Alapään iho rikki - kuulostaako sukupuolitaudilta?
Olen 22-vuotias nainen ja alapääni limakalvot ovat jo jonkin aikaa välillä kutisseet tietystä kohdasta klitoriksen vierestä, sisempien häpyhuulien ulkoreunalta. Olen nyt huomannut, että iho on siitä kohdasta jotenkin rikki tai vereslihalla, ja tuo kohta on ärtyneen punainen. On ikävää, kun mm. kaupungilla kulkiessa tai töissä ollessa tämän aina välillä huomaa, kun kutiaa. Ei pahasti, mutta kuitenkin.
Minua huolettaa, että kyseessä saattaisi olla herpes tai kondylooma. En tiedä noista taudeista paljoakaan, eikä tuo oireeni näytä samalta kuin katsomissani kuvissa. Tippuria tai klamydiaa minulla ei ole, sillä ne testattiin viimeisimmän seksikumppanini jälkeen n. kuukausi sitten. En pyytänyt gynekologin vastaanottoaikaa, sillä tätä oiretta ei silloin ollut.
Osaisiko kukaan kertoa, voiko herpes tai kondylooma oireilla tuollaisena kutiavalla pienellä haavaumalla? Mitään rakkulaa tai näppylää ei ole, iho on vain jotenkin rikki ja ärtynyt. En olisi tuota edes huomannut, ellen olisi alkanut etsiä kutinan syytä. Tuo kohta ei näytä erityisen pahalta, joten jotenkin en kehtaisi hysteerisenä laukata saman tien lääkärille... Aikaakaan ei saisi kovin nopeasti.
Kommentit (30)
Mulle tehtiin just testit, ei mitään tautia. Haavaumia ei gynen aikaan ollut ja unohdin kysyä, mut oletan ite, et kyse on kuivista limakalvoista+hankauksesta. Laitoin iltasin kookosöljyy ja nukuin ilman alushousuja. Olisko 3pv kestäny parantua. :)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:45"]
Mulle tehtiin just testit, ei mitään tautia. Haavaumia ei gynen aikaan ollut ja unohdin kysyä, mut oletan ite, et kyse on kuivista limakalvoista+hankauksesta. Laitoin iltasin kookosöljyy ja nukuin ilman alushousuja. Olisko 3pv kestäny parantua. :)
[/quote]
Hyvä että sinulla oli noin! Toivottavasti minullakin. Minulla ei kyllä ole ongelmia kuivan ihon kanssa, eikä tällaisia oireita ole koskaan ennen ollut. Mutta jos nyt malttaisi rauhoittua ja katsoa paraneeko vai meneekö pahemmaksi...
Ap
Vastaavan laista ollut minulla tosin olen mies ja kireät hinkkaavat tukahduttavat housut olivat syy minulla, suihkuun useammin pese hyvin ja anna hengittää... toimi minulla.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:47"]Vastaavan laista ollut minulla tosin olen mies ja kireät hinkkaavat tukahduttavat housut olivat syy minulla, suihkuun useammin pese hyvin ja anna hengittää... toimi minulla.
[/quote]
Lisäksi kannattaa levitellä Bepanthenia (sitä rasvaisempaa.)
Kondylooma voi aiheuttaa pieniä haavaumia, mutta on mahdotonta sanoa mitään suuntaan tai toiseen.
Herpeksen diagnostiikassa tarvitaan rakkulasta näyte. Pieni, kivulias haavauma voi aiheutua herpeksestä. Tosin rakkulat ovat huomattavasti tavallisempi oire. Käy sp. tautikokeissa, niin voit pois sulkea esim. hiivan, joka myös voi tuollaista oirekuvaa vaikeampana aiheuttaa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:52"]
Kondylooma voi aiheuttaa pieniä haavaumia, mutta on mahdotonta sanoa mitään suuntaan tai toiseen.
[/quote]
Miksei tällaisesta ole kunnolla tietoa missään :( Joka sivustolla puhutaan vain niistä kukkakaalimaisista syylistä. Jäisikö tauti vain haavaumien asteelle, vai tuleeko niitä syyliä lopulta kaikille?
Ap
Hiiva ainakin itselläni tekee pieniä haavoja. Ceridalin öljyä kun pari kertaa päivässä muutaman päivän ajan laittaa, niin paranee. Haava siis, ei hiiva :)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:56"]
Herpeksen diagnostiikassa tarvitaan rakkulasta näyte. Pieni, kivulias haavauma voi aiheutua herpeksestä. Tosin rakkulat ovat huomattavasti tavallisempi oire. Käy sp. tautikokeissa, niin voit pois sulkea esim. hiivan, joka myös voi tuollaista oirekuvaa vaikeampana aiheuttaa.
[/quote]
Ei tämä haavauma ole oikeastaan kivulias, enemmän se kutiaa. Epäilen että olen saanut sen ärtymään vielä vähän lisää tutkailemalla sitä peilin kautta niin hysteerisesti...
Jos tämä menee ohi, niin voiko sitten olla aika varma ettei ole sukupuolitautia?
Ap
Pitääkö sitä joka jampalle jakaa ilman kumia?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:00"]
Pitääkö sitä joka jampalle jakaa ilman kumia?
[/quote]
Muutama seksikumppani on ollut, ja kumi aina käytössä. Kaksi kertaa hajonnut, mistä tietenkin aiheutuu riski tautien leviämisestä.
Ap
Mulla myös hiiva oireilee noin. Tällä hetkellä menossa puolen vuoden antibioottikuuri, niin on hiivakin eikä edes kunnolla parane lääkkeillä.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 15:56"]
[/quote]
Ei tämä haavauma ole oikeastaan kivulias, enemmän se kutiaa. Epäilen että olen saanut sen ärtymään vielä vähän lisää tutkailemalla sitä peilin kautta niin hysteerisesti...
Jos tämä menee ohi, niin voiko sitten olla aika varma ettei ole sukupuolitautia?
Ap
[/quote]
no, jos se itsestään helpottaa, niin voihan se olla myös jokin tilapäinen ärsytystila limakalvolla. Herpeshän on itsestään parantuva, mutta voi uusia. Jos sinulla on itse syytä oikeasti epäillä sukupuolitautia, niin testausta kannattaa harkita.
Kuulostaa herpekseltä..
Osta apteekista sitä reseptivapaata huuliherpesvoidetta,auttaa kutinaan.
Myöa hunaja auttaa joidenkin tutkimusten mukaan paremmin kuin nuo lääkkeet.
Allergiakin voi aiheuttaa tuollaista. Itse olen allerginen m.m. useimmille terveyssiteille ja joillekin pyykinpesuaineille.
Tai en tiedä voiko sitä virallisesti "allergiaksi" sanoa, mutta siis alapään iho ärtyy ja menee jopa rikki.
Veikkaan hiivatulehdusta. Kutina on siinä se ykkösoire. Ja tarpeeksi ku kutiaa niin ajan myötä sitä on vähän saattanut hangata ja sit alkaa punottaa. Myös voi tulla kirveleviä nirhaumia vaikka kun vessassa pyyhkii pikkusen ronskimmin ettei kutittais. Apteekista puikko + voide, jos yhtään epäilet, KÄY LÄÄKÄRISSÄ!! :)
Voi olla hiivatulehdus. Minulla se oireili nimenomaan rikkinäisellä iholla eikä millään kilon hiivamöykyllä.
Oho, olemme samanikäisiä ja samalla ongelmalla varustettuja ja juuri ennen tämän keskustelun bongaamista ajattelin asiaa ja peilailin pimpsaa. Häpeäkseni tunnustan, että sp-tautitesteihin en ole vielä uskaltautunut, mutta pakotan itseni ihan pian... Minulla taasen ON kuivaakin kuivempi iho ja lisäksi suihkuttelen liian ahkerasti ja liian pitkään. Pimpsan rasvaus unohtuu aina. Joten se huomioon ottaen luulen, että kyse on hiivasta/kuivuudesta. Mutta asia on pakko varmistaa asap... Minullakaan ei ole rakkuloita.
Pesetkö alapäätä tiuhaan tahtiin?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:04"]
Veikkaan hiivatulehdusta. Kutina on siinä se ykkösoire. Ja tarpeeksi ku kutiaa niin ajan myötä sitä on vähän saattanut hangata ja sit alkaa punottaa. Myös voi tulla kirveleviä nirhaumia vaikka kun vessassa pyyhkii pikkusen ronskimmin ettei kutittais. Apteekista puikko + voide, jos yhtään epäilet, KÄY LÄÄKÄRISSÄ!! :)
[/quote]
Ehkä voisi olla hiivaakin, kun olen ollut huomaavinani että valkovuodon haju on muuttunut vähän erilaiseksi kuin ennen, ehkä hieman tympeäksi. Kutinaa on tosin vain tuolla haavauma-alueella.
Ap
Ehkä eniten pelkään tuota herpestä, ja mietin, että voiko se alkaa tällaisella haavaumalla, ja pahentua rakkuloiksi? Tai kondylooma. Näitä tauteja pelkään, sillä niistä ei pääse eroon...
Ap