Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut saikuttavat lähes viikoittain kun taas toiset tekevät koko työuransa käytännössä ilman sairauslomia?

Vierailija
01.01.2022 |

Onko kyse ihmisten eroista, vastuuntuntojen eroista vai jotain muusta?

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän saikuttavat menevät siinä nuhassaan töihin eivätkä jää mukavasti kotiin makoilemaan, siitä se johtuu.

Ja tartuttavat muut, hurraa!

Niin, saikuttajathan on suuria sankareita ja heille pitäisi antaa mitalli.

Vierailija
42/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä näkyy tämä jopa korona- ja influenssarokotteiden saannissa. Nämä muutenkin paljon saikuttavat jäävät rokotteiden jälkeen saikkarille "kuumeesta" ja sitten ne jotka eivät muutenkaan saikuta koskaan, eivät sairastu korona- tai inluenssarokotteestakaan.

Merkillinen juttu.

Oon ollut nykyisessä työpaikassa töissä reilu 2 vuotta, sairaspoissa oloja on yksi päivä. Juurikin koronarokotteen nostaman kuumeen takia.

Merkillinen juttu.

Teille Korona-änkyröille on monta omaa ketjua, mikset mene niihin agendasi kanssa? Rokote voi nostaa kuumetta, daaa, yleistä tietoa. Ehkä tahtoisit sen Koronan mielummin, etenkin kun se on teikäläisten mielestä vain harmiton pikkuflunssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut jäävät saikulle kun on "lämpöä", eli jotain 36,5. Kuulemma heillä normaali ruumiinlämpö on 35.

Täällä yksi, jolla ei ole "normaali" ruumiinlämpö ikinä ollut yli 35,5. Kun lämpöä on se 37, olen täysin naatti, puhumattakaan korkeammasta lämmöstä. Aikuisena en muista, että olisin ollut "virallisesti" kuumeessa, eli lämpöä reilusti yli 37 edes flunssaisena, kuin pari kertaa. Ja sehän ei ole hyvä asia taudin selättämisen kannalta.

Ei siis kannata päteä tässäkään asiassa.

Vierailija
44/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän saikuttavat menevät siinä nuhassaan töihin eivätkä jää mukavasti kotiin makoilemaan, siitä se johtuu.

Näin ollen tartuttajalle kuuluisi jo varsinainen pokaali.

Vierailija
45/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sairastelevan työkaverin vika jos olet työnarkomaani. Kaikilla on yhtäläinen oikeus jäädä kotiin sairaana. Jos sinä et sitä oikeutta käytä, se tekee sinusta tyhmän, eikä siitä työkaverista.

Vierailija
46/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät ole niin onnekaita, että ovat terveitä vaan heillä on joku krooninen sairaus.

Vierailija
47/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen fyysisesti raskaassa työssä, johon pienikin flunssa vaikuttaa. Kun on voimat pois eikä ole lähelläkään työkuntoa, mitä hyötyä kenellekään on, että menee flunssaisena tartuttamaan muutkin työntekijät ja jaksaa tehdä ehkä 50% normaalista työpanoksesta?

Vierailija
48/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vuosia pitämättä yhtään sairaslomapäivää, kunnes minua alettiin ilman syytä töissä syyttää eräästä tapahtumasta. Tajusin ettei minua arvosteta ollenkaan niin paljon kuin luulin, miksi minäkään en siis ottaisi kaikkea hyötyä vaan irti? Nyt olen pari päivää kuukaudessa saikulla, lepään täydellä palkalla.

Vierailija
49/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut jäävät saikulle kun on "lämpöä", eli jotain 36,5. Kuulemma heillä normaali ruumiinlämpö on 35.

Täällä yksi, jolla ei ole "normaali" ruumiinlämpö ikinä ollut yli 35,5. Kun lämpöä on se 37, olen täysin naatti, puhumattakaan korkeammasta lämmöstä. Aikuisena en muista, että olisin ollut "virallisesti" kuumeessa, eli lämpöä reilusti yli 37 edes flunssaisena, kuin pari kertaa. Ja sehän ei ole hyvä asia taudin selättämisen kannalta.

Ei siis kannata päteä tässäkään asiassa.

Mulla sama juttu tuon kuumeen suhteen, ja äitini on samanlainen. Välillä ihan naurattaa, kun vaikka kuinka palelisi kovassa flunssassa, lämpöä on enintään 36,8. Ja juu, taudit kestää pitemmän aikaa sitten, kiva.

Vierailija
50/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen fyysisesti raskaassa työssä, johon pienikin flunssa vaikuttaa. Kun on voimat pois eikä ole lähelläkään työkuntoa, mitä hyötyä kenellekään on, että menee flunssaisena tartuttamaan muutkin työntekijät ja jaksaa tehdä ehkä 50% normaalista työpanoksesta?

Ja kiva aina yrittää vääntää rautalangasta työterveyslääkärille, joka tekee siistiä kevyttä sisätyötä kulkien omalla autolla ovelta ovelle. :D

Vierailija
51/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sairastelevan työkaverin vika jos olet työnarkomaani. Kaikilla on yhtäläinen oikeus jäädä kotiin sairaana. Jos sinä et sitä oikeutta käytä, se tekee sinusta tyhmän, eikä siitä työkaverista.

Nämä ovat juuri niitä ”työnsankareita”, jotka tulevat niistäen, yskiä röhien ja buranaa nappaillen töihin ja valittavat flunssaista oloaan nyt pandemian aikaakin. Eivätkä tietenkään työantajan ohjeistuksista huolimatta pidä maskeja ja yritä olla tartuttamatta mitään muihin työkavereidin. Idiootit.

Vierailija
52/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko te, ettette sitä flunssaanne jostain muualta saisi, sillä on tapana käydä kaikki läpi. Työpaikat voitaisiin sulkea saman tien kaikki jos jokainen jäisi pienestä niiskutuksesta kotiin joka ei johda edes kuumeeseen vaan esiintyy lähinnä yskänä ja tukkoisena nenänä.

Vierailija
53/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vuosia pitämättä yhtään sairaslomapäivää, kunnes minua alettiin ilman syytä töissä syyttää eräästä tapahtumasta. Tajusin ettei minua arvosteta ollenkaan niin paljon kuin luulin, miksi minäkään en siis ottaisi kaikkea hyötyä vaan irti? Nyt olen pari päivää kuukaudessa saikulla, lepään täydellä palkalla.

Tuo kuulostaa hölmöltä. Sinun olisi pitää selvittää silloin asia, tukeutua edunvalvojaan tai työsuojeluun, jos kerta sinua syyttä syytettiin. Saikuttaminen ei ole ratkaisu.

Vierailija
54/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perusterve ja fyysisesti kovassa kunnossa, terveet elintavat. Sairaslomaa en ole pyytänyt ja suurin syy on se, että on yksinkertaisesti helpompi tropata itsensä työkuntoon kuin järjestellä töitä ja sijaisia ja sitten akuutin sairastelun jälkeen toipilaana ja vajaakuntoisena mennä ns. siivoamaan sotkut tuplatyömäärällä. Kuumeeseen, hengitystieinfektioihin, pää- ja lihassärkyihin löytyy apteekista sellaiset lääkkeet, että pysyy toimintakykyisenä. Mahataudissa en onneksi ole ollut aikuisiällä, koska silloin olisi ollut pakko jäädä kotiin, ja vakavammilta taudeilta olen myös säästynyt toistaiseksi.

Urheilijana olen tottunut haastamaan kroppaani ja toimimaan oman mukavuusalueeni ulkopuolella, mikä varmasti madaltaa kynnystä mennä vajaakuntoisenakin ja särkyisenä töihin. Kun vielä asun vähän syrjäseudulla, ajattelen, että jos jaksan ajaa kaupunkiin lääkäriin sairaslomaa hakemaan niin samalla vaivalla jaksan mennä sinne työpaikallekin.

Tämä koronapandemia varmasti muuttaa suhtautumistani sairaslomaan niin, että jatkossa jään hengitystieinfektioista kotiin enkä mene työpaikalle tartuttamaan muita vaikka fyysisesti jaksaisinkin venyä töihin. Sairaslomassahan on myös kyse työkavereiden suojelemista tartunnoilta ja työpaikan toimintakyvyn säilyttämisestä, ei vain omasta sairastamisesta. Tavallaan olen toiminut itsekkäästi kun en ole sairaana ja tartuttavana eristäytynyt kotiin.

Vierailija
55/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu viimeisen 10 vuoden aikana ehkä 7 sairauslomapäivää. En vaan ikinä sairastu. Pari päivää oli oksennustaudista (kiersi koko perheen silloin, ajoittui osin viikonlopulle) ja pari päivää kuumeesta. 3 päivää tuli suonikohjuleikkauksesta. Tosin nykyään voisin tehdä töitä jalka paketissakin, kun etätyömahdollisuus. Ennen ei tätä mahdollisuutta ollut.

En edes elä mitenkään erityisen terveellisesti, d-vitamiinia syön ehkä pari kertaa kuussa, kun muistan. Silti ei ole esim. flunssaa ollut vuosikausiin.

Vierailija
56/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko te, ettette sitä flunssaanne jostain muualta saisi, sillä on tapana käydä kaikki läpi. Työpaikat voitaisiin sulkea saman tien kaikki jos jokainen jäisi pienestä niiskutuksesta kotiin joka ei johda edes kuumeeseen vaan esiintyy lähinnä yskänä ja tukkoisena nenänä.

Voi hassupieni, se pöpö mikä sinulle aiheuttaa yskän ja tukkoisen nenän, voi viedä toisen vuodepotilaaksi. Osalla ihmisistä on esimerkiksi sellainen keuhkosairaus, että yrittävät todellakin vapaa-ajallaan toimia niin, etteivät altistuisi flunssa-tartunnoille. Mutta jos töissä on pakko käydä, ja työpaikalla on yksikin kaltaisesi hupsu….

Vierailija
57/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tuntenut yhtään saikuttajaa, mutta mietin aina ovatko kaikki nämä tapaukset sellaisia, että saa olla omalla ilmoituksella pois x päivää? Ei kai se muuten olisi mahdollista?

Joissain työpaikoissa on muuten sellainen käytäntö, että jos saikkupäiviä kertyy tietty määrä, HR ja esimies palaveeraavat työntekijän kanssa asiasta. Tarkoituksena kai, että työnantajan täytyisi yrittää jotenkin auttaa asiassa tai jotain. Minusta jo tuo olisi niin ahdistavaa, että pelkkä ajatus moisista palavereista karkottaisi pois kaikki lusmuilunhalut. 😀

Vierailija
58/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö kohta 2 vuotta ollut enemmän tai vähemmän suosituksia, että tosi matalalla kynnyksellä saikulle sattuneesta kulkutaudista johtuen. Tuntuu vähän viime vuosituhantiselta päivitellä nyt toisten saikkuja ja saikuttomuuksia.

Ihan oikeasti räkäilijä työpaikalla levittää tätä rakkautta muillekin. Siis työn sankari, anteeksi. Se joka ei ikinä saikuttele.

Jos jollain on vaikeaa elämässään ja se vaikuttaa vastustuskyvyn ja jaksamiseen, eli tulee poissaoloja, kannattaako häntä kadehtia?

Vierailija
59/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polarn o Pyretillä saa olla vuodessa 3 kertaa saikullla, sen jälkeen ei saa.

Eli siellä oli töissä ihminen, jolla oli influenssa päällä, samassa tilassa asiakkaiden kanssa, joilla vauvoja ja taaperoita.

Voikohan vauvalle influenssa olla tappava? Sama se, kunhan työntekijä tekee tunnit täyteen. Työ ensin.

Vierailija
60/130 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen perusterve ja fyysisesti kovassa kunnossa, terveet elintavat. Sairaslomaa en ole pyytänyt ja suurin syy on se, että on yksinkertaisesti helpompi tropata itsensä työkuntoon kuin järjestellä töitä ja sijaisia ja sitten akuutin sairastelun jälkeen toipilaana ja vajaakuntoisena mennä ns. siivoamaan sotkut tuplatyömäärällä. Kuumeeseen, hengitystieinfektioihin, pää- ja lihassärkyihin löytyy apteekista sellaiset lääkkeet, että pysyy toimintakykyisenä. Mahataudissa en onneksi ole ollut aikuisiällä, koska silloin olisi ollut pakko jäädä kotiin, ja vakavammilta taudeilta olen myös säästynyt toistaiseksi.

Urheilijana olen tottunut haastamaan kroppaani ja toimimaan oman mukavuusalueeni ulkopuolella, mikä varmasti madaltaa kynnystä mennä vajaakuntoisenakin ja särkyisenä töihin. Kun vielä asun vähän syrjäseudulla, ajattelen, että jos jaksan ajaa kaupunkiin lääkäriin sairaslomaa hakemaan niin samalla vaivalla jaksan mennä sinne työpaikallekin.

Tämä koronapandemia varmasti muuttaa suhtautumistani sairaslomaan niin, että jatkossa jään hengitystieinfektioista kotiin enkä mene työpaikalle tartuttamaan muita vaikka fyysisesti jaksaisinkin venyä töihin. Sairaslomassahan on myös kyse työkavereiden suojelemista tartunnoilta ja työpaikan toimintakyvyn säilyttämisestä, ei vain omasta sairastamisesta. Tavallaan olen toiminut itsekkäästi kun en ole sairaana ja tartuttavana eristäytynyt kotiin.

Minäkään en ole kovin usein kipeänä, mutta kyllä näin pandemian opettamana muistelen häpeillen muutamia kertoja, joilloin ihan syyttä meni töihin räkäisenä. Nykyään jäisin pienemmällä kynnyksellä kotiin, tosin korona-aikana omia sairauspoissaoloja ei ole ollut, mutta nyt lapset on sen ikäisiä, että päiväkotilaisen kanssa saa vähän väliä olla kotona.