Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut saikuttavat lähes viikoittain kun taas toiset tekevät koko työuransa käytännössä ilman sairauslomia?

Vierailija
01.01.2022 |

Onko kyse ihmisten eroista, vastuuntuntojen eroista vai jotain muusta?

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että.

Vierailija
2/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näkyy tämä jopa korona- ja influenssarokotteiden saannissa. Nämä muutenkin paljon saikuttavat jäävät rokotteiden jälkeen saikkarille "kuumeesta" ja sitten ne jotka eivät muutenkaan saikuta koskaan, eivät sairastu korona- tai inluenssarokotteestakaan.

Merkillinen juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ovat naisia.

Naisvaltaiset alat ovat kyllä huippuja tässä. Valituksen kera.

Vierailija
4/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lusmuilee, toiset on taas herkempiä saamaan tartuntatauteja. Itse kuuluun siihen sarjaan, joka saa rajun flunssan muutaman vuoden välein, mutta muuten pysyy terveenä. Nyt tuli tasan 10 vuotta samassa työssä ja laskin, että olen yhteensä saikuttanut 8 päivää, joista yksi päivä tulee kahdesta puolikkaasta. Kerran jouduin sairaalaan kesken päivän ja toisen kerran aloin oksennella, oli pakko lähteä kotiin, migreeni äityi niin pahaksi. Nämä molemmat puolikkaat meni niin, sairaalaan jouduin perjantaina ja maantaina jo pääsin töihin, oli epäily vakavasta kohtauksesta, mutta sekin oli lopulta vain raju migreenikohtaus ja pääsin seuraavana päivän kotiin, sen toisen kerran olin jo seuraavana päivänä työkuntoinen. Vatsatauteihin en sairastu juuri koskaan ja jos tulee kuumeinen flunssa, tulee kyllä kunnon kuume. 

Tämmöinen tyyppi oli vuosia työttömänä, en kyllä ollut huono tekijä, vaikka en onnistunut saamaan kunnon työtä ennenkuin vaihdoin paikkakuntaa. Paikkakunnan vaihtaminen oli miehestä kiinni, mies sanoi että se on ero jos lähden muualle, mutta lasten kasvettua sanoin erotaan sitten ja aloin etsiät töitä muualta. Ei mies halunnutkaan erota, vaan tuli perässä. 

Vierailija
5/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ovat naisia.

Miesvaltaisilla aloilla on "vähän flunssaa tai vatsatautia" usein maanantaisin. 

Vierailija
6/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikuttaminen lienee yleisintä aloilla joissa kaikille maksetaan samaa tes:n mukaista palkkaa. Siinä vaikuttaa tietty työntekijän terveys ja lusmuus.

Aloilla joissa työntekijä neuvottelee itse palkkansa saikuttajia on varmaan vähemmän, sillä turha saikuttaminen näkyy varmasti palkankorotuskierroksilla, puhumattakaan yt:stä.

7/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintsareita

Vierailija
8/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ovat naisia.

Niin, miehen työpäivä on 8h, naisen (perheellisen) 24/7/365 ei vuosilomiaei taukoja. Että repikää siitä. Muttjoo, on ne naiset huonoja joo, pitäis kieltää lailla.

Vierailija
9/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on päivähoidossa olevia lapsia, niin ne sairastavat paljon ja lisäksi koulusta ja päiväkodista tulee kaikki mahdolliset taudit kotiin. 

Vierailija
10/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ottavat enemmän vastuuta itsestään ja omasta terveydestään eivätkä ajattele, että se on pomon vastuu ja syy. Pitävät jopa moraalittomana tällaista systeemiä, jossa nostetaan täyttä palkkaa kotona makaamisesta.

Vierailija
11/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä ihmisten motiiveista mutta itselläni on ollut niin hyvä terveys että olen ollut sairauslomalla koko töissäoloaikanani alle 10 kertaa. 2 näistä ihosyövän ja leikkausten takia mutta muuten olen ollut todella terve. Eli varmasti on terveyserojakin mukana aidosti mutta epäilen vahvasti että toisilla kynnys jäädä sairauslomalle on erilainen kuin toisilla.

Vierailija
12/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikuttajalla voi olla jokin sairaus, joka vain vaatii enemmän saikkua. Toiset ihmiset myös jäävät herkemmin kotiin tiettyjen oireiden ilmaantuessa. Ei sen uran takia tarvitse terveyttään pilata. Sekään ei ole mukava työkaveri, joka tulee kamalassa räkätaudissa töihin tartuttamaan muutkin kun "ei kehtaa olla pois töistä"

Vierailija
13/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on lusmuja, joillain ei ole motivaatiota. Yleensä nää sarjasaikuttajat on silloin tällöin mutta kuitenkin usein poissa, milloin minkäkin asian takia. Yleensä se on pahempaa jos näillä on lapsia. 

Vierailija
14/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä ihmisten motiiveista mutta itselläni on ollut niin hyvä terveys että olen ollut sairauslomalla koko töissäoloaikanani alle 10 kertaa. 2 näistä ihosyövän ja leikkausten takia mutta muuten olen ollut todella terve. Eli varmasti on terveyserojakin mukana aidosti mutta epäilen vahvasti että toisilla kynnys jäädä sairauslomalle on erilainen kuin toisilla.

Eikö se ole lääkäri joka sairauslomista päättää, ei tyyppi itse

Vierailija
15/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ovat naisia.

Miesvaltaisilla aloilla on "vähän flunssaa tai vatsatautia" usein maanantaisin. 

Näin. Ja vuorotyössä jos tilipäivä perjantaina niin viikonloppuna on tietyt miehet "flunssassa". En enää edes suunnittele työvuorolistaan tietyille miehille viikonlopputöitä em syystä.

Vierailija
16/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se suurikin sankaruuden merkki, että ei ole sairauslomalla ikinä? Omalla kymmenien vuosien työuralla on tullut vastaan muutamia tapauksia, jossa on pitänyt sanoa työkaverille aika tiukasti, että nyt ala vetää lääkäriin siitä, kun et ole työkunnossa.

Riippuu myös työpaikan ilmapiiristä. Joskus se on sellainen, että ei uskalleta ilmoittaa sairaudesta, vaan tullaan mieluummin särkylääkkeiden avulla flunssaisena ja jopa kuumeisena töihin, koska muuten alkaa syyllistäminen ja kettuilu. Sekin on koettu. Kuitenkin näissä tapauksissa on monta kertaa käynyt niin, että kun on sinnitelty sairaana töissä, se johtaa lopulta pitempään saikkuun, kuin jos oltaisiin ajoissa hoidettu.

Nykyinen työelämä on muuttunut aika raakaan suuntaan. Koko ajan pitäisi olla tehokas ja ripeä, ja venyä joka suuntaan. Henkilökunta ei ole enää pitkään aikaan ollut työnantajan tärkein voimavara, vaan ikävä kuluerä, josta on tarkoitus repiä irti maksimaalinen teho. Siksi kai ihmiset uupuvat.

Vierailija
17/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole lääkäri joka sairauslomista päättää, ei tyyppi itse

Joissain töissä saa olla 3 päivää omalla ilmoituksella. Ei vaadita saikkulappua. Joissain tapauksissa sairaanhoitajan lappu riittää.

Vierailija
18/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työpaikkani saikuttaja on vuorotyötä tekevä mies. Hän on jatkuvasti poissa koska "hoitaa" "sairaita" lapsiaan. Jännästi nuo lapset sairastuu aina juuri ennen ja jälkeen miehen vapaapäivien, joten hän saa kunnon lomaputken siinä. Tuon lisäksi hän on poissa muutenkin milloin milläkin tekosyyllä, kun ei voi enää vedota "sairaisiin" lapsiin. Muut työkaverit, joilla on vielä nuorempia lapsia kuin tuolla miehellä, saikuttaa todella todella harvoin. Lintsari mikä lintsari, silloin kun hän on paikalla, hän ei hoida työtehtäviään, vaan ne kaatuu muiden niskaan.

(Emme asu Suomessa, joten saikutussäännöt ja sairaiden lasten hoitamissäännöt on eri kuin Suomessa, mahdollistaen jatkuvan saikutuksen edes ilman lääkärintodistusta).

Vierailija
19/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on päivähoidossa olevia lapsia, niin ne sairastavat paljon ja lisäksi koulusta ja päiväkodista tulee kaikki mahdolliset taudit kotiin. 

Ja kun on päiväkodissa töissä ja vanhemmat tuovat väkisin hoitoon puolikuntoiset lapsensa,on kipeinä kokoajan työntekijät ja lapset.

Vierailija
20/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä näkyy tämä jopa korona- ja influenssarokotteiden saannissa. Nämä muutenkin paljon saikuttavat jäävät rokotteiden jälkeen saikkarille "kuumeesta" ja sitten ne jotka eivät muutenkaan saikuta koskaan, eivät sairastu korona- tai inluenssarokotteestakaan.

Merkillinen juttu.

En ole IKINÄ sairastunut indluenssarokotteesta. Aina heti töihin. Koronarokotteesta tuli kuitenkin kuume. Ihan uusi tilanne. Fyysistä työtäni en voinut kuumeessa tehdä. Ja ei, en "saikuta".