Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut saikuttavat lähes viikoittain kun taas toiset tekevät koko työuransa käytännössä ilman sairauslomia?

Vierailija
01.01.2022 |

Onko kyse ihmisten eroista, vastuuntuntojen eroista vai jotain muusta?

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän sosiaalisena en ole koskaan kärsinyt virustaudeista. Silloin harvoin, kun sellainen onnistuu tarttumaan, sairaus kestää päivän tai kaksi.

Vierailija
62/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tuntenut yhtään saikuttajaa, mutta mietin aina ovatko kaikki nämä tapaukset sellaisia, että saa olla omalla ilmoituksella pois x päivää? Ei kai se muuten olisi mahdollista?

Joissain työpaikoissa on muuten sellainen käytäntö, että jos saikkupäiviä kertyy tietty määrä, HR ja esimies palaveeraavat työntekijän kanssa asiasta. Tarkoituksena kai, että työnantajan täytyisi yrittää jotenkin auttaa asiassa tai jotain. Minusta jo tuo olisi niin ahdistavaa, että pelkkä ajatus moisista palavereista karkottaisi pois kaikki lusmuilunhalut. 😀

Olen viestin nro 26 kirjoittaja tuolta edelliseltä sivulta. Minun työpaikallani tarvitaan heti ekasta sairis-päivästä alkaen hoitajan tai lääkärin todistus. Ja kyllä on työnantajan puolesta niitä keskusteluja ja palavereja sitten työssäjaksamisesta. Olen hyvin monissa istunut. Riippuu aina sen hetkisestä esimiehestä miten rakentavassa hengessä ne käydään. On minulle piruiltukin niissä joskus, vähintään syyllistetty. Eli helpolla ei pääse. Ja Kelan kanssa saa aloittaa ikuisuuden kestävät väännöt, kun samasta vaivasta on saikuttanut niin kauan, ettei työnantaja enää maksa jatkossa sairausloma-ajalta palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän sosiaalisena en ole koskaan kärsinyt virustaudeista. Silloin harvoin, kun sellainen onnistuu tarttumaan, sairaus kestää päivän tai kaksi.

En minäkään ole sosiaalinen, mutta työn luonne on sellainen, ettei voi välttää ihmisten läheisyyttä. Myös ovenkahvoista, työvälineistä yms. pöpöt siirtyy.

Vierailija
64/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ole sosiaalinen, mutta työn luonne on sellainen, ettei voi välttää ihmisten läheisyyttä. Myös ovenkahvoista, työvälineistä yms. pöpöt siirtyy.

Sekin toki vaikuttaa. Oma työ sujuu enimmäkseen ilman lähikontakteja, vaikka ihmisiä onkin vaihtelevasti samoissa työskentelytiloissa.

Vierailija
65/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikuttajilla on kaikki pitlät lomat muutoinkin

Aina on vapaapäiviä ja tunteja plakkarissa täysiin syys- ja joululomiin ja hiihtolomiin kaikkiin välipäviin ja jatkoihin

Vierailija
66/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö kohta 2 vuotta ollut enemmän tai vähemmän suosituksia, että tosi matalalla kynnyksellä saikulle sattuneesta kulkutaudista johtuen. Tuntuu vähän viime vuosituhantiselta päivitellä nyt toisten saikkuja ja saikuttomuuksia.

Ihan oikeasti räkäilijä työpaikalla levittää tätä rakkautta muillekin. Siis työn sankari, anteeksi. Se joka ei ikinä saikuttele.

Jos jollain on vaikeaa elämässään ja se vaikuttaa vastustuskyvyn ja jaksamiseen, eli tulee poissaoloja, kannattaako häntä kadehtia?

Muutama vuosi sitten työpaikan yt-neuvotteluissa pahimmat saikuttajat näyttivät saavan kenkää. Tietenkään työnantaja ei tätä myöntänyt.

Vierailija
67/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikuttajilla on kaikki pitlät lomat muutoinkin

Aina on vapaapäiviä ja tunteja plakkarissa täysiin syys- ja joululomiin ja hiihtolomiin kaikkiin välipäviin ja jatkoihin

Suotta kadehdit, minun erityislahjakkuuksiini kuuluu myös vapaa-ajalla ja lomilla poteminen. Voisitko muuten kuitenkin myös ilmoittaa työnantajalleni nuo minulle oikeutetut pitkät lomat ja välipäivien vapaat, kiitos.

Vierailija
68/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämä työnsankarit tulevat flunssassa työpaikalle niiskuttelemaan ja aivastelemaan, kaikilla ei ole samanlaista puolustuskykyä, osalle tulee hyvinkin vakavat jälkitaudit flunssasta. Esim poskiontelotulehdus, keuhkokuume jne. Että niin se on mahtavaa että osalla on flunssat lievänä. Itse ostaa monen kympin antibiootit, särkylääkkeet, nenäsuihkeet ja yskänlääkkeet. Kiva!

Vierailija
69/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö kohta 2 vuotta ollut enemmän tai vähemmän suosituksia, että tosi matalalla kynnyksellä saikulle sattuneesta kulkutaudista johtuen. Tuntuu vähän viime vuosituhantiselta päivitellä nyt toisten saikkuja ja saikuttomuuksia.

Ihan oikeasti räkäilijä työpaikalla levittää tätä rakkautta muillekin. Siis työn sankari, anteeksi. Se joka ei ikinä saikuttele.

Jos jollain on vaikeaa elämässään ja se vaikuttaa vastustuskyvyn ja jaksamiseen, eli tulee poissaoloja, kannattaako häntä kadehtia?

Muutama vuosi sitten työpaikan yt-neuvotteluissa pahimmat saikuttajat näyttivät saavan kenkää. Tietenkään työnantaja ei tätä myöntänyt.

Näin myös meidän talossa. Siltikään en ole mahtanut sille mitään, että jälleen kerran olen sairiksella. Kadehtijat kadehtii varmaan silloinkin kun minä saan kenkää tuotannollisista syistä, jep.

Vierailija
70/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pandemiasta voi hyviä puolia etsiä, niin kyllä etätyö on ehdottomasti sellainen. Kyllä minäkin olen ennen koronaa mennyt töihin flunssassa, jos olen ihan muuten kunnossa, mutta vaikka nuhainen tai vähän yskäinen. Ei sellaisen takia ole saikullekaan ole voinut jäädä/saada saikkua. Näissä tapauksissa olen aina ollut niin varovainen kuin mahdollista ja pessyt käsiä toimistolla ihan koko ajan, en todellakaan yskinut muualle kuin hihaani jne. Mutta jos silloin olisi ollut etätyömahdollisuus, olisin oikein mielelläni tehnyt ne päivät kotoa käsin. (Toki se vaatisi sen, että kantaisi aina työläppärinsä mukana joka päivä kotiin.) Muistan aina miten ärsytti kommentit vaikka jossain keskustelupalstoilla, että miksi joku on flunssassa työpaikalla - no ehkä siksi, että pelkän nuhan takia et voi jäädä saikulle. 🙄 Eli etätyömahdollisuus poistaa tämänkin toivottavasti sitten tulevaisuudessa.

P.S. terveisiä vain niillekin työnantajille, jotka ennen koronaa eivät etätyöhön suostuneet. Menikö firma nurin, kun melkein kaikki joutuivatkin olosuhteiden pakosta etäilemään? Ei? Didn't think so.

Vierailija
71/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tuntenut yhtään saikuttajaa, mutta mietin aina ovatko kaikki nämä tapaukset sellaisia, että saa olla omalla ilmoituksella pois x päivää? Ei kai se muuten olisi mahdollista?

Joissain työpaikoissa on muuten sellainen käytäntö, että jos saikkupäiviä kertyy tietty määrä, HR ja esimies palaveeraavat työntekijän kanssa asiasta. Tarkoituksena kai, että työnantajan täytyisi yrittää jotenkin auttaa asiassa tai jotain. Minusta jo tuo olisi niin ahdistavaa, että pelkkä ajatus moisista palavereista karkottaisi pois kaikki lusmuilunhalut. 😀

Sairasloma omalla ilmoituksella itseasiassa vähentää ja lyhentää sairaspoissaoloja. Kysymys on luottamuksesta. Kun työntekijälle annetaan vapautta ja samalla vastuuta omasta tekemisestään, he tekevät enemmän ja paremmin kuin silloin kun heitä kontrolloidaan tiukasti ja asetetaan minimivaatimustaso, joka pitää saavuttaa. Tällöinhän ihmiset tekevät vain sen vaadittavan minimin eivätkä yhtään enempää vs. kun työntekijä asettaa itse itselleen tavoitteita.

Jos työntekijä hakee lääkäriltä saikkua ja lekuri "määrää" sen standardin kolme päivää, työntekijä on poissa ne "annetut" kolme päivää vaikka oireet osoittautuisivatkin pelkäksi jännityspäänsäryksi. Omalla ilmoituksella työntekijä ei puolestaan tyypillisesti halua väärinkäyttää hänelle osoitettua luottamusta hänen omasta arviointikyvystään ja tulee jo seuraavana päivänä töihin "väärän hälytyksen" jälkeen sen sijaan, että jäisi terveenä kotiin pitämään loput "sairaslomapäivät."

Vierailija
72/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasloma omalla ilmoituksella itseasiassa vähentää ja lyhentää sairaspoissaoloja. Kysymys on luottamuksesta. Kun työntekijälle annetaan vapautta ja samalla vastuuta omasta tekemisestään, he tekevät enemmän ja paremmin kuin silloin kun heitä kontrolloidaan tiukasti ja asetetaan minimivaatimustaso, joka pitää saavuttaa. Tällöinhän ihmiset tekevät vain sen vaadittavan minimin eivätkä yhtään enempää vs. kun työntekijä asettaa itse itselleen tavoitteita.

Jos työntekijä hakee lääkäriltä saikkua ja lekuri "määrää" sen standardin kolme päivää, työntekijä on poissa ne "annetut" kolme päivää vaikka oireet osoittautuisivatkin pelkäksi jännityspäänsäryksi. Omalla ilmoituksella työntekijä ei puolestaan tyypillisesti halua väärinkäyttää hänelle osoitettua luottamusta hänen omasta arviointikyvystään ja tulee jo seuraavana päivänä töihin "väärän hälytyksen" jälkeen sen sijaan, että jäisi terveenä kotiin pitämään loput "sairaslomapäivät."

Totean todeksi. Meillä vaan ilmoitetaan töihin jos ei olla työkykyisiä ja hyvin harvoin kukaan kuitenkaan on poissa, ei aikuiset tarvitse mitään lastentarhaan kuuluvaa sääntelyä.

Vierailija
73/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän tilaston mäkin olen kuullut. Jos vaaditaan lääkärintodistus, saikkua helposti annetaan monta päivää kerralla. Tosiasiassa jos olisi saanut olla poissa omalla ilmoituksella, kenties vain se yksi päivä olisi riittänyt.

Vierailija
74/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sitten "hyvä työntekijä" joka täällä haukkuu "saikuttajia" onkin ihmeissään kun yks kaks joutuu työkyvyttömäksi.

Itsellä esim. sellainen päänsärky lähes koko ajan että pahimpina päivinä vaan ei voi edes ajatella. Ja muita särkyjä päivittäin. Lähinnä on niin päin että moni ei tekisi päivääkään töitä mun tilassa. Mutta joku varmaan munkin "saikuttamista" katsoo pahalla.

Vierailija
75/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä työpaikassa yksi kävi vatsataudissakin tuomassa lääkärintodistuksen koska se "pitää heti tuoda". Oli niin helvatan tunnollinen että tuli kuitenkin sitten jo puolikuntoisena töihin takaisin.

Vierailija
76/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan syyllistä ketään oikeasti saikkua tarvitsevaa. Ainoastaan lusmuilijoita.

Vierailija
77/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 1-2 päivää flunssasaikulla on  sitten tehokkaampana töissä, verrattuna niihin jotka niiskuttavat ja yskivät 1-2 viikkoa töissä ja tartuttavat muihinkin. 

Vierailija
78/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja ei jousta vapaapäivissä, silloin ollaan saikulla, näin yksinkertaista se on. 

Vierailija
79/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kuullut koskaan migreenistä? Se voi toistua usein, eikä ole pelkkä päänsärky kuten monet luulevat. Näkökyky lähtee n. Puoleksi tunniksi jonka jälkeen oloon kuin katujyrän alle jäänyt, ei vaan pysty toimimaan vaikka haluaisikin eikä lääkkeet edes auta aina, itseasiassa migreeniauraan ei ole keksitty edes lääkettä

Vierailija
80/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset. lapset ovat kokoajan flunssassa tai muuten kipeitä joten pitää jäädä pois. Ja silloinkun lapset ei ole kipeitä itse on kipeä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi