Mikä siinä muualla yöpymisessä on kamalaa?
Selittäkää tyhmälle. Sekä lapset ja aikuiset tuntuvat panikoivan siitä, että pitää päästä kotiin yöksi. Tartuttavatko aikuiset asenteen lapsiin? Esimerkiksi päiväkodin yöhoidosta keskusteltaessa tekisi mieli sanoa, että olisi hyvä totutella nukkumaan eri paikoissa. Tätä en kuitenkaan viitsi lausua, koska tulee huutoa.
Henkilö voi vaikkapa joutua sairaalaan, ja siellä on yöpyminen edessä. Tällöin muualla nukkumiseen ei yleensä ole valmistautunut ja muutenkin ehkä on epämiellyttävä poikkeustilanne, niin olisi hyvä ettei tämä nukkuminen ainakaan pahentaisi kokonaisuutta.
Ajattelisin, että lapselle pitää opettaa suhteellisen säännöllinen unirytmi ja se, että nukkumapaikka voi olla turvallinen, vaikkei se olekaan koti. Perheenjäseniäkään siinä ei aina tarvita, koska heidän kanssaan ollaan päivällä.
Kai olen huono sanomaan, koska pystyn nukkumaan missä vain. Tästä on ollut hyötyä esimerkiksi hätätapauksissa sekä partioleireillä, yöjunalla matkustaessani, tai opiskelujen alussa kimppamajoitukseen joutuessani. Työkomennuksella toisella paikkakunnalla jotkut välttämättä haluavat ajaa vaikkapa sata kilometriä kotiin työpäivän jälkeen, ja sitten aamulla takaisin (vaikka olisi mahdollisuus ilmaisena olla yötä). Ajan ja luonnonvarojen kulutusta. Toki ymmärrän, jos kotona on akuutteja hommia, kuten lapsiin liittyviä.
En tiedä, mikä on syytä ja mikä seurausta. Vanhemmat ovat aina vieneet minua eri paikkoihin eivätkä ole tehneet yöpymisestä numeroa. Olenko sen vuoksi oppinut olemaan muualla yötä, vai onko minua juuri siksi viety, koska se on minun kohdallani onnistunut (ja myös sisarusteni)?
Asiallista keskustelua, näin vuoden alkuun.
Kommentit (108)
120 neliötä landella kirjoitti:
Yöpyisittekö meillä: oma väki oleilee yleensä alakerrassa, ainoa poikkeus on yläkerran olohuone, mutta jos joku on kylässä niin ei siellä enää olla kun mennään nukkumaan. Yläkerrassa on vierashuone (ja samalla mun ompeluhuone) ja koko yläkerta on vieraiden käytössä. Vessa löytyy kanssa tietenkin. Omalla väellä on tosiaan alhaalla. Vierashuoneessa on 180cm parisänky ja tarvittaessa levitettävä vuodesohva.
Yöpyisittekö meillä?
En yöpyisi, koska yökyläilyyn liittyy muutakin kuin nukkuminen. Aamulla pitäisi miettiä, mihin aikaan on sopivaa mennä/tulla alakertaan aamiaiselle, illalla olisi pitänyt seurustella siihen saakka, että on sopivaa vetäytyä omiin oloihinsa.
Minulle ei ole ongelma nukkua vieraassa paikassa, nukun niin teltassa kuin leirintämökeissä kuin hotelleissakin, sen sijaan en yökyläile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa (Nova Keski-Suomi) ahdistaa myös se, että nukut huoneessa, jossa vierustoveri on vieras mies. Tunnustan, että pelkään vieraita miehiä, enkä ainakaan haavoittuvaisimmillani halua nukkua samassa huoneessa heidän kanssaan.
Anteeksi mitä, onko näin oikeasti jossakin päin Suomea? Itseäni ahdisti sairaalassa jo naishuoneessakin se, kun wc:n ovi oli kiellettyä laittaa lukkoon, "jos vaikka pyörryt eikä kukaan pääse auttamaan".
On ollut jo pitkään. Olin joulukuussa 2012 Meilahden sairaalan verisuonikirurgisella osastolla ja kun mut yöllä siirrettiin ko osastolle, huoneen muut 3 potilasta olivat kaikki miehiä. Kun pääsin 3 viikkoa myöhemmin kotiin, huoneen 4:stä potilaasta 3 oli naisia ja 1 mies. Välillä oli muutamia päiviä, kun huoneessa kaikki olivat naisia.
Kamalaa. Itse olin Oulun yliopistollisessa sairaalassa sydänosastolla viitisen vuotta sitten, hoitaja oikein erikseen pyysi lupaa vetää huoneeni ovi-ikkunan eteen verhon, etteivät osaston muut asiakkaat huomaa että osastolla on nuori nainen. Taisin todella olla osaston ainoa naispotilas ja ruokailutilanteessakin yhteisessä salissa tultiin kyselemään, onko minulla "vakituista mieskaveria".
Ymmärrän. Mulle oli silloin 2012 ihan sama, vaikka huoneessa olisi ollut alieneja ja krokotiilejä. Olin niin kipeä ja huonossa hapessa (mulla repesi vatsassa valtimo aiheuttaen massiivisen sisäisen verenvuodon), etten ensimmäisinä päivinä pystynyt edes vaihtamaan asentoa saati sitten nostamaan päätäni nähdäkseni, keitä muita huoneessa oli. Vain puheäänistä kuulin, että huoneen muut potilaat oli miehiä. Siinä vaiheessa, kun pääsin ilman hoitajan apua käymään edes vessassa, pääsinkin jo kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120 neliötä landella kirjoitti:
Yöpyisittekö meillä: oma väki oleilee yleensä alakerrassa, ainoa poikkeus on yläkerran olohuone, mutta jos joku on kylässä niin ei siellä enää olla kun mennään nukkumaan. Yläkerrassa on vierashuone (ja samalla mun ompeluhuone) ja koko yläkerta on vieraiden käytössä. Vessa löytyy kanssa tietenkin. Omalla väellä on tosiaan alhaalla. Vierashuoneessa on 180cm parisänky ja tarvittaessa levitettävä vuodesohva.
Yöpyisittekö meillä?
Mitkä olisivat muut yöpymisvaihtoehdot? Oma kotini? Hotelli? Teltta? Ulkona taivasalla?
Lähin hotelli on 40min ajon päässä, teltan saa halutessaan vaikka -20 asteella pihaan. Jos yöpyjällä on vaikka oma matkailu/asuntoauto, niin sekin mahtuu hyvin pihaan.
Oma koti riippuu siitä missä asut ja oletko valmis ajamaan saman päivän aikana matkan edestakaisin
No mulla menisi järjestys näin:
1. oma koti
2. hotelli
3. sun luonasi
4. teltta
5. taivasalla
Mulla ei ole mitään ongelmaa, missä mä olen silloin, kun olen unessa. Voin olla vaikka sairaalassa. Kun olen jossain reissussa, en ole hotellissa kuin nukkumassa, käymässä suihkussa ja vaihtamassa vaatteita. Eli heti, kun aamulla herää, suihkuun, puhtaat vaatteet päälle ja eiku kaupungille etsimään jotain kivaa kahvilaa, josta saa aamiaista. Ja koko päivän on sitten kiertelemässä ja katsomassa nähtävyyksiä ja käy ravintoloissa syömässä. Illalla taas hotellille, suihkuun ja nukkumaan. Toisen nurkissa majoittumisessa mulle suurin ongelma onkin tekemisen puute sillä aikaa, kun mitään ei vielä tapahdu. Toki voi ottaa kirjan, tabletin ja vaikka kutimen mukaan ja koittaa tappaa aikaansa niiden parissa. Koti on kuitenkin kaikista paras paikka, koska voin alkaa vaikka siivoamaan vaatehuonetta tai maalaamaan taulua heti, kun herään.
Toisen nurkissa yöpyminen on ihan ok siloin, jos seuraavana aamuna on tarkoitus lähteä yhdessä tekemään vielä jotain ja vasta sitten lähteä kotiin. Mutta jos tarkoitus on vain lähteä kotiin, lähden kotiin mieluummin jo illalla. Tai sitten - jos on esim illalla ollut jonkun häät ja ne kestäneet pitkään eli junaa tai lentoja ei siihen aikaan enää ole - majoitun hotellissa, jolloin tämän toisen ei tarvitse välittää siitä, mihin aikaan aamusta olen lähdössä.
Tämä kuulostaa hirveältä mitä tulen sanomaan. Pyydän jo etukäteen anteeksi.
Itselläni vaikuttaa yökyläilyn mielekkyyteen myös se, kenen vieressä joutuu nukkumaan. Eräs kaverini on 60kg ylipainoinen. Tuon kokoinen ihminen vie sängyssä kaiken tilan. Varsinkin, kun tämä lävähtää nukkumaan mahalleen tai selälleen, ja kaikki se massa leviää hänen ympärilleen. Yritän aina viimeiseen asti keplotella itselleni sellaisen nukkumapaikan, jossa ei tarvitsisi nukkua tuon ihmisen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän esimerkiksi rippileirillä pystyy olemaan? Tai opiskeluaikojen kimppamajoituksessa, jossa ei välttämättä ole omaa huonettakaan?
Rippileireille ei ole pakko mennä. Sekä on myöskin jo päivärippileirejä. Niiden suosio on yllätys-yllätys kasvussa ja mistähän johtuisi?!
Kännykkäriippuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa (Nova Keski-Suomi) ahdistaa myös se, että nukut huoneessa, jossa vierustoveri on vieras mies. Tunnustan, että pelkään vieraita miehiä, enkä ainakaan haavoittuvaisimmillani halua nukkua samassa huoneessa heidän kanssaan.
Anteeksi mitä, onko näin oikeasti jossakin päin Suomea? Itseäni ahdisti sairaalassa jo naishuoneessakin se, kun wc:n ovi oli kiellettyä laittaa lukkoon, "jos vaikka pyörryt eikä kukaan pääse auttamaan".
Myös Pohjois-Pohjanmaalla oli näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa yleistyä joka puolella. Leikkausjonoja on nopeampi purkaa, kun ei tarvitse päättää huomisen leikkauksia potilaiden sukupuolen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni vaikuttaa yökyläilyn mielekkyyteen myös se, kenen vieressä joutuu nukkumaan. Eräs kaverini on 60kg ylipainoinen. Tuon kokoinen ihminen vie sängyssä kaiken tilan. Varsinkin, kun tämä lävähtää nukkumaan mahalleen tai selälleen, ja kaikki se massa leviää hänen ympärilleen. Yritän aina viimeiseen asti keplotella itselleni sellaisen nukkumapaikan, jossa ei tarvitsisi nukkua tuon ihmisen vieressä.
Normiyökylässä on kyllä nukkujalla oma patja. Ei meillä yökyläilevät nuku kenenkään talossa asuvan vieressä.
Sehän kanssa riippuu täysin kyläpaikan yösija paikasta. Jos se on resuinen natiseva vuodesohva huonolla tyynyllä, ei houkuta.
Olen yöpynyt sukulaisilla niin huonoissa sängyissä, että ketuttaa aamulla herätessä, kun nukkui jossain kahden patjan kolossa kammottavalla tyynyllä, ettei sitä nukkumiseksi voi sanoa.
Itse tarjoan suht hyvän nukkumapaikan viikon viipyville vieraille. Ainakin kehuvat, että on mukava sänky ja uudet tyynyt.
Niin on minuakin viety penskana paikasta toiseen, ja aikuisenakin on pitänyt nukkua siellä sun täällä. Ei se minusta hyvää nukkujaa ole tehnyt. Tuurissa on nukunko vai ei, ihan sama missä olen.
Kannattasko olla vähän vähemmän täynnä itteensä tämänkin aloittajan.
Mun appivanhemmat ovat aina olleet sellaisia että eivät halöua jäädä yöksi vaan lähtevät yölläkin ajamaan pitkiä matkoja.
Vierailija kirjoitti:
Sehän kanssa riippuu täysin kyläpaikan yösija paikasta. Jos se on resuinen natiseva vuodesohva huonolla tyynyllä, ei houkuta.
Olen yöpynyt sukulaisilla niin huonoissa sängyissä, että ketuttaa aamulla herätessä, kun nukkui jossain kahden patjan kolossa kammottavalla tyynyllä, ettei sitä nukkumiseksi voi sanoa.
Itse tarjoan suht hyvän nukkumapaikan viikon viipyville vieraille. Ainakin kehuvat, että on mukava sänky ja uudet tyynyt.
Mä vähän luulen, että suurimmalla osalla käy sen verran harvoin yövieraita, ettei ole mielekästä varata talon parhaita patjoja ja tyynyjä vierasvuoteisiin. Pikemminkin niin, että kun omat patjat ja tyynyt alkavat kaivata vaihtoa, vanhat siirretään vierashuoneen sänkyihin. Eikä läheskään kaikilla ole edes vierashuonetta vaan joko vieraat nukkuvat sohvalla tai sitten kaivetaan jostain varastosta irtopatjat lattialle ja vieraat nukkuvat siinä.
Onkohan tämä tullut jo esille....noita yksityisiä ihmisiä minäkin, en halua käydä muiden ihmisten kotona (pl. aikanaan seurustelukumppani) myöskään suihkussa. Hrr.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa yleistyä joka puolella. Leikkausjonoja on nopeampi purkaa, kun ei tarvitse päättää huomisen leikkauksia potilaiden sukupuolen perusteella.
Pirkanmaakin toimii näin, on toiminut jo vuosia. Vuodeosastoillakin paikat saadaan maksimikäytölle, kun ei ole naisten ja miesten huoneita, kuten joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nnroe vierastyynyt eivät ole sieltä mukavimmasta päästä ja seurauksena niskasärky seuraavana aamuna. Vain omassa kodissaan voi tehdä mitä haluaa, miksi siis nukkuisi muualla kuin pakottavista syistä.
Sairaalasta kokemusta sen verran, että viereisellä pedillä nukkuva kuorsasi äänekkäästi koko yön.
Omassa teltassa tai matkailuautossa nukkuminen on ok, siellä on oma tila ja rauha.
Sama mulla. Yhden yön olen eläissäni viettänyt sairaalassa, ja huonekaveri kuorsasi niin etten nukkunut hetkeäkään. Muuten ei olisi ollut hätää. Yksityishuoneita kaivataan suomalaisiin sairaaloihin.
Ei sairaalat mitään hotelleja ole.
Ei hotelleja, mutta paremmin potilas toipuu, jos saa edes yrittää nukkua omassa rauhassa.
Toisaalta, joskus huonekaveri voi pelastaa hengen. Serkku sai kammiovärinän ollessaan osastolla sairaalassa. Huonekaveri huomasi ja hälytti apua, serkku saatiin elvytettyä. Jos olis ollut yksin, ei olisi ehtinyt hälyttää apua. Eikä ollut missään laitteissakaan silloin, jotka olis automaattisesti hälyttäneet.
Jos kyläpaikassa olisi tarjota erillinen vierashuone, jossa oikea sänky ja hyvä tyyny, se houkuttelisi kyllä enemmän. Realiteetit vaan ovat sellaiset, ettei ole mahdollista. Ei meilläkään ole tällaista tarjota (paitsi hyviä tyynyjä löytyy kyllä).
Mä uskon myös, että ennen vanhaan oli tavanomaisempaa majoittua milloin missäkin sukulaisten nurkissa koko perheen voimin. Nykyään monet ovat "krantumpia" - eikä mulla ole varaa tätä kritisoida, koska itsekin tykkään omasta rauhasta ja oikeasta sängystä. Hotellit ovat jees. 🙂 Tämäkin olisi ollut joskus kauhistus (mitä nyt sillä lailla törsäämään, kun Maiju-tädin olohuoneeseen olisitte voineet majoittua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän esimerkiksi rippileirillä pystyy olemaan? Tai opiskeluaikojen kimppamajoituksessa, jossa ei välttämättä ole omaa huonettakaan?
Rippileireille ei ole pakko mennä. Sekä on myöskin jo päivärippileirejä. Niiden suosio on yllätys-yllätys kasvussa ja mistähän johtuisi?!
Onko näin, että päivärippikoulujen suosio kasvanut nykyään, koska nuoret tykkäävät nukkua kotona?
Vierailija kirjoitti:
En minä yökylässä ollessani joudu nukkumaan kenenkään kanssa samassa sängyssä, no uuden miesystävän luona toki, ennen kuin muutettiin yhteen. Samassa huoneessa olen saattanut joutua nukkumaan, ja pakko myöntää, että olen samoilla linjoilla kanssasi. En haluaisi olla ylipainoisen kanssa, koska he yleensä kuorsaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tarjoan suht hyvän nukkumapaikan viikon viipyville vieraille. Ainakin kehuvat, että on mukava sänky ja uudet tyynyt.Mä vähän luulen, että suurimmalla osalla käy sen verran harvoin yövieraita, ettei ole mielekästä varata talon parhaita patjoja ja tyynyjä vierasvuoteisiin. Pikemminkin niin, että kun omat patjat ja tyynyt alkavat kaivata vaihtoa, vanhat siirretään vierashuoneen sänkyihin. Eikä läheskään kaikilla ole edes vierashuonetta vaan joko vieraat nukkuvat sohvalla tai sitten kaivetaan jostain varastosta irtopatjat lattialle ja vieraat nukkuvat siinä.
No sehän se just. Joskus nekin voi päivittää, vaikka vieraita kävis harvoin. Kamala saada tyyny, joka ollut käytössä 20 vuotta ja annetaan vieraalle se vanha. Ei sitä toiste yökylään tahdo. Sit ihmetellään kun ihmiset käy kerran, eikä tule toisten.
Santsasin parikymppiä uusiin vieras petivaatteisiin. Ei ehkä täyttä laatua, muttei tyynyissäkään ole sisukset pakkautuneet miten sattuu ja hikituhruja pinnoilla.
Lähin hotelli on 40min ajon päässä, teltan saa halutessaan vaikka -20 asteella pihaan. Jos yöpyjällä on vaikka oma matkailu/asuntoauto, niin sekin mahtuu hyvin pihaan.
Oma koti riippuu siitä missä asut ja oletko valmis ajamaan saman päivän aikana matkan edestakaisin