Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kulttuuriväki pöyristynyt vaalituloksesta!

Vierailija
20.04.2015 |

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1429497014699

"Moni taiteilija ja kulttuuri-ihminen tuki näissä eduskuntavaaleissa julkisesti vasemmistoa tai vihreitä. Keskustan ja perussuomalaisten sijoittuminen vaalituloksessa kärkeen oli monelle kulttuurin edustajalle pettymys.

Yksi heistä on näyttelijä Krista Kosonen, joka kertoo seuranneensa tuloslaskentaa alamaissa.

"Kulttuuria en kuullut kenenkään mainitsevan vaali-iltana. Kyllä vaalitulos kurkkua kuristaa", Kosonen sanoo.

Näyttelijä liputti eduskuntavaaleissa vasemmistoliiton Veronika Honkasalon puolesta. Honkasalo jäi varasijalle.

Honkasaloa tukivat myös näyttelijäMinttu Mustakallio, galleristiIlona Anhava ja laulaja-näyttelijäVuokko Hovatta. Muusikoista myös esimerkiksi Paleface eli Karri Miettinen tuki näkyvästi vasemmiston ehdokkaita.

"Ehkä sitä elää itse sellaisessa helsinkiläisessä kulttuurikuplassa, en tunne ketään joka olisi äänestänyt perussuomalaisia", Kosonen sanoo.

Näyttelijä sanoo olevansa hieman peloissaan sen suhteen, millainen Suomi on tästä nyt rakentumassa."

Kommentit (619)

Vierailija
581/619 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kososen puheenvuoro todistaa oikeaksi sen mitä olen aina sanonut: Ne ihmiset, jotka toitottavat suureen ääneen suvaitsevaisuutta, heidän suvaitsevaisuus yltää vain siihen saakka missä ajatellaan juuri samalla tavalla kuin he itse. Suvaitsevaisuus ei yllä yhtään sen pidemmälle.

Kosonen paljasti kirjoituksellaan todella hyvin oman ahdasmielisyytensä ja nurkkakuntaisuuntensa. 

Vierailija
582/619 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte te kovia. Turpaan vaan, jos ei persumeininki miellytä.

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 01:23"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 00:37"]

joko tää oli täällä:
http://www.iltasanomat.fi/vaalit2015/art-1429693981806.html

Kosonen ammutaan kuuhun! 

[/quote]

Näin siinä käy kun alkaa vittuileen persuille. Turpaan tulee ja lujaa loppujen lopuks. 

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/619 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, tämä ihan paras keskustelu! Olen ihan samoilla linjoilla Kristan kanssa, naurattaa ettei tajuta itseironiaa/kritiikkiä lausunnon takana. En mäkään tunne yhtään Persua, minkäs teet. Kyllä asioista saa olla eri mieltä. Työskentelen itse kulttuurialalla, ehkä vähän ihmetyttää tää vihamielisyys kultuurityöntekijöitä kohtaan. Siinä vaiheessa kun esim. lasten muskarit lakkautetaan alkaa varmaan hirveä napina, siihen asti kaikki on elitististä paskaa, hohhoijaa. Itse ajattelen niin että olisin voinut valita helpommankin alan johonkin lähihoitajakouluunhan pääsisi varmaan melkein kuka vaan. Elän pääasiassa tuilla, koska työpaikkoja on vähän. Valintakysymyksiä nämä on, kuka vaan voi hakeutua kulttuurialanopintoihin ja katsoa riittäkö rahkeet päästä sisään. En minäkään ole rikkaasta suvusta vaan ihan perus-duunari perheessä kasvanut.

Vierailija
584/619 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:52"]

Hehe, tämä ihan paras keskustelu! Olen ihan samoilla linjoilla Kristan kanssa, naurattaa ettei tajuta itseironiaa/kritiikkiä lausunnon takana. En mäkään tunne yhtään Persua, minkäs teet. Kyllä asioista saa olla eri mieltä. Työskentelen itse kulttuurialalla, ehkä vähän ihmetyttää tää vihamielisyys kultuurityöntekijöitä kohtaan. Siinä vaiheessa kun esim. lasten muskarit lakkautetaan alkaa varmaan hirveä napina, siihen asti kaikki on elitististä paskaa, hohhoijaa. Itse ajattelen niin että olisin voinut valita helpommankin alan johonkin lähihoitajakouluunhan pääsisi varmaan melkein kuka vaan. Elän pääasiassa tuilla, koska työpaikkoja on vähän. Valintakysymyksiä nämä on, kuka vaan voi hakeutua kulttuurialanopintoihin ja katsoa riittäkö rahkeet päästä sisään. En minäkään ole rikkaasta suvusta vaan ihan perus-duunari perheessä kasvanut.

[/quote]
Eli sinäkin olet ilmeisesti vassari. Ja nyt tulit tänne puolustelemaan muita vassareita.
Ei jatkoon! 

Vierailija
585/619 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:03"]

Helsingin Sanomat on tämän kulttuurihienoston pää-äänenkannattaja.

Itselleni tulee yleensä oksennus kurkkuun jo Hs:n nettisivujen lukemisen yrittämisestä.

Heh,

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1429497014699?ref=hs-top4-1

[/quote]

Helsingin Sanomat ei edusta minun Suomeani.

Vierailija
586/619 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Pravda. 

Vierailija
587/619 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krista Kosonen on nyt joutunut kyllä tässä nyt turhan kovaan pyöritykseen. Osittain syynä on Helsingin Sanomat, joka yrittää tehdä näitä epätoivoisia lööppiuutisia, kun ei muuten sisällössä ole aina hurraamista. YLE:llähän Krista itsekin jo kommentoi, että ironisoi osittain itseään ei niinkään muita äänestäneitä. Jo ammattinsa puolestakin Kristan kuuluu olla humanisti ja sellainenhan hän on. Itsekin äänesti keskustaa, mutta olen äänestänyt myös vihreitä ja vasemmistoa. Eri ajat tarvitsevat erilaisia päättäjiä. 

Vierailija
588/619 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:17"]

Jatkan vielä edellisestä. Jos taas esim.vaikka teatteria ei tuettaisi ollenkaan ja ajatus olisi se, että taiteen kuluttaja maksaa itse, niin lippuhinnat olisivat niin korkeat että niihin ei todellakaan olisi tavallisilla ihmisillä varaa.  Siinä sitä olisi, sitä elitismiä. Eikä teatteri sillä lailla pysyisi pystyssä. Säätiöillä sitä varaa kyllä on. Ja niinkuin toin esiin, he ovatkin yksi taidetta rahoittava taho.

[/quote]

Nykyajan duunarilla ei ole edes voimia tai aikaa käydä teatterissa, kun työnantaja repii kolmen ihmisen duunit yhdestä!

Vierailija
589/619 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pöyristynyt siitä että meidän kulttuuriväki taitaa olla kommunisteja. 

Vierailija
590/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ikivanha teksi, mutta yhä ajankohtainen. Tämä tarina kertoo siitä miten taiteilijat varastavat sinulta laillisesti Teoston avulla.

"Kuvittele, että kaikille autonomistajille kolahtaisi postiluukusta ylinopeussakko sen takia, että kaikki autonomistajat saattavat rikkoa nopeusrajoituksia. Tai kuvittele, että kun ostat keittiöveitsen, olisi hintaan lisätty pieni sakko sen takia, että sitä veistä saatetaan käyttää jonkun pahoinpitelyyn.

Joka kerta kun ostat tyhjän kasetin, CD-R:n tai muun nauhoittavan median, siinä on "sakkomaksu", eli nk. kasettimaksu, joka menee Teostolle.

Ainoa syy, miksi näissä medioissa on tällainen sakkomaksu on se, että sitä mediaa saatetaan käyttää musiikin kopioimiseen. Sillä ei ole mitään merkitystä, mihin sitä oikeasti käytetään.

Toisin sanoen, kun haluat tehdä esimerkiksi varmuuskopion kiintolevystäsi DVD-R:lle, maksat siitä rahaa Teostolle ja ehkä pienen prosentin siitä joillekin Suomen eniten myyville artisteille. Tästä toki herää kysymys, mitä oikeutta Teostolla ja näillä artisteilla on tähän varmuuskopiointiin.

Eli jokainen ihminen, joka ostaa nauhoittavan median, on oletuksena rikollinen ja hänelle määrätään sakkorangaistus.

Suomen viisaat päättäjät ovat ihan vakavissaan harkinneet kasettimaksun laajentamista tietokoneisiin (oma lisäys:TÄMÄHÄN TAPAHTUIKIN). Toisin sanoen, kaikki tietokoneomistajat ovat oletusarvoisesti rikollisia, ja heitä pitää sakottaa."

Vierailija
591/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 16:54"]

Tässä ikivanha teksi, mutta yhä ajankohtainen. Tämä tarina kertoo siitä miten taiteilijat varastavat sinulta laillisesti Teoston avulla.

"Kuvittele, että kaikille autonomistajille kolahtaisi postiluukusta ylinopeussakko sen takia, että kaikki autonomistajat saattavat rikkoa nopeusrajoituksia. Tai kuvittele, että kun ostat keittiöveitsen, olisi hintaan lisätty pieni sakko sen takia, että sitä veistä saatetaan käyttää jonkun pahoinpitelyyn.

Joka kerta kun ostat tyhjän kasetin, CD-R:n tai muun nauhoittavan median, siinä on "sakkomaksu", eli nk. kasettimaksu, joka menee Teostolle.

Ainoa syy, miksi näissä medioissa on tällainen sakkomaksu on se, että sitä mediaa saatetaan käyttää musiikin kopioimiseen. Sillä ei ole mitään merkitystä, mihin sitä oikeasti käytetään.

Toisin sanoen, kun haluat tehdä esimerkiksi varmuuskopion kiintolevystäsi DVD-R:lle, maksat siitä rahaa Teostolle ja ehkä pienen prosentin siitä joillekin Suomen eniten myyville artisteille. Tästä toki herää kysymys, mitä oikeutta Teostolla ja näillä artisteilla on tähän varmuuskopiointiin.

Eli jokainen ihminen, joka ostaa nauhoittavan median, on oletuksena rikollinen ja hänelle määrätään sakkorangaistus.

Suomen viisaat päättäjät ovat ihan vakavissaan harkinneet kasettimaksun laajentamista tietokoneisiin (oma lisäys:TÄMÄHÄN TAPAHTUIKIN). Toisin sanoen, kaikki tietokoneomistajat ovat oletusarvoisesti rikollisia, ja heitä pitää sakottaa."

[/quote]No onneksi näitä kusipäiden maksuja pystyy kiertämään, suosittelen kaikkia näin tekemään. Valitettavasti siitä kärsii rehelliset myyjät tässä maassa, kun ostaa ulkomailta.

Vierailija
592/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:52"]

Se, joka on niin yksinkertainen, ettei osaa tulkita nykytaidetta, jättäköön sen kokonaan arvostelematta.

Asetelmataulujen aikakausi on ollu jo ohi pitkän aikaa.

Taide on toisille henkistä ruokaan verrattavissa olevaa hyödykettä, sielun ravintoa, joka pitää mielen virkeänä ja tuo onnea elämään.

Harmi, ettei kaikkia ole siunattu luovalla älyllä, joka on suurten ja tunnettujen nerojen omaama lahja ja kyky.

[/quote]

Luova äly? Nero? 
Taidat puhua hullusta eli mielenvikaisesta ihmisestä. Näitähän on tunnetusti taiteilijapiirit pullollaan.
Nämä "suuret nerot" luovat taidettaan, mutta ovat oikesta elämästä niin pihalla että niiden kumppani keittää niille puuron ja pukee sukat jalkaan. Palkinnoksi tästä tulee haukut niskaa tai jopa väkivaltaisuutta. On tullut muutaman "neron" taiteilijan elämänkerrat luettua. 

Mutta en minä sairasta ihmistä hauku. Vasemmistolaisuus sen sijaan ei ole sairaus, se on vaan tyhmyyttä. 

[/quote]

Kyllä taidetta tarvitaan, se liittyy myös moraaliin. Raha ei tunne.

Vierailija
593/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luuletteko todella,että jotkut Krista Kososet tekee niitä sketsihahmojaan apurahoilla?!Anna mun kaikki kestää.

Itse olen taiteilija ja turha kantas huolta,että veisin jtn. valtavia verokillinkejä työhöni.Ihan omat rahat siihen laitan ja teille sitä kulttuuria Ilmaiseksi teen!Tämä on suurimman osan taiteiljan arkea,että muilla palkkatöillä rahoitetaan taidetta.

Turha siis vapista.Auttaa kuitenkin ehkä ymmäryämään miksi kulttuurintekijät on viime vuosina toivoneet saavansa työstään jotain palkkaakin.Suomessa jos pidät näyttelyn niin maksat sen 3000 e näyttelyvuokraa ja mytdtistä teoksista n.40% prosentin provision galleristille?Oikeinko?

Vierailija
594/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:00"]

[/quote]No onneksi näitä kusipäiden maksuja pystyy kiertämään, suosittelen kaikkia näin tekemään. Valitettavasti siitä kärsii rehelliset myyjät tässä maassa, kun ostaa ulkomailta.

[/quote]

Niin eli näiden vitun ahneiden taiteilijoiden takia verorahoja valuu ulkomaille ja kotimaiset yrittäjät kärsii sekä valtio ei saa verotuloja. 
Ja tosiaan tänä päivänä tuo "kasettimaksu" koskee kaikkea tallentavaa mediaa tietokoneen kovalevyistä puhelinten ja kameroiden muistikortteja myöten.
Eli maksat kaikesta mihin voit tallentaa jotakin näille meidän kotimaisille taiteilijoille extraa. 

Vierailija
595/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anteeksi kirjoitusvirheet,paha paikka kirjoittaa.

Vierailija
596/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:00"]

[/quote]

Niin eli näiden vitun ahneiden taiteilijoiden takia verorahoja valuu ulkomaille ja kotimaiset yrittäjät kärsii sekä valtio ei saa verotuloja. 
Ja tosiaan tänä päivänä tuo "kasettimaksu" koskee kaikkea tallentavaa mediaa tietokoneen kovalevyistä puhelinten ja kameroiden muistikortteja myöten.
Eli maksat kaikesta mihin voit tallentaa jotakin näille meidän kotimaisille taiteilijoille extraa. 

[/quote]Voisin ostaa Suomesta, jos niissä hinnoissa olisi edes jonkinlainen tolkku ja kohtuus vs ulkomailta ostettuna. Kyllähän sitä voi hinnoitella itsensä ulos, niin että loppupeleistä ketään ei saa yhtään mitään tai ainakaan tälläisistä maksuista ei mitään lisätuloja tule, käy lähinnä päinvastoin, saa vielä vähemmän kuin ennen näitä typeriä maksuja.

Ahneella on paskainen loppu.

Vierailija
597/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:06"]

Siis luuletteko todella,että jotkut Krista Kososet tekee niitä sketsihahmojaan apurahoilla?!Anna mun kaikki kestää. Itse olen taiteilija ja turha kantas huolta,että veisin jtn. valtavia verokillinkejä työhöni.Ihan omat rahat siihen laitan ja teille sitä kulttuuria Ilmaiseksi teen!Tämä on suurimman osan taiteiljan arkea,että muilla palkkatöillä rahoitetaan taidetta. Turha siis vapista.Auttaa kuitenkin ehkä ymmäryämään miksi kulttuurintekijät on viime vuosina toivoneet saavansa työstään jotain palkkaakin.Suomessa jos pidät näyttelyn niin maksat sen 3000 e näyttelyvuokraa ja mytdtistä teoksista n.40% prosentin provision galleristille?Oikeinko?

[/quote]
Emme luule.
Galleristi on niikuin mikä tahansa kauppa joka ottaa omansa. 40% kate kuuloistaa jopa aika huonolta ja sinä saat tuottajana melkoisen hyvää prosenttia kakusta verrattuna mihin tahansa muuhun alaan.
Jos galleristi ei yhteistyökumppanina maistu niin myy itse suoraan. 
turhaa piipitystä. 

Vierailija
598/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luuletteko todella,että jotkut Krista Kososet tekee niitä sketsihahmojaan apurahoilla?!Anna mun kaikki kestää. Itse olen taiteilija ja turha kantas huolta,että veisin jtn. valtavia verokillinkejä työhöni.Ihan omat rahat siihen laitan ja teille sitä kulttuuria Ilmaiseksi teen!Tämä on suurimman osan taiteiljan arkea,että muilla palkkatöillä rahoitetaan taidetta. Turha siis vapista.Auttaa kuitenkin ehkä ymmäryämään miksi kulttuurintekijät on viime vuosina toivoneet saavansa työstään jotain palkkaakin.Suomessa jos pidät näyttelyn niin maksat sen 3000 e näyttelyvuokraa ja mytdtistä teoksista n.40% prosentin provision galleristille?Oikeinko?

[/quote]

Jos teoksesi eivät mene kaupaksi siten, että tuotot kattaisivat kulut, niin ehkä kannattaa jättää ne näyttelyt pitämättä ja taiteilla pienempien piirien iloksi.

Vierailija
599/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 17:13"]

[/quote]
Emme luule.
Galleristi on niikuin mikä tahansa kauppa joka ottaa omansa. 40% kate kuuloistaa jopa aika huonolta ja sinä saat tuottajana melkoisen hyvää prosenttia kakusta verrattuna mihin tahansa muuhun alaan.
Jos galleristi ei yhteistyökumppanina maistu niin myy itse suoraan. 
turhaa piipitystä. 

[/quote]

Korjaan että tuo 40% provisiohan ei ole mikään kate vaan kate lasketaan eritavalla ja se on huomattavasti pienempi. 
Ei tule kyllä mitään alaa mieleen jossa tuottaja saisi 60% tuotteen hinnasta ja täällä kehdataan vielä valittaa.  

Vierailija
600/619 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei ole oikein. On tosi ikävä pakertaa kuukausia ja myydä tuosta kaikesta usein puolet galleristille. Plus maksaa tuhansia tilan käytöstä. Mutta galleristeillakin on aika vaikeaa. Heilläkin on vuokrat ja oma tai toisen palkka maksettavana. En yhtään puolusta tuota hänen palkkiotaan, vaan sitä, että tilanne on huono kummallekkin. Suomi on niin hirvittävän pieni maa ja täällä on vaikea pärjätä taiteilijana. Siksi suuntauduinkin ulkomaille ja myyn sinne teokseni. Suosittelen tätä muillekkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi