Alapään iho rikki - kuulostaako sukupuolitaudilta?
Olen 22-vuotias nainen ja alapääni limakalvot ovat jo jonkin aikaa välillä kutisseet tietystä kohdasta klitoriksen vierestä, sisempien häpyhuulien ulkoreunalta. Olen nyt huomannut, että iho on siitä kohdasta jotenkin rikki tai vereslihalla, ja tuo kohta on ärtyneen punainen. On ikävää, kun mm. kaupungilla kulkiessa tai töissä ollessa tämän aina välillä huomaa, kun kutiaa. Ei pahasti, mutta kuitenkin.
Minua huolettaa, että kyseessä saattaisi olla herpes tai kondylooma. En tiedä noista taudeista paljoakaan, eikä tuo oireeni näytä samalta kuin katsomissani kuvissa. Tippuria tai klamydiaa minulla ei ole, sillä ne testattiin viimeisimmän seksikumppanini jälkeen n. kuukausi sitten. En pyytänyt gynekologin vastaanottoaikaa, sillä tätä oiretta ei silloin ollut.
Osaisiko kukaan kertoa, voiko herpes tai kondylooma oireilla tuollaisena kutiavalla pienellä haavaumalla? Mitään rakkulaa tai näppylää ei ole, iho on vain jotenkin rikki ja ärtynyt. En olisi tuota edes huomannut, ellen olisi alkanut etsiä kutinan syytä. Tuo kohta ei näytä erityisen pahalta, joten jotenkin en kehtaisi hysteerisenä laukata saman tien lääkärille... Aikaakaan ei saisi kovin nopeasti.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:03"]Allergiakin voi aiheuttaa tuollaista. Itse olen allerginen m.m. useimmille terveyssiteille ja joillekin pyykinpesuaineille.
Tai en tiedä voiko sitä virallisesti "allergiaksi" sanoa, mutta siis alapään iho ärtyy ja menee jopa rikki.
[/quote]
Yliherkkyys
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:07"]Oho, olemme samanikäisiä ja samalla ongelmalla varustettuja ja juuri ennen tämän keskustelun bongaamista ajattelin asiaa ja peilailin pimpsaa. Häpeäkseni tunnustan, että sp-tautitesteihin en ole vielä uskaltautunut, mutta pakotan itseni ihan pian... Minulla taasen ON kuivaakin kuivempi iho ja lisäksi suihkuttelen liian ahkerasti ja liian pitkään. Pimpsan rasvaus unohtuu aina. Joten se huomioon ottaen luulen, että kyse on hiivasta/kuivuudesta. Mutta asia on pakko varmistaa asap... Minullakaan ei ole rakkuloita.
Pesetkö alapäätä tiuhaan tahtiin?
[/quote]
Ps. Minullakin alapää haisee pahalta, siitä huolimatta että käyn liikaakin suihkussa. Tai ehkä juuri siksi...
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:07"]
Oho, olemme samanikäisiä ja samalla ongelmalla varustettuja ja juuri ennen tämän keskustelun bongaamista ajattelin asiaa ja peilailin pimpsaa. Häpeäkseni tunnustan, että sp-tautitesteihin en ole vielä uskaltautunut, mutta pakotan itseni ihan pian... Minulla taasen ON kuivaakin kuivempi iho ja lisäksi suihkuttelen liian ahkerasti ja liian pitkään. Pimpsan rasvaus unohtuu aina. Joten se huomioon ottaen luulen, että kyse on hiivasta/kuivuudesta. Mutta asia on pakko varmistaa asap... Minullakaan ei ole rakkuloita. Pesetkö alapäätä tiuhaan tahtiin?
[/quote]
Kyllä minäkin käyn varmasti liikaa lämpimissä suihkuissa, enkä käytä rasvoja (kun ihoni ei tosiaan ole koskaan kuiva). Vaikea tietää pitäisikö tässä nyt hermoilla vai ei, kun mitään rakkuloita ei ole, ja kaikkialla toitotetaan vain niistä. Mutta kun lievemminkin joku tauti voi ilmeisesti ilmetä...
Ap
Punajäkälä- ja valkojäkäläihottumat voivat aiheuttaa tuollaisia oireita nuorillekin. Googletapa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:07"]
Oho, olemme samanikäisiä ja samalla ongelmalla varustettuja ja juuri ennen tämän keskustelun bongaamista ajattelin asiaa ja peilailin pimpsaa. Häpeäkseni tunnustan, että sp-tautitesteihin en ole vielä uskaltautunut, mutta pakotan itseni ihan pian... Minulla taasen ON kuivaakin kuivempi iho ja lisäksi suihkuttelen liian ahkerasti ja liian pitkään. Pimpsan rasvaus unohtuu aina. Joten se huomioon ottaen luulen, että kyse on hiivasta/kuivuudesta. Mutta asia on pakko varmistaa asap... Minullakaan ei ole rakkuloita. Pesetkö alapäätä tiuhaan tahtiin?
[/quote]
Kyllä minäkin käyn varmasti liikaa lämpimissä suihkuissa, enkä käytä rasvoja (kun ihoni ei tosiaan ole koskaan kuiva). Vaikea tietää pitäisikö tässä nyt hermoilla vai ei, kun mitään rakkuloita ei ole, ja kaikkialla toitotetaan vain niistä. Mutta kun lievemminkin joku tauti voi ilmeisesti ilmetä...
Ap
[/quote]
Testeihin vaan. Et kuitenkaan hyödy mitään sellaisesta "kyl mä luulen että..."-ajattelusta, niin kuin en minäkään :)
Selvisikö tämä ikinä, mikä kyseessä? Itselläni samaa vaivaa ja tällä hetkellä syön herpeksen estolääkitystä, mutta ei vaikutusta. Lääkkeestä tulee ainoastaan sivuvaikutukset, kuten päänsärkyä. En ole kokeillut suoraan herpesvoiteita, sillä monet lääkärit sanovat, ettei niistä ole apua.
Menen tarkastuttamaan myös, voisiko olla kondyloomaa. Onko kenelläkään koskaan penslattu/hoidettu klitoriksen aluetta? Ymmärsin, että aine on melkoista myrkkyä. Mitä jos kyseeessä ei olekaan kondylooma ja klitoris palaa. Olen tosiaan valmis kokeilemaan ihan kaikkea, sillä tämä todella vaivaa myös seksielämää, jota ei ole nimeksikkään tämän vaivan vuoksi. Jo pelkästään sen vuoksi, etten halua tartuttaa mitään toiseen, jos kyseessä onkin sukupuolitauti.
Kokeile pesu, bepanthen, tuuletus esim yöpaita ilman pöksyjä.
Jos ei auta, kokeile hiivalääkettä.
Herpekseen on tabletti hoito.
Olen uimahalleissa pannut merkille toisten miesten värkkejä ja kyllä sen huomaa että vieläkö sillä värkillä on muutakin käyttöä kuin rakon tyhjennys.
Jos on pieni ja kurttuinen niin tuskin ennee mutta jos kävellessä heilahtelee puolelta toiselle niin sitten on viriiliä menoa.
Mie en oo vielä ilenny kysyä saunan lauteilla kun siellä on ollu enempi porukkaa mutta kahestaan tai miksei kolmistaankin voisin kysästä että vieläkö ottaa etteen.
Itselläni kondylooma tuli noin. Reippaan viikon oli kipeä haavauma, en tiennyt mikä oli. Sit alkoi kukkakaali kasvamaan. Onneks ei ole kasvanut enään vuosiin. Toiv. ei ikinä tulekkaan. Kaverilla puhkeaa kovasta stressistä aina uudestaan...
[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 16:02"]Mulla myös hiiva oireilee noin. Tällä hetkellä menossa puolen vuoden antibioottikuuri, niin on hiivakin eikä edes kunnolla parane lääkkeillä.
[/quote]
Puolen vuoden?! Oho, olenpas minä tynnyrissä kasvanut kun olen aina kuvitellut, että antibioottikuuri on parin viikon juttu... :-) nolo.