Paljonko paperikoneen hoitajan palkka olisi jos kaikki olisi naisia?
Kommentit (88)
Kiero ajatus että samasta työstä pitää maksaa sama palkka, ei pidä. Palkkaa pitää maksaa sen mukaan mitä osaa ja viitsii tehdä. Jos on ahkera ja hyvä työntekijä, tottakai hänellä on parempi palkka kuin sillä laiskalla ja tyhmällä.
Minulla naisena on yksi parhaimmista palkoista vaikka olen ainut nainen osastollani. Se johtuu siitä että TEEN ja OSAAN työni.
Paperikoneen käyttämisestä olisi tehty kutsumusammatti niin palkka olisi ehkä jotain 10-12e tunti nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Kiero ajatus että samasta työstä pitää maksaa sama palkka, ei pidä. Palkkaa pitää maksaa sen mukaan mitä osaa ja viitsii tehdä. Jos on ahkera ja hyvä työntekijä, tottakai hänellä on parempi palkka kuin sillä laiskalla ja tyhmällä.
Suomessa on perinteisesti se ahkera ja hyvä työntekijä potkittu ensimmäisenä pihalle. Saikuttavat juopot pidetään loppuun asti, ainakin miesvaltaisilla aloilla.
Mun teini tekee töitä koulun ohella 12€/h palkalla.
45, olen itse miesvaltaisella alalla ja meiltä kyllä on potkittu pois juopot ja laiskat.
Vierailija kirjoitti:
Naisten palkka olisi jäänyt sinne minne se kaikilla muillakin naisvaltaisilla aloilla on jäänyt.
Syy. Naiset keskittyvät toistensa selkäänpuukottamiseen ja miettimään kuinka ihana lahja päälikölle ostetaan tänä jouluna, siinä missä miehet tekevät selväksi, että heidän työpanoksensa maksaa tämän verran ja ovat valmiita tekemään sen porukalla selväksi.
Olin opiskeluaikana paperitehtaan yhteydessä olevassa voimalaitoksessa harjoittelussa. Siellä ne miehet osaavat kyllä vittuilla ja puhua selän takana, kotona käydään firman autolla työaikana ja työkaluja ja peräkärryjä lainataan surutta omaan tarkoitukseen keneltäkään kysymättä. Olen ollut kyydissä, kun tyyppi kävi työmaakäynnin yhteydessä kotonaan, eikä se ollut edes matkan varrella, kielsi sanomasta pomoille.
Suurin osa ajasta oli ruudun tuijottamista, kun olin valvomossa enimmäkseen, mutta jonkun pitää tuijottaa sitä ruutua koko ajan. Jos on valvomossa yksin, ei saa mennä edes vessaan välillä, vaan pitää odottaa, että joku tulee tuuraamaan. Yleensä ei valvomossa oltukaan yksin, mutta jos tuli hälytys, piti olla ukot hetkessä paikalla. Olen nähnyt kun pumppu suihkuttaa vettä kovalla paineella ja se piti saada korjattua nopeasti, mutta se ei ollut toimintojen kannalta kriittinen, joten sain kokeilla jaksanko vääntää. Vähän jaksoin, mutta olisi tullut katastrofi jos olisin enemmän yrittänyt ja äijät otti homman työkseen, minä putsasin sitä vettä hallista pois. Tiedän ihmisen, joka on palanut pahoin työtapaturmassa saatuaan jotain nestettä päälleen ja tiedän ihmisen, joka on kuollut paperitehtaalla. Näistä tiedoista joku arvaakin, kuka olen ja mikä kaupunki on kyseessä.
Kyllä se homma oli väli likaista ja vaaralllistakin ja osa ukoista oli 10 metrin korkeudessa puuhaamassa ilman mitään suojavarusteita hyvin heppoisella jalkatuella.
Ei siinä hommassa hento nainen pärjää, eikä siinä koneet joka paikkaan ehdi. Tein itsekin välillä todella likaista hommaa, helppoa, ei välttämättä aina raskasta, mutta likaista.
Vierailija kirjoitti:
Naisten palkka olisi jäänyt sinne minne se kaikilla muillakin naisvaltaisilla aloilla on jäänyt.
Syy. Naiset keskittyvät toistensa selkäänpuukottamiseen ja miettimään kuinka ihana lahja päälikölle ostetaan tänä jouluna, siinä missä miehet tekevät selväksi, että heidän työpanoksensa maksaa tämän verran ja ovat valmiita tekemään sen porukalla selväksi.
Paperimiehet kukkoilee tasan niin kauan kuin se paperikone pyörii siellä tehtaalla. Sitten, kun tuotanto siirretään johonkin halvempaan maahan ollaankin ihan hipi hiljaa sormi suussa, että mitäs nyt?
Vierailija kirjoitti:
Minulla naisena on yksi parhaimmista palkoista vaikka olen ainut nainen osastollani. Se johtuu siitä että TEEN ja OSAAN työni.
Itse olen ollut reilu 30 vuotta työelämässä, eikä mulla ole ollut hajuakaan mitä kolleegat tienaa. Paitsi kerran, kun kävimme läpi sen vuoden bonustavoitteita, silloinen pomoni käytti esimerkkinä omaa blankettiaan ja tuli vahingossa vilauttaneeksi kuukausipalkkansa näkyville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut reilu 30 vuotta työelämässä, eikä mulla ole ollut hajuakaan mitä kolleegat tienaa. Paitsi kerran, kun kävimme läpi sen vuoden bonustavoitteita, silloinen pomoni käytti esimerkkinä omaa blankettiaan ja tuli vahingossa vilauttaneeksi kuukausipalkkansa näkyville.
Minä taas töissäni tiedän muiden palkat, mutta olen firman parhaiten palkattu, nainen, pomo ei maksa edes itselleen samaa palkkaa, joskin pomon töistä veloitetaan enemmän asiakkaalta. Pieni firma, jossa olen mukana budjetin teossa. Tosin kukaan meillä ei saa hyvää palkkaa ja pomohan saa sitten osinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Todellinen syy: naiset on kasvatettu kilteiksi ja vaatimattomiksi ja ajattelemaan yhteisön (perhe) etua. "Hyvä työihminen" on käsite, joka edelleen elää tietyillä seuduilla, ja sitä käytetään naisten arvottamiseen. Toiset naiset, kyllä. Mutta vikahan on naisaloilla siinä loputtomassa joustamisessa, kun työnantaja pyytää, vetoaa, ja nauraa partaansa, niin kyllä joku aina venyy ja uhrautuu, koska muuten ei vaan pärjätä. Silmään saa kusta, kyllä naiset ymmärtää.
Koko helvetin sosiaali- ja terveydenhuolto on rakennettu tämän perusperiaatteen varaan. Miesten aloilta pitäisi oppia se itsekkyys ja olankohautuksen taito, "mitä sitten, antaa paskan kaatua". Mikähän ulina siitäkin seuraisi?
Ehkä jossain toisessa elämässä.
No, toivottavasti naiset eivät suutu, mutta kerron nyt muisteloni parin vuoden takaa.
Sahateollisuudessa oli lakko. Uutisissa haastateltiin eräällä sahalla jotain naispuolista tilapäistyöntekijää tms. joka siis oli lakosta huolimatta töissä. Nainen siinä totesi, että kyllä hän ainakin töihin tulee ei tässä mitään, ei voi työnantaja enempää maksaa tietenkään kun bisneksen pitää olla kannattavaa.
Eli varmaan ne palkat olisi aika matalat. Suoraan kysymykseen yksinkertainen vastaus.
Sitten muistetaan eräs toinen lakko jossain satamassa vuosien takaa. Satamayhtiö meinasi käyttää virolaista halpatyövoimaa lakon aikana. Lakkovahdit pisti aamulla mersulla töihin tulossa olleen satamanjohtajan autosta tuulilasin paskaksi pienen kärhämän yhteydessä.
Ahtaajilla on kunnon palkat.
Vierailija kirjoitti:
No, toivottavasti naiset eivät suutu, mutta kerron nyt muisteloni parin vuoden takaa.
Sahateollisuudessa oli lakko. Uutisissa haastateltiin eräällä sahalla jotain naispuolista tilapäistyöntekijää tms. joka siis oli lakosta huolimatta töissä. Nainen siinä totesi, että kyllä hän ainakin töihin tulee ei tässä mitään, ei voi työnantaja enempää maksaa tietenkään kun bisneksen pitää olla kannattavaa.
Eli varmaan ne palkat olisi aika matalat. Suoraan kysymykseen yksinkertainen vastaus.
Sitten muistetaan eräs toinen lakko jossain satamassa vuosien takaa. Satamayhtiö meinasi käyttää virolaista halpatyövoimaa lakon aikana. Lakkovahdit pisti aamulla mersulla töihin tulossa olleen satamanjohtajan autosta tuulilasin paskaksi pienen kärhämän yhteydessä.
Ahtaajilla on kunnon palkat.
Ahtaajat pistää koko maan ahtaalle niin halutessaan. Siinä vaiheessa, kun laivojen purku ja lastaus saadaan automatisoitua loppuu tuokin "ilo".
Okei, sovitaan sitten, että nainen ei jaksa vääntää jotain mutteria ja siksi kaikki on miehiä.
Ketjun aihe oli kuitenkin, mikä olisi palkkataso, jos kaikki olisi naisia. Eiköhän sen mutterin vääntämiseen joku momenttiavain saataisi hommattua.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuollainen monitorin tuijottaminen ole arvokkaampaa kuin 1500€/kk.
Seisokkipäivä eräässä laitoksessa maksaa 750 000€
Siitä voi laskea tunnin maksavan 31 250€
Jos epäpätevä monitoriin tuijottelija aiheuttaa toimillaan joka kuukausi tunnin seisokin, firman kannattaa vaihtaa se ja ottaa tilalle paremmalla liksalla pätevä. Voit itse laskea kuinka paljon maksaisit.
Suurin osa suomen työllisistä on naisia ja keskipalkka on 3500eur kuussa, eli sama kuin sairaanhoitajilla. Veikkaan että valitus palkasta olisi suurta ja palkka olisi n. 30% korkeampi kuin miesten. Miehiä ei naiset päästäisi töihin sinnekään.
Miksi ihmeessä mikään firma ottaisi miehiä töihin kovalla liksalla jos halvemmalla saisi pätevämpiä naisia?
kertokaas nyt kapitalistille tuollainen perusjuttu.
Jos, ehkä, voi olla, mahdollisesti, luultavasti ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuollainen monitorin tuijottaminen ole arvokkaampaa kuin 1500€/kk.
Seisokkipäivä eräässä laitoksessa maksaa 750 000€
Siitä voi laskea tunnin maksavan 31 250€
Jos epäpätevä monitoriin tuijottelija aiheuttaa toimillaan joka kuukausi tunnin seisokin, firman kannattaa vaihtaa se ja ottaa tilalle paremmalla liksalla pätevä. Voit itse laskea kuinka paljon maksaisit.
Aika paljon halvemmaksi se seisokki tulisi naisten palkoilla