HS: Kulttuuriväki pöyristynyt vaalituloksesta!
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1429497014699
"Moni taiteilija ja kulttuuri-ihminen tuki näissä eduskuntavaaleissa julkisesti vasemmistoa tai vihreitä. Keskustan ja perussuomalaisten sijoittuminen vaalituloksessa kärkeen oli monelle kulttuurin edustajalle pettymys.
Yksi heistä on näyttelijä Krista Kosonen, joka kertoo seuranneensa tuloslaskentaa alamaissa.
"Kulttuuria en kuullut kenenkään mainitsevan vaali-iltana. Kyllä vaalitulos kurkkua kuristaa", Kosonen sanoo.
Näyttelijä liputti eduskuntavaaleissa vasemmistoliiton Veronika Honkasalon puolesta. Honkasalo jäi varasijalle.
Honkasaloa tukivat myös näyttelijäMinttu Mustakallio, galleristiIlona Anhava ja laulaja-näyttelijäVuokko Hovatta. Muusikoista myös esimerkiksi Paleface eli Karri Miettinen tuki näkyvästi vasemmiston ehdokkaita.
"Ehkä sitä elää itse sellaisessa helsinkiläisessä kulttuurikuplassa, en tunne ketään joka olisi äänestänyt perussuomalaisia", Kosonen sanoo.
Näyttelijä sanoo olevansa hieman peloissaan sen suhteen, millainen Suomi on tästä nyt rakentumassa."
Kommentit (619)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:47"]Naurattaa koko tämä vasemmistoeliitti. Paleface on pankinjohtajan poika, Krista tulee varakkaasta virkamiesperheestä jne. Näillä tyypeillä ei ole ikinä ollut mitään kosketuspintaa siihen mitä lähiöissä vähemmän etuoikeutettujen keskuudessa tapahtuu.
[/quote] Niinpä... Kristakin jakaa suuret tulonsa auliisti tasan köyhien kanssa kuten kunnon vasemmistolainen. Eiku...!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 15:58"]ai kauheeta, joutuuks nekin nyt tekemään töitä elääkseen? on se niin väärin. [/quote] Krista Kosonen (vain esimerkki) ei siis tee mielestäsi töitä? Mun mielestä sen naama alkaa olla jo vähän kulunut... Vai lapiohommiinko kulttuuriväen haluat?
[/quote]
Mitä tuottavaa työtä se tekee?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:13"] Kulttuuripellet hankkikoon oikeita töitä. Ja taitaa kulttuurialan opiskelijat olla lähinnä niitä, jotka eivät älyn puutteessa mihinkään järkevään (oikeustiede, lääketiede, opetusala...) pääsekään. [/quote] Kulttuurialaa on kaikista vaikeinta päästä opiskelemaan :D [/quote] Hei anna mun kaikki kestää... En ole nähnyt yhtäkään tilastoa, jossa olisi yliopistovertailussa kulttuurialalla ollut pienin sisäänottoprosentti. Lisäksi tämä "vaikea päästä sisälle"... Väitätkö oikeasti, että esim taikkiin on ÄLYLLISESTI vaikeampi päästä, kuin vaikka lääkikseen tai opettajankoulutuslaitokselle? Et todella voi verrata tieteellisiä aloja taiteellisten kanssa.
[/quote]
Erittäin hieno taide kertoo myös yleensä hyvästä äo:sta. Ja enpä ole nähnyt kovinkaan monta näyttelijää, joka ei olisi käynyt lukiota.. Hieno taide, on se sitten näyttelemistä, laulamista tai maalaamista, vaatii myös älyä. Ja älyä on niin montaa eri esim. matemaattista (jota tarvitaan lääkikseen), sosiaalista (jota tarvitaan näyttelemiseen), liikunnallista, kielellistä jne. Kulttuuri ylipäätään pitää ihmiset elossa, en minä ainakaan nauttisi, jos ei olisi vapaa-ajalla mahdollisuutta kuunnella musiikkia, lukea kirjaa, käydä taidegalleriassa, katsoa elokuvaa tai muuta vastaavaa.
Kaipa tämä vain kuuluu sivistysvaltioon, että pitää joku tietty summa rahaa antaa, jos vaikka kerran tuhannessa vuodessa tulisi jotain muutakin kuin pelkkää paskaa. Minua aika harvoin jonkun pienen joukon punkkupäissään mainostama taide on puhutellut millään tavalla ja koen sen touhun lähinnä teennäiseksi teeskentelyksi, suurin osa näistä ihmisistä jotka sitä taidetta hehkuttaa ja kuluttaa ei saa siitä yhtään mitään irti, lähinnä niellään kaikki suuren taiteilijan paskapuheet mitä hän suustaan päästää.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:46"]
Jos ihan tarkkoja ollaan niin alle 18% suomalaisista äänesti persuja. Ei nuo nyt ihan vallan kahvassa ole.
Ja myöskin kokkarit sai prosentuaalisesti enemmän ääniä vaikka paikkoja vaalitavasta johtuen tuli persuille enemmän.
[/quote]
No ei sua tarkkuudesta voi kehua, jos väität et alle 18% suomalaisista äänesti persuja. :D
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:39"]
Miksei ne tukien sijaan tee sellaista taidetta mikä myy? Tai sitten tee taidetta vaan innostuksesta aiheeseen töiden jälkeen iltaisin. Jotkut nykytaiteilijat on esim myyneet teoksiaan aika hyvään hintaan. Siin on tietty se että niissä on ollut erittäin hyviä ideoita ja mieletön toteutus, sellanen että se oikeasti vaikuttaa ihmiseen. Ja se vaatii vain sitä että on oikeasti hyvä, että luo jotain mikä halutaan nähdä ja kokea itse. Keskinkertaiset tarvii tukea.
[/quote]
Öö. Et varmaan tajua lukemaasi kovinkaan hyvin. Tiedätkö kuinka pienen osan myyntituloista saavat esimerkiksi kirjailijat? Tai muusikot? Ne todella taitavatkin, jotka laittavat koko elämänsä siihen, että sinä saat sen todella vaikuttavan teoksen? Kun kaikki oheistoimijat ovat nostaneet palkkansa, taiteilijalle jää aika pieni roponen. Tai sen tuotteen pitäisi maksaa todella paljon. IHmiset eivät halua maksaa hyvästäkään taiteesta paljoa, mutta jotta sitä hyvää taidetta syntyisi, pitää sen tekijän huhkia aika paljon. Kaupalliset tv--ja radiokanavat saavat lähes vapaasti riistää taiteilijoiden työn tuloksia omaksi hyödykseen. Ennen netti-aikaa taiteilijat saivatkin työstään korvauksen joka vastasi yleensä tehtyä työtä. Mä en oikeasti voi käsittää tätä tyhmyyden määrää. tai sitä, että taiteen tekijöitä kohtaan tunnetaan tällaista angstia. Mutta monella ei taida olla aavistustakaan mistä puhuu.
[/quote]
Menes nyt vittuun siitä uhriutumasta.
Monen alan taiteilijat on ylimielisiä ja jopa hevetin rikkaita. Muusikot saa Teostolta rahaa kun minä ostan tietokoneeseeni kiintolevyn tai kameraan muistikortin. Rahaa jota he eivät ole ansainneet millään muotoa.
Täällä maristaan vielä päälle että monet taiteilijat joutuu tekeen aika paljon töitä...ei vittu. Että kehtaatte.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 02:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 00:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 00:45"]
No tuo on varmasti totta, mutta tuo mainitsemasi paska-sperma-menkkaveritaide on vain marginaalinen osa Suomen taiteesta ja kulttuurista.
[/quote]Oma kritiikki kohdistuu ainoastaan tähän taiteeseen, järjetön paska on vain järjetöntä paskaa. Tai niinkuin sanotaan, paska on paskaa vaikka voissa paistaisi.
[/quote]
Monet tärkeät taiteilijat ovat olleet vihattuja tai vieroksuttuja omana aikanaan. Toki taiteen laatua ja merkitystä pyritään arvioimaan, kun apurahoista on päätettävä joillakin perusteilla, mutta jonkin yksittäisen taideteoksen määrittäminen arvottomaksi sen perusteella että se ärsyttää itseä, ei ole viisasta. Ette yksinkertaisesti voi tietää.
Mainittu spermaa tehosekoittimessa -teos on ollut Kiasmassa esillä, mutta kyseessä ei ole suomalainen taiteilija eikä ko. teosta takuuvarmasti ole tuettu Suomen verovaroista.
[/quote]
Huomaa myös, että hyvin monet eliitin aikanaan arvostamat taiteilijat ovat myöhemmin unohtuneet merkityksettöminä. Ei eliitin suosio ole tae kestävästä laadusta.
[/quote]
Eihän tuossa niin väitettykään. Vaan juuri niin päin, että kaikista apurahoja saavista ei tule merkityksellisiä ja sille ei voi mitään, koska kenelläkään ei ole kristallipalloa. Osasta kuitenkin tulee, ja siksi järjestelmä on arvokas. Mielestäni erittäinkin arvokas hintaansa nähden, joka on valtion budjetista muistaakseni alle promille.
[/quote]
Otat ilmeisesti itsestään selvyytenä, että apurahoja pitää ylipäänsäkään jakaa. Itse epäilen aika lailla koko apurahajärjestelmän mielekkyyttä. Nimittäin aika harva taiteilija on saanut mitään merkittävää aikaiseksi valtion elätiksi päätymisensä jälkeen. Vaikuttavimmat työt ovat yleensä ajalta ennen vakiintumista ja yleistä tunnustamista. Poikkeukset ovat hyvin harvassa.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:02"]
Sisällissota on tulossa tätä vauhtia, itse seison silloin siinä joukossa, jonka koko maailmankuva ei perustu kaikkien vähemmistöjen alistamiseen. Miksi te maalaistollot ette voi antaa Helsingin olla sellainen kuin on, onhan teillä koko muu maa tilaa levittää syöpäänne.
[/quote]
Sisällissota koko loppusuomi vastaan helsinki? :D Mitä luulet että kävisi? Kannattaisiko välillä vähän arvostaa sitä muutakin Suomea, koska päätämme kuitenkin myös Helsingin asioista. Metsä vastaa kun sinne huutaa.
Mun puolesta kyllä voitais leikata koko helsinki irti ja lähettää se vaikka Ruotsille. Aina vaan valitetaan että kehäkolmosen ulkopuolella ei ole mitään elämää ja sitten alkaakin kauhea itku kun keskusta ja persut voittaa vaalit. 600k+ asukasta yli 5miljoonasta, eli pieni vähemmistö kuvittelee olevansa koko Suomi yksinänsä.
[/quote]
Suomelle käy niinkuin Venäjälle, että maasta lähtevät kaikki vähänkään sivistyneet ja lahjakkaat ihmiset kun ilmapiiri käy mahdottomaksi.
Taiteilijana arvostan vilpitöntä mielipidettä, oli se sitten vaikka suoraan sydämestä tullut kommentti, että hirveää paskaa.
Aina parempi kuin puolivillainen hymistely, jos ei osaa mitään sanoa, mutta tavan vuoksi on pakko.
Kaikki ei tykkää kaikesta, ja kun itse haluan sanoa suoraan, on hyvä saada palautekin mahdollisimman paljaana. Tiedän ainakin miten viesti on mennyt perille.
Ei minun kanssani tarvitse olla samaa mieltä. Kun vain on jotain mieltä, se on hyvä.
Ei taide tästä maasta persuihin kuole. Saattaapa saada monenkin tekijän töihin lisää särmää. Kun on vallassa porukka jota voi riemulla vastustaa.
Mielestäni on erikoista, että Suomen vähistä rahoista pitäisi loputtomasti jakaa kulttuurille ja paperittomille. Samaan aikaan suomalaisia on ennätysmäärä työttömänä ja lisää tulee. Kulttuuriväellekin tekisi hyvää herätä todellisuuteen. Tänä päivänä kenenkään työpaikka ei ole varma, ei edes kulttuuriväen.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 01:07"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 00:59"] [quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 00:51"] [quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 00:45"] No tuo on varmasti totta, mutta tuo mainitsemasi paska-sperma-menkkaveritaide on vain marginaalinen osa Suomen taiteesta ja kulttuurista. [/quote]Oma kritiikki kohdistuu ainoastaan tähän taiteeseen, järjetön paska on vain järjetöntä paskaa. Tai niinkuin sanotaan, paska on paskaa vaikka voissa paistaisi. [/quote] Monet tärkeät taiteilijat ovat olleet vihattuja tai vieroksuttuja omana aikanaan. Toki taiteen laatua ja merkitystä pyritään arvioimaan, kun apurahoista on päätettävä joillakin perusteilla, mutta jonkin yksittäisen taideteoksen määrittäminen arvottomaksi sen perusteella että se ärsyttää itseä, ei ole viisasta. Ette yksinkertaisesti voi tietää. Mainittu spermaa tehosekoittimessa -teos on ollut Kiasmassa esillä, mutta kyseessä ei ole suomalainen taiteilija eikä ko. teosta takuuvarmasti ole tuettu Suomen verovaroista. [/quote]Oletat, että teos herättää kauheasti tunteita tai jopa vihaa, ei suinkaan, teos herättää vain toteamuksen, että kaikkea roskaa sitä voi taiteen nimissä tehdä. Se on minun mielipiteeni ja lisäksi olen sitä mieltä, että tuollaisella taiteella ei ole mitään merkitystä yhteiskunnalle. [/quote] Minä olen sitä mieltä, että sinulla ei ole mitään merkitystä yhteiskunnalle.
[/quote]
ei sinullakaan
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 08:02"]
Sisällissota on tulossa tätä vauhtia, itse seison silloin siinä joukossa, jonka koko maailmankuva ei perustu kaikkien vähemmistöjen alistamiseen. Miksi te maalaistollot ette voi antaa Helsingin olla sellainen kuin on, onhan teillä koko muu maa tilaa levittää syöpäänne.
[/quote]
Sisällissota koko loppusuomi vastaan helsinki? :D Mitä luulet että kävisi? Kannattaisiko välillä vähän arvostaa sitä muutakin Suomea, koska päätämme kuitenkin myös Helsingin asioista. Metsä vastaa kun sinne huutaa.
Mun puolesta kyllä voitais leikata koko helsinki irti ja lähettää se vaikka Ruotsille. Aina vaan valitetaan että kehäkolmosen ulkopuolella ei ole mitään elämää ja sitten alkaakin kauhea itku kun keskusta ja persut voittaa vaalit. 600k+ asukasta yli 5miljoonasta, eli pieni vähemmistö kuvittelee olevansa koko Suomi yksinänsä.
[/quote]
olisi varmaan aika huvittavaa nähdä vihervassarit ja kulttuurihipit oikeasti sisällissodassa taistelemassa... banderollia, huutoa ja älämölöä eikä tietäisi miten päin asetta pidetään
Jos ei demokratia arvon taideälymystölle kelpaa, niin sopii alkaa ajaa jotain muuta yhteiskuntajärjestelmää. Historiasta ja lähinaapuristakin löytyy esimerkkejä.
T. Yksi teistä (Minusta persujen äänestäminen on sitä oikeaa kapinaa, historia tulee näyttämään teillekin paikkanne)
Helsinki itseasiassa kustantaa jonkin verran muun Suomen elämää, ei suinkaan toisin päin. Lisäksi suurin osa ns. tuottavasta työstä ja innovaatioista tehdään Helsingissä. Jos Helsinki annettaisiin Ruotsille, muu Suomi kuihtuisi hyvin nopeasti pois.
Sisällöllisesti tää keskustelu on surullisin täällä ikinä.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:57"]
Aivan oikein. Nyt aletaan töihin Suomen korjaamiseksi, eikä siinä kulttuuriväen murheita joudu kuuntelemaan. Toteuttakaa hihhulit itseänne jossakin sivummalla ja pysykää poissa tieltä!
[/quote]
Apua. Onko oikeasti tällaisia ihmisiä??? Se taide on pohja niin ihmisen kehitykselle- ihan LUKUTAIDOSTA lähtien, tunne-elämän kehitykselle, sivistykselle jne. Minkähänlaista Suomea sinä ajattelit oikein ruveta rakentamaan? Toinen asia mikä on todella masentavaa tässä ketjussa on, ettÄ suomalaiset vihaavat ja halveksivat omaa, SIIS OMAA kulttuuriaan ja sen tekijöitä. Ovatko ihmiset sairastuneet mieleltään vai mitä ihmettä? Haluaisin todellakin tietää mitä nämä taidetta ja taidetta halveksivat ihmiset haluavat rakentaa. Ei ole olemassa sivistysvaltiota ilman kulttuuria ja aktiivista taidekenttää. Ilmeisesti takaisin perunakuoppaan nauriita syömään ja aivottoman alkoholisoituneen äijän hakattavaksi? En tajua. Melkein tulee sellainen olo, että tämä tule kurjuus on hyväksi. Jos ihmiset ovat näin tietämättömiä, niin ovat saaneet hyvän elämänsä liian itsestäänselvästi.
Tämän ketjun perusteella suomella on kaksi ongelmaa. Ja nämä kaksi ovat myös syynä nykyiseen taloustilanteeseen. Mamut. Ja taiteilijat. Onnea vaan.
Se, joka on niin yksinkertainen, ettei osaa tulkita nykytaidetta, jättäköön sen kokonaan arvostelematta.
Asetelmataulujen aikakausi on ollu jo ohi pitkän aikaa.
Taide on toisille henkistä ruokaan verrattavissa olevaa hyödykettä, sielun ravintoa, joka pitää mielen virkeänä ja tuo onnea elämään.
Harmi, ettei kaikkia ole siunattu luovalla älyllä, joka on suurten ja tunnettujen nerojen omaama lahja ja kyky.
Suomessa on satoja tuhansia työttömiä. Mielestäni on vaan oikein ja asiallista, että oikeissa vaali-illoissa ei mainita VAPAA-AJALLE kuuluvaa kulttuuria sanallakaan. Asiat tärkeysjärjestykseen.
Enkä ole persu.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 23:27"]
ai jaa?
http://www.taike.fi/taiteilija-apurahan-suuruus
[/quote]
n. 1,5 tonnia per kk. No ei ole kyllä huima summa kun keskibruttopalkka on sen 3000 euroa per kk.
[/quote]
Tuollaisen täyden vuosiapurahan saavat vain äärimmäisen harvat taiteilijat, eikä kukaan joka vuosi. Tyypillisemmät apurahat ovat suuruudeltaan 1000-5000 eur ja nekin painottuvat tuon haarukan alapäähän. Eikä se täysi apurahakaan paljon rahaa ole, kun siitä maksetaan ensin eläkemaksut, sv-maksut ja muut sivukulut, sitten rahoitetaan välineet, työhuonekulut, muut toiminnan juoksevat kulut, ja lopulla on tarkoitus sitten elää.
[/quote]
Ja paskan jauhaminen vaan jatkuu. Kyllä tuolla on lista apurahan saajista ja niitä on todella PALJON.
Ja ihan kun muut ihmiset ei maksais eläkettään ja se maksetaan sentään itse tienaamista rahoista.
VEROTTOMANA; http://www.taike.fi/fi/taiteilija-apurahan-suuruus
[/quote]
Ainoa joka jauhaa paskaa olet sinä itse. MInä olen saanut kaksi kertaa VEROTTOMAN apurahan. Toisella kertaa 500e jatko-opintoihin. Ja toisella kertaa isohkoon taiteelliseen työhön 2500e. Lisäksi apurahan saajan oikeus työttömyysturvaan heikenee. Työvoimatoimisto voi vedota esim. 50 lipputuloihin jotka liittyvät apurahalla tehtyyn työhön ja evätä näin koko työttömyyskorvauksen. ja milläs sitten elät. Apurahojen, palkkojen ja pätkätöiden kanssa eläminen vaatii valtavasti työtä ja voimavaroja. Tuollaiella psyykellä mikä sulla on, se ei onnistu ollenkaan.
[/quote]
Se että sinä olet saanut jotain jostain joskus ei kai tarkoita että se on yleinen apuraha käytäntö.
Katsoin tuota apurahan saaneiden listaa niin ekana silmiin tuli joku tyyppi joka oli hakenut ja saanut 7000 euroa tuubaan siis siihen soittimeen.
Toisekseen minä olen yrittäjä joten älä saatana tule mitään piipittämään etten tiedä muka työlle uhrautumisesta. Teen 12 tuntista päivää 6 päivää viikosta joten siinä saa on taiteilijoiden turha pullistella.
[/quote]
No eipä taida se yrittäminen sulle sopia. kannattaisi hakeutua johonkin käytännölliselle alalle tavalliseksi palkansaajaksi, ennenkuin sun mielenterveytesi romahtaa kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:54"]
Itse olen kulttuurialalla ja äänestin persuja. En ole ylpeä siitä enkä aio kertoa sitä kenellekään. Se olisi sosiaalinen itsemurha. Suurin osa fb-kavereistani näytti äänestäneen punavihreällä linjalla, ehkä muutama porvari äänesti kokoomusta. Itse olen ollut ihan hiljaa. Osa persuista aiheuttaa minussakin myötähäpeää, mutta koin ettei minulla ollut parempaakaan vaihtoehtoa.
[/quote]
Samassa veneessä ollaan. Todella monet ystävät ja tuttavat ovat tuttuja kulttuuripiireistä ja jos sanoisin rehellisesti, että äänesti perussuomalaisia, ei minulle puhuisi enää kukaan. Surullista, mutta totta. Tai no, ehkä muutama puhuisi, mutta kanssani ei haluttaisi enää viettää aikaa.
[/quote]
Kysymys kuuluu, miksi sinä haluat viettää heidän kanssaan jos et kelpaa mielipiteinesi heille? Missä sun itsetuntosi on?