Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ampiaisia sisällä talvella, kerrostaloasunto

Vierailija
02.01.2022 |

Mitähän ihmettä on tekeillä asunnossani? Olen viikon sisään bongannut kaksi erakkoampiaista sisältä. Eivät lentele ympäriinsä vaan nyhjäävät ikkunan lähellä. Yritin heittää toisen ulos, mutta silloin lensi pääni yli takaisin sisään. Pakko oli tappaa molemmat, kun olen allerginen.

Ensimmäinen noista vielä hieroi siipiään jaloillaan tuossa kun sen ensimmäistä kertaa näin, näytti vähän siltä kuin olisi juuri kuoriutunut tms. Ilmeisesti siis joku erakkoampiainen on muninut jonnekin talon rakenteisiin ja nyt tuo kuoriutuvat täällä, ei kai mitään muutakaan vaihtoehtoa ole, eikös nuo kuole talvella?
Ihmetyttää vaan, kun olen asunut tässä asunnossa nelisen vuotta ja joka kesä nuo pörräävät parvekkeella ja asunnon ulkopuolella muutenkin ja varmaan munivat jonnekin, mutta ei niitä ole todellakaan sisällä ollut, edes kesällä.

Kellään kokemusta vastaavasta? Paljonkohan noita vielä tulee? Huoltoyhtiöön tietysti ilmoitan...

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuoriutui keskellä talvea ampianen ilmeisesti kukkaruukusta, joka oli ollut kesän ulkona parvekkeella. Kahtena talvena peräkkäin, sama ruukku. Huomasinkin, kuinka ruukun kimpussa kesällä ampiainen hääräsi.

Vierailija
22/26 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain tuomiopäivän superampiaisia. Varmaan tulevana kesänä valloittavat planeetan ja vähentävät ihmispopulaatioita runsaasti.

No toivottavasti. Alkaa mennä hermot idiootteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampiaiset kehittää vaikka millaisia pesäpaikkoja,meillä puuvuorattu vpajan talo..pieni reikä laudassa siitä ne mönkii..seinän sisältä kuului hirveä pörinä..on sekä ampparit että mehiläiset.Mehiläiset saatiin häädetyä.Nyt nuo .minua pisti kolmesti ampparit..ihan hakkasi naulaa seinään just tuolla seinustalla,menin seuraamaan kerran seinää siel niitä meni tuli.Niillä on vartijat..Vartia pisti ,monena kesänä huomannut vartijoita,,sit lähdetään lipettiin ja äkkiä..ihminen..yksi pisto tuli maaamppari,puusta oksia pulloon..jo tuli..juoksin köökkiin siellä takista pari ampparii lattialle,niskaan pisto,nousi kauhea patti oli viikon verran inhottavia äksyjä

Vierailija
24/26 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuningattaria. Kun tapat nuo, niin estät kahden pesän syntymisen ensi kesänä.

Eikö kuningatar kuole syksyllä? Vai talvehtiiko sittenkin.

Olen ajatellut, että uudet ampiaiset kuoriutuvat keväällä noista pesistä, ihmettelen ajankohtaa kun aikaisempina talvina ei ole näkynyt.

Kuningatar talvehtii, muut kuolevat. Pesänrakennusaika on kesällä sitten.

Mutta nämä ovat siis erakkoampiaisia, niillä ei ole yhdyskuntaa vaan munivat yksittäisiin pikkupesiin. 

Sainkin netistä juuri kaivettua, että tosiaan talvehtii vain toukkana tai kotelona eli nämä ovat nyt kuoriutuneet.

-ap

No höpöhöpö. Mikähän netti sulla on? Usko nyt, syksyllä hedelmöittynyt kuningatar talvehtii jossain talon koloissa ja kesällä on pesänrakennusaika, missä munista tulee toukkia ja lopulta ampiaisia.

No ostappa höpöttäjä sellanen ötökkähotelli ja seuraa milloin ne sinne pesiinsä muuratut erakkoampiaiset ja muut pistiäiset kömpii esiin. Saatat hämmästyä.

Vierailija
25/26 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy purralta paremmat ohjeet hopea veden nautintaan jos kahtena olemattomat näet. 

Vierailija
26/26 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli isi kukkaruukku parvekkeella talven. Keväällä otin sen sulamaan kylppäriin miettien mitä kukkia siihen laittaa tänä vuonna.

Yhtenä päivänä huomasin että pintaan oli tullut pieni reikä ja sieltä mönki ulos mustia pieniä erakkoampiaisia.

Vauhdilla kiikutin ruukun takaisin parvekkeelle ja annoin sen olla.

Ei minua haittaa, jonnekkinhan heidänkin on pesä tehtävä.

Nyt on ruukussa uudet kukat eikä ampiaisista tietoa. Syksyllä hyvissä ajoin täytyy ne nostaa sisälle niin ei ehdi munimaan ruukkuihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi