Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus 2022

Vierailija
01.01.2022 |

Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.

Kommentit (1329)

Vierailija
61/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin laihdutusprojektini vuosi sitten ja pudotin n. 10kg. Vielä haluaisin 5-10kg pois ja sen aion yhtä hillityllä otteella tänä vuonna pudottaa.

Olin ensin kitudieetillä muutaman kuukauden ja mulla oli nälkä koko ajan. Se ei toiminut ollenkaan, sillä paino ei oikeastaan laskenut kuin ehkä parisen kiloa yhteensä.

Sitten noudatin jotain ilmaista ruokavaliota, jossa syötiin viisi kertaa päivässä ohjeiden mukaan, mutta sekin oli mielestäni hankalaa. En oikein osannut miettiä reseptejä, kun kaikki ylimääräinen oli kielletty. Myös riisikakut kinkulla ja smoothiet rupesivat etomaan, kun niitä söi väkisin joka päivä, jotta sai tarpeeksi ison määrän marjoja ja proteiinia. Olisi ehkä pitänyt jatkaa sitä ja kunnolla panostaa ruoan suunnitteluun, mutta lopetin ruokavalionkin seuraamisen parissa kuukaudessa.

Tällä hetkellä menen aika mututuntumalla - en kirjaa kaloreita ylös, mutta tiedostan kyllä, että mikä on sopiva määrä ruokaa päivittäin, jotta tuloksia syntyy. Syön kolme kertaa päivässä, aamulla puuron, päivällä paahtoleipää ja hedelmiä, ja illalla runsaamman lämpimän ruoan. Lisäsin myös liikuntaa, erityisesti kesällä lähti paino laskemaan hyvin, kun pyöräilin muutaman kerran viikossa n. 30km lenkkejä.

Aion jatkaa samaan tahtiin, mutta tänä vuonna tavoitteenani on hillitä herkkujen syöntiä. Olen aika hyvin voinut syödä makeaa, sillä aktiivisuuteni takia painoni ei oikeastaan nouse, vaikka söisinkin huonommin silloin tällöin. Mutta sokeriaddiktioni on huolestuttava, enkä pysty syömään herkkuja hillityin määrin, vaikka kuinka kieltäisin itseäni. Haluaisin siis sen olevan mahdollista, että ostan konvehtirasian, mutta syön vain muutaman ja jätän loput odottamaan jotain toista päivää.

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
62/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te syötte jäätävään nälkään? Kun mulla on koko ajan nälkä.

Ongelma ei ole suklaat tai muut herkut vaan kaikki muu ruoka ja nälkä koko ajan. Nyt lomalla vielä kotona ollessa ei oikein saa ajatuksia edes muuhun kuin jääkaapin sisältöön.

Syön aamupalan. Yleensä kaksi leipää, sitten lounaaksi ruokaa n klo 12 ja tuntuu, että jo kello 14 maha taas kurnii ja tätä jatkuu koko päivän. Näläntunne taas aiheuttaa itselleni helposti huonon, kiukkuisen ja pyörryttävän olon.

Sitten ahdan leipää joka välissä, eikä nälkä lähde.

Painoa pitäisi saada pois +10kg

Jotain syötävää mun on pakko saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden mukaan.

Tavoitteena pudottaa painoa n. 7-9kg. Olen normaalipainon ylärajoilla ja tarkoituksena päästä takaisin  suunnilleen sinne jossa olen ollut kolmekymmentä vuotta elämästäni.

Pituus 162cm ja paino 66kg.

N54

Vierailija
64/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä varmaan satelee alapeukkuja, mutta runsaasti ylipainoiselle muutaman viikon kick-start ENE- tuotteilla voisi toimia. Kun ei tarvitse miettiä, mitä söisi ( kaiken tarvittavan saa pusseista), on aikaa keskittyä itseensä ja pohtia, mistä ylipaino on tullut. On aikaa miettiä, miten asiat muuttaa niin, että syö terveellisesti ja liikkuu, lepää ja rentoutuu. Miten kohtelee itseään hyvin, miten rakastaa itseään enemmän kuin ylensyömistä.

Minun mielestäni päinvastoin. Ruokaa juuri nimenomaan pitäisi miettiä, eikä siirtyä joihinkin pussikeittoihin. Jos miettisitte mitä suuhun laitatte, vähän samaan tyyliin kuin pippa laukan ohjelmassa, niin silloin olisi mahdollista tehdä muutoksia. Muussa olen samaa mieltä, itseäkin pitää miettiä. Miksi se suhde ruokaan on niin ongelmallinen? Mitä se peittää, mitä se korvaa, miltä se suojaa?

Elkää laihduttako, muuttakaa elämää. Laihdutuskuurit vain lopulta lihottaa, mutta se syy miksi on lihonut ei poistu.

Miten väärin tuo kommentoija on voinutkaan tulkita ensimmäisen asian. Sen kirjoittaja juurikin tarkoittaa, että selvitetään itsen kanssa, miksi ruoka ja vääränlainen syöminen on aiheuttanut paino-ongelman. SAMALLA saadaan pusseista kaikki tarpeelliset vitamiinit yms. Sitten voi syödä paremmin, hoitaa itseään paremmin, kun tietää, mitä tuskaa ylensyönnillä peittelee.

Miksi pitäisi sotkea niillä pusseilla koko laihdutus ja omaan itseensä tutustuminen? Niitä ravinteita ja vitamiineja voi aivan hyvin saada normaalista ruuasta ja samalla tutustua uuteen elämäntapaan. Ongelma kaikilla laihduttajilla on juuri tuo, että erotetaan syöminen omasta elämästä. Pidetään joitain kuureja joilla ei ole mitään kontaktia oikeaan elämään.

Vierailija
65/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole suklaat tai muut herkut vaan kaikki muu ruoka ja nälkä koko ajan. Nyt lomalla vielä kotona ollessa ei oikein saa ajatuksia edes muuhun kuin jääkaapin sisältöön.

Syön aamupalan. Yleensä kaksi leipää, sitten lounaaksi ruokaa n klo 12 ja tuntuu, että jo kello 14 maha taas kurnii ja tätä jatkuu koko päivän. Näläntunne taas aiheuttaa itselleni helposti huonon, kiukkuisen ja pyörryttävän olon.

Muuta ruuan koostumusta. Jos sulla on jatkuva nälkä, niin taidat syödä juurikin sellaista ruokaa, joka lisää ja ylläpitää nälkää.

Vierailija
66/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta ruuan koostumusta. Jos sulla on jatkuva nälkä, niin taidat syödä juurikin sellaista ruokaa, joka lisää ja ylläpitää nälkää.

Niin sepä se. Perus kotiruokaa syödään. Laatikkoja, keittoja, kiusauksia etc.

Vierailija
67/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koostan kaikki ateriat niin että niillä on proteiinin ja hiilarin lähteet ja jotakin kasvista/marjaa/hedelmää. (Vegaanin lautasmalli)

Kokonaismäärä ja napostelu on itselläni ne ongelmat silloin kun joku ateria unohtuu ja nälkä ehtii kasvaa hirveäksi. Normaalilla rytmillä nälkä pysyy kurissa, mutta itselläni on taipumusta jättää aterioita välistä ja se sitten kostautuu ahmintana myöhemmin.

Vierailija
68/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa syödä keitettyjä kananmunia aamupalaksi, pitävät hyvin nälän poissa lounaaseen saakka. Keto voisi toimia sulle hyvin, se pitää verensokerin tasaisena.

Vierailija
69/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa olla toi annoskokojen hallinta haasteellista. Ja sen ymmärtäminen mikä on terveellistä ruokaa. En osaa oikein syödä tosiaankaan oikein.

Oletan, että oikeasti tiedät muttet vielä tahdo. Jostain syviltä sisimmistäsi sinun on löydettävä syy, miksi haluat hoikistua. Sitten kun sen hoksaat, niin toteuttaminen on helpomaapaa.

Tämä on kyllä aivan totta. Syyt miksi hoikistua ovat ulkoisia. Olen vielä siis täysin terve. Mutta satun olemaan nätti naamasta ja omaan x mallinen kropan että kaiken ylipainon kanssa näytän silti ihan Ok näköiseltä. Mutta tiedän että voisin paremmin ja olisin paljon hotimpi ainakin 10 kg laihempana. Paha kun oma mieskin tykkää minusta tälläisenä tai ainakin niin kovasti väittää.

Olisitko itse tyytyväisempi 10 kg painoa pudotettuasi? Miehesi siis rakastaa sinua juuri omana itsenäsi. Sinulle voi olla haasteellista laihduttaa, kun tukea muutokseen on hankala saada kun kaikki on hyvin. Jos itse haluat laihtua oman itsesi ja hyvinvointisi vuoksi, niin minä ainakin täältä somen sopukoista sparraan ja kannustan sinua.

Vierailija
70/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtuuko mukaan, jos on aloittanut laihdutuksen jo viime vuonna? Olen nyt ollut 2 kuukautta ketogeenisellä ruokavaliolla, paino on pudonnut 8 kiloa. Vielä olisi 12 kiloa tavoitepainoon. Lähtöpaino oli merkittävän lihavuuden puolella (bmi 30).

Voitko kertoa miten olet tämän tehnyt?

Vierailija
71/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Älä ajattele mitään ruokaa "pahana"  tai "hyvänä", "vihollisena" tai "ystävänä", ruoka on vain RUOKAA ja siitä kuuluu NAUTTIA!

2.  Pyri syömään säännöllisesti, herkullisesti ja täyttävästi jokaisella aterialla (proteiini + kasvikset  + hiilihydraatti), jos ylisyöt normaalisti, ota käyttöösi PIENEMPI LAUTANEN. Jatkuva syöminen  johtuu siitä, että mikään ruokahetki/ateria ei ole tyydyttävä, siksi on parempi jos jokainen päivän aikana syöty ruoka on herkullinen!

3. yritä tehdä joka päivä JOTAKIN AKTIIVISTA. Varsinkin alussa siis ihan mitä tahansa: tanssi pari minuuttia lempibiisisi tahtiin, tee kyykkyjä, venyttele, leiki lapsien kanssa lumessa, käy  lenkillä koiran kanssa...ihan mitä tahansa! 

4. Tee alussa itsellesi yksi uusi RUTIINI, joka muistuttaa sinua uudesta, paremmasta ja terveemmästä sinusta:   venyttele rauhassa pienin jumppaliikkein 10 minuuttia aamuisin, tee itsellesi  kaunis jogurtti tai puuroannos aamiaiseksi, käy iltaisin nopealla kävelyllä ja mene suoraan lämmitettyyn saunaan...kun teet tämän rutiinin päivittäin tai esim. 3 kertaa viikossa, hellit itseäsi ja muistat miksi haluat  jatkaa samaan malliin!

Vierailija
72/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö muuttamaan niiden ruokien sisältöä?

Vierailija
73/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin laihdutusprojektini vuosi sitten ja pudotin n. 10kg. Vielä haluaisin 5-10kg pois ja sen aion yhtä hillityllä otteella tänä vuonna pudottaa.

Olin ensin kitudieetillä muutaman kuukauden ja mulla oli nälkä koko ajan. Se ei toiminut ollenkaan, sillä paino ei oikeastaan laskenut kuin ehkä parisen kiloa yhteensä.

Sitten noudatin jotain ilmaista ruokavaliota, jossa syötiin viisi kertaa päivässä ohjeiden mukaan, mutta sekin oli mielestäni hankalaa. En oikein osannut miettiä reseptejä, kun kaikki ylimääräinen oli kielletty. Myös riisikakut kinkulla ja smoothiet rupesivat etomaan, kun niitä söi väkisin joka päivä, jotta sai tarpeeksi ison määrän marjoja ja proteiinia. Olisi ehkä pitänyt jatkaa sitä ja kunnolla panostaa ruoan suunnitteluun, mutta lopetin ruokavalionkin seuraamisen parissa kuukaudessa.

Tällä hetkellä menen aika mututuntumalla - en kirjaa kaloreita ylös, mutta tiedostan kyllä, että mikä on sopiva määrä ruokaa päivittäin, jotta tuloksia syntyy. Syön kolme kertaa päivässä, aamulla puuron, päivällä paahtoleipää ja hedelmiä, ja illalla runsaamman lämpimän ruoan. Lisäsin myös liikuntaa, erityisesti kesällä lähti paino laskemaan hyvin, kun pyöräilin muutaman kerran viikossa n. 30km lenkkejä.

Aion jatkaa samaan tahtiin, mutta tänä vuonna tavoitteenani on hillitä herkkujen syöntiä. Olen aika hyvin voinut syödä makeaa, sillä aktiivisuuteni takia painoni ei oikeastaan nouse, vaikka söisinkin huonommin silloin tällöin. Mutta sokeriaddiktioni on huolestuttava, enkä pysty syömään herkkuja hillityin määrin, vaikka kuinka kieltäisin itseäni. Haluaisin siis sen olevan mahdollista, että ostan konvehtirasian, mutta syön vain muutaman ja jätän loput odottamaan jotain toista päivää.

Tsemppiä kaikille!

Kuulostaa hyvältä ja toimivalta. Aktiivisuus ja se, että olet löytänyt itsellesi sopivan tavan alentaa painoa.

Sokerikoukusta sanon sen verran, että siitä on oikeasti mahdollista päästä eroon! Ja on todella ihanaa ja vapauttavaa kun ei enää kaipaa makeaa.

Se vaatii sen, että ei pidä yllä mitään makean makuisia asioita. Light-limukin pitää sokerikoukkua yllä, vaikka ei sisällä sokeria. Tämän irrottautumisen voi tehdä hitaasti makeaa välttämällä tai sitten nopeasti, miten kullekin parhaiten sopii. Mutta sitten kun ei ole enää koukussa, niin ei tee enää mieli karkkia, eikä mitään sokerisia, koska ne maistuu pahalle.

Tiedän itse, että se koukku voi kuitenkin syntyä uudelleen jos sille tielle lähtee ja vaatii aktiivista otetta, ettei altista itseään vahingossakaan sokerille. Niin monessa asiassa on sitä ja kaikenlaisia makeita makuja, jotka huijaa elimistöä haluamaan makeaa yhä enemmän, kunnes sen saa. Siksi tässä taistelussa pitää olla tietoinen. Valitsee aina sen vähäsokerisemman vaihtoehdon. Onneksi tuotteiden valmistajat ovat heränneet tähän ja valmistavat tuotteita, joita ei ole ällömakeutettu.

Vierailija
74/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtuuko mukaan, jos on aloittanut laihdutuksen jo viime vuonna? Olen nyt ollut 2 kuukautta ketogeenisellä ruokavaliolla, paino on pudonnut 8 kiloa. Vielä olisi 12 kiloa tavoitepainoon. Lähtöpaino oli merkittävän lihavuuden puolella (bmi 30).

Voitko kertoa miten olet tämän tehnyt?

ketogeenisellä ruokavaliolla sanoo tehneensä?

Vierailija
75/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähentelen kaloreita ja etenkin hiilareita. Ketolla viikko ja sitten ainakin toinen viikko vesipaastoa. Tein jo saman viime vuonna ja niistä lähteneistä kiloista ei tullut kuin nesteet takaisin (pari kiloa).

Vierailija
76/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vähentelen kaloreita ja etenkin hiilareita. Ketolla viikko ja sitten ainakin toinen viikko vesipaastoa. Tein jo saman viime vuonna ja niistä lähteneistä kiloista ei tullut kuin nesteet takaisin (pari kiloa).

Vesipaasto kiinnostaa, mutta se tuntuu todella hurjalta. Pelottaa, että pyörtyy tms. Kuinka paljon lähti painoa sillä? Tuliko muita pidempiaikaisia vaikutuksia?

Vierailija
77/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä varmaan satelee alapeukkuja, mutta runsaasti ylipainoiselle muutaman viikon kick-start ENE- tuotteilla voisi toimia. Kun ei tarvitse miettiä, mitä söisi ( kaiken tarvittavan saa pusseista), on aikaa keskittyä itseensä ja pohtia, mistä ylipaino on tullut. On aikaa miettiä, miten asiat muuttaa niin, että syö terveellisesti ja liikkuu, lepää ja rentoutuu. Miten kohtelee itseään hyvin, miten rakastaa itseään enemmän kuin ylensyömistä.

Runsaasti ylipainoinen laihtuu jo ihan sillä, että vaihtaa herkut normaaliin kotiruokaan, tsekkaa oikeat annoskoot ja aloittaa kevyesti kävelyn. Miksi pitäisi alkaa kiduttaa itseään jollain pussikeittokuureilla yms.?

Vierailija
78/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti minua ei vihata nyt, mutta sanon kuitenkin: älä ole liian tiukka itsellesi. Jos jonain päivänä olet kaverin luona ja kaikki muut syövät ihanaa kermakakkua, älä kiellä sitä itseltäsi, vaan pidä seuraavana päivänä extra-dieetti eli jätät vaikka aamupalan kokonaan pois ja aloitat ruokailun vasta lounaalla. Kokonaan kaikista herkuista kieltäytyminen saa vain aikaan turhautumista ja koulussa. Mutta älä sorru joka viikko!

Tsemppiä!

En suosittele tätä - vaan jos siellä kaverin luona ottaa kakkua, siitä pitää nauttia (kohtuudella toki) ja jatkaa sen jälkeen terveellistä syömistä normaalisti. Eli seuraava ateria kasviksia, proteiinia ja rasvaa siinä suhteessa kuin itselle parhaiten sopii.

Ei missään nimessä kannata rankaisuna kakun syönnistä paastota; siinä vain moninkertaistaa riskin ratketa syömään ja ahmimaan. Se kakun viipale ei ole syntiä eikä pilaa laihdutusta, eikä sitä pidä mitenkään sovittaa itselleen extrarääkillä seuraavana päivänä.

Laihdutuksella on parhaat edellytykset onnistua jos se tehdään tavalla jota voi ylläpitää koko elämän. Ja tällaiset itsensä rankaisut eivät sitä ole.

Vierailija
79/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö muuttamaan niiden ruokien sisältöä?

No edullisesti yritän tehdä, meillä iso perhe. Eli esim jauhelihakastikkeeseen tungen mukaan raastettuja juureksia ja yleensäkin tungen kasviksia joka paikkaan. Normi arjessa syön vain klo 12-20 välisenä aikana ja sillä saan painon pidettyä jotenkin kurissa, mutta paino ei kuitenkaan putoa. Ikää on yli 40v ja painon pitäminen tietyssä painossa on todella haastavaa. Ylipainoa on se yli 10kg. Tuntuu, että kaikki tarttuu vyötäröön mitä syö. Ja koko ajan nälkä. Mietinkin, että tätäkö mun loppuelämä on, jatkuvaa nälkää? Ja voin huonosti näin. Vaatteet ei sovi ja peilistä katsoo hirviö. Valokuviin en suostu.

Nyt lomalla ollessa oon tosiaan tuosta ruokailurytmistä lipsunut ja huomaa tän, että nälkä on. Maha kurnii yöt ja päivät.

Tiedän, että paino on noussut joitain kiloja ja en edes ole syönyt kinkkua tai suklaata. Vaan ruokaa.

Mitä te syötte? Ja mitä välipalaksi jos se nälkä ylittää sen kipukynnyksen?

Vierailija
80/1329 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avainsana on säännölliset ruoka-ajat. Vähintään 3 tunnin välein pitää syödä hereilläoloaikana ja kalorit aamupainotteisesti, eli runsas aamupala ja lounas ja iltaa kohtaan kevennys.

Valkoiset jauhot, sokeri ja kova rasva minimiin. Suosi oliiviöljyä, kasviksia, kalaa. Keittiössä tulokset tehdään, liikunta vain bonus.

Itse 179/76 ja tavoite toukokuulle 69kg. Puoli kiloa viikossa mennään.

Höpöhöpö, tuollaisessa laiduntamisessa ja napostelussa ei ole mitään järkeä!

Säännöllinen ei tarkoita samaa kuin usein.

Minusta tuollainen taas saattaa toimia hyvin , ei tule nälkää joten ei ala niin helposti ahmimaan kaikkea mitä käteen osuu. Laihduttaminen on mielekästä kun ei tule nälkä.

Jos syö kolmen tunnin välein, niin silloin annosten pitää olla tosi kevyitä, ettei liho jatkuvasta syömisestä. Joillekin toisille sopii paljon paremmin se, että syö harvemmin, mutta itsensä kylläiseksi kunnon annoksin. Silloin ei ole jatkuvasti ruoka mielessäkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä