Te jotka suunnittelette pienipalkkaiseen "paskaduuniin" menoa, miettikää vielä uudemman kerran. Tulevaisuutenne voi olla todella karu
Voin kertoa ettei paljoa naurata, kun joutuu 51veenä jäämään sairaseläkkeelle täysin työn loppuunkuluttaman kropan takia, ja saa suunnilleen saman rahan kuin ikänsä työttömänä ollut.
Pienipalkkaisena ei ole edes voinut saada asuntolainaa, tai kartuttaa varallisuutta millään tavalla.
Mitään ei voi tehdä kun ei ole rahaa, eikä mistään nauttia kun kipu on läsnä koko ajan jos jotain yrittää.
Kyllä tässä tilanteessa toivoo että olisi ollut se elämäntapatyötön
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä esti nuorena opiskelun ja sitä kautta paremman työn saannin?
Etkö ymmärrä että jonkun on pakko ne pienipalkkaisetkin työt tehdä?
Jos ap olisi kouluttautunut ja saanut paremman työn, joku muu olisi hänen paikallaan nyt.Varmaan jostain kunnallisesta suojatyöpaikasta huuteleva nainen tuo koulutuksen huutelija. Voihan se olla vaikea ymmärtää, että esim. roskapöntöt eivät tyhjene itsekseen, tiet eivät auraudu itsekseen, lattiat eivät lakaise itseään jne.
Kunnilla taitaa olla turhia suojatyöpaikkoja paljonkin.
Oli viimeksi 80-luvulla, eikä ne olleet silloinkaan turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, mutta ajatteles mitä sairauksia olis tullut jos olisit maannut kotona, mistä sitä tietää, veritulppa varmaan ainakin.
Höpöhöpö, Imatralainen urheilun pelinjohtajakin sai hengenvaarallisia veritulppia ja koko keho jouduttiin tyhjentämään verestä hetkeksi
https://www.iltalehti.fi/pesapallo/a/0285cb26-8582-4f38-a553-5cdaca7a26…
Ei se pesäpallo-seisoskelu mitään kestävyysurheilua ole.
Oon tehnyt pienipalkkaista työtä aina.Nyt jo 10v.sitten sairastuin työssä,työkyvyttömyyseläke ei vielä ole tipahtanut.Olen materiaalisesti vauras .mutta erityisesti henkisesti rikas.Minusta tuo henkinen puoli on materiaalista tärkeämpää.Tiedättekö ei kannata kerätä omaisuutta,se turhaa,joskus jopa arvotonta.Henkinen hyvinvointi rikkaus tärkeämpää kunnes elämä korjaa muistot pois..
Oikeasti niillä "p*skaduuneilla" ja pienellä palkallakim elelee ihan ok mukavasti melkein missä vaan muualla kuin pk-seudulla. Ei nyt mitään luksuselämää, mutta saa sen oman kodin ja vähän matkailua. Vaikka ei sillä omalla asunnolla rikastumaan pääsisi, siinä asuminen on halpaa sitten kun se pienehkö laina on maksettu. Ja niitä töitä on myös tarjolla ihan kaikkialla Suomessa, siistijöitä, hoitajia ja hoitoapulaisia raksamiehiä/tehdastyöläisiä ja kaupan kassoja tarvitaan ihan kaikkialla. Kunhan katsoo, että työssäkäyntialueella on useampi potentiaalinen työpaikka ennen kuin ostaa asunnon, ei ole sitten ihan pulassa jos se kylän ainoa tehdas lakkautetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap olisi kouluttautunut ja saanut paremman työn, joku muu olisi hänen paikallaan nyt.Varmaan jostain kunnallisesta suojatyöpaikasta huuteleva nainen tuo koulutuksen huutelija. Voihan se olla vaikea ymmärtää, että esim. roskapöntöt eivät tyhjene itsekseen, tiet eivät auraudu itsekseen, lattiat eivät lakaise itseään jne.
Näitä on palstalla kyselemässä miten saisi ajan kulumaan "töissä" kun työt on tehty kahdessa tunnissa.
Nierttölöp kirjoitti:
Oon tehnyt pienipalkkaista työtä aina.Nyt jo 10v.sitten sairastuin työssä,työkyvyttömyyseläke ei vielä ole tipahtanut.Olen materiaalisesti vauras .mutta erityisesti henkisesti rikas.Minusta tuo henkinen puoli on materiaalista tärkeämpää.Tiedättekö ei kannata kerätä omaisuutta,se turhaa,joskus jopa arvotonta.Henkinen hyvinvointi rikkaus tärkeämpää kunnes elämä korjaa muistot pois..
Totta tuokin. Silppu/keikkatyö Ei ole tuonut suuria rahoja, on ollut keholle rasittavaa, mutta muistot ja syntyneet verkostot korvaavat paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on palstalla kyselemässä miten saisi ajan kulumaan "töissä" kun työt on tehty kahdessa tunnissa.
Minun työpaikallani kaupungilla kaikki painavat niska limassa, alasta riippumatta. Tiedän yhden ukon, jolla tuntuu olevan ylimääräistä aikaa istumiseen ja juoruiluun jonkun toisen huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kroppa ole kulunut vähän muunkin kuin työn vuoksi.
Et ole selvästikkään tehnyt esim. Ravintola-alan töitä tai raksaduunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä sit tunnen pienipalkkaisia pskaduunia tehneitä, joilla on varallisuutta ja oma koti? Eikä todellakaan mitään perintöä saaneita. Ne on ne valinnat, mitä sillä vähälläkin rahalla tekee, mitkä määrittää tulevaisuuden.
Itse olen tehnyt pieni palkkaista "paska duunia" vuodesta 1994 vuoteen 2018. On omakotitalo, kesämökki, sijoituksia n. 600 000.
Tietenkin tuossa on mukana korkoa korolle ilmiö.
Jäin jo omaehtoiselle eläkkeelle ja selkä ja kroppa on ihan kunnossa. Olen noudattanut terveellistä ruokavaliota ja harrastanut pilatesta.
Mutta voimia sulle, selkävaivat ovat ikäviä, kannattaa siksi suunnitella oma tulevaisuus tarkkaan jo nuorena.
Montako lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nykyään aivan liian pienipalkkaisia töitä. Itse olen tehnyt ns.keskipalkkaista työtä pitkään, ja ei ole tilanne sen kummempi. Ainoastaan suurten yritysten johto ja omistajat ansaitsevat työllä niin että jotain jää säästöönkin.
Enkä tarkoita että he eivät saisi rikastua, toki ottavat riskitkin ja useat ovat opiskelleetkin jne. Mutta keski- ja pienituloisten elämisen kustannukset suhteessa palkkaan on aivan liian korkeat. Eli palkka liian pieni, tai tuotteet liian kalliita.
Minun maalaisjärjelläni tämä on seurausta isojen yritysten jatkuvan kasvun tavoittelusta. Ja kauheaa ajatellakkin, että useissa muissa maissa tilanne tuloerojen ja ostovoiman suhteen on vielä paljon pahempi. Kahden työn tekeminen elääkseen ei ole enää mikään ihmetys.
Totta. Äsken eräs iäkkäämpi sähkömies siunaili, miten sai ennen duunarina saman tulon kuin alan pikkupomona/toimihenkilönä kellon ympäri työskentelevä poikansa.
Alas on tultu.
Totta. Vanhempani olivat kouluttautumattomina aika pienipalkkaisissa töissä, ja vähän meillä oli tiukkaa, mutta elämisen taso oli kohtalainen, ja sain monia jälkeenpäin ajateltuna kalliitakin hankintoja, kuten esim. mopon ja kevarin, ja ajokortit.
Kun nyt oma poikani on suunnilleen tuossa iässä niin en voi kuin taivastella noiden hintoja, ja ihmetellä mistä otan niihin rahat. Vaikka olen töissä, ja kohtuu hyvin koulutettu, ja taulukkojen mukaan hieman yli keskipalkalla töissä, ei minulla ole varaa noihin kaikkiin millään. Enkä usko että kyse on säästäväisyydestä. Se mitä palkalla saa, eli ostovoima on tippunut radikaalisti jostain 80-90 luvulta.
Muistan kuinka lapsuudessa sukulaisemme, joka teki samaa työtä kuin minä nyt, eli ns."herroiksi", minä tulen ok toimeen, mutta en voi juuri lomilla käydä tai harkita isompia ostoja, kaikki menee elämiseen.
Aina vain harvemmalle on työtä ja pieni ja keskipalkkaisten tulot huononee, jotta isot yritykset voivat kasvaa.
Todella ikävä kuulla AP, että olet jäänyt sairaseläkkelle.
Pystyisitkö tekemään jotain ei-fyysistä osa-aikatyötä jolla voisit tienata vähän lisäansioita?
Jos ei muuta, niin koita ainakin nauttia vapaa-ajasta ja rikasta itseäsi henkisesti!
Sen enempää juuri sinun rahatilanteestasi tietämättä, on kuitenkin pakko tarttua tuohon väitteeseen, että pienipalkkaisena ei ole voinut saada asuntolainaa tai kartuttaa varallisuutta. Tiedän useamman pienipalkkaisen duunarin jotka ovat saaneet asuntolainan, toki tämä on puolison kanssa nykyään helpompaa, mutta asuntojen hinnat ovat olleet esimerkiksi 20-25v sitten niin alhaisia, että kyllä niihin pääsi käsiksi ihan perusduunarit helposti.
Varallisuushan olisi myös tuossa kasvanut asunnon arvon noustessa, monissa paikoissa tuplaantunut tai triplaantunut tuosta.
Varallisuutta voi kasvattaa myös pienillä summilla, vuosien varrella korkoa korolle ilmiö näyttää voimansa.
Jos rahastoon säästää vaikka 50€/kk niin 20 vuodessa se voi olla hyvin kasvanut yli 20 000 euroon.
Olet vielä nuori, joten suosittelen aloittamaan rahastosäästämisen nyt, ja pitämään huolta fyysisestä terveydestä parhain mahdollisin tavoin.
Itse olen vasta nyt kolmekymppisenä herännyt tähän, ostin oman asunnon ja aloitin rahastosäästämisen ja maltillisen sijoittamisen. Olisinpa tajunnut jo kymmenen vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt ja teen koko ajan vammaistyötä. En ole vain niin yksinkertainen, että kuvittelisin työn tekemisen olevan ainoa asia, joka vaikuttaa fyysiseen kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaiset työt ovat ok nuorena ja kaikkivoivana. Silloin ei kannata jämähtää vaan miettiä tulevaisuutta ja opiskella työn ohessa. Tulevaisuudessa koulutuksen merkitys tulee entisestään kasvamaan. Ilman koulutusta tarjolla olevat työt ovat raskaita ja yksitoikkoisia.
Itse asiassa koulutuksen jälkeen usein tukee toki enemmän liksaa, mutta " parantuneen" aseman myötä myös enemmän vastuuta ja velvollisuuksia , mikä saattaa ( ei välttämättä, eikä kaikissa tapauksissa ) tarkoittaa , että joudut tekemään jopa enemmän töitä kuin mitä olisit tehnyt ns. perusduunissa. Eivät nämäkään asiat ole niin yksiselitteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai liukuhihnaduunia jossa toistuu sama liike tunnista, päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen.
Jostain syystä kuvitellaan, että ihmisen kroppa ja nivelet kestää ikuisesti vaikka niitä koneiden osia saadaan olla jatkuvasti korjaamassa, huoltamassa ja vaihtamassa. Ja ne sentään on jotain metallia.
Vierailija kirjoitti:
Karu kohtalo on tuo.
Täydellinen umpikuja.
Eikö ap voi vaihtaa alaa?
Mulla melko sama tilanne, kroppa lopussa kans, jatkuvat kivut, huonosti auttaa enää lääkkeetkään. Aion vaihtaa alaa, eläkkeelle en halua. Toki tiedän että työllistyminen vaikeaa tässä iässä.
Riippuu niin paljon asuinpaikasta pystyykö pienipalkkaisella työllä kerryttämään omaisuutta. Yksinelävänä siivoojana Kainuussa voit saada säästettyä oman asunnon ja kesämökin, Helsingissä et todellakaan vaan sinulle on lottovoitto jos onnistut saamaan kaupungin vuokra-asunnon.
Moni kuitenkin haluaa asua siellä missä on sukua ja ystäviä mikä on täysin ymmärrettävää. Kaikista ei ole opiskelemaan ja jos pienipalkkainen, raskas työ vie työkyvyn, se on sitten siinä. Olet loppuikäsi köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin paljon asuinpaikasta pystyykö pienipalkkaisella työllä kerryttämään omaisuutta. Yksinelävänä siivoojana Kainuussa voit saada säästettyä oman asunnon ja kesämökin, Helsingissä et todellakaan vaan sinulle on lottovoitto jos onnistut saamaan kaupungin vuokra-asunnon.
Moni kuitenkin haluaa asua siellä missä on sukua ja ystäviä mikä on täysin ymmärrettävää. Kaikista ei ole opiskelemaan ja jos pienipalkkainen, raskas työ vie työkyvyn, se on sitten siinä. Olet loppuikäsi köyhä.
Kyllä Helsingissä perusduunarikin pystyy ostamaan asunnon, jos on vain valmis tekemään kompromisseja muun muassa sijainnin suhteen.
Toki tämä oli helpompaa vuosia sitten, kun asuntojen hinnat olivat huomattavasti alhaisemmat.
Mutta googlettelun perusteella siivoojien keskipalkka on jossain 2000€/kk paikkeilla, nopealla haulla esimerkiksi Suutarilassa on myynnissä putkiremontoitu yksiö hintaan 125 000€, asuntolainan lyhennys + vastike tekisivät yhdessä n. 570 euroa.
Tuolla hinnalla et saa edes vuokrattua Stadissa mitään.
Eikä tarvi olla edes säästössä rahaa kun nykyään voi ostaa vaikka Garantian vakuudet.
Vierailija kirjoitti:
Kommentit on taas niin perus av:ta kuin olla ja voi. Pienituloisillakin on omistusasunnot, mökit ja uudet autot, ihan omilla tienesteillä ostettu, kaikki on vaan omista valinnoista kiinni!
Kyllä te olette keskituloisia, turha selitää jostain pienituloisuudesta.
Miten niin? Yksiö muuttotappioalueella maksaa 25 000€.
Jo lapsena sen opin, iso palkkainen työ on hyvä.
Hampparihommiin ei kannata lähteä.
Olen inssi ja palkat olleet noin 3000...5000 e kk.
Usein 4000 e kk.
Ei paljoa mutta enemmän kuin siivoojat, lähärit ja apujätkät saa.
Nuorena tein työtä 2000 e kk, nykyään en siihen suostuisi. 4000 on pyyntini, jos vaativa titteli niin 5000.
Moni työtön saa sen 1500...2500 e kk TEKEMÄTTÅ MITÄÄN. MIKÄ ON SUURI VÄÄRYYS.
Totta. Äsken eräs iäkkäämpi sähkömies siunaili, miten sai ennen duunarina saman tulon kuin alan pikkupomona/toimihenkilönä kellon ympäri työskentelevä poikansa.
Alas on tultu.