossa jossa minulla oli mahdollisuus opiskella niin, että sain toimeentulotukea sekä asumistukea ilman velvoitetta hakea opintolainaa ynnä muita opiskelijoille suunnattuja tukia. Harmikseni olin tuolloin niin rikkinäinen ettei opiskelu kiinnostanut. Tämä systeemi muistuttaa vähän sitä miten rikkaat vanhemmat tukevat lapsiaan opintojen tiellä. Huomattava etulyöntiasema.

Vierailija
62/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, sain aluksi opintotukea vain 60 e/kk, kun asuin vielä vanhemman luona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa 85 euroa. Se on niin, että jos tarjoat lapsellesi asunnon, niin ajatellaan, että maksa sitten muukin eläminen.

Raivostuttavaa!!!!! 😤

Ai muidenko pitäisi maksaa lapsesi eläminen?

Vierailija
64/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. No ,mun tenava ei saa mitn opintotukea koska satuin mnee naimisiin ihmisen kanssa, joka ei oe hänen isä. Eli yhteiskunta olettaa, että naimisissa olevan "ei biologisen " tai muutenkaan vanhemmaksi verrattavan ihmisen tulot otetaan huomioon tässä.

Jos oltais tiietty, ni olis kannattanu siirtää naimisiinmeno myöhemmäks. Katos, kun avoliitto ei vaikuta. Tämä se vasta törkeetä onkn. 

Että, yhteiskunnalla on oikeus pakottaa täysin "vieras" ihminen sun lapses elättäjäks

Vierailija
65/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä se saisi 570 euroa, että kyllä tässä parantamisen varaa on, kaikilla ei ole varaa opiskella, jos saa satasen kuussa, kun kaikki opiskelumateriaalikin pitää hankkia jne.

-Eli tässä ei kyllä palkita yrittämisestä ja osallistumisesta, vaan loisimalla saisi enemmän, varmaan syy, miksi tulijat ei opiskele peruskoulun jälkeen.

Työttömyysetuutta Ei saa alle 25-vuotias ilman ammatillista koulutusta.

Muutenkin juttusi on ihan petä.

Kun ei tiedä, voi heitellä mutuja.

Sossut saa kuitenkin ja nekin on sen noin 500e plus vuokrasta osuus, lisäksi saavat asumistuet ja muut, joten sinne meni se trollauksesi.

Sinä puhuit työttömyysetuudesta.

Onneksi meillä on nyt pidennetty oppivelvollisuus.

Vaikkei nytkään moni jää toisen asteen koulutuksen ulkopuolelle.

Opiskelija saa opintoran, asumistuen ja opintolainan. Ja koulutuksen. Varmasti on varaa opiskella.

Vierailija
66/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä se saisi 570 euroa, että kyllä tässä parantamisen varaa on, kaikilla ei ole varaa opiskella, jos saa satasen kuussa, kun kaikki opiskelumateriaalikin pitää hankkia jne.

-Eli tässä ei kyllä palkita yrittämisestä ja osallistumisesta, vaan loisimalla saisi enemmän, varmaan syy, miksi tulijat ei opiskele peruskoulun jälkeen.

Opiskelija saa yhteiskunnlta sen opetuksen ilmaiseksi. Se on suuri etuus rahallisesti.

Mutta monimutkainen tukijärjestelmä luo väliinputoajia, jotka eivät pääse hyödyntämään tätä maksutonta koulutusta, koska eivät pystyisi elämään opiskeluajan. Korkeakoulututkinnon tukikuukaudet on rajattu eikä työttömänä saa opiskella, joten työttömän, kuukautensa käyttäneen maisterin on pakko valita lähihoitajan tutkinto sairaanhoitajan tai sosiaalityöntekijän sijasta. Jälkimmäisiä hänellä ei ole rahaa opiskella, vaikka pää riittäisi kevyesti.

Hänellä on varmasti päätä ratkaista tämä.

Esim monimuoto-opiskelu ym.

Vierailija
67/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. No ,mun tenava ei saa mitn opintotukea koska satuin mnee naimisiin ihmisen kanssa, joka ei oe hänen isä. Eli yhteiskunta olettaa, että naimisissa olevan "ei biologisen " tai muutenkaan vanhemmaksi verrattavan ihmisen tulot otetaan huomioon tässä.

Jos oltais tiietty, ni olis kannattanu siirtää naimisiinmeno myöhemmäks. Katos, kun avoliitto ei vaikuta. Tämä se vasta törkeetä onkn. 

Että, yhteiskunnalla on oikeus pakottaa täysin "vieras" ihminen sun lapses elättäjäks

No otatte eron, niin yhteiskunta lopettaa pakottamisen sen jälkeen.

Vierailija
68/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks joku alapeukutti tätä? Eli onko jonkun mielestä se jotenkin oikein, että avoliitto ei lasketa mutta avioliitto lasketaan? Miten se eroaa suhteessa siihen "lapseen?" 

Minusta se on törkeetä. Kuitenkaan muuten ei ole mitään velvollisuutta, mutta just tän opintotuen kohdalla se onkin ratakiseva juttu, että onko naimisissa vai avoliitossa. 

Vierailija
69/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No otatte eron, niin yhteiskunta lopettaa pakottamisen sen jälkeen.

Haha, ku oot hauska. Kerroppa sinä viisaamapana sitten , mikä järki tässä on? Kummassakin tapauksessa asutaan samassa taloudessa. Toisessa tapauksessa ollaan naimisissa, eli virallinen paperi liitosta.

Minusta toi on törkeetä touhua. Pitäis olla avoliitossa sitten ihan sama homma. Kuitenkaan se ei vaikuta esim. elatustukeen lainkaan , on sitte avoliitossa tai naimisissa. Niin ,mik hemmetti se tän opintotuen kohdalla on? 

Että, sitte sun siippa onkin velvollinen elättämään sun lasta? Mut elareihin ei vaikuta. Tän maan lait on laatinu Seppo Sienipää. Tai ehk joku , jolla on bibo.

Vierailija
70/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananattaa aika tarkkaan lukee lakipykäliä , niin huomaa, että aika hemmetisti on ristiriitaisuuksia monessa asiassa. Ei niitä oikeen millään logiikalla meinaa ymmärtää, miksi. 

Vierailija
71/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun sun lapses täyttää 18v niin opintotukeen ei enää vaikuta sun puolison tuet.

Vierailija
72/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun sun lapses täyttää 18v niin opintotukeen ei enää vaikuta sun puolison tuet.

Siis puolison tulot ei vaikuta.

Vierailija
73/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen olettaa, että samassa taloudessa asuvat myös asuvat samassa taloudessa. Eli tulot lasketaan yhteen ja sillä mennään. Minulla on pienet tulot ja 18 vuotiaan kesätyötkin vaikuttaa heti minun asumistukeen yms. Samassa taloudessa asutaan.

Vierailija
74/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, että koette tai mies kokee ettei lapsi kuilu teidän ruokakuntaan? Ja onko tosiaan niin, että ihmiset menee ja on menemättä naimisiin tukien mukaan? Olen kuullut että on olemassa viisumiavioliityoja, mutta niitäkin paheksutaan.

Vierailija
75/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo nyt ihan totta? Opintoraha + opintolaina yhteensä vain 100 euroa kuussa?

Jos on, niin sitten summa on kyllä tosi pieni. Suhteessa pienempi kuin oma opintotukeni muinaisella 1970-luvulla.

Huom, nyt puhutaan kotona asuvasta jolla ei varsinaisesti mitään elämisen kuluja.

Mulla kolme kotoa opiskelevaa nuorta. Voisitko vähän valottaa tuota kohtaa, missä sanot, ettei heillä ole mitään elämisen kuluja. Jos kotona oleva ei kuluta mitään, miksi omillaan asuva sitten kuluttaa? Lopettaisi vaan kulutuksen, niin ei tarvitsisi hänkään asumistuen lisäksi muuta.

Jos vanhemmilla ei ole varaa ruokkia ym sitä opiskelijaa, kannattaa muuttaa omilleen.

Jolloin verovaroista maksettaisiin myös asuminen, joka kotona olisi ilmaista. Kenen kannalta tuo olisi järkevää?

Vierailija
76/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se vaan on. Mikäli asuisi omillaan, varmasti saisi asumistukea ja toimeentulotukea

Tottakai, mutta myös menot olisi aivan eri luokkaa.

Vierailija
77/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa 85 euroa. Se on niin, että jos tarjoat lapsellesi asunnon, niin ajatellaan, että maksa sitten muukin eläminen.

Raivostuttavaa!!!!! 😤

Jos maassamme on systeemi, että muut maksavat aikuisen opiskelijan elämisen, niin kyllä, muiden pitäisi silloin maksaa myös minun opiskelevan lapseni eläminen, vaikka hän asuu kotona. Ja ne muut voisivat olla vielä kiitollisia, että saa asua kotona, niin ei tarvitse maksaa asumistukeakin.

Vierailija
78/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo nyt ihan totta? Opintoraha + opintolaina yhteensä vain 100 euroa kuussa?

Jos on, niin sitten summa on kyllä tosi pieni. Suhteessa pienempi kuin oma opintotukeni muinaisella 1970-luvulla.

Huom, nyt puhutaan kotona asuvasta jolla ei varsinaisesti mitään elämisen kuluja.

Mulla kolme kotoa opiskelevaa nuorta. Voisitko vähän valottaa tuota kohtaa, missä sanot, ettei heillä ole mitään elämisen kuluja. Jos kotona oleva ei kuluta mitään, miksi omillaan asuva sitten kuluttaa? Lopettaisi vaan kulutuksen, niin ei tarvitsisi hänkään asumistuen lisäksi muuta.

Jos vanhemmilla ei ole varaa ruokkia ym sitä opiskelijaa, kannattaa muuttaa omilleen.

Jolloin verovaroista maksettaisiin myös asuminen, joka kotona olisi ilmaista. Kenen kannalta tuo olisi järkevää?

Niin?

Et kai oleta samoja tukia sinun kotiisi?

Sinun ja niiden nuorten kannalta tämä on järkevää. Saavat tuet ja sinä säästyt ruokkimassa lapsiasi.

Vierailija
79/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raivostuttavaa!!!!! 😤

Jos maassamme on systeemi, että muut maksavat aikuisen opiskelijan elämisen, niin kyllä, muiden pitäisi silloin maksaa myös minun opiskelevan lapseni eläminen, vaikka hän asuu kotona. Ja ne muut voisivat olla vielä kiitollisia, että saa asua kotona, niin ei tarvitse maksaa asumistukeakin.

Iso osa sen omillaan asuvan tuista on opintolainaa ellei vanhemmat sponsoroi.

Tai käy töissä.

Opintotuki ja asumistuki on reilu 500. Riittää juuri vuokraan.

Loppuraha eli se eläminen tulee lainasta, vanhemmilta ja työnteosta.

Eli sinun lapsesi saa nyt enemmän tukia.

Vierailija
80/93 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki ammattikoululaiselle+asumislisä on n. 450€/kk. En mä oikein sanoisi sitä "elättämiseksi".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän