WTF?! Esimies haluaa nähdä labratulokset.
Olin viime viikolla pari päivää sairaslomalla angiinan vuoksi. Lääkärissä kävin, sain pyytämättä saikun ja kauhistelut karmeen näköisistä nielurisoista. Lähettivät nieluviljelyyn ja antoivat kymmenen päivän antibioottikuurin. Aika selvä peli siis. Ilmoitin esimiehelle, ja hän vaati saikkutodistuksen lisäksi nähdä nieluviljelyn tulokset. Mitä vittua? Tämä oli vuoden ensimäinen saikku, eikä odotettavissa ole tämän enempää (olen yleensä kerran vuodessa flunssassa max 2-3 pv). Olen tunnollinen ja tarkka työntekijä, eikä muilta työntekijöiltä ole koskaan moisia vaadittu.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:48"]Olin viime viikolla pari päivää sairaslomalla angiinan vuoksi. Lääkärissä kävin, sain pyytämättä saikun ja kauhistelut karmeen näköisistä nielurisoista. Lähettivät nieluviljelyyn ja antoivat kymmenen päivän antibioottikuurin. Aika selvä peli siis. Ilmoitin esimiehelle, ja hän vaati saikkutodistuksen lisäksi nähdä nieluviljelyn tulokset. Mitä vittua? Tämä oli vuoden ensimäinen saikku, eikä odotettavissa ole tämän enempää (olen yleensä kerran vuodessa flunssassa max 2-3 pv). Olen tunnollinen ja tarkka työntekijä, eikä muilta työntekijöiltä ole koskaan moisia vaadittu.
[/quote]
Tee esimiehestäsi kantelu. Ei sillä ole oikeutta saada tietoonsa sun terveydestä sen enempää kuin sairaslomatodistuksessa lukee!!!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:21"] [quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:17"] Teidän henkilöstöosastoltakin voisi joku ehkä auttaa; pyydä kertomaan esimiehellesi ettei sinun tarvitse labratuloksia hänelle esittää. Josko uskoisi ammattilaisia. Samalla saavat henkilöstöosastolla tietää että tämä kyseinen pomo on hieman pihalla ja saattaisi hyötyä työsuhdeasioiden lisäkoulutuksesta. [/quote] Mistä vetoa, että kyse on pikkufirmasta, jossa henkilöstöosasto = kyseinen esimies. [/quote] Tai vielä pahempaa: henkilöosasto = kyseinen esimies = omistaja! [/quote] Siinä tapauksessa työntekijän kannattaa äänestää jaloillaan ja hankkia parempi työpaikka. Ihan kaikkeen ei kannata suostua. [/quote] Mulla on vuoden loppuun asti määräaikainen soppari, et saa nähdä mitä sitten. Ap
[/quote]
Tässä työllisyystilanteessa ehkä antaisin lukea ne labratulokset, en muutoin missään tapauksessa. Olettamuksella, että ap mahdollisesti haluaa jatkaa ko. työpaikassa, jos tilaisuus tulee..
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:21"] [quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:17"] Teidän henkilöstöosastoltakin voisi joku ehkä auttaa; pyydä kertomaan esimiehellesi ettei sinun tarvitse labratuloksia hänelle esittää. Josko uskoisi ammattilaisia. Samalla saavat henkilöstöosastolla tietää että tämä kyseinen pomo on hieman pihalla ja saattaisi hyötyä työsuhdeasioiden lisäkoulutuksesta. [/quote] Mistä vetoa, että kyse on pikkufirmasta, jossa henkilöstöosasto = kyseinen esimies. [/quote] Tai vielä pahempaa: henkilöosasto = kyseinen esimies = omistaja! [/quote] Siinä tapauksessa työntekijän kannattaa äänestää jaloillaan ja hankkia parempi työpaikka. Ihan kaikkeen ei kannata suostua. [/quote] Mulla on vuoden loppuun asti määräaikainen soppari, et saa nähdä mitä sitten. Ap
[/quote]
Tässä työllisyystilanteessa ehkä antaisin lukea ne labratulokset, en muutoin missään tapauksessa. Olettamuksella, että ap mahdollisesti haluaa jatkaa ko. työpaikassa, jos tilaisuus tulee..
[/quote]
Korjaus.. Toisaalta, en ehkä sittenkään tekis noin. Hitto, tätä vartenhan meillä on ay-liike, laita hanttiin vaan!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:53"]
[/quote]
[/quote]
Siis onko oikeesti menty tähän pisteeseen? Entäs jos angiinan sijaan oliskin vaikka klamydia kurkussa? Pitäiskö sekin näyttää? Ja mitä työnantaja edes tekee sillä tarkalla tiedolla? Miksei saikkutodistuksen "akuutti nielurisatulehdus" ole riittävä? Ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:26"]Työnantajalla ei ole oikeutta nähdä mitään sairaskertomuksia, ei siis labratuloksiakaan. Älä nyt vaan suostu!
[/quote]
En suostukaan, mut mitenhän mä selitän sen..? Esimies osaa ja pystyy ja tekee olon aika tukalaks täällä, jos sen mielestä salailen jotain. Ap
[/quote]
ap, jos olet ammattiliitossa, pyydä sieltä kirjallinen kuvaus oikeanlaisesta/laillisesta esimiehen toimintamallista. Jos esimies on tosiaan noin tyhmä ettei puhetta ymmrrä :) Nykyään on näitä puskista nousseita pikkufirmoja joiden omistajilla/esimiehillä ei oo minkäänlaista koulutusta tsi pätevyyttä esimiestyöhön....
Mun esimies halusi kerran tietää tarkan syyn sairaslomaani ja soitti jopa lääkärille,joka ei tietenkään sitä kertonut. Mulla oli koodi lapussa ja kun selitin että selkä on mennyt niin työnantaja ilmoitti ettei aio maksaa palkkaa sairasloman ajalta koska olin kuulemma itse aiheuttanut selkäkipuni. Jep.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 15:52"]Mun esimies halusi kerran tietää tarkan syyn sairaslomaani ja soitti jopa lääkärille,joka ei tietenkään sitä kertonut. Mulla oli koodi lapussa ja kun selitin että selkä on mennyt niin työnantaja ilmoitti ettei aio maksaa palkkaa sairasloman ajalta koska olin kuulemma itse aiheuttanut selkäkipuni. Jep.
[/quote]
Ymmärrettävää, jos sun selkä menee joka toinen maanantai ja aina festariviikonloppujen alla. True story.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 15:52"]Mun esimies halusi kerran tietää tarkan syyn sairaslomaani ja soitti jopa lääkärille,joka ei tietenkään sitä kertonut. Mulla oli koodi lapussa ja kun selitin että selkä on mennyt niin työnantaja ilmoitti ettei aio maksaa palkkaa sairasloman ajalta koska olin kuulemma itse aiheuttanut selkäkipuni. Jep.
[/quote]
Ymmärrettävää, jos sun selkä menee joka toinen maanantai ja aina festariviikonloppujen alla. True story.
[/quote]
No se ei tässä tapauksessa ole se juttu vaan välilevyn pullistuma..saikulla ollut kerran viiden vuoden sisällä sen takia. Mutta vaikka asia olisikin noin, työnantajalla ei pitäisi olla mitään sanottavaa lääkärin todistukseen. Vai olenko väärässä?
Ohiksena: työterveyshuolto on lakisääteinen eli pakollinen, mutta se ei ole sama asia kuin sairauden hoito. Suppein työterveyshuolto sisältää käytännössä vain terveydenhoitajan haastattelun.
Ap:n kannattaa tehdä niin kuin jo joku ehdottikin, vie sl-lapun ja mainitsee että tässäpä nämä mitä tarvii toimittaa. Ja alkaa etsiä toista työpaikkaa. Vuoden loppuunhan hänellä on aikaa löytää se. Nykyiseen paikkaan ei kannata jäädä.
Jos sen todistuksen nyt antaa, niin mitähän jatkossa seuraa? Esimies haluaa välttämättä kurkata alapäähän, onko työntekijällä oikeasti ripuli tai virtsatietulehdus?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 15:16"]Tämä keskusteluhan menikin mielenkiintoisesksi. Kerrottakoon vielä, ettei esimieheni ja tulosten kyselijä ole firman omistaja, vaan palkollinen hänkin. Ap
[/quote]
Vielä suuremmalla syyllä ei kannata viedä mitään ylimääräisiä lappusia. Voisihan sille omistajalle vihjata kuinka ammattitaitoinen esimies hänellä on palkkalistoilla. Veikkaanpa että omistaja on pulassa jonkin ajan päästä kun esimiehenä on tyyppi jolla ei ole tietoa henkilöstöhallinnon perusasioista.
Lähetä sairaslomalappu skannattuna (tai ota kuva puhelimella) sähköpostiin. Jos siihen vastaa, että haluaa labratulokset, niin on sitten sulla mustaa valkoisella.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:09"]Mikäli sairauslomatodistuksesi on saatu työnantajan hyväksymästä terveydenhuollon toimipaikasta, se riittää eikä labroilla ole mitään tekemistä asian kanssa.
[/quote]
Sain sieltä, mihin työnantaja käskee mennä sairaana: omalta terveysasemalta. Meillähän ei ole työterveyshuoltoa.. Ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:09"]Mikäli sairauslomatodistuksesi on saatu työnantajan hyväksymästä terveydenhuollon toimipaikasta, se riittää eikä labroilla ole mitään tekemistä asian kanssa. [/quote] Sain sieltä, mihin työnantaja käskee mennä sairaana: omalta terveysasemalta. Meillähän ei ole työterveyshuoltoa.. Ap
[/quote]
Ei tietenkään ole, tuollaisten työnantajien työntekijöillä ei koskaan ole. Ne ovat näitä työnantajia, joista yrittäminen on kannattavaa vasta sitten, kun työntekijöille ei tarvitse maksaa palkkaakaan.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:18"]Valita liittoon.
[/quote]
Mitähän ne mahtaa tehdä asialle? Esimies pyysi puhelimessa labratuloksia ja kysyttäessä varmasti kieltää kaiken. Edellinen, joka oli yhteydessä liittoon kaikesta, savustettiin ulos. Ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:09"]Mikäli sairauslomatodistuksesi on saatu työnantajan hyväksymästä terveydenhuollon toimipaikasta, se riittää eikä labroilla ole mitään tekemistä asian kanssa. [/quote] Sain sieltä, mihin työnantaja käskee mennä sairaana: omalta terveysasemalta. Meillähän ei ole työterveyshuoltoa.. Ap
[/quote]
Työterveyshuolto on lakisääteinen. Toki se voi olla todella suppea mutta lakisääteinen se silti on.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:11"]
[/quote]
Ei tietenkään ole, tuollaisten työnantajien työntekijöillä ei koskaan ole. Ne ovat näitä työnantajia, joista yrittäminen on kannattavaa vasta sitten, kun työntekijöille ei tarvitse maksaa palkkaakaan.
[/quote]
No arvaapa huvikses missä porukka pian lomautetaan... Ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:18"]Valita liittoon. [/quote]
Mitähän ne mahtaa tehdä asialle? Esimies pyysi puhelimessa labratuloksia ja kysyttäessä varmasti kieltää kaiken. Edellinen, joka oli yhteydessä liittoon kaikesta, savustettiin ulos. Ap
[/quote]
Vieläkö älypuhelinaikana löytyy ihmisiä, jotka eivät nauhoita puheluitaan?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:36"]WTF- ja mitä vittua -kommenttien perusteella minäkin pyytäisin kyseiset paperit "hyvältä" työntekijältä.
[/quote]
Luuletko, että puhun töissä samalla tavalla ku mitä kirjotan jonnekin keskustelupalstalle? Ymmärrätkö eron siviilipersoonan ja työpersoonan välillä? Eikö viiniäkään saa viikonloppuna ottaa, kun arkena töissä pitää olla selvinpäin? Saako kotona pukeutua miten sattuu, jos töissä on pukupakko? Onko työnantaja nykyajan jumala ja kirkkoherra? Ap