Miten jotkut saikuttavat lähes viikoittain kun taas toiset tekevät koko työuransa käytännössä ilman sairauslomia?
Onko kyse ihmisten eroista, vastuuntuntojen eroista vai jotain muusta?
Kommentit (130)
Mun mies l asked tarkalleen montano pv voi saikuttaa per vuosi ilman seuraamuksia. Käyttää jokaisen. En ymmärrä tätä, koska mun työuran 30v aikana olen ollut vain muutaman päivän poissa. Tosin hän saa palkkaa saikuttaessa, minä en.
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä työpaikassa yksi kävi vatsataudissakin tuomassa lääkärintodistuksen koska se "pitää heti tuoda". Oli niin helvatan tunnollinen että tuli kuitenkin sitten jo puolikuntoisena töihin takaisin.
Tämmöstä pelleilyä se monesti on, itsekin muistan olleeni päivystyksessä yli 6 tuntia 40 asteen kuumeessa ja oksutaudissa kun oli pakko saada saikkulappu työnantajalle. Ei niin mitään järkeä, työnteosta siis rangaistaan koska työttömien ei käsittääkseni tarvitse käydä läpi moista kidutusta sairastumisen vuoksi.
Julkiselle sektorille menee ilmeisesti sairaampaa porukkaa töihin:
https://tttlehti.fi/julkisen-sektorin-tyopaikoilla-sairastetaan-enemman…
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan syyllistä ketään oikeasti saikkua tarvitsevaa. Ainoastaan lusmuilijoita.
No mistä hitosta sä tiedät kuka on lusmuilija?
Ei munkaan kivut ja säryt näy päälle päin.
Edes omat perheenjäsenet eivät tajua miten helvetillisiä kipuja voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja ei jousta vapaapäivissä, silloin ollaan saikulla, näin yksinkertaista se on.
Kaltaisesi kosto-saikuttajat osaltaan mustaavat meidän pakosta sairauslomalla olevien maineen. Aika usein mahtaa pomo myös huomata, että ai, kun en voinut myöntää sille vapaapäiviksi noita välipäiviä, niin lusmu sitten otti ja saikutti. Tulevaisuutesi firman leivissä voi olla vähän huteralla pohjalla. Lääkäritkin saattavat alkaa ajanoloon kiinnittää huomiota, mikä on homman nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä työpaikassa yksi kävi vatsataudissakin tuomassa lääkärintodistuksen koska se "pitää heti tuoda". Oli niin helvatan tunnollinen että tuli kuitenkin sitten jo puolikuntoisena töihin takaisin.
Tämmöstä pelleilyä se monesti on, itsekin muistan olleeni päivystyksessä yli 6 tuntia 40 asteen kuumeessa ja oksutaudissa kun oli pakko saada saikkulappu työnantajalle. Ei niin mitään järkeä, työnteosta siis rangaistaan koska työttömien ei käsittääkseni tarvitse käydä läpi moista kidutusta sairastumisen vuoksi.
No meillä silloin sai sen todistuksen työterveydestä ihan soittamalla jos oli vatsatauti. Ja esimies ei vaatinut tuomaan sitä heti vaan vasta palatessa. Käski heti pois kun toi tuon todistuksen.
Mutta "kunnollisella työntekijällä" ei mene ymmärrykseen tuollaiset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Kroppa ja mieli tottuu saikutteluun. Jos vähän kurkku kipeä niin voi olla loppuviikon pois töistä kun ei nappaa. Saa saman rahan kuin olisi töissä 👍
Ja hienointa tässä on, että tapa periytyy. Kun äiti pienestäkin niiskuttamisesta on sitä mieltä ettei todellakaan mitenkään voi mennä töihin ja jää omalla ilmoituksella kotiin, niin lapset oppivat saman mallin. Sattuu mahaan, sattuu päähän, pyörryttää, on kumma olo ja heti saa jäädä kotiin. Ja kas kummaa lapset parantuvat kuin taikaiskusta kun ei tarvitse mennä hoitoon/kouluun ja äidin töihin. Ja sitten äiti 1. ihmettelee, että miten ne lapset jaksaa kotona touhottaa, kun ovat kipeitä ja 2. On se kummallista, kun koko syksy on taas mennyt näin, että jollei itse ole sairaana, niin vuoronperään lapset ovat, ettei varmaan yhtään viikkoa ole mennyt niin, että ei olisi yhtään sairauslomapäivää tullut.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja ei jousta vapaapäivissä, silloin ollaan saikulla, näin yksinkertaista se on.
Miten ihmeessä tämä toimii käytännössä? Olet pyytänyt tiettyä päivää vapaaksi, esimies sanoo ei, joten sinä päivänä ilmoitat olevasi sairaana? Eikö ilmiselvästä tapauksesta muka tule mitään seurauksia...? Olen ollut sellaisessa työpaikassa, jossa sai olla saikulla omalla ilmoituksella, MUTTA esimies sai omalla päätöksellään kumota tämän eli hän saattoi halutessaan vaatia lääkärintodistuksen kuitenkin.
BMW kirjoitti:
Lintsareita
ei vaan täsmäsaikuttajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan syyllistä ketään oikeasti saikkua tarvitsevaa. Ainoastaan lusmuilijoita.
No eipä tarvitse kuin tätä ketjua lukea. On jo kerrottu esim., että ellei jousteta vapaapäivissä-> saikulle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä näkyy tämä jopa korona- ja influenssarokotteiden saannissa. Nämä muutenkin paljon saikuttavat jäävät rokotteiden jälkeen saikkarille "kuumeesta" ja sitten ne jotka eivät muutenkaan saikuta koskaan, eivät sairastu korona- tai inluenssarokotteestakaan.
Merkillinen juttu.
Mitäs merkillistä siinä on. Laiskat luuserit, loiset ja työhaluttomat niillä saikuilla suurimmaksi osaksi ovat. Vaikka eivät ole sairaita kehittelevät itsellensä oireita saikkua varten. Sitten vielä ruikuttavat kuinka kipeitä ovat, eikä lekuri halua kirjoittaa saikkua, epäilee jopa luuserilaiskuriksi. Paremmin ne näyttelijöinä pärjäisivät kuin työelämässä.
Tapasaikkuilijat eivät ole sairaita... tai korkeintaan luulosairaita. Työyhteisön taakkoja ja työympäristön ilmapiirin pilaajia. Muut näiden hommat joutuvat tekemään omiensa lisäksi. Firmat pärjäisivät paljon paremmin jos irtisanomissuojaa näiden kohdalla höllenettäisiin tai saikkuilijoiden sairauspäivien omavaastuu esim. 3 päivää otettaisiin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Ja nää tällaiset sairaudet on myös hankalia, joiden oireet pahenevat kodin ulkopuolella. Kotona voi olla ihan ookoo olo, mutta enempi rasitus, tai työpaikalla oleminen, voi laukaista hankalat oireet. Työterveyslääkäri ja perheenjäsenet sai mut kerran patistettua palaamaan töihin, vaikka en tuntenut olevani vielä ihan kunnossa. No, sain heti työpisteellä sellaisen kohtauksen, että työkaverit pelästyi ja pomo huolestui. Kiva sitten taas sairiksen jälkeen palata töihin tommosen draaman jälkeen, höm. Pikkasen aiheutti lisäpaineita heidän kohtaamisensa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies l asked tarkalleen montano pv voi saikuttaa per vuosi ilman seuraamuksia. Käyttää jokaisen. En ymmärrä tätä, koska mun työuran 30v aikana olen ollut vain muutaman päivän poissa. Tosin hän saa palkkaa saikuttaessa, minä en.
Jos olisin työnantaja saneeraisin paskan ulos firmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen huomaa käytöksestä olemuksesta kuka on oikeasti sairas/ kipuja, särkyjä.
Paljon on tapauksia, että omat remppa ja harrastehommat onnistuvat "sairauden aihettamasta" sairauslomasta huolimatta aivan erinomaisesti. Eräs kollega kehui tehneensä polttopuu ja remppahommia saikulla olessaan ihan urakalla. Joskus ihmetyttää millaisilla valheilla ne saavatkin lääkärin kirjoittamaan saikkua.
Politrukit ovat asia erikseen. Niillehän napsahtaa viikkojen saikkua jos pientä skandaalinkäryä on ilmassa. Herkkähipiäistä porukkaa nuo politrukit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes omat perheenjäsenet eivät tajua miten helvetillisiä kipuja voi olla.Kyllä sen huomaa käytöksestä olemuksesta kuka on oikeasti sairas/ kipuja, särkyjä.
Paljon on tapauksia, että omat remppa ja harrastehommat onnistuvat "sairauden aihettamasta" sairauslomasta huolimatta aivan erinomaisesti. Eräs kollega kehui tehneensä polttopuu ja remppahommia saikulla olessaan ihan urakalla. Joskus ihmetyttää millaisilla valheilla ne saavatkin lääkärin kirjoittamaan saikkua.
Politrukit ovat asia erikseen. Niillehän napsahtaa viikkojen saikkua jos pientä skandaalinkäryä on ilmassa. Herkkähipiäistä porukkaa nuo politrukit.
No ei todellakaan huomaa. Itse olen kärsinyt kroonisista vatsakivuista- ja vaivoista koko ikäni ja kyllä ne oppii peittämään. Kaikki jotka "erottaa oikeasti sairaan" huomaa vasta sitten, kun tervettä esittämiseen kuluva energiasi loppuu ja rysähdät vessan lattialle oksentamaan kaksinkerroin, etkä pysty puhumaan kivun ja pahan olon takia.
Olen vissiin itse juuri näitä "saikuttelijoita", niin paljon kuin se itseäni ärsyttääkin. Kehoni on aina ollut herkästi kaikkeen reagoiva: saan lämmönnousua siitä kun iho palaa, minulla on migreeni, kaikista vitamiineista huolimatta vastustuskykyni on heikohko eli saan flunssan kun naapurissa aivastellaan ja vatsataudin itselleni täysin tuntemattomista lähteistä. Ulkomaanmatkoilla eka päivää menee migreenissä ja seuraavat pari vatsataudissa.
Nuorempana raahauduin kipeänä töihin, kun en kehdannut olla pois. Olen ollut töissä mm. tukikaulurin kanssa niskan retkahdettua ja vatsataudin jälkeen kuivuttuani nestetippa käsivarressa (olin siis sairaalassa töissä). Nykyään, ja varsinkin korona-aikana, ovat poissaoloni kivunneet vallan hirmuisiin määriin, koska kuumeessa ja yskässä ja nuhassa ei tällä hetkellä vaan töihin parane mennä.
Pitkän uran olen tehnyt, ja edelleen olen tämmöinen, kaikesta kipeä. Uskotko, että mieluummin olisin keholtani vahva. No, pitää varmaan kumminkin olla kiitollinen, että vielä kuusikymppisenä kävelen ihan omin jaloin... ja käyn töissäkin. Silloin kun en ole liian kipeä.
Joo nämä jotka kuvittelevat näkevänsä kuka on oikeasti kipeä, tulevat ehkä kokemaan joskus vielä mitä kipu on.
Sinä raukka et voi millään nähdä musta sitä, että olen joka ikinen päivä jostain kohtaa kipeä. Herään lähes joka aamu päänsärkyyn ja menen sen kanssa nukkumaan.
Elän silti melko normaalisti koska kipuun tottuu.
Ehkä joskus kaikista vaikeimpina päivinä voit tarkasti katsoessa nähdä, että toinen olkapääni on matalammalla kuin toinen, koska selkään sattuu niin p.rkeleesti normaali suora asento. Tai saatan pysähtyä sekunniksi jonkun pahan vihlaisun takia.
Sydäninfarkti alla nelikymppisenä. Lekuri kirjoitti 4vk saikkua. Solisluu poikki ja lapaluun murtuma 4vk saikkua ja töihin. Keuhkokuume, poski- ja otsaontelotulehdukset keuhkoissa useita tulehduspesäkkeitä. Viikko sairaalassa ja 2vk toipumissaikkua ja jatkohoitoja (punkteeraukset, röntgen tarkastukset, antibiootit ym) Siinä 40 vuotisen palkallisen työuran saikut. Palkatonta työtä (pienviljelijäperhe lapsityövoimana) 10 vuotta kovaa ruumiillista työtä.
Nyt olen eläkkeellä. Tuntuu ihan oudolta ettei ole pakko lähteä töihin, kun on tottunut lapsesta lähtien painamaan hommia 110 lasissa. Voisin mielelläni vielä tehdä jotain osa--aikatyötä jos sellaista olisi tarjolla.
Yleensä kyse on siitä, että toiset jäävät herkemmällä kynnyksellä saikulle ja toiset tulevat töihin vaikka pää kainalossa. Olin itsekin tuollainen supertyöntekijä joka teki töitä sairaana särkylääkkeen voimalla, mutta korona-aika on opettanut ettei tuossa ole mitään järkeä. Jään jatkossa saikulle lepäämään heti kun kuume nousee, toivottavasti muutkin töihin pärskien ja kalmankalpeina saapuvat tekevät samoin.