HS: Kulttuuriväki pöyristynyt vaalituloksesta!
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1429497014699
"Moni taiteilija ja kulttuuri-ihminen tuki näissä eduskuntavaaleissa julkisesti vasemmistoa tai vihreitä. Keskustan ja perussuomalaisten sijoittuminen vaalituloksessa kärkeen oli monelle kulttuurin edustajalle pettymys.
Yksi heistä on näyttelijä Krista Kosonen, joka kertoo seuranneensa tuloslaskentaa alamaissa.
"Kulttuuria en kuullut kenenkään mainitsevan vaali-iltana. Kyllä vaalitulos kurkkua kuristaa", Kosonen sanoo.
Näyttelijä liputti eduskuntavaaleissa vasemmistoliiton Veronika Honkasalon puolesta. Honkasalo jäi varasijalle.
Honkasaloa tukivat myös näyttelijäMinttu Mustakallio, galleristiIlona Anhava ja laulaja-näyttelijäVuokko Hovatta. Muusikoista myös esimerkiksi Paleface eli Karri Miettinen tuki näkyvästi vasemmiston ehdokkaita.
"Ehkä sitä elää itse sellaisessa helsinkiläisessä kulttuurikuplassa, en tunne ketään joka olisi äänestänyt perussuomalaisia", Kosonen sanoo.
Näyttelijä sanoo olevansa hieman peloissaan sen suhteen, millainen Suomi on tästä nyt rakentumassa."
Kommentit (619)
[/quote]Pääsääntöisesti melkein kaikki on käännetty englanniksi, löydät englanninkielisen version melkein mistä hyvänsä tärkeästä teoksesta. Kääntäjät tekevät monta kertaa, niin että jos tulee vaikka intiankielinen elokuva, niin he kääntävät sen suomeksi englanninkielisestä tekstityksestä.
[/quote]
Intiankielinen? Mikä niistä? Intiassa on wikipedian mukaan 22 virallista kieltä. Vai tarkoitatko Intian englantia? Englantia se sekin on.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 15:58"]
ai kauheeta, joutuuks nekin nyt tekemään töitä elääkseen?
on se niin väärin.
[/quote]
Mitähän halosta sinäkin olet päähäsi saanut. vai väitätkö ettei elämässäsi ole minkäänlaista kulttuuria? Et katso mitään leffoja, televisiosarjoja, et kuuntele musiikkia? Et radiota? Seinilläsi on itse piirtämiäsi tai ottamiais kuvia jne? Ei joululauluja, häämusiikkia jne? Tajuatko että taiteilijat tekevät TYÖTÄ??? Tajuatko että pitää olla sekä koulutus että kokemus että lahja jotta voi luoda uutta? Taiteilijat tekevät yleensä töitä paljon ahkerammin kuin muut ihmiset, omasta intohimostaan, ilman työsuhde-etuja, palkallisia lomia, toimeentulon turvaa. Eikä luovaa työtä 8-16 edes voi tehdä, vaan koko ajan pitää olla hereillä ja kuulolla siihen, mitä ympärillä on menossa, mistä se juttu taas lähtee. Ja taiteilijat tekevät työtä erittäin usein suurimapana motivaationaan tehdä tästä maailmasta parempi paikka KAIKILLE. Pahaa ja rumaa on olemassa ihan luonnostaan, mutta kasvu, kauneus, hyvyys, ylipäätään monet ihmisoikeudet ja inhimilliset kysymykset motivoivat. Ja silti taiteilija palkka on yleensä surkea. Taiteilijoilla on yhteiskunnassa tärkeä tehtävä. Joka nyt jo on ohentunut valtavasti yhtä matkaa arvojen kulahtamisen myötä. Ja kaupallinen puoli on sitä mieltä, että taiteilijan työn tulos kuuluisi saada ilmaiseksi ottaa omaan käyttöön ja tienata sillä itse. Vaikka taiteilijan edellytykset ylläpitää ammattitaitoaan ja saada palkkaa perustuu siihen, että tulot kertyvät pikkurippusina monesta eri paikasta.
Mutta jos sinä tämän kirjoittaja todellakaan et millään lailla elämässäsi käytä tai tarvitse taiteilijoiden työn tuloksia, niin ok, ehkäpä sitten tuon näkökulman ymmärtää. Ja senkin että jonkun mielestä tuo alkoholisoituneen hakkaraisen kännisössötys tuo hänen rahoilleen parempaa vastinetta.
[/quote]
Ei pidä yhtään paikkaansa, että kulttuuriväki muka yrittäisi rakentaa parempaa maailmaa kaikille tms. kuraa. Taiteilija joka noin yrittäisi ja onnistuisi olisi taloudellisesti myös erittäin menestynyt oli ala mikä hyvänsä.
Ylivoimainen enemmistö taitelijoista tykkää leiua omassa pikku kuplassaan, jossa muka parantaa maailmaa. Oikean panoksen ollessa käytännössä hyvin lähellä nollaa jo siitäkin syystä ettei 99% edes tiedä mitä taiteilija tekee saati että vaivautuisi elämästään tuntikausia tuhlata miettien mitä sitä tarkemmin tehdään.
[/quote]
No, ehkä puhuinkin itsestäni. Teen pitkää päivää, usein viikonloppuja päälle, osaamista riittää sekä korkeakoulututkintoni mukaisissa töissä, että työn kautta oppimissani muissa (luovan alan) töissä. Yhtään senttiä ei tule helpolla. Taiteen tekeminen sijaitsee taiteilijassa itsessään, joten kaikki työ kuormittaa tasan omaa kroppaa ja psyykettä. Saan työstäni lähes pelkästään positiivista palautetta, vaikka se kritiikkikin on ihan tervetullutta. Teen työtä niin kaupallisella puolella kuin verovaroin tuettuna kuin apuahojenkin turvin. Yrittäjä en ole. Joskuson isompia töitä, joista saa sut "normaalilla" työpäivällä leipänsä kasaan. Jatkuvasti energiaa menee siihen, että pysyy aktiivisena työnhaussa. Yksittäisiä keikkoja on paljon, mutta niistä myös maksetaan aika vähän. Suurimpana syynä laman lisäksi se, että joka niemessä ja notkossa on joku "taiteilija"-koulu missä "koulutetaan" väkeä. Ja tämä väki tekee puoli-ilmaiseksi niitä keikkoja. Lopputulos ei tietenkään ole sama kuin ammattilaisen tekemä, mutta sekös suurta yleisöä haittaa. JOten, kulttuurimme tätä menoa viihteellistyy ja tyhmentyy, eikä se asiakas todellakaan ole aina oikeassa. Ei voi tietää saavansa paskaa, jos ei ole muusta ikinä kuullutkaan. Ja joo, aika täyspäiväisellä kutsumuksella ja ahkeruudella mennään, mutta varmaa on ettei rikastumaan pääse. Hyvä jos leivässä pysyy.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:08"]
mukavampaahan olisi ilman vaikka musiikkia ja taidetta tai kulttuuria ylipäätään sama kuin luonto ja ympäristö, pannaanx jo huomenna paskax? Vai tänään? Elämän kevät että on suomalaiset juntteja.
[/quote]
Kyllä elämä ihan hyvin sujuu ilman noita ruikuttavia apuraha"taiteilijoita". Minä maksan itse siitä kulttuurista, joka elämääni sulostuttaa. Suomalaisten apurahoilla elävien "taiteilijoiden" tekotaiteellista paskaa en tarvitse. Punikeilla vain tuntuu aina olevan pakottava tarve maksattaa muilla oma elämisensä ja harrasteensa.
Ihan hauskaa, että Krista Kosonen, Putouksessa monta kautta hassutellut näyttelijä, ajattelee noin kapeakatseisesti. Kenelleköhän hän sitä Putous-huumoria tekee, korkeakulttuurista kiinnostuneet kollegatko sitä katsovat vai? Eiköhän Putouksen kohderyhmä ole juuri se perinteisiä puolueita äänestävä, lihaa syövä perheellinen ihminen, joka katsoo kalliilla koulutettujen näyttelijöiden poukkoilua lauantaisaunan jälkeen telkkarista. Tietenkin olut käden ulottuvilla ja samalla lasten remuamista kuunnellen.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:02"]
Mutta entäs urheiluapurahat sitten? Eikö nekin kannattaisi saman tien lopettaa? Ihan turhaa touhua. Menisivät nekin töihin ja urheilisivat vapaa-ajallaan. Taitavat kaikki urheilijat olla niitä joilla ei äly riitä oikeisiin töihin. Oikikseen tai lääkikseen.
[/quote]No jotkut tekevät tuota hommaa ihan ammatiksi tai sponsorirahalla, toki valtio myös tukee joitakin urheilijoita, mutta väitteesi että kaikki urheilijat olisivat riippuvaisia valtion tuista on täyttä puutaheinää.
maalaiset ja perseet tiedä mitään kultturista. Toiset nähneet lehmiä ja toiset keskikaljalaatikoita.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:06"]
Mutta entäs urheiluapurahat sitten? Eikö nekin kannattaisi saman tien lopettaa? Ihan turhaa touhua. Menisivät nekin töihin ja urheilisivat vapaa-ajallaan. Taitavat kaikki urheilijat olla niitä joilla ei äly riitä oikeisiin töihin. Oikikseen tai lääkikseen.
[/quote]No jotkut tekevät tuota hommaa ihan ammatiksi tai sponsorirahalla, toki valtio myös tukee joitakin urheilijoita, mutta väitteesi että kaikki urheilijat olisivat riippuvaisia valtion tuista on täyttä puutaheinää.
[/quote]
No samalla tavalla on puuta heinää se väite, että kaikki taiteilijat olisivat apurahaelättejä. Kyllä aika moni taiteilija on toiminimellä toimiva yrittäjä, joka sen oman taiteensa ohella vetää kursseja kansalaisopistoissa, opettaa koulussa, pitää luentoja ja esitelmiä, vetää kerhoja, kirjoittaa kolumneja... Apurahoja riittää harvalle, ja se on aikamoinen lottovoitto.
[/quote]
Samoin yleveron vois lakkauttaa. Tekisivät sitä vapaa-ajallaan harrastuksena, tai sitten tekisivät niin hyviä lähetyksiä että ihmiset olisivat niistä valmiita maksamaan. Kyllä minun puolesta vois sulkea koko ylen.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:07"]maalaiset ja perseet tiedä mitään kultturista. Toiset nähneet lehmiä ja toiset keskikaljalaatikoita.
[/quote]Tuo "perseet" on oikein sopivan kuuloinen nimitys kultturelliin sanavalikoimaan.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:44"]
The point is here: if we don't need Finnish culture, we don't need Finnish language either. It is way more practical to switch to English and stick to that. You can't really separate Finnish culture from Finnish language. There are lots of excellent books about this issue, but I won't recommend any of them to you - they are available only in Finnish.
[/quote]Kerroin vain sinulle, että en tarvitse suomenkielisiä käännöksiä, mikäköhän tässä on sinulle niin helvetin vaikea asia ymmärtää.
[/quote]
Man, such a weird language! Can't you just speak like human beings do?
[/quote]
ootko kännissä
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:06"]
[/quote]
No samalla tavalla on puuta heinää se väite, että kaikki taiteilijat olisivat apurahaelättejä. Kyllä aika moni taiteilija on toiminimellä toimiva yrittäjä, joka sen oman taiteensa ohella vetää kursseja kansalaisopistoissa, opettaa koulussa, pitää luentoja ja esitelmiä, vetää kerhoja, kirjoittaa kolumneja... Apurahoja riittää harvalle, ja se on aikamoinen lottovoitto.
[/quote]
Kyllä niitä apurahan vinkujia riittää.
Apurahoilla elävä taiteilija on muuten pahempi elätti kuin yksikään somali tms.
Valtion apurahoista ei nimittäin makseta veroja eli täydellistä siivellä elämistä.
http://www.taike.fi/taiteilija-apurahan-suuruus
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:05"]
mukavampaahan olisi ilman vaikka musiikkia ja taidetta tai kulttuuria ylipäätään sama kuin luonto ja ympäristö, pannaanx jo huomenna paskax? Vai tänään? Elämän kevät että on suomalaiset juntteja.
[/quote]
Kyllä elämä ihan hyvin sujuu ilman noita ruikuttavia apuraha"taiteilijoita". Minä maksan itse siitä kulttuurista, joka elämääni sulostuttaa. Suomalaisten apurahoilla elävien "taiteilijoiden" tekotaiteellista paskaa en tarvitse. Punikeilla vain tuntuu aina olevan pakottava tarve maksattaa muilla oma elämisensä ja harrasteensa.
[/quote]
Luuletkos että sun yle-verolla tai teatterilipun hinnalla niitä juttuja saadaan tehtyä? Tai että muusikko tai kirjailija elää niillä roposilla mitä sun pussistasi hänen taskuunsa tulee? Tekemisen kustannukset ovat valtavat ja saamamiehiä paljon. Ilman tekijänoikeus-ja muita tukijärjestelmiä jäisi sultakin kirjat lukematta ja musiikit kuuntelematta.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:06"]]Suomalaiset ovat senverran sivistyneitä ja hyvin koulutettuja, että eivät ole riippuvaisia jonkun kääntäjän kämäisistä käännöksistä, tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa arvostaako omaa kieltään tai kulttuuriaan.
[/quote]
Minun on hyvin vaikea kuvitella keskimääräisen suomalaisen, oli kuinka sivistynyt ja hyvin koulutettu tahansa, saavan alkukielisestä maailmankirjallisuudesta irti samanlaisia kokemuksia kuin hyvästä käännöksestä.
[/quote]Aijaa, minusta englanninkielinen kirjallisuus on pääsääntöisesti todella helppolukuista, luen myös uutisia ja kaikenlaisia artikkeleita jatkuvasti englanniksi, en jaksa uskoa olevani ainoa tai joku poikkeus.
[/quote]
Vaikka sinusta olisi, niin nyt puhutaan edelleen keskivertosuomalaisesta, ja myös muista kielistä kuin englannista.
[/quote]
Miksi käätäjä ei voisi tehdä palkallista työtä. Miksi se kääntäminen pitäisi ehdottomasti apurahan turvin vääntää? Kyllä kaikelle työlle tekijä ja palkka löytyy etenkin jos on kysyntää.
[/quote]
:D :D NIin, miksi ihmisellä ylipäätään pitää olla työpaikka. Miksi jollekin siivoojallekin maksetaan, kaikkihan siivoo joskus. Miksei yhtä hyvin vois mennä jonnekin töihin ja siivota sitten iltaisin? Miksi, voi miksi ihmiset tarvitsevat rahaa töistään, joita voisi ihan hyvin tehdä iltaisin muutenkin. Ja varsinkin kaikenmaailman tutkijat, syöpähoitojenkehittäjäluuserit ja muut. Harrastaisivat tutkimuksiaan iltaisin ja menisisvät töihin. Hävyttömät apurahalla tollaista ketäänkiinnostamatonta sontaa tekevät. Mikseivät voi tehdä palkallista työtä? Vaikka rekkakuskina. Tai mikä nyt sitten on työtä mistä kannattaa maksaa.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:35"]
Apurahat on perseestä. Todella hyvät taiteilijat elättävät itsensä. Muut voi sitten harrastaa.
[/quote]
Psst, niitä taiteilija-apurahoja saavat myös esimerkiksi suomentajat, jotka tuovat teille sitä ULKOMAISTA kulttuuria (kun se suomalainen kulttuuri kerran on turhaa).
[/quote]Jokaiseen elokuvaan löytyy ilmainen tekstitys nykyään, niitä tekee elokuvaharrastajat, ovat aivan yhtä hyviä kuin ns.ammattilaistenkin tekemät.
[/quote]
Luulen, että edellä oleva henkilö tarkoitti kirjojen suomentamista. Tiedätkö mitä kirjat ovat?
Ne harrastajien tekemät leffatekstitykset muuten ovat niin noloja, ettei kukaan normaalilla englannin taidolla varustettu niitä käytä. Perusenglantia opetetaan kouluissa sen verran kuin leffaa kstsoessa tarvitsee. Ja muista kielistä niitä harrastajakäännöksiä ei ole juuri tehtykään.
[/quote]Tiedän toki, osaan 3 kieltä, enkä tarvitse tekstityksiä. Minusta ne on ihan hyviä tekstityksiä mitä ne harrastajat tekee, niissä taso vaihtelee mutta pääsääntöisesti ihan hyvälaatuisia.
[/quote]
Minusta ne taas ovat tosi noloja. Mutta joka tapauksessa telkun kääntäjät työskentelevät tv-yhtiöille. Sen sijaan valtio apurahoilla käännetään kaunokirjallisuutta, puhutaan mieluummin niistä. Mistä saat harrastelijoiden tekemiä hyvälaatuisia käännöksiä vaikka Dostojevskista, Grassista tai Lin Jutangista?
[/quote]Koska osaan englantia, en tarvitse suomenkielisiä käännöksiä ollenkaan, en kirjoihin enkä muuhunkaan. Kaikki mikä minua kiinnostaa on käännetty englanniksi.
[/quote]
Lapsesikin varmaan osaavat englantia niin hyvin että kääntäjiä ei tarvita? Vai alkavatko he lukea kaunokirjallisuutta laajemmin vasta kun englanti sujuu?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:19"]Koska juntti et osaisi kirjoittaa etkä lukea ilman kulttuuria, eikö olisi jo aika osoittaa ensikertaa älykkyyttä ja antaa viisaampien keskustella näistä asioista jota et ymmärrä? Ai, ei! En uskonutkaan sinun olevan niin viisas! [/quote] Tyypillinen kylttyyriväen edustaja, joka kuvittelee itse olevansa muiden yläpuolella...Kososen Kristalla esimerkiksi on hyvin vähän tekemistä lukutaidon kanssa.
[/quote]
Kulttuuri kulkee rinnakkain sivistyksen kanssa. Krista ei edusta koko kulttuuria.
Mutta joo, olen samaa mieltä jonkun aiemman kanssa, Suomen rappio on alkanut. Se ei johdu pelkästään kulttuurin alasajosta, vaan kokonaisuudessaan kansa on tyhmentynyt ja alaspäin mennään, että korvissa vaan soi.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:05"]
[/quote]
[/quote]
Luuletkos että sun yle-verolla tai teatterilipun hinnalla niitä juttuja saadaan tehtyä? Tai että muusikko tai kirjailija elää niillä roposilla mitä sun pussistasi hänen taskuunsa tulee? Tekemisen kustannukset ovat valtavat ja saamamiehiä paljon. Ilman tekijänoikeus-ja muita tukijärjestelmiä jäisi sultakin kirjat lukematta ja musiikit kuuntelematta.
[/quote]Miksi minä joudun kuuntelemaan ja maksamaan joidenkin muusikoiden renkutuksista joita en halua kuulla. Minusta muusikoiden pitäisi maksaa minulle henkisistä kärsimyksistä kun joudun kuuntelemaan heidän saastaansa yleisillä paikoilla.
Kyllä jotkut taiteilijat itse elättävät itsensä, mutta osa tykkää venkoilla apurahoilla, ei se ole mikään palkka.
Ei kela korvauskaan ole mitään palkkaa, vaikka sitä jotkut haluasi nimittää kansalaispalkaksi.
Kyllä tutkijoita on ihan valtion ja erilaisten laitosten palkkalistoilla. He ovat hyödyllisiä ja heille kannattaa maksaa.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:54"]
Itse olen kulttuurialalla ja äänestin persuja. En ole ylpeä siitä enkä aio kertoa sitä kenellekään. Se olisi sosiaalinen itsemurha. Suurin osa fb-kavereistani näytti äänestäneen punavihreällä linjalla, ehkä muutama porvari äänesti kokoomusta. Itse olen ollut ihan hiljaa. Osa persuista aiheuttaa minussakin myötähäpeää, mutta koin ettei minulla ollut parempaakaan vaihtoehtoa.
[/quote]
Samassa veneessä ollaan. Todella monet ystävät ja tuttavat ovat tuttuja kulttuuripiireistä ja jos sanoisin rehellisesti, että äänesti perussuomalaisia, ei minulle puhuisi enää kukaan. Surullista, mutta totta. Tai no, ehkä muutama puhuisi, mutta kanssani ei haluttaisi enää viettää aikaa.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 17:19"]Koska juntti et osaisi kirjoittaa etkä lukea ilman kulttuuria, eikö olisi jo aika osoittaa ensikertaa älykkyyttä ja antaa viisaampien keskustella näistä asioista jota et ymmärrä? Ai, ei! En uskonutkaan sinun olevan niin viisas! [/quote] Tyypillinen kylttyyriväen edustaja, joka kuvittelee itse olevansa muiden yläpuolella...Kososen Kristalla esimerkiksi on hyvin vähän tekemistä lukutaidon kanssa.
[/quote]
Kulttuuri kulkee rinnakkain sivistyksen kanssa. Krista ei edusta koko kulttuuria.
Mutta joo, olen samaa mieltä jonkun aiemman kanssa, Suomen rappio on alkanut. Se ei johdu pelkästään kulttuurin alasajosta, vaan kokonaisuudessaan kansa on tyhmentynyt ja alaspäin mennään, että korvissa vaan soi.
[/quote]
Somalit laskee kansamme älykkyyden keskiarvoa.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:06"]]Suomalaiset ovat senverran sivistyneitä ja hyvin koulutettuja, että eivät ole riippuvaisia jonkun kääntäjän kämäisistä käännöksistä, tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa arvostaako omaa kieltään tai kulttuuriaan.
[/quote]
Minun on hyvin vaikea kuvitella keskimääräisen suomalaisen, oli kuinka sivistynyt ja hyvin koulutettu tahansa, saavan alkukielisestä maailmankirjallisuudesta irti samanlaisia kokemuksia kuin hyvästä käännöksestä.
[/quote]Aijaa, minusta englanninkielinen kirjallisuus on pääsääntöisesti todella helppolukuista, luen myös uutisia ja kaikenlaisia artikkeleita jatkuvasti englanniksi, en jaksa uskoa olevani ainoa tai joku poikkeus.
[/quote]
Multa olisi kyllä jäänyt esimerkiki Shakespeare lukematta ilman hyviä käännöksiä.
[/quote]Shakespearen ymmärtämiseen tarvitaan jo paljon muutakin kuin hyvä käännös pelkästään. Samalla tavalla joudut niitä tekstejä tulkitsemaan olipa ne englanniksi tai suomeksi, ennenkuin ne aukeavat sinulle.
[/quote]
Kaunokirjallisuutta yleensä joutuu tulkitsemaan, ja historiaakin kannattaa tuntea, jos meinaa saada kaiken irti. Mulle oli tosi avartava kokemus vierailla Globe-teatterissa, vaikken lippua esitykseen saanutkaan.
Mikä Shakespearen teos on sulle parhaiten auennut, ja millä kielellä?