Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan täällä nähnyt Disneyn Hiidenpataa?

Vierailija
02.01.2022 |

Koskaan kuullutkaan tästä elokuvasta ja katsoin aihetta sivuavaa dokumenttia eilen. Ilmeisesti Disney on kaikin keinoin yrittänyt saada ihmiset unohtamaan, että koskaan tekivät tämän animaation. Sitä työstettiin yli vuosikymmen, maksoi Disneylle 44 miljoonaa dollaria ja sen piti olla seuraava Lumikki.

Elokuva kuitenkin floppasi pahasti ja sen tuotanto oli täynnä vastoinkäymisiä ja riitoja. Sitä myös luonnehdittiin liian pelottavaksi lapsille, vaikka pahimmat kohtaukset leikattiin valmiista elokuvasta pois ihan viime hetkillä. On spekuloitu, että tämän viime hetken impulsiivisen saksimisen johdosta elokuva kangertelee pahasti ja animaation laatu kärsi. Tarina jää epäselväksi, hahmot vieraaksi eikä sen tahti toimi.

Olisi kiinnostavaa kuulla, jos joku on katsonut tämän ja millainen fiilis jäi? Oliko niin huono kuin väitetään?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nähnyt sen elokuvissa aikoinaan. Mulla on se myös VHS:nä, ja muutama vuosi sitten ostin lapsille DVD:nä. Hauska yksityiskohta: pääroolin ääninäyttelee suomeksi Arttu Wiskari.

Onkohan tätä edes julkaistu blu ray:na ollenkaan? Ilmeisesti Disney panttasi VHS ja DVD julkaisuja myös pitkään. Löysin yhden suomeksi puhutun version, mutta alkuperäinen kiinnostaa enemmän.

Ai niinpä tietty se versio, jossa Wiskari on, ei olekaan alkuperäinen. Se on tehty tuota VHS-julkaisua varten. Mä sain sen 18-vuotislahjaksi vuonna 1998, jolloin se on julkaistu.

Tätä on ilmeisesti tosi vaikea löytää, koska Disney on ollut nihkeä elokuvan suhteen. Kaikkea muuta julkaistaan kyllä yhä uudelleen DVD:llä ja blu ray:na yms. Mutta eivät halua Hiidenpataa markkinoida.

Vierailija
22/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ihan parhaita Disney elokuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ihan parhaita Disney elokuvia.

Aika jännä, että täällä melkein yksimielisesti kehutaan tätä.

Vierailija
24/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo leffahan sensuroitiin, leikattiin ja lopulta kiellettiin ainakin suomessa. Synkkyytensä takia.

Vierailija
25/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kuusivuotias, kun Hiidenpata ilmestyi. En silloin elokuvaa nähnyt, mutta mulla oli se sarjakuva-albumi. Olihan se kieltämättä aika pelottava, Hornansarvi ja rääsyissä kulkeva luurankoarmeija. Katsoin elokuvan vasta parikymppisenä, kun löysin sen videovuokraamosta.

Katselin Hiidenpadan omien 7-vuotiaiden kaksostyttöjeni kanssa joku aika sitten, eikä se heidän mielestään ollut erityisen pelottava ja he tykkäsivätkin siitä. Ja olihan se Purri aika söpö.

Mulle tuli tästä kuolleiden armeijasta mieleen vastaava kohtaus LOTR Kuninkaan paluussa. Ihan samalla lailla vihreä usva leviää ja kuolleet herää henkiin.

Vierailija
26/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo leffahan sensuroitiin, leikattiin ja lopulta kiellettiin ainakin suomessa. Synkkyytensä takia.

Kiellettiin? Siis elokuvateattereista, vai mistä?

Vierailija
27/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä nähnyt. Muistatko yhtään milloin  hävisi?

Vierailija
28/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin lapsena kun se ilmestyi ja oli tosi pelottava. Varmaan menetin muutamat yöunet sen takia, koska olin muutenkin pimeänpelkoinen ja herkkä.

Vierailija
29/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin muutaman kaverin kanssa se leffassa katsomassa, oltiinkohan jotain 9-10v silloin. Oli todella pelottava, mutta samalla mielenkiintoinen ja jännittävä. Hornansarvesta taidettiin minä ja kaverit nähdä muutama painajainen.. Myös omasta mielestäni tämä on yksi aliarvostetuimmista Disney-piirretyistä ikinä ja ansaitsisi enemmän huomiota. Pitäisi katsoa joskus taas uudestaan, DVD:nä löytyy hyllystä.

Vierailija
30/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Disney voisi kyllä julkaista tästä sen alkuperäisen leikkaamattoman version vähän aikuisemmalle yleisölle suunnattuna. Voisi olla samanlainen Halloween klassikko kuin Painajainen ennen joulua.

Vierailija
31/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt jo lapsena ensimmäisen kerran ja olen aina tykännyt siitä. Elokuva löytyy Disney+ palvelusta. Pitääpä katsoa se pitkästä aikaa joku päivä.

Vierailija
32/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Disney Hercules myös aina jännä lapsille.

Vierailija
33/55 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/55 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita parempiakin synkkiä piirrettyjä.

Taru Sormusten herrasta eli Lord of the Rings (1978)

Fievel matkalla Amerikkaan eli American Tail (1986)

Secret of NIMH (1982)

Tossa nyt ainakin pari klassikkoa.

Vierailija
35/55 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen kertomus ja Hiidenpata ovat kirjoina hyviä. Disney taas samaa jaskaa kuin yleensäkin. Eli lue kirjat lapsille ja elokuvalla voi heittää vesilintua.

Vierailija
36/55 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Disney kertoi joskus vuoden 2020 kesällä, että heillä olisi halua tehdä tästäkin leffasta joku live-action-versio tulevaisuudessa. Itselle sinänsä kyllä kelpaisi.

Vierailija
37/55 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollahan se on disney plussassa katsottavissa. Minulla myös dvd:nä, kun aikanaan keräsin nuo kaikki pocahontasta vanhemmat.

Vierailija
38/55 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Disney kertoi joskus vuoden 2020 kesällä, että heillä olisi halua tehdä tästäkin leffasta joku live-action-versio tulevaisuudessa. Itselle sinänsä kyllä kelpaisi.

Disneyn tulevaisuus lienee aika vahvasti näissä live action versioissa. Varmaan tekevät niitä nyt kaikista klassikoistaan niin kauan kuin materiaalia riittää. Kätevä tapa myydä sama tuote eri paketissa monta kertaa.

Vierailija
39/55 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin piirretyn elokuvan elokuvateatterissa lapsena vuonna 1986 tai 1987. Oli visuaalisesti vaikuttava elokuva, juonta en enää muista.

Muistan sen, että elokuvan alussa kerrottiin elokuvan tekemisestä. Elokuvan piirtämiseen käytettiin 11 000 kappaletta lyijykyniä. Taiteellinen taso on hieman toista kuin nykyisissä tietokoneanimaatioissa, joissa hahmot usein pomppivat kevyesti ilmassa.

Vierailija
40/55 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollahan se on disney plussassa katsottavissa. Minulla myös dvd:nä, kun aikanaan keräsin nuo kaikki pocahontasta vanhemmat.

Koska Disney päätti (2020?)julkaista siellä myös näitä vanhempia elokuviaan.

Hiidenpata tuli elokuvateattereihin 1985. Se floppasi ja vedettiin pois teattereista etuajassa. Elokuva teki n 20 miljoonaa dollaria tappiota. VHS kasetille Hiidenpata tuli vasta 90-luvun lopulla.

Hiidenpadan hahmot eivät esiinny Disneyn tuotteissa eivätkä huvipuistoissa, vaikka Disney on kovin innokas tuotteistamaan hahmojaan. Esim Prinsessa Eilonwy ei ole virallinen Disney prinsessa ja on jätetty pois tuotteista joissa nämä esiintyvät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi