Mitä ette enää uskalla tehdä kypsemmällä iällä?
Tultiin laskettelulomalle tulevan teinin kanssa. Hän halusi rinteeseen ja laskettelukouluun. Itselle iski täysi paniikki kun en uskaltanutkaan edes ajatella suksien vuokraamista. Itse teininä laskettelin jonkin verran, tykkäsinkin. Mutta harrastus jäi 25 vuodeksi. Ja nyt en uskalla enää!!
Mitä te muut ette enää uskalla vs. paljon nuorempi sinä?
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Kärrynpyöriä ja käsilläseisomista 😊
Pistää itsellesi haaste, että kesällä teet. Treeniä! Noi kyllä pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Kiivetä keittiöjakkaralle, kävellä liukkaalla kadulla.
Häh.
Onko sinulla jokin sairaus?
Jos ei ole, niin olisi aika ruveta treenaamaan.
Ajat itsesi ihan nurkkaan.
Kohta voit nukkua vaan patjalla, kun et sänkyyn uskalla kiivetä (tai et pääse), ja sieltä voi toki pudota.
🙆🏼♀️💁🏼♀️
Hanki tuleva tuoli ja kiipeä joka päivä sille. Tai talousjakkara.
Liukkaalle menet polvet koukussa paino edessä köpöttelemään. Vaikka jäälle.
Älä itse tee itsestäsi avutonta. Pidä yllä toimintakykyä. 👍🏻.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskalsin luistella vielä lapseni ollessa 4-vuotias. Aiemmasta kerrasta oli 20 vuotta.
Nyt on kulunut jälleen 15 vuotta lisää. En iki päivinä enää uskaltaisi. Pelkään polvi vammoja ja käsivammoja.
Itse luistelen vielä, ikää 48. Mutta rullaluistimiin en koske. Testasin viime kesänä minuutin ja voi järkytys!
Uudestaan vaan ja kunnon suojat. Ei alamäkiin.
Ota sauvat. Kokeile rullasuksia.
Korkeat paikat esim ulkorakennuksen harjapiikin maalaus tikkailta. tuntui että tikkaat heilui ja rakennus heilui. Sama homma kun taloa maalattiin telineitä. Tosi outoa, en o ennen pelännyt mitään.
N 51
Vierailija kirjoitti:
Onpa kankeaa porukka sivustolla. Uskomatonta. Nelikymppiset jo päästäneet itsensä lihomaan ja kangistumaan lähes liikuntakyvyttömiksi. Kohta tarviutsette pyörätuolia.
Oikein vielä kehutaan mihin kaikkeen ei enää pystytä. Eräskään ei voi enää ajaa polkupyörällä. Täälläpäin sentään vielä kahdeksankymppiset käyvät jumpissa, hiihtävät, ajavat pyörällä jne. kuten nuorempanakin.
Opettele lukemaan. Nyt keskustellaan uskaltamisesta, ei pystymisestä.
Pysy vain siellä teilläpäin.
En uskalla enää tehdä kuperkeikkaa. Valitettavasti. Lähes 70-vuotias olen.
Vierailija kirjoitti:
Mennä salille tai ryhmäliikuntatunneille, liikaa upeita nuoria, kun itsellä parhaat päivät takana
N36
Tämä.
Kun täytin 35v, niin tuli sellainen häpeä omasta olemasta olosta. Käyn lähinnä pitkillä kävelyillä ja ulkosaleilla, kun siellä ei ole muita
N37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kankeaa porukka sivustolla. Uskomatonta. Nelikymppiset jo päästäneet itsensä lihomaan ja kangistumaan lähes liikuntakyvyttömiksi. Kohta tarviutsette pyörätuolia.
Oikein vielä kehutaan mihin kaikkeen ei enää pystytä. Eräskään ei voi enää ajaa polkupyörällä. Täälläpäin sentään vielä kahdeksankymppiset käyvät jumpissa, hiihtävät, ajavat pyörällä jne. kuten nuorempanakin.
Opettele lukemaan. Nyt keskustellaan uskaltamisesta, ei pystymisestä.
Pysy vain siellä teilläpäin.
Suurin osa kyllä kertoomiten ei enää pysty tekemään normaaleja juttuja. Lienevätkö sitten pystyneet koskaan!
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ikähäpeästä, 40v nainen ei ole "mitään" nykyään
Vain 24v fitnesspimu on oikea liikkuja
Näin keski-ikäisenä en enää uidessa uskalla sukeltaa silmät auki. Muutenkin sukellan enään ihan vaan pikaisesti. Pentuna tuli kuitenkin useammassa metrissä sukelleltua.
Laskettelun kyllä aloitin vasta keski-iän korvilla, mutta muutama onnettomuus hississä vei siihen innon.
Tulla enää uudelleen isäksi (tosin ei ole enää fyysisesti mahdollista).
Hypätä korkealta alas.
Juoda alkoholia.
Kulkea avopäin pakkasessa.
Lähteä kipeänä pois kotoa muuten kuin pakottavasta syystä.
Pyöräillä liukkaalla.
Harrastaa sksiä tuntemattoman naisen kanssa.
Tapella grillijonossa.
Vierailija kirjoitti:
Lasketella ja kiivetä hevosen selkään.Molempia harrastin nuorena mutta nyt ei enää uskalla
Elisabetilta kiellettiin ratsastus vasta 95-vuotiaana, Silvia taitaa lasketella edelleen 78-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketella ja kiivetä hevosen selkään.Molempia harrastin nuorena mutta nyt ei enää uskalla
Elisabetilta kiellettiin ratsastus vasta 95-vuotiaana, Silvia taitaa lasketella edelleen 78-vuotiaana.
Elisabet toisaalta omistanee lukuisia hevosia itse ja niistä on varmaan jo vuosikymmeniä valittu kaikkein lauhkeimmat yksilöt hänen ratsuikseen. Vähän eri asia mennä ratsastuskouluun ja saada ratsastettavaksi joku satunnainen heppa, josta ei ole mitään etukäteiskokemusta.
Laskettelu on vaarallinen laji, myös kuninkaallisille. Huonosti kävi mm. Alankomaiden prinssi Frisolle. Jos siitä kuitenkin tykkää, milläpä kukaan ulkopuolinen sitä voisi heiltä kieltää. Ja onhan rinteissä eroa.
Itsekään en ole vuosiin lasketellut tai ratsastanut. Ratsastaa voisin, jos olisi omia hevosia, joiden kanssa tietäisin pärjääväni tilanteessa kuin tilanteessa. Laskettelu ei kiinnosta, vielä vähemmän sen jälkeen kun tuntemani ihminen kuoli lasketteluonnettomuudessa.
Olin noin 60 v kun en enää uskaltanut kiivetä mökin katolle kun olin mökillä yksin. Kykyä olisi mutta ei uskallusta.
Katolle jää ikävästi lehtiä ja roskaa mitkä pitää putsata kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse nyt 48-vuotiaana miehenä uskallan vaikka mitä samoja kuin lapsuudessa ja pystynkin tekemään niitä aivan yhtä hyvin. Kunto ja ketteryys vaan parantunut vuosien myötä.
Ja sitten miesasiamiehet valittaa, että naisten eliniänodote on niin paljon suurempi kuin miesten. SMH
En uskaltaisi liftata kuten nuorempana tehtiin.
65 viikon päästä. en enää aja moottoripyörää. lasketella yritin vuosi sitten. ei tarvinne kertoa enempää. sukset ja muut vermeet myynnissä, jos jotakuta kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
Löytyy selityskin miksi ei vanhemmiten kestä huvipuistolaitteita.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000000987685.html
Tasapainosta on kyse siinäkin ilmiössä, kun lapsena huvipuistossa on hauskaa, mutta vanhempana laitteissa pyörimisestä tulee lähinnä huono olo. Oleellisessa asemassa ovat korvan tasapainoelimessä nestemäisessä aineessa lilluvat kiteet, jotka aistivat pään asentoa.
Kiinnostava tieto, tosin minulle on aina tullut huono olo huvipuistolaitteissa tai vaikka vain pyörivässä toimistotuolissa. En edes lapsena voinut ajatellakaan mitään Mustekalaa.
Näin nelikymppisenä tuli mieleen kokeille laskettelurinteessä hyppyreitä, koska junnuna tuli niissä temuttua. Se jäi sitten siihen yhden hypyn jälkeen koska näin mielessäni vain poikki menneen jalan ja pitkän saikun. Sama pätee moottoripyöräilyyn. Hyppäsin prätkän selkään monen vuoden jälkeen ja totesin että nykyisin linja-autolla matkustaminen sopii minulle paremmin.