Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan täällä nähnyt Disneyn Hiidenpataa?

Vierailija
02.01.2022 |

Koskaan kuullutkaan tästä elokuvasta ja katsoin aihetta sivuavaa dokumenttia eilen. Ilmeisesti Disney on kaikin keinoin yrittänyt saada ihmiset unohtamaan, että koskaan tekivät tämän animaation. Sitä työstettiin yli vuosikymmen, maksoi Disneylle 44 miljoonaa dollaria ja sen piti olla seuraava Lumikki.

Elokuva kuitenkin floppasi pahasti ja sen tuotanto oli täynnä vastoinkäymisiä ja riitoja. Sitä myös luonnehdittiin liian pelottavaksi lapsille, vaikka pahimmat kohtaukset leikattiin valmiista elokuvasta pois ihan viime hetkillä. On spekuloitu, että tämän viime hetken impulsiivisen saksimisen johdosta elokuva kangertelee pahasti ja animaation laatu kärsi. Tarina jää epäselväksi, hahmot vieraaksi eikä sen tahti toimi.

Olisi kiinnostavaa kuulla, jos joku on katsonut tämän ja millainen fiilis jäi? Oliko niin huono kuin väitetään?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti nähty. Minusta yksi parhaimpia ja aliarvostetumpia Disneyn leffoja.

Vierailija
2/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nähnyt sen elokuvissa aikoinaan. Mulla on se myös VHS:nä, ja muutama vuosi sitten ostin lapsille DVD:nä. Hauska yksityiskohta: pääroolin ääninäyttelee suomeksi Arttu Wiskari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, mielenkiintoista. Mikä siitä tekee niin hyvän?

Vierailija
4/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se leffan synkkyys, joka poikkeaa monesta muusta Disneyn leffasta.

Vierailija
5/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se oli lapsena hyvä eikä siinä muistaakseni ollut mitään epäselviksi jääneitä kohtia.

Tosin oli kieltämättä pelottavampi kuin muut Disney-elokuvat, joten ei ihan pienimmille välttämättä sovi.

Vierailija
6/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nähnyt sen elokuvissa aikoinaan. Mulla on se myös VHS:nä, ja muutama vuosi sitten ostin lapsille DVD:nä. Hauska yksityiskohta: pääroolin ääninäyttelee suomeksi Arttu Wiskari.

Onkohan tätä edes julkaistu blu ray:na ollenkaan? Ilmeisesti Disney panttasi VHS ja DVD julkaisuja myös pitkään. Löysin yhden suomeksi puhutun version, mutta alkuperäinen kiinnostaa enemmän.

Vierailija
7/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuusivuotias, kun Hiidenpata ilmestyi. En silloin elokuvaa nähnyt, mutta mulla oli se sarjakuva-albumi. Olihan se kieltämättä aika pelottava, Hornansarvi ja rääsyissä kulkeva luurankoarmeija. Katsoin elokuvan vasta parikymppisenä, kun löysin sen videovuokraamosta.

Katselin Hiidenpadan omien 7-vuotiaiden kaksostyttöjeni kanssa joku aika sitten, eikä se heidän mielestään ollut erityisen pelottava ja he tykkäsivätkin siitä. Ja olihan se Purri aika söpö.

Vierailija
8/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se leffan synkkyys, joka poikkeaa monesta muusta Disneyn leffasta.

Tim Burton oli muuten mukana tekemässä tätä, mutta joko sai potkut tai lopetti.

Vierailija
9/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffa on huono. Pahis on visuaalisesti sopivan karmaiseva ja John Hurt näyttelee tätä loistavasti. Mutta se kaikki muu leffassa...

Päähenkilö on ärsyttävä haaveilija, joka ei pysty edes keskittymään hänelle annettuun tärkeään tehtävään.

”Prinsessa” on ok, mutta tylsä. Soittoniekka samaten. Karvainen comic relief taas ärsyttää ilmeisesti monia äänellään. Ei hän hauska kyllä ole, mutta vain yksi ongelma kaikkien muiden ongelmien keskellä.

Juoni ennustavasta possusta on, noh, heikko.

Pintaa raapiessa kyllä tuntuu, että tässä olisi ollut jotain ainesta synkäksi fantasialeffaksi.

Vierailija
10/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kuusivuotias, kun Hiidenpata ilmestyi. En silloin elokuvaa nähnyt, mutta mulla oli se sarjakuva-albumi. Olihan se kieltämättä aika pelottava, Hornansarvi ja rääsyissä kulkeva luurankoarmeija. Katsoin elokuvan vasta parikymppisenä, kun löysin sen videovuokraamosta.

Katselin Hiidenpadan omien 7-vuotiaiden kaksostyttöjeni kanssa joku aika sitten, eikä se heidän mielestään ollut erityisen pelottava ja he tykkäsivätkin siitä. Ja olihan se Purri aika söpö.

Mä olin saman ikäinen ja oli se vähän pelottava. Kävin yksin sen katsomassa Vantaan Tikkurilassa Bio Grandissa. :)

Vierailija
11/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota aikaa kun Disney oli pahasti hakoteillä ja jokin Tron elokuvakin sitten paha floppi.

Vierailija
12/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin elokuvissa katsomassa ainakin 3 kertaa. Olin juuri ja juuri sen ikäinen, että vanhempien luvalla pääsin. Rakastin elokuvaa ja Purria. Ikuisesti jäänyt mieleen "Purrills ei ole yhtään ystävää, Pursiainen hyppää pataan". Muistan kun itkin tuossa kohdassa. Se oli erilailla sanottu dvd versiossa.

Vierailija
13/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin ja automaattinen kirjoitus teki taas tenän. Purrilla ei ole..Purri hyppää pataan piti kirjoittaa

Vierailija
14/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leffa on huono. Pahis on visuaalisesti sopivan karmaiseva ja John Hurt näyttelee tätä loistavasti. Mutta se kaikki muu leffassa...

Päähenkilö on ärsyttävä haaveilija, joka ei pysty edes keskittymään hänelle annettuun tärkeään tehtävään.

”Prinsessa” on ok, mutta tylsä. Soittoniekka samaten. Karvainen comic relief taas ärsyttää ilmeisesti monia äänellään. Ei hän hauska kyllä ole, mutta vain yksi ongelma kaikkien muiden ongelmien keskellä.

Juoni ennustavasta possusta on, noh, heikko.

Pintaa raapiessa kyllä tuntuu, että tässä olisi ollut jotain ainesta synkäksi fantasialeffaksi.

Ennustava possu kuulostaa kylläkin enemmän koomiselta kuin mystiseltä. :D

Vierailija
15/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Katsoin lapsena useaan kertaan, tykkäsin vaikka oli karmivin Disney ikinä, tai ylipäätään ns. lasten animaatio! Ne kohdat esim. kun Henninkiä jahdataan, noidat, ne alamaisten ”juhlat” joissa oli se joku tanssija ja aika humalassa taisivat olla ne miehet siellä, sitten etenkin esim. se kun soturit nousevat kuolleista.

Vierailija
16/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota aikaa kun Disney oli pahasti hakoteillä ja jokin Tron elokuvakin sitten paha floppi.

Niin no, Hiidenpata sai myös hyviä arvioita kriitikoilta ja yhä on ihmisiä, jotka pitävät sitä yhtenä Disneyn parhammista elokuvista. Silti suuri yleisö ei siitä pitänyt.

Vierailija
17/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin aikanaan lapsena elokuvissa ja se oli silloin mielestäni paras leffa ikinä. Enää en muista siitä juuri mitään. On unohtunut katsoa lasteni kanssa vaikka liki kaikki muut Disney-leffat on ollut DVD:nä tai Disney-plussasta.

Vierailija
18/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tätä edes julkaistu blu ray:na ollenkaan? Ilmeisesti Disney panttasi VHS ja DVD julkaisuja myös pitkään. Löysin yhden suomeksi puhutun version, mutta alkuperäinen kiinnostaa enemmän.

Ai niinpä tietty se versio, jossa Wiskari on, ei olekaan alkuperäinen. Se on tehty tuota VHS-julkaisua varten. Mä sain sen 18-vuotislahjaksi vuonna 1998, jolloin se on julkaistu.

Vierailija
19/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, Hiidenpata sai myös hyviä arvioita kriitikoilta ja yhä on ihmisiä, jotka pitävät sitä yhtenä Disneyn parhammista elokuvista. Silti suuri yleisö ei siitä pitänyt.

Silloin sen ilmestymisen aikaan oli jonkin verran elokuvaan liittyvää krääsääkin myynnissä. Kaverilla oli Purri-paita, olin siitä kateellinen. Kirjastosta lainattiin Hiidenpata-kirjaa. Tykkäsin tosi paljon elokuvasta lapsenakin, vaikka en ollut silloin pelottavien asioiden ystävä.

Vierailija
20/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo! Katsoin lapsena useaan kertaan, tykkäsin vaikka oli karmivin Disney ikinä, tai ylipäätään ns. lasten animaatio! Ne kohdat esim. kun Henninkiä jahdataan, noidat, ne alamaisten ”juhlat” joissa oli se joku tanssija ja aika humalassa taisivat olla ne miehet siellä, sitten etenkin esim. se kun soturit nousevat kuolleista.

Se on muuten Hennikki eikä Henninki!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi