Töihin laivalle?
Onko joku ollut? Olen haaveillut vuosikausia laivalla työskentelystä ja nyt voisi olla oikea aika, kun lapsetkin on jo isoja.
Kommentit (70)
Man måste kunna svenska (bra!) om man ska jobba på Finlandsfärjan. Estniska om man ska jobba på Estlandsfärjan.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä laivalla. Mitä haluaisit tietää?
Vilka språk kan du flytande?
Vierailija kirjoitti:
Tykkäätkö työstäsi? Missä tehtävässä toimit? Oletko ollut kauan laivalla töissä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilka språk kan du flytande?
Svenska och engelska, förutom finska förstås.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäätkö työstäsi? Missä tehtävässä toimit? Oletko ollut kauan laivalla töissä?
Ap
Tykkään kyllä. Olen ollut laivoilla yli 15 vuotta, joten jaikenlaista on tullut tehtyä infosta myymälään ja ravintoloista kokousosastoon. Pidän siitä, että työnkuvaa on mahdollista vaihdella, en jaksaisi tehdä vuosikausia samaa.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Ei kannata haaveillakaan jos on yli 30 vuotta.
Ei pidä paikkaansa. Päin vastoin. Laiva on työpaikkana itse asiassa todellakin niitä vähiten ikäsyrjiviä.
T. Laivaduunari
Vierailija kirjoitti:
Man måste kunna svenska (bra!) om man ska jobba på Finlandsfärjan. Estniska om man ska jobba på Estlandsfärjan.
Inte ännu idag. Där finns många arbetare, söi pratar bara Finska .
Pitää hakea merimieslääkärintodistus ja olla passi. Työasuun pitää usein olla omat mustat työjalkineet.
Työpäivät on pitkiä, mutta niihin sisältyy myös reiluja taukoja. Ruoka on hyvää ja ilmaista.
Työkavereissa on usein joku asshole, mutta harvoin muutkaan pitävät hänestä.
Olen tehnyt keikkoja ennen koronaa ja aion tehdä vastakin. Olisin ehkä päässyt jo pikkujoulukautena uudestaan töihin, mutta vakihommissa oli liian kiire että olisin jaksanut.
Tulevana vuotena tahdon opiskella alan viralliset paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inte ännu idag. Där finns många arbetare, söi pratar bara Finska .
Söi = som.
Ja ainakaan Siljalla ei kysytä yleisten tilojen siivoojalta kielitaitoa. Kaikilla ei ole edes sen alan koulutusta.
Nyt ei ehkä ole kuitenkaan oikea aika tehdä haaveista totta, kun laivayhtiöt kärsivät matkustajapulasta, eikä alan elpymistä ole näköpiirissä koronan takia.
Onko turvallisuuskoulutus suoritettu? Laivalle tarvitaan basic training koulutus.
Rahtilaivalle (ja mahdollisimman kauas), ei missään tapauksessa Itämeren autolautoille. Ei nuo Itämeren lautat edes ole mitään oikeaa merenkulkua.
Kyllä messiruoan syömisestä pidätetään ruokaraha. Muuten messissä on seisovan pöydän ja a la varten seisovan jälkiruokapöydän herkkuja mutta myös ihan päivän tavallisia lämpimiä ruokia.
Ymmärrettävistä syistä johtuen messiruokakin on syötäväksi kelpaavaa eikä päiväysten kanssa hutiloida. Aluksi jokainen syö buffetin ruokia, mutta niihin kyllästyy nopeasti ja kokin tekemä makaronilaatikko on jumalaista ruokaa sitten.
Mun mies oli laivalla töissä kun lapset oli pieniä.