Mitä ette enää uskalla tehdä kypsemmällä iällä?
Tultiin laskettelulomalle tulevan teinin kanssa. Hän halusi rinteeseen ja laskettelukouluun. Itselle iski täysi paniikki kun en uskaltanutkaan edes ajatella suksien vuokraamista. Itse teininä laskettelin jonkin verran, tykkäsinkin. Mutta harrastus jäi 25 vuodeksi. Ja nyt en uskalla enää!!
Mitä te muut ette enää uskalla vs. paljon nuorempi sinä?
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Lasketella. Olen liian vanha siihen jo.
Mikä on kypsemmällä iällä? Itse 48, lapsen laitoin suksille jo aika pienenä. Lasketella uskallan, mutta viime talvena tuli raja vastaan, että miten kovaa, tyttö 12 v päihitti nopeudessa ensimmäisen kerran, laski tutkaan yli 70 km/h, mulle 67 km/h oli riittävästi. Mutta oikein muita rajoja en ole löytänyt, mitä en enää uskaltaisi tehdä mitä nuorempana olen tehnyt.
En mielelläni juokse jäällä enkä tee mitään kärrynpyöriä.
En uskalla ajaa autoa pimeällä enkä tunneleissa. Johtuu osin huonosta hämäränäöstä ja heijastuksista, jotka tulivat silmäleikkauksen jälkeen.
Samoin riskialttiit liikuntalajit ovat ehdoton no-no. Pyöräillä uskallan kesäkeleillä.
64 v
Viime vuosina huomannut etten uskalla enää hypätä alas oikein mistään. Tosi hallitusti pitää esim tulla tuolilta alas kun ottaa yläkaapita jotain. Ei tulisi mieleenkään hypätä tuolilta alas. 48v
Kiivetä keittiöjakkaralle, kävellä liukkaalla kadulla.
Lähteä ulkomaille pitkiksi ajoiksi ilman nettiä ja kännykkää ja ilman tuttuja siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kypsemmällä iällä? Itse 48, lapsen laitoin suksille jo aika pienenä. Lasketella uskallan, mutta viime talvena tuli raja vastaan, että miten kovaa, tyttö 12 v päihitti nopeudessa ensimmäisen kerran, laski tutkaan yli 70 km/h, mulle 67 km/h oli riittävästi. Mutta oikein muita rajoja en ole löytänyt, mitä en enää uskaltaisi tehdä mitä nuorempana olen tehnyt.
48 v ei vielä ole kypsä ikä, kun moni tulee vielä äidiksikin sen ikäisenä.
Se jos mikä vaatii rohkeutta.
Eli kypsä ikä on kai sitten vaihdevuosissa/jälkeen?
Hormonimuutoksilla tod näk on vaikutusta myös uskallukseen, vaikka testotasot nousevat vanhemmiten. Mutta reaktionopeus hidastuu ja fyysinen voima laskee.
Monet urheilulajit edellyttävät nopeaa reagointia ja (räjähtävää) voimaa, sellainen ei enää ole itsestäänselvää. Aktiiviharrastajat ovat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Nuorena asuin laskettelurinteen vieressä ja tuli lasketeltua ihan hullun lailla myös metsäreittejä pitkin, mutta en ikinä lähtisi noihin enää tällä iällä.
Vierailija kirjoitti:
Lähteä ulkomaille pitkiksi ajoiksi ilman nettiä ja kännykkää ja ilman tuttuja siellä.
Mutta eihä nykyään tarvitse lähteä ilman nettiä ja kännykkää? Kaikki tuolliaset onnistuu nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Tai jätetään tutut pois, hyvin voi tietenkin lähteä ilman että vastassa on tuttuja ihmisiä.
Löytyy selityskin miksi ei vanhemmiten kestä huvipuistolaitteita.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000000987685.html
Tasapainosta on kyse siinäkin ilmiössä, kun lapsena huvipuistossa on hauskaa, mutta vanhempana laitteissa pyörimisestä tulee lähinnä huono olo. Oleellisessa asemassa ovat korvan tasapainoelimessä nestemäisessä aineessa lilluvat kiteet, jotka aistivat pään asentoa.
– Nestemäinen aine voi geelimäistyä iän myötä, jolloin kiteet liikkuvat hitaammin. Mitä geelimäisempää neste on, sitä kauemmin kiteet jatkavat liikettä pyörityksen ja kieputuksen jälkeen, mikä aiheuttaa huimauksen tunnetta, kertoo Rinne.
Uskalsin luistella vielä lapseni ollessa 4-vuotias. Aiemmasta kerrasta oli 20 vuotta.
Nyt on kulunut jälleen 15 vuotta lisää. En iki päivinä enää uskaltaisi. Pelkään polvi vammoja ja käsivammoja.
En enää uskalla liftata, kulkea taksilla tai kulkea yksin yöllä. Varsinkaan humalassa mitään näistä.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla ajaa autoa pimeällä enkä tunneleissa. Johtuu osin huonosta hämäränäöstä ja heijastuksista, jotka tulivat silmäleikkauksen jälkeen.
Samoin riskialttiit liikuntalajit ovat ehdoton no-no. Pyöräillä uskallan kesäkeleillä.
64 v
Auttaisko A-vitamiini hämäränäköön?
Itse nyt 48-vuotiaana miehenä uskallan vaikka mitä samoja kuin lapsuudessa ja pystynkin tekemään niitä aivan yhtä hyvin. Kunto ja ketteryys vaan parantunut vuosien myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihä nykyään tarvitse lähteä ilman nettiä ja kännykkää? Kaikki tuolliaset onnistuu nykyään.
Mikä oli itsestäänselvyys nuorena 30 vuotta sitten, tuntuisi todella vaikealta ja vaaralliseltakin nykyään.
Hiihtää murtsikkaa, paitsi tasamaalla.
Alamäkiä en enää uskalla laskea.
Vierailija kirjoitti:
Uskalsin luistella vielä lapseni ollessa 4-vuotias. Aiemmasta kerrasta oli 20 vuotta.
Nyt on kulunut jälleen 15 vuotta lisää. En iki päivinä enää uskaltaisi. Pelkään polvi vammoja ja käsivammoja.
Itse luistelen vielä, ikää 48. Mutta rullaluistimiin en koske. Testasin viime kesänä minuutin ja voi järkytys!
Täällä parikymppiset vastailee :D ootte vielä tyttöjä/poikia
Liftata edes kaverin kanssa.