Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seurasitteko mitä eläimet tekivät, kun ilotulitettiin?

Vierailija
01.01.2022 |

Minä seurasin.

Lintuparvi lensi kuin pommikoneet syöksyen männyn latvukseen suojaan. Sitten kuului uusi pauke ja ne olettivat, että taas niitä ammutaan ja syksyivät toiseen paikkaan. Tätä ne jatkoivat koko illan. Parvi oli epäjärjestyksessä.

Rusakot loikkivat ja pysähtelivät. En huomannut, että niillä olisi ollut aikaa jäädä kaivamaan ruohoa lumen alta, kun loikkivat jo toisaalle. Ne eivät säntäilleet, mutta jäivät nälkäisiksi varmaan.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä n. 4,5 kuukautinen koiranpentu. Ihan hyvin meni sisällä alkuilta, kunnes mies päästi sen vapaana takapihallemme, kun oli rauhallinen hetki, joskus kahdeksan pintaan. Siellä sitten alkoivat naapuristosta ampua raketteja ja pentu ihan paniikissa sisään... Oli todella rauhaton sen jälkeen koko illan, yhtään ei kyennyt makaamaan rauhallisena. No, onneksi meillä on kevythäkki sille (pitempiä automatkoja varten) ja ennen keskiyötä laitettiin sinne ja peitto päälle, siellä sitten rauhoittui ja pystyi nukkumaankin, myöhemmin siirtyi omaan paikkaansa sängyn alle ja tänään oli ihan normaali. Eli hirveätä on se ulkonaolo, kun lähellä paukkuu ja räiskyy, emmekä tosiaankaan ole pennulle sitä "opettaneet" mitenkään, vaikka niin joku tollo kai luulee, aiemmista kirjoituksista päätellen...

te ette tarvii koiraa vaan lapsen jota hoitaa.

Vierailija
82/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissat ei välittäneet mitään. Toinen koirista läähätti ja pelkäsi, pelkää myös ukkosta, toinen ei huomioinut paukuttelua mitenkään.

toi ukkonen pitäis kieltää. kestää kauemmin vuodessa kuin rakettien ampuminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kissaani eivät olleet raketeista moksiskaan. Naapurin koira käveli häntä jalkojen välissä kun sitä pelotti. 

Vierailija
84/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä villieläimet tykkäsivät, eivät varmaan tykänneet. Mut kotieläinten peloista, vaikuttaisiko siihen se mihin eläin on tottunut pentuna (missä asuttu/onko kuullut raketteja)? Meillä on ollut koiranpentu muutaman viikon ja nukkuu yksin kopassaan himmennetyssä valossa. Olin valmistautunut valvomaan sen kanssa kovaäänisimmäm paukkeen yli, mutta ei se vaikuttanut alkuillasta piittaavaan ollenkaan räjähdyksistä. Käytin sen sitten ulkonakin, en nyt aivan vierestä katsomassa, mutta kuitenkin ja vähän vain arkaili. Yön se nukkui ongelmitta yksinään kuten aina.

Vierailija
85/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvatun iso uroshirvi tuli jäätävän ryskeen saattelemana metsästä pihaan klo 20:30 😱 Sieraimet levällään puuskutti kun huomas mut terassilla tupakalla,U-käännös ja samaa tahtia takasin.... Hirvipolku menee tuossa alle 100m päässä tontin rajalta.. Säälitti raukka 😑

Vierailija
86/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä n. 4,5 kuukautinen koiranpentu. Ihan hyvin meni sisällä alkuilta, kunnes mies päästi sen vapaana takapihallemme, kun oli rauhallinen hetki, joskus kahdeksan pintaan. Siellä sitten alkoivat naapuristosta ampua raketteja ja pentu ihan paniikissa sisään... Oli todella rauhaton sen jälkeen koko illan, yhtään ei kyennyt makaamaan rauhallisena. No, onneksi meillä on kevythäkki sille (pitempiä automatkoja varten) ja ennen keskiyötä laitettiin sinne ja peitto päälle, siellä sitten rauhoittui ja pystyi nukkumaankin, myöhemmin siirtyi omaan paikkaansa sängyn alle ja tänään oli ihan normaali. Eli hirveätä on se ulkonaolo, kun lähellä paukkuu ja räiskyy, emmekä tosiaankaan ole pennulle sitä "opettaneet" mitenkään, vaikka niin joku tollo kai luulee, aiemmista kirjoituksista päätellen...

No kyllä sinä ja miehesi olette aika i d iootteja, että vasitella päästätte koiranpennun ensimmäisenä uutena vuonna säiköhtämään raketteja pihalle yksin. Juurikin ty per iä ihmisiä, jotka itse kouluttavat koiransa raketteja pelkäämään. Olisko ollut mitään jos vaikka hihnassa herkkujen kanssa olisitte vähän kierrelleet pihalla ja olisitte vähän omalla järjellä havainnoineet mihin pennun viette? "Emmekä tosiaankaan ole sitä pennulle "opettaneet""

Vierailija
87/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linturaukat lensivät kuin henkensä hädässä edestakaisin. Tämä on ensimmäinen vuosi itselleni, kun vanhana himoilotulittajana, mietin koko ilotulituksen järkevyyttä. Lisäksi ilotulittajat tuntuvat olen varsinaisia porsaita, kaikki jätteet jätetään kuin koira paskansa niille sijoilleen. Moukat!

Vierailija
88/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevoset köllöttelivät rauhallisina tarhassa/rouskuttivat heiniä, vaikka ympärillä paukahteli ja välkehti. Yhden koiran näin lenkillä, ei ollut moksiskaan kun raketti pamahti vieressä. Ilmeisen hyvin saatu totutettua. Oma nyt jo edesmennyt kissani taas piiloutui aina vaatekaapin perukoille, kun kuuli ensimmäiset raketit.

Minun hevoseni köllöttelee nyt kuormalavojen päällä ikiunta. Se ei viime vuosinaan pahemmin piitannut raketeista, mutta niitä oli tänä vuonna enemmän kuin ennen ja itse en ollut riittävän varuillani, koska olin tottunut siihen että kaikki menee hyvin. Älä tuudittaudu vaan pidä varasi kuitenkin. 

En hyväksy enää ilotulitteita kansalaiskäytössä. Nuorempana en niin piitannut, mutta tämä oli viimeinen niitti. 

Vierailija
89/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira ei ollut moksiskaan kun ammuttiin raketteja, häntä heilui ja oli kuin ei mitään olisi tapahtunut... Kaikki koirat eivät vähästä hätkähdä. Kun oli pentu, mentiin ampumaradan lähelle että tottuu paukkeeseen, uutena vuotena lenkkeilemään, mutta ei heti että ihan vierestä paukkuu... M36v

Vierailija
90/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä sinä ja miehesi olette aika i d iootteja, että vasitella päästätte koiranpennun ensimmäisenä uutena vuonna säiköhtämään raketteja pihalle yksin. Juurikin ty per iä ihmisiä, jotka itse kouluttavat koiransa raketteja pelkäämään. Olisko ollut mitään jos vaikka hihnassa herkkujen kanssa olisitte vähän kierrelleet pihalla ja olisitte vähän omalla järjellä havainnoineet mihin pennun viette? "Emmekä tosiaankaan ole sitä pennulle "opettaneet""

Ei koskaan yksin... Hyvä keino opettaa koiraa on mennä pentuna ampumaratojen lähelle, pikkuhiljaa lähemmäs ja lähemmäs, kunnes jo aivan viereen. Meidän sprinkku opetettiin näin, vaikka ei metsästetä, niin ei hätkähdä vaikka vierestä ampuu, raketteja varmaan yrittäis noutaa jos sais. M36v

Vierailija
91/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hevoset köllöttelivät rauhallisina tarhassa/rouskuttivat heiniä, vaikka ympärillä paukahteli ja välkehti. Yhden koiran näin lenkillä, ei ollut moksiskaan kun raketti pamahti vieressä. Ilmeisen hyvin saatu totutettua. Oma nyt jo edesmennyt kissani taas piiloutui aina vaatekaapin perukoille, kun kuuli ensimmäiset raketit.

Minun hevoseni köllöttelee nyt kuormalavojen päällä ikiunta. Se ei viime vuosinaan pahemmin piitannut raketeista, mutta niitä oli tänä vuonna enemmän kuin ennen ja itse en ollut riittävän varuillani, koska olin tottunut siihen että kaikki menee hyvin. Älä tuudittaudu vaan pidä varasi kuitenkin. 

En hyväksy enää ilotulitteita kansalaiskäytössä. Nuorempana en niin piitannut, mutta tämä oli viimeinen niitti. 

Voi ei!

Vierailija
92/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissaa ei kiinnostanut.

Vierailija
93/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nähnyt yhtään koiraa ulkoilemassa. Onneksi.

Minä näin montakin juuri niinä vuodenvaihteen minuutteina jolloin ilotulitus oli kaikkein kiivaimmillaan. Koirat eivät reagoineet mitenkään eikä niillä ollut mitään hätää.

Näillä kaiken kieltäjillä ja ilonpilaajilla, jotka tätä ilotulitusten vastaista mäkätyskampanjaa näillä rahvaan palstoilla käyvät, on kaikilla ilmeisesti jollain tavoin sairaita elukoita kun ne niin penteleesti noita uudenvuodenraketteja säikkyvät. Niillä on varmaan jokin jatkuva kipu, kutina, ylivirittyneisyys (sellainen suunnilleen sama mekanismi kuin ihmisen paniikkihäiriö), heikotus tms. jatkuvasti taustalla. Ja asiaan kuuluu tietenkin, ettei raketusvastainen vastuuton lemmikin omistaja suostu viemään kärsivää elukkaansa lopetuspiikille, vaan antaa sairaan lemmikkinsä kärsiä kaikkina muinakin vuoden päivinä kuin sinä ainoana jolloin maailma nauttii ilotulituksista.

Vierailija kirjoitti:

Linnut lenteli miten sattui. Sinne tänne sinkoilivat.

Missä päin Pohjois-Euroopan säkkipimeässä pakkasyössä lentelee lintuja? Niitä ei ainakaan täällä päin ole liikkeellä muinakaan talviöinä ainuttakaan.

Kuulkaa kunnianarvoisat raketusvastaiset ja kärkevät nuoret eläinrakkaat naikkoset: jotta vihainen propagandanne voisi edes teoriassa onnistua, perustelujenne pitäisi ainakin teoriassa voida olla tottakin.

Ei ihan suoranainen kaspanpuhuminen kovin hyvä strategia ole.

Kauan eläkööt ilotulitukset ja lisääntykööt vielä tämän entisen lisäksi siinä ns. venetsialaisjuhlassakin kesän lopussa: kerrankin jossain tuontijuhlassa on jotain positiivistakin.

Teidän ilotulitusten vastustajien kitinöille ei kenenkään pidä korviaan lotkauttaa: jos teille antaa tässä asiassa periksi, niin mitä seuraavaksi? Eivät ne teidän kieltonne ja ankeutuksenne tähän yhteen asiaan lopu.

Menkää Afrikkaan tai Kiinaan julistamaan parannusideoitanne ja ostakaa sinne pelkkä menolippu.

Vierailija
94/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani :( Itse en puhunut omista vaan hoitohevosista. Omistaja oli siellä koko yön paikalla tarkkailemassa tilannetta.

Vierailija
95/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime uutena vuotena kuului kauhea mölinä navetasta kun emme ampuneet pellolla raketteja nyt tänä vuonna alkoi sama mölinä mutta kun aloimme ampumaan lehmät rauhottu. :)

Vierailija
96/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kissa lymysi koko illan silmät lautasen kokoisina sohvan alla. Toinen ei piitannut mitään. Mutta se onkin kuuro.

Vierailija
97/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira 11v. ei huomannut mitään klo 0.01 asti, kun radio oli koko illan kovalla. Sitten kun tämä petti, läähätti ja vapisi paniikissa kiemurrellen puoli tuntia. Aina hirvittää, pettääkö sydän.

Näistä pitäisi tehdä iso striimi koko kansan seurattavaksi. Toki ei se kaikkia hetkauttaisi, joku saattaisi vain nauraa ja nauttia heikomman kärsimyksen katsomisesta.

Tämä juuri. Tulee mieleen oma vanha koirani (nyt jo kuollut) joka pelästyi joskus 3-vuotiaana todella pahoin raketteja, kun läheisessä leikkipuistossa ammuttiin niitä ja kuuli sen äänen ja näki välähdyksiä ikkunasta ( sattui menemään kurkkaamaan ikkunasta, kun siinä edessä penkki, oli sen tapa kurkkia ulos). Sen jälkeen ei koskaan enää kestänyt mitään pauketta, ei edes aseen laukauksia. Lähdimme yleensä jonnekin ajelulle jos kotona ei enää voinut olla.

Nuorempana koira kesti sen paniikin ja läähätyksen. Auto sille turvapaikka ja mielellään lähti kotoa pois ja pyysi ulos ja autoon. Tästä ajelusta tuli sitten meille tapa ja sinniteltiin ensin kotona, mutta aina myöhemmin oli pakko lähteä pois. Vanhempana koiralle tuli sydänvika ja oikeasti pelkäsin sen kuolevan siihen paniikkiin, kun läähätti niin paljon ja pelkäsi. Lääkitys käytössä kyllä, mutta silti ajattelin sen saavan kohtauksen. Onneksi ei käynyt niin. Kesti vielä viimeisenkin uuden vuoden paukkeen ja kuoli sitten pari kuukautta sen jälkeen. Sori ohis. Tänä vuonna en tehnyt kuin yhden eläinhavainnon helmipöllöstä, joka kuudessa huuteli pu pu pu. Taisi pauke herättää sen.

Vierailija
98/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naakat pelkäsivät valtavasti puissa.

Vierailija
99/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koirat eivät reagoineet mitenkään eikä niillä ollut mitään hätää"

Minusta jokainen on idiootti jos vie koiransa paukkeeseen. Kidutusta se koiralle on kuitenkin ja niillä hyvä kuulo. Jos ihmisenkin korviin ottaa niin koiralle kärsimys.

Vierailija
100/106 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä melkein vuoden ikäinen pystis. Uudenvuoden aattona päivällä ja alkuillasta touhuttiin aivan mahdottomasti, ja herkkuja syötiin. Nukkumaan kaveri pääsi omaan petiinsä minun sänkyni viereen, aivan normaalisti.

Kun pauke alkoi niin minähän se olin, joka silmä kovana ja sydän syrjällään seurasin, miten kaveri reagoisi.

No, suu korvissa tyytyväisenä tuo masu täynnä herkkuja nukkui! Itse olin yön jälkeen aivan romuna...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän