Miksi joku lopettaa ihmissuhteen ghostaamalla eli häipymällä ilman selitystä?
Oletko itse kenties syyllistynyt ghostaamiseen ja jos olet, niin miksi? Tai onko sut jätetty ghostaamalla? Musta on outoa vain kadota ihmissuhteesta ilman selitystä ja jättää vastaamatta toisen viesteihin, mutta haluaisin ymmärtää, miksi joku tekee niin.
Kommentit (326)
Yleensä ystävyys sammuu hiljalleen. Ensin tapahtuu jotain, minkä takia yhteydenpito harvenee. Toinen esinerkiksi muuttaa jonnekin kauas. Alkuun yhteyttä pidetään yllä, mutta frekvenssi harvenee koko ajan ja sitten jossain vaiheessa yhteydenpito loppuu kokonaan. En kutsuisi tätä ghostaukseksi.
Olisi mielestäni erikoista, jos joku tulisi käymään ja sanoisi että tulin nyt päättämään ystävyytemme, sillä muutan kauas pois ja edellytykset tavata ovat siksi merkittävästi huonommat.
" Kuinka autisti pitää olla, että kuvittelee suoraan puhumisen tarkoittavan sitä, että sanoo totuuden, ettei ollut alkuunkaan kiinnostunut tai että toinen on ikävystyttävä.
Suoraan puhuminen tarkoittaa sitä, että kerrotaan sille vastapuolelle, että tämä juttu ei nyt hei oikein toimi ja on parasta lopettaa se tähän. Sitten mietitään, onko jotain oleellista fiksua tai tärkeää sanottavaa, onko jotain sovittavaa palautettavista tarvaroista tms. ja jätetään heipat.
Kummankaan ei tarvitse miettiä, että mitä ihmettä nyt tapahtui ja että ottaako se vielä yhteyttä vai ei.
Minut dumpattiin ghostaamalla monen kuukauden suhteen jälkeen. Pidän sitä täysin lapsellisena ja vastuuttomana tapana toimia. Ghostaus aiheuttaa vastapuolelle traumoja tai vähintäänkin hankaloittaa tilanteen käsittelyä ja pitkittää erosurua. "
Minut yksi autisti tosiaan jätti kertomalla ettei alunperinkään ollut kiinnostunut, ei missään vaiheessa tuntenut yhtään mitään johtuen siitä millainen olen ja vielä haukkui päälle ominaisuuksiani. Hänen mielestään tämä oli reilu tapa lopettaa suhde koska hänellä oli jo seuraava kohde kiikarissa. Jouduin monen vuoden terapiaan tuon tyypin jäljiltä.
Ei suhdetta mut vaan hiljasta ystävistä kyse. Ilmestyy taas jostakin ei haittaa hyshys yhtään välillä. Elämää vain eteenpäin eletään, omissa ympyröissä .. ,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gostaus on hienovarainen vihje siitä, ettei halua enää tavata.
Se ei ole vähääkään hienovaraista eikä myöskään mikään vihje.
Ghoustaaminen on humaani tapa lopettaa suhde, koska silloin ei tarvitse kenellekään mitään negatiivista. Tällöin kukaan ei loukkaanu. Selityksissä pitää kuitenkin turvautua johonkin hätävalheeseen.
Sairasta ja pelottavaa, että joku oikeasti ajattelee näin. Ghostaaminen on rankkaa henkistä väkivaltaa ellei kyse ole jostain satunnaisesta nettitutusta tai oikeasti hengenvaarallisesta henkilöstä.
Olen itse toiminut nuorena noin, hävisin ilman selityksiä. En halunnut loukata selittelemällä. Emme sopineet yhteen, enkä tuntenut minkäänlaista vetoa mieheen. Tekoni nolotti silloin ja nolottaa vieläkin, jos tarkemmin ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse toiminut nuorena noin, hävisin ilman selityksiä. En halunnut loukata selittelemällä. Emme sopineet yhteen, enkä tuntenut minkäänlaista vetoa mieheen. Tekoni nolotti silloin ja nolottaa vieläkin, jos tarkemmin ajattelen.
No älä huoli. Jos olisit antanut rehellisesti pakit niin olisit tullut vähintään verbaalisesti pahoinpidellyksi, joten turhaan häpeät.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellanen kutina että aika moni jotka väittää toisia jankkaajiksi on ite niin pirun epäselviä artikuloinnissaan, ettei ihastus ymmärrä täysin mistä on kyse. Ite kysyn aina suoraan että kiinnostaako nähdä vielä toistekin. On saanut kyllä kaiken karvaista vastausta joista selvää suomea vain murto-osa. Joskus joku lähettänyt jopa kuvia runokirjastaan tai maisemasta, vaihtaen puheenaihetta.
Tämä. Ne on just niitä vihjailijoita, olettavat toisen tajuavan jostain kummallisista vihjeistä jotakin. Ovat kommunikoinnissaan hyvin ristiriitaisia eivätkä vastaa esitettyyn kysymykseen mikä aiheuttaa "jankkaamista" kun toinen haluaisi ymmärtää mitä tapahtui. Kun kerralla vastaisi kunnolla ja loukkaaamatta niin pääsisi nopeammin "jankkaajasta" eroon. Mutta kaikki ei vaan osaa, kai se on vaan sosiaalisten taitojen ja humaaniuden puutetta.
Miksi kaikki on niin vaikeaa nykyään? Ihmissuhteita tulee ja menee. Ei siihen tarvita mitään draamaa.
Elämäntilanteet muuttuvat. Harvoin toiselle sanotaan, että nyt lopetamme ystävyyden. Se vain häviää ja voi syttyä uudestaan myöhemmin tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä huoli. Jos olisit antanut rehellisesti pakit niin olisit tullut vähintään verbaalisesti pahoinpidellyksi, joten turhaan häpeät.
Kyllä ihan asiallista hävetä, se osoittaa kasvua ja kehitystä ihmisenä että osaa hävetä asiatonta käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gostaus on hienovarainen vihje siitä, ettei halua enää tavata.
Se ei ole vähääkään hienovaraista eikä myöskään mikään vihje.
Ghoustaaminen on humaani tapa lopettaa suhde, koska silloin ei tarvitse kenellekään mitään negatiivista. Tällöin kukaan ei loukkaanu. Selityksissä pitää kuitenkin turvautua johonkin hätävalheeseen.
Sairasta ja pelottavaa, että joku oikeasti ajattelee näin. Ghostaaminen on rankkaa henkistä väkivaltaa ellei kyse ole jostain satunnaisesta nettitutusta tai oikeasti hengenvaarallisesta henkilöstä.
No eikä ole. Se että saat netin kautta mahdollisuuden laittaa jollekin TUNTEMATTOMALLE ihmiselle viestiä ei tarkoita sitä, että tämä tuntematon olisi velvoitettu käyttämään aikaansa sinuun tai jotakin velkaa sinulle. Jos et kestä tätä faktaa niin älä lähesty tuntemattomia ja tuhlaa heidän aikaansa. Jos teet näin niin siinä on aina se mahdollisuus, että häntä ei kiinnosta tai hänellä on jotakin muuta tekemistä. Deal with it.
Jopa tapaamisten ja tapailunkin jälkeen pidän itse option tälle jos mies osoittaa esim. Vihanhallinta- tai muita ongelmia, kuten haukkuu eksiään tai naisvihaa. Kun puhutaan täysin tuntemattomiin tutustumisesta, on pakkokin pitää koko ajan toinen jalka oven välissä, jos paljastuu jotakin deal breakareita. Siinä vaiheessa jos vihanhallintaongelmaiselle antaa pakit tai ghostaa, on aivan sama miten sen tekee, sillä pettymys ilmee raivona joka tapauksessa.
Kasvakaa siis aikuisiksi ja käyttäytykää itse aikuismaisesti, jos haluatte että teitä kohdellaan asiallisesti. Aikuisuuteen kuuluu pakkien, torjuntojen ja ei:n sietäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihan asiallista hävetä, se osoittaa kasvua ja kehitystä ihmisenä että osaa hävetä asiatonta käytöstään.
Siinä että elää omaa elämäänsä ja suojelee hyvinvointiaan potentiaalisesti vaarallisilta miehiltä ei ole mitään häpeällistä. Jos ei ole pakkiraivoja kokenut niin ei tästä tiedä, mutta kokeneemmat tietävät.
Ei minusta ghostaamisessa ole mitään moitittavaa. Olen itse toiminut niin ja luultavasti toimin niin tulevaisuudessakin. En tunne olevani velkaa mitään selityksiä. Enkä ole vastuussa toisten tunteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä että elää omaa elämäänsä ja suojelee hyvinvointiaan potentiaalisesti vaarallisilta miehiltä ei ole mitään häpeällistä. Jos ei ole pakkiraivoja kokenut niin ei tästä tiedä, mutta kokeneemmat tietävät.
Olen osannut aina antaa pakit niin taitavasti myös vihanhallintaongelmaisille, etten ole joutunut turvautumaan luuserimaiseen ghostailuun. Se on katsos taito mitä voi harjoitella, että pystyt tuottamaan toiselle pettymyksen häntä loukkaamatta ja nöyryyttämättä, että hän saa säilytettyä kasvonsa ja itsekunnioituksensa. Silloin pystyy eroamaan asiallisesti ja se on paras taito suojella omaa hyvinvointiaan. Ghostaamalla luot ghostatusta itsellesi loppuelämäksi katkeroituneen stalkkerin ja potentiaalisen kostajan.
Jos kyseessä on aito ihmissuhde eikä vaikka vain yksi tapaaminen tai jotain, tuo on todiste siitä, että henkilö on totaalinen kusipää, joka ei osaa käsitellä ihmissuhteita eikä kunnioita ketään. Vaikka ghostaamiseksi tuleminen tuollaisessa tilanteessa on todella kivuliasta, pidemmällä aikavälillä olet väistänyt massiivisen luodin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on aito ihmissuhde eikä vaikka vain yksi tapaaminen tai jotain, tuo on todiste siitä, että henkilö on totaalinen kusipää, joka ei osaa käsitellä ihmissuhteita eikä kunnioita ketään. Vaikka ghostaamiseksi tuleminen tuollaisessa tilanteessa on todella kivuliasta, pidemmällä aikavälillä olet väistänyt massiivisen luodin.
Ja siis korostan, ettei ghostaaminen yhden tapaamisenkaan jälkeen tms. ole sopivaa, mutta tuo on aika pienen mittaluokan juttu ghostaamiseen todellisessa parisuhteessa tai hieman pitkällisemmän tapailunkaan jälkeen.
Näin MUNATTOMATTYYPITTOIMII siitä se johtuu.
Itselle kävi näin reilu 40 vuotta sitten, olin silloin noin 18 v. oltiin oltu vasta muutama kuukausi yhdessä ja kyseinen tyttö lähti etelän matkalle ja kuinka ollakkaaan kun oltiin kavereiden kanssa autolla häntä lentokentältä hakemassa, hän oli kun ei olisi ikinä tunnettukkaan. Meni reilu puoli vuotta kun kohtasimme ravintolassa ja silloin yllättäen juttu taas niin sanotusti "maistui" ja olsi halunnut taas alkaa olemaan minun kanssani, siinä kohtaa oli kyllä nautinto olla huomioimatta häntä millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Minut yksi autisti tosiaan jätti kertomalla ettei alunperinkään ollut kiinnostunut, ei missään vaiheessa tuntenut yhtään mitään johtuen siitä millainen olen ja vielä haukkui päälle ominaisuuksiani. Hänen mielestään tämä oli reilu tapa lopettaa suhde koska hänellä oli jo seuraava kohde kiikarissa. Jouduin monen vuoden terapiaan tuon tyypin jäljiltä.
Tuokin on henkistä väkivaltaa ja tahallista satuttamista 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on henkistä väkivaltaa ja tahallista satuttamista 😳
Miksipä ryhtyä minkäänlaiseen suhteeseen jos alunperinkään ei kiinnosta. Välinpitämättömyyttä ja lapsellista oman hyödyn tavoittelua. Tai sitten vaan halusi sanoillaan satuttaa. Eipä ainakaan ghostannut :D
Täällä joku mainitsi, että masennuksensa vuoksi joutuu ghostaamaan ihmisiä, kun ei vain jaksa. Selityksiä joissain tapauksissa ei halua antaa, jos joutuisi sanomaan, että minulla menee niin heikosti, etten jaksa kuulla sinun helpommasta eämästä. Se on sääli, sillä jos ghostattava ei ole tajunnut toisen alhoa ja on ymmärtämättömyyttään puhunut siten, ettei ole ottanut toisen masennusta huimioon. Ghostaamalla masennuksen vuoksi vanhan ja luotettavan ystävän voi menettää myös juuri sen henkilön, joka olisi voinut olla tukena ja auttaa pois kuopasta. Mutta jokaisella toki on oikeus lopettaa ystävyys, joka ei enää ole iloksi vaan vie voimia. Ystävyys ei ole vankila.