WTF?! Esimies haluaa nähdä labratulokset.
Olin viime viikolla pari päivää sairaslomalla angiinan vuoksi. Lääkärissä kävin, sain pyytämättä saikun ja kauhistelut karmeen näköisistä nielurisoista. Lähettivät nieluviljelyyn ja antoivat kymmenen päivän antibioottikuurin. Aika selvä peli siis. Ilmoitin esimiehelle, ja hän vaati saikkutodistuksen lisäksi nähdä nieluviljelyn tulokset. Mitä vittua? Tämä oli vuoden ensimäinen saikku, eikä odotettavissa ole tämän enempää (olen yleensä kerran vuodessa flunssassa max 2-3 pv). Olen tunnollinen ja tarkka työntekijä, eikä muilta työntekijöiltä ole koskaan moisia vaadittu.
Kommentit (82)
Mielestäni labratulokset ovat henkilökohtaisia, eivätkä kuulu esimiehelle. Mielestäni tässä rikotaan henkilön yksityisyyttä jo törkeästi. Mitä jos henkilöllä olisikin vaikka hiv? Tarvitsisiko hänen kertoa se toimistotöitä tehtäessä esimiehelleen? No ei tietenkään. Eihän esimies mikään jumala ole!
Ei hänelle kerrota pankkitilin saldoa tai muitakaan yksityisiä asioita. Joku raja jossakin, vaikka miten olisi huonot ajat ja työpaikat kiven alla. Ota yhteyttä työsuojelupiiriin ja sinua hoitaneelle työterveyslääkärille. Pomo se on sinunkin pomollasi ja potkut voi tulla myös pomollekin.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:11"]Se vain halusi katsoa, että sinulla ei ole sukupuolitautia, koska oli nylpyttänyt kanssasi ilman kumia. [/quote] Ollaan molemmat naisia, ja ikää esimiehellä on pari vuotta vaille eläke... Ap
[/quote]
Miten tämä liittyy mihinkään?
ai naisten kesken sukupuolitaudit ei tartu vai?
Aivan sairasta shittiä! Tätä ne porvarit ajaa, saatana! Orjia työhön. Järkyttävää. Pitäkää paska tunkkinne, sanon minä!
Ihan laki kieltää labratulosten antamisen ulkopuolisille vain lääkärille
T.labratonttu
Porvari luulee että hänen orjapalkolliseksi on ihan tunkua! Muahhahh!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 10:51"]
Äkikseltään tuntuu että työntantajalla ei ole oikeutta vaatia muuta kuin diagnoosi ja lääkärin arvio sairauslomasta. Ei niitä nyt tarvi pelkästään uteliaisuuden tyydyttämiseksi toimittaa. Jos työnantaja pitää sinua kaikesta huolimatta työkuntoisena, niin hän ottaa aika suuren riskin jos pistää sinut töihin sairaana.
Ota yhteytta luottamusmieheen, liittoon, työsuojeluun ja kysy asiaa.
[/quote]
Ei kai sairauslomalappuun ole työnantajalla enää yhtään mitään sanomista? Eikös se ole niin että lääkäri MÄÄRÄÄ sairauslomalle. Ei se ole mikään ehdotus joka pitää työnantajalla hyväksyttää.
Työnantaja voi määrätä esimerkiksi jalka poikki olevan henkilän tekemään töitä kotona tietokoneella. Poikki mennyt jalka kun ei estä sitä.
Flunssassa oleva henkilö on yleensä kykenemätön mihinkään työhön.
Mutta et toimita mitään labratuloksia,ei ne sille kuulu. Viet vaan sen lääkärin todistuksen ja siinä se. Ehkä esimiehesi on vaan niin utelias,että kokeilee tiotko sen vai et.
Millä ne labratulokset edes saa? Erikseen pitäisi hakea.
Ei missään nimessä ole esimiehellä oikeutta. Jos jatkaa kyselyä, sano että soittaa lääkärille. Eiköhän se auta laittamaan esimiehen järjestykseen
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:33"]Työnantaja voi määrätä esimerkiksi jalka poikki olevan henkilän tekemään töitä kotona tietokoneella. Poikki mennyt jalka kun ei estä sitä.
Flunssassa oleva henkilö on yleensä kykenemätön mihinkään työhön.
Mutta et toimita mitään labratuloksia,ei ne sille kuulu. Viet vaan sen lääkärin todistuksen ja siinä se. Ehkä esimiehesi on vaan niin utelias,että kokeilee tiotko sen vai et.
[/quote]
Itseasiassa jalkapoikki-tapauksissa ei voi määrätä välttämättä. Jalkaa kun pitäisi pitää usein koholla jotta vältyttäisiin jälkiseuraamuksilta.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 11:11"]
Se vain halusi katsoa, että sinulla ei ole sukupuolitautia, koska oli nylpyttänyt kanssasi ilman kumia.
[/quote]
Mä olisin painanut alapeukkua, mutta kun siinä oli luku 69.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:09"]Mikäli sairauslomatodistuksesi on saatu työnantajan hyväksymästä terveydenhuollon toimipaikasta, se riittää eikä labroilla ole mitään tekemistä asian kanssa.
[/quote]
Sain sieltä, mihin työnantaja käskee mennä sairaana: omalta terveysasemalta. Meillähän ei ole työterveyshuoltoa.. Ap
[/quote]
Sano pomolle, että soittaa työterveyteen ja kyselee asiaa lääkäriltä suoraan. Sinähän olet sairauslomatodistuksen toimittanut, ja mielestäsi työaikaa olisi turha käyttää labralappujen metsästämiseen.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 12:09"]Mikäli sairauslomatodistuksesi on saatu työnantajan hyväksymästä terveydenhuollon toimipaikasta, se riittää eikä labroilla ole mitään tekemistä asian kanssa.
[/quote]
Sain sieltä, mihin työnantaja käskee mennä sairaana: omalta terveysasemalta. Meillähän ei ole työterveyshuoltoa.. Ap
[/quote]
Sano pomolle, että soittaa työterveyteen ja kyselee asiaa lääkäriltä suoraan. Sinähän olet sairauslomatodistuksen toimittanut, ja mielestäsi työaikaa olisi turha käyttää labralappujen metsästämiseen.
[/quote]
Työterveyttä ei meillä ole ja labratulokset saa netistä. Ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:41"]
Itse olen yrittäjäomistaja ja olen tehnyt samanlaisia vaatimuskia työntekijöille, joilla on määräaikainen sopimus. Se on hyvä tapa mitata työntekijän sitoutuneisuutta. Omista oikeuksistaan metelin nostavat eivät ole sitoutuneita yritykseni menestymiseen. Ja arvatkaapa, saako nämä oikeuksista nillittäjät ikinä vakituista sopimusta? (: No eivät, kun ei työ maistU, mutta OMAT OIKEUDET on Allahin pyhää sanaa saatana.
Onneksi vasemmisto ei pärjännyt vaaleissa, kohta loppuu työntekijöiden isottelu, kunhan irtisanomisturvaa heikennetään. On täysin järjetöntä, että kun palkkaan jonkun, joka osoittautuukin saikuttelevaksi laiskamadoksi, en voi antaa potkuja ilman irtisanomis aikoja tai korvauksia.
Nykyajan työelämässä pitää olal joustava työntekijä, ei pitää jääräpäisesti kiinni oiekuksistaan. On luottamusken
[/quote]
Voisit noin alkajaiksiksi määrätä itsesi puhalluskokeeseen, sen verran kirjoitus kangertelee.
Siis saatteks te labratulokset paperilla? Nehän vaan yleensä sanoo sen puhelimessa, joten sanotesimiehelle, ettei ne mitään lappua antaneet, mutta että jos se soittaa sinne ja pyytää lähettämään, niin se on sulle ok. Toki ne terveyskeskuksesta heti ilmottaa, ettei ilman kirjllaiista lupaasulta, ja sitten pomo joutuu pyytään sen kirjalliseb luvan. Missähän vaiheessa luovuttaa?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:41"]
Itse olen yrittäjäomistaja ja olen tehnyt samanlaisia vaatimuskia työntekijöille, joilla on määräaikainen sopimus. Se on hyvä tapa mitata työntekijän sitoutuneisuutta. Omista oikeuksistaan metelin nostavat eivät ole sitoutuneita yritykseni menestymiseen. Ja arvatkaapa, saako nämä oikeuksista nillittäjät ikinä vakituista sopimusta? (: No eivät, kun ei työ maistU, mutta OMAT OIKEUDET on Allahin pyhää sanaa saatana.
Onneksi vasemmisto ei pärjännyt vaaleissa, kohta loppuu työntekijöiden isottelu, kunhan irtisanomisturvaa heikennetään. On täysin järjetöntä, että kun palkkaan jonkun, joka osoittautuukin saikuttelevaksi laiskamadoksi, en voi antaa potkuja ilman irtisanomis aikoja tai korvauksia.
Nykyajan työelämässä pitää olal joustava työntekijä, ei pitää jääräpäisesti kiinni oiekuksistaan. On luottamusken
[/quote]
Ei mikään ihme, mikäli et löydä sitoutuneita työntekijöitä. Miksi työntekijän tulisi sitoutua sinuun, kun suhtaudut häneen jo lähtökohtaisesti mahdollisena saikuttajana ja testailet typerillä vaatimuksilla, kuinka hartaasti hän olisi valmis nuolemaan kenkiesi kärkiä? Totta mooses työntekijän on syytä pitää oikeuksistaan kiinni. Eihän sinun firmasi sentään mikään temppeli ole, eikä työntekijä ole tullut töihin ensisijaisesti palvoakseen Sinua epäjumalana.
Tämä keskusteluhan menikin mielenkiintoisesksi. Kerrottakoon vielä, ettei esimieheni ja tulosten kyselijä ole firman omistaja, vaan palkollinen hänkin. Ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 14:48"]Siis saatteks te labratulokset paperilla? Nehän vaan yleensä sanoo sen puhelimessa, joten sanotesimiehelle, ettei ne mitään lappua antaneet, mutta että jos se soittaa sinne ja pyytää lähettämään, niin se on sulle ok. Toki ne terveyskeskuksesta heti ilmottaa, ettei ilman kirjllaiista lupaasulta, ja sitten pomo joutuu pyytään sen kirjalliseb luvan. Missähän vaiheessa luovuttaa?
[/quote]
Mun tulokset löytyy omakannasta. Sieltä voisi halutessaan tulostaa paperikopsun. Ap
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 15:52"]Mun esimies halusi kerran tietää tarkan syyn sairaslomaani ja soitti jopa lääkärille,joka ei tietenkään sitä kertonut. Mulla oli koodi lapussa ja kun selitin että selkä on mennyt niin työnantaja ilmoitti ettei aio maksaa palkkaa sairasloman ajalta koska olin kuulemma itse aiheuttanut selkäkipuni. Jep. [/quote] Ymmärrettävää, jos sun selkä menee joka toinen maanantai ja aina festariviikonloppujen alla. True story. [/quote] No se ei tässä tapauksessa ole se juttu vaan välilevyn pullistuma..saikulla ollut kerran viiden vuoden sisällä sen takia. Mutta vaikka asia olisikin noin, työnantajalla ei pitäisi olla mitään sanottavaa lääkärin todistukseen. Vai olenko väärässä?
[/quote]
Lääkäri määrittelee vain sen, oletko työkykyinen vai et. Palkanmaksusta päättää sitten työnantaja. Esim. omasta kokemuksesta: silmien laserleikkauksen jälkeen en ole työkuntoinen, koska en näe kunnolla - on lääkärintodistus. Työnantaja ei maksa palkkaa, koska kyse on omasta valinnasta, esteettisestä silmäkirurgiasta, josta johtuva työkyvyttömyys on TESissä määritelty palkattomaksi poissaoloksi.